Valt inlägg:
Pia #73
Att jag inte är ensam om att vara "väldig gammalmodig" är ju sant - så du får väl sortera in mej i den gammalmodiga flocken som inte tänker nytt utan hänger fast vid de ord som diverse skribenter menat ha kommit över läpparna på en junfrufödd Nasaré som senare korsfästes och dog då det han lär ska ha lovat inte uppfylldes.
Visst skulle det enligt uppgift uppfyllas, men först i den yttersta tiden - folkets verkliga behov av rättvisa och att få styra sej själva fick vänta.
Så ser jag att du nog missuppfattat en del annat också - du menar att jag "hänvisar till gamla kungar och kyrklig skräckpropaganda" - Ja jag pekar på vad det är i kristendomens fall som ligger till grund för så kallad kristen tro. Orsaken till det är att jag anser det nödvändigt att se sambanden för att förstå hur en så fobisk troskonstruktion som den kristna med alla sina kullerbyttor har vuxit fram.
I så motto är den ytterst intressant som studieobjekt vars konsekvens orsak och verkan är applicerbara även på andra områden i det mänskliga psykets benägenhet till underkastelse.
Att förstå orsaken till mänsklig benägenhet att infoga "tro" som en realitet i livet kan även ge svar på vilka mekanismer som styr människans val av fotbollslag, ideologi och övrig inriktning i tillvaron - val som vi vanligen gör utan verklig logik och analys.
Att det inte är slumpen som styr vet vi - det sociala arvet är en viktig faktor - vår trots-benägenhet talas det inte så mycket om, men den spelar in som en mycket avgörande faktor. Så även i hur hög grad individen tillåts fjärma sej från flocknormerna - alltså samhällets toleransnivåer på olika plan.
Enkelt uttryckt - dylika delelement gör att trosfrågor är av intresse då religiös indoktrinering sedan mycket länge varit ett av de starkaste sociala styrmedlen som människan underkastat sej, och tyvärr fortfarande gör trots upplysning och en mycket påtaglig gudsfrånvaro i allt som sker och har skett.
Det närmaste som kan ses som en gudsnärvaro är ett filosofiskt konstaterande av de möjliggörande krafter - eller den möjliggörande kraften som kan sägas/uppfattas som orsak till allt - men den kraften möjliggör endast utan att värdera om den möjliggör ont eller gott, kärlek eller plåga - bara möjliggör allt som är möjligt.
Och visst - jag har svårt att känna kärlek till den möjliggörande kraften - jag bara konstaterar att den finns - tror inte heller att den har någon personligare egenskap än att finnas och göra det den gör därför att den kan inget annat och är inget annat än det dom gör det möjliga.
Det betyder att våra förväntningar på en gudomlig rättvisa och en gudomlig kärlek bara är människoskapade fobier - är det så att människan önskar kärlek så måste människan ordna det på egen hand - den är möjlig, men den måste levas fram av oss själva. Samma sak med rättvisa - det finns ingen annan rättvisa än den vi själva väljer under förutsättning att den väljs av alla - alltså omöjlig i nuläget.
Detta är vad en gammalmodig tänkarsjäl kommit fram till genom att leva det liv som erbjudits mej.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?