Valt inlägg:
Jo så är det Pia #77 - döden är en realitet för det levande, men därmed inte sagt att det är så trevligt att hamna mellan tigerns tänder då ens bo är fullt av ungar som behöver mat och kärlek.
Att dö med vetskapen att ens ungar kommer att svälta ihjäl är en vanlig död på jorden, tillsammans med mängder av andra oerhört meningslösa dödar.
Huruvida vi tvingas leva igen är inte omöjligt, men inte heller troligt.
Att inget är perfekt kan vara orsak nog för kärleken, men om det är det som ger det dess värde kan man nog orda om.
Att vi lever långt långt ifrån varandra skulle man ju kunna tro skapar mindre problem än når vi lever inpå varan då stressen gnager och integriteten ofta naggas i kanten. Det verkar inte som om det spelar så stor roll hur vi lever - problem blir det i vilket fall.
Nja måste vi hänga med dem som bestämmer? Jag har en stark känsla av att det är just där skon klämmer - vi tvingas anpassa oss till ett samhälles dikterade villkor som inte passar vår mänskliga natur - det är det som är katastrof därför att det är orsaken till mängder av det lidande du ser.
:- Jasså du menar att jag är gammalmodig :-
Ja kanske det,,, men betänk nu att den religion vars funktion och uppbyggnad har gagnat gamla kungar och kyrklig makt.
Mängder av människor skräckpropaganda har inte samma erfarenhet av tro som den du har - att den skulle inverka stärkande och att den skulle vara så mån om att öppna ögonen på folket - för då misstänker jag att den dumhet som trons och kyrkans påbud de facto berikar människan med i nuläget inte gör annat än fördummar.
Ja "man måste se bortom" och det är det jag gör - varför existerar över huvudtaget religioner av de vitt skilda slag som finns i dag.
//Om du är en mycket gammal själ, som har insikten om, vad människor kallar för Gud, så skulle du inte vara så arg på alla- kyrkan och dem den tillhör//sc.
Jag kan inte påstå att jag har all vetenskap innanför pannbenet - inte heller någon fullständig kunskap om religionerna, men Pia, sa du inte något om att vara värd att älska trots inperfektion?
I vart fall är det just det jag sysslar med - försöker förklara och peka på vad som orakat en del av vår religiösa tros historia.
De där med "arg och besviken" vet jag inte om du har helt rätt i, men sant är att det inte är så mycket jag kan säja att jag hatar, men mänsklig dumhet hatar jag verkligen - och då mest för den frustration jag känner därför att jag inser att jag inte kan göra så mycket som behövs för att avhjälpa den.
Du känner mej dåligt Pia då du menar att jag mest tar fasta på vad som är dåligt - jag visar både i ord och handling på sånt som är fint och skulle vara bra för oss som varelser.
Skulle du se mitt liv, eller läsa några av mina berättelser, se mina skulpturer och målningar så skulle du möta andra meningar än de jag formulerar då jag vill fästa uppmärksamheten på hur förödande människan är för både sej själv och andra genom de trosföreställningar som människor klamrar sej till. Få av dessa har varit av godo.
Om du skulle vara lite mer konkret då du säjer att //I slutskedet ser jag på det som är positivt. Det som bär.//sc OK vad är det då - om du skulle förklara, vad innehåller de orden för verklig substans...
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?