| Inlägg #21: Postat: 2012-04-01 00:22:00 | |
|
GunnarL |
20/ Om man är genuint okunnig kan man naturligtvis hävda att katolska kyrkan inte hade någon makt exempelvis under trettioåriga kriget på 1600-talet. Man kan bagatellisera kardinal Richelieus påverkan på fransk politik, osv. Man kan bagatellisera påvens förbud mot skilsmässor och preventivmedel långt in på senare hälften av 1900-talet och inbilla sig att katolska kyrkan inte har någon makt. Förutsättningen är som sagt att man är genuint okunnig.
|
| Inlägg #22: Postat: 2012-04-01 00:30:00 | |
|
ruben |
Så jäkla bra Anders Braune!
Vad du säger i artikeln tycker jag är en bra förklaring på varför vissa väljer att vara "indian" nuförtiden. De har förstått att vissa mänskliga ideal är viktiga. Jag ser upp till dem. |
| Inlägg #23: Postat: 2012-04-01 02:15:00 | |
|
Bizon |
#15 Att den katolska kyrkan fortfarande är en maktfaktor att räkna med råder det just inget tvivel om förutom då hos artikelförfattaren.
Om Darwin var nog ungefär lika gudfruktig som andra, men den tron kom nog att svalna med tiden. Du tror att Darwin gjorde sin resa med syftey att sprida evolutionläran - men resan gjordes i början till mitten på 1831-36 och publicerade sina teorier i en bok först 1859 så det stämmer inte. Du säger att Charles Darwins teorier har "bidragit till att rättfärdiga ren ondska." Du påstår vidare att ingen egentligen kan tycka annat än att socialdarwinismen som begrepp är ett moraliskt tveksamt förhållningssätt till mänsklig utveckling - men bör nog förklara dej lite klarare än så - vad jag vet så beskriver socialdarwinismen ingen direkt disciplin inom vetenskapen, men är en beteckning på idéer om konkurrensens betydelse som styrfunktioner i den sociala utvecklingen - ett sätt att med Darwins evolutionsteorier som modell även beskriva bla klassproblematiken i mänskliga samhällen. Förövrigt är yttrycket oftast använt i nedsättande syfte om teorier kring social mekanik, samt ekonomisk- och social klasskamp. Att Darwin och den övriga vetenskapen bidragit till att den gemene människans gudsbegrepp och trosföreställningar avmystifierats är det inte någon tvekan om - himlen, jorden, livet med djuren och människor skapades inte på sex dagar - evolutionen har tagit miljarder år och pågår fortfarande. Den skenbara ordningen bland himlens alla solar och galaxer är ett fyrverkeri i kaos med så gigantiska mått att vi på grund av vår ringa storlek och korta liv tror att det statiskt - och om det vore så väl att Darwins teorier hjälpt till att lossa religionens strypgrepp om mänskans vegeterande kadaver så är det ytterligare något att tillgodoräkna denne skarpa iakttagare. Huruvida han bekämpat mänsklig andlighet genom sina rön tror jag nog resultatet är det motsatta - genom att krypa ur den religiösa tvångströjan har vi större chans att närma oss anden. För övrigt undrar jag om du anser att alla människans upptäckter i den värld som skapat oss skulle ha undanhållits oss - och att upptäckarna skulle ha hållit tyst? I och för sej vore det inte så illa, tänk va naturligt vi hade fått leva om vi bara fortsatt att vara som de enkla primater vi är - ingen annan kemi än vår egen metabolism - och tänk om vi aldrig upptäckt att det går att döda - va många vi skulle vara,,, eller det kanske vi inte skulle vara - för tänk om vi inte hade kommit på hur vi skulle para oss - då skulle det troligen inte blivit ens nån Darwin. |
| Inlägg #24: Postat: 2012-04-01 02:37:00 | |
|
anders braune |
Ojdå!
Här trampades det på ömma tår! Jag vet inte vad jag skriver eller hävdar som gör att en del kommentarer andas en viss... hostilitet. Eller är det bara jag som är känslig? Här blir man minsann kallad självutnämnt geni och det antyds att man nog skulle gynnas av att sätta sig i skolbänken. Tro f-n det! Har GunnarL läst min artikel? Möjligen är jag genuint okunnig men jag vill inte missta Richelieus och hans efterträdare Mazarins politik för Katolska Kyrkans makt, eller för den delen nämnda kyrkas egentliga påverkan på ett krig där katoliker allierade sig med protestanter och vice versa... Kanske inte bara är jag som behöver bättra på min bildning? Tack CMO för ditt tydliggörande! Och Ruben för ditt moraliska stöd! Och Bizon: Vad får dig att tro att vi inte lever i en värld där upptäclter undanhålls oss, att inte upptäckare världen över tvingas hålla tyst? Jag tänker inte säga emot dig när du talar om religiös tvångströja, men varför byta ut den mot en vetenskaplig bältessäng? Det är ju så lätt att häckla religionen för att människan är en varelse som gärna konspirerar; för att alla stora idéer blir institutioner, med enda syfte att bibehålla status quo. Så lätt att avfärda skrifterna utan en tanke på att man gör sig skyldig till ett slags omvänt bokstavstroende. Varför inte ägna tankekraften åt att utröna vad som egentligen ligger bakom tron? Då kanske vi hade kunnat börja förstå det kaos du beskriver istället för att försöka tolka det utifrån redan fastställda parametrar av av andra än sig själva utnämnda "genier". Och om det hade varit nödvändigt för att det aldrig mer skulle födas en mer "Darwin" hade jag gärna levt som de primater du tror att vi är. Jag lockas citera ur "Det sällsamma djuret från Norr": "Det finns inga tomrum. Och det är likaså gott att ni en gång för alla vänjer er vid det, ni trögskallar som Mörkret skapar." |
| Inlägg #25: Postat: 2012-04-01 02:46:00 | |
|
CMO |
#21 Det framgick rätt väl av sammanhanget vad Braune syftade på, men vissa får liksom hjärnsläpp när katolska kyrkan kommer på tal.
|
| Inlägg #26: Postat: 2012-04-01 08:27:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Det här börjar bli riktigt intressant. Prioriterar radion o lite annat nu men sedan ska jag läsa här..
|
| Inlägg #27: Postat: 2012-04-01 08:29:00 | |
|
Jan Brunnegård |
hostilitet - vad kan det vara tro. Ska utredas Indi Ja
|
| Inlägg #28: Postat: 2012-04-01 10:12:00 | |
|
Bizon |
Anders #24
Jag vet inte om du undvikit att svara på frågan - För övrigt undrar jag om du anser att alla människans upptäckter i den värld som skapat oss skulle ha undanhållits oss - och att upptäckarna skulle ha hållit tyst? - eller om du bara råkat missa den, men din fråga; Vad får dig att tro att vi inte lever i en värld där upptäclter undanhålls oss, att inte upptäckare världen över tvingas hålla tyst? - Kan jag besvara med ett ord "ingenting!" Men jag är inte helt säker på att uttrycket "vetenskaplig bältessäng" inte är annat än ett ganska grovt uttryck för den vulgärpopulistiska konspirationsteologin där i stort sett allt som sker endast sker under en diffus överhets kontroll. Att det finns mycket hemlighetsmakeri är jag inte omedveten om, men det förvånar mej på intet vis - i denna värld av makt, konkurrens och kontroll är censur och desinformation en följdriktig funktion. Men det innebär inte att mina synpunkter på dina hurringar utdelade åt allt och alla med samma elegans som en blindbock som förgäves försöker sätta svansen på åsnan. - Ska du kritisera så gör gärna det, men gör det med lite precision. Att jag kritiserar religioner och trosföreställningar av mytologisk karaktär är för att dessa uppenbart konspirerar mot människans möjlighet att med tänkandets och en ständigt växande vetenskap närma sej sanningen. Och hur komma åt religionernas gödslande av världen med lögner om vi måste avhålla oss från att peka på de skrifter som burit dessa lögner ända in i nutid - och hur du då menar att det innebär att man gör sig skyldig till ett omvänt bokstavstroende får du gärna förklara. Sedan ligger det även i sakens natur om man är intresserad av orsak och konsekvens i mänsklig utveckling att försöka utröna vad som egentligen ligger bakom tron - så vad anser du i den frågan? Du säger att citat//Då kanske vi hade kunnat börja förstå det kaos du beskriver istället för att försöka tolka det utifrån redan fastställda parametrar av av andra än sig själva utnämnda "genier"//sc. Jaha,,, intressant! Det får du gärna utveckla - talar du om dej själv och inser dina brister, eller är det ännu en rallarsving med ögonbindel? Och Här blir det riktigt intressant CITAT//om det hade varit nödvändigt för att det aldrig mer skulle födas en mer "Darwin" hade jag gärna levt som de primater du tror att vi är.//sc - Låt höra nu - vad tror du att vi är för varelser då i motsats till de primater jag tror att vi är? Inte för att jag vet vart du kommer ifrån, men ditt citat ur "Det sällsamma djuret från Norr" där någon förmodat självutnämnd besserwisse menar att det inte finns några tomrum saknade tydligen självinsikt - och det där ligger det farligt nära att dra en parallell till citörens uppenbara frändskap med de där "trögskallarna som Mörkret skapar." Frägan är om det är genetiskt eller kulturellt relaterat? ;- |
| Inlägg #29: Postat: 2012-04-01 10:20:00 | |
|
Leif E Ström |
#16, Anders, erkänn att det är ganska uppiggande med de "små varma servetterna" på Sourze. Egna kommentarer får liasom relativt stor inverkan på vissa opponenter men nästan alltid störst på egen fatabur.
Jag tänkte här bjuda på ytterligare en ovetenskaplig studie. Forskarna är idag inte säkra på om rymden är oändlig och om det då är adekvat att påstå att den fortfarande växer. Några av forskarna accepterar inte tanken på att allting fjärmar sig från vartannat i en oändligt stor rymd utan ser det istället som om det är själva rymden som utvidgar sig. Som privat markforskare har jag upptäckt samma problematik för Tellus. Forskningen och vetenskapen skapar ytterst sällan en direkt bred konsencus för nyfunna fakta. Utan i stället ett liknande fjärmande mellan grupper och religioner som endast kan förstås av lagstiftarna. För att demokratin skall utvecklas måste alltid någon form av konsocial modell följas. Detta innebär att stater måste utöka maktfördelningen. Problemet är att ännu saknar forskare systematisk kunskap om och under vilka förutsättningar som modellen fungerar som bäst. Förmodligen skulle en nyvunnen modell förändra maktstrukturerna mest inom vetenskap och forskning. Är det fler än jag som skulle vilja ha allting mindre och mera närhet? Tackar för boktipset, är på bibblan minst två gånger i månaden. |
| Inlägg #30: Postat: 2012-04-01 11:39:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Länk: sourze.se ruben 2012-04-01 00:30:00 #22:Så jäkla bra Anders Braune!Vad du säger i artikeln tycker jag är en bra förklaring på varför vissa väljer att vara "indian" nuförtiden. De har förstått att vissa mänskliga ideal är viktiga. Jag ser upp till dem."Indian" Leif här.För jag är inte anhängare av den starkes rätt då jag anser att vi är eviga fast med fysiska upplevelser, att våra "medvetna" medvetanden det vi upplever i s.k. "vaket" tillstånd så att säga är ett äktenskap mellan det eviga och det fysiska. Att våra kroppar så att säga är biologiska dykardräkter för att våra medvetanden ska kunna agera på detta fysiska plan. Men som det står i bibelns skapelseberättelse, Adam människan försänktes i djup sömn, sedan skedde uppsplittringen i dualitet; Adam & Eva. Men det står inte att "Adam" vaknade... Så vi sover fortfarande... Det vi gör mot varandra har evig betydelse. Inte fysiskt, utan för vad våra handlingar symboliserar. "Så som nedan, så och ovan"... Och detta var inte ett aprilskämt.
|
| Inlägg #31: Postat: 2012-04-01 11:46:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Länk: sourze.se Leif E Ström 2012-04-01 10:20:00 #29Är det fler än jag som skulle vilja ha allting mindre och mera närhet?Ja!
|
| Inlägg #32: Postat: 2012-04-01 11:58:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Länk: sourze.se anders braune 2012-04-01 02:37:00 #24:Det är ju så lätt att häckla religionen för att människan är en varelse som gärna konspirerar; för att alla stora idéer blir institutioner, med enda syfte att bibehålla status quo. Så lätt att avfärda skrifterna utan en tanke på att man gör sig skyldig till ett slags omvänt bokstavstroende. Varför inte ägna tankekraften åt att utröna vad som egentligen ligger bakom tron?Då kanske vi hade kunnat börja förstå det kaos du beskriver istället för att försöka tolka det utifrån redan fastställda parametrar av av andra än sig själva utnämnda "genier".Hear, hear!
|
| Inlägg #33: Postat: 2012-04-01 12:13:00 | |
|
Leif Erlingsson |
PS till #10: Länk: thecreationofadam.com
|
| Inlägg #34: Postat: 2012-04-01 12:19:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Rättelse:PS till #30: Länk: thecreationofadam.com
|
| Inlägg #35: Postat: 2012-04-01 12:23:00 | |
|
Thomas L. Aabo |
Hovtången inlägg 11. Trod du på tomten också?!
|
| Inlägg #36: Postat: 2012-04-01 12:23:00 | |
|
anders braune |
#28: Jag är inte säker på vilken fråga du vill att jag ska besvara! Måste dock tillstå att jag roades av den bild du framkallade för mitt inre öga. Tänker på blindbocken, hurringar utdelade åt allt och alla, även om du kanske är lite övertydlig med din uppfattning att jag slåss med ögonbindel. Må så vara att jag kan vara försedd med sådan. Kan inget annat än beklaga detta faktum. Frågan är om du kanske bör rannsaka dig själv på den punkten. "Den som är utan synd", som du kanske vet; eller, om det faller mer på läppen: "Du ser grandet i din nästas öga.."
Jag uppskattar din ärlighet när du besvarar min motfråga med "ingenting". Det var uppfriskande. Intressant dock att du nämner "konspirationsteorier"; allt sökande efter sanningen bakom de vackra ord med vilka konspiratörerna döljer den mörka sanningen kan ju avfärdas med just detta osakliga resonemang. Det kan vara svårt att kritisera med precision, som du uttrycker det, när man hamnar i detta flödeschema så fort man vågar yttra åsikten att exv herrar som Darwin inte är de hjältar som den etablerade makten vill få oss att tro. "Omvänt bokstavstroende" är mitt försök att, kanske "med en blindbocks elegans", försöka påtala det fåfänga i att förkasta allt mänskligt vetande, troende och kunnande och ersätta dem med rigida dogmer om hur världen egentligen ska se ut, bara för att man inte gillar präster. Jag vet inte om du har hört uttrycket "att kasta ut babyn med badvattnet". Det är vattnet som är smutsigt; kasta ut det men behåll babyn. Vad gäller tro är jag övertygad om att alla människor är andliga varelser men att vårt rationella sinne gärna vill kategorisera och inordna och därmed begränsa vårt vetande, kunnande och vår tro. Att sedan det bildas prästerskap är väl bara en beklaglig konsekvens av byggandet av de maktstrukturer vi människor är så begivna åt. Min tro är att det finns något annat än det vi kan omfatta med våra kända sinnen men så länge vi lockas tro på materialism av olika slag kommer vi aldrig att resa oss ur det andliga träsk som tillåtits breda ut sig i världen. Jag vidhåller min uppfattning att vi kanske obs ordvalet skulle ha kunnat reda ut kosmologin om vi inte hela tiden sysselsatt oss med att återuppfinna hjulet. De tankar som stipuleras av modern kvantmekanik närmar sig de som började uttänktas redan femhundra före Kristus. Fast du kanske uppfattar detta som ännu en blind rallarsving? Eftersom du är så vänlig att fråga vad jag tror vi är för varelser ska jag ta mig rätten att just tro. Och den tron inbegriper varken evolution eller kreationism i det att jag faktiskt inte tror mig veta vad vi är. Jag må ha ögonbindel men jag vill inte hänge mig åt blint auktoritetstroende, vare sig det är den etablerade makten eller "revisionister" som serverar mig "sanningen". Om jag har en uppfattning om vad för varelser vi är så är det i alla fall inte apor; även om det kan vara frestande att förklara mänsklig dumhet och primitivism med denna slutsats. Dock tror jag detta sista är en konstruktion och det är där jag anser bl a Darwins teorier farliga då de ju rättfärdigar våra tillkortakommanden i stället för att ernjuda oss ett sätt att kultuvera de egenskaper som faktiskt gör oss till människor. Oavsett "vart" jag kommer ifrån kom jag att tänka på citatet ur Lars Gustafssons bok då det ju faktiskt framkommit att kosmos som ju alla modernt tänkande alltid trott varit tom i själva verket ingalunda är något tomrum. Jag vill inte tro mig kunna förklara "mörk energi" och "mörk materia" men jag tycker att det är intressant hur forskningen hela tiden kommer tillbaka till ursprunget. Ett annat uttryck som kommer för mig är "att gå över ån efter vatten". Och om någon blir träffad av uttrycket "trögskallar" kanske det också går att söka i genetisk eller kulturell disposition... |
| Inlägg #37: Postat: 2012-04-01 12:38:00 | |
|
anders braune |
#29: Jag ekänner gärna att ett relält verbalt råkurr kan vara oerhört uppiggande! Det hade ju både varit tråkigt och säkert inproduktivt att aldrig stöta på opposition! Så länge jag kan skratta åt "de varma servetter" som bjuds är det väl också i den anda de är givna. Vill jag tro!
Jag tackar för att du delar med dig av dina tankar om kosmos och Tellus och tycker du träffar huvudet på spiken. Det du säger om en bred tankemodell hade varit oerhört uppfriskande och ligger också i linje med vad jag anser. Eller, som Jesus själv uttryckte det; "Den som är inte är med mig är emot mig, den som inte samlar med mig, den skingrar." Och tack själv, tycker också om att vistas på bibblan! |
| Inlägg #38: Postat: 2012-04-01 12:44:00 | |
|
anders braune |
#30: Ett tack är på plats också för din kommentar! Jag gillar dina bilder och din konklusion är klockren; "Så vi sover fortfarande..."
April eller inte, djupgrävningar i det metafysiska kan leda till häpnadsväckande fynd; för den som har vett att se vad guld som glimmar i det fördolda. |
| Inlägg #39: Postat: 2012-04-01 12:57:00 | |
|
anders braune |
#35: Om frågan är riktad till mig måste jag dessvärre ställa en motfråga:
Vilken tomte är det du syftar på? Är det coca-colas jovialiske och rödklädde tjockis är svaret nej, med tilläget tyvärr. Är det folklorens väsen som avses är svaret inte så entydigt. Jag har själv inte sett några orsakssammanhang som skulle påvisa nämnda väsens existenskanske pga ögonbndel; se #28 men jag vet människor jag respekterar som säger sig tro på dessa illusiva väsen. Själv tillåter jag mig att vara en självständigt tänkande varelse och vill inte bekänna mig åt någon form av blint troende; vare sig jag serveras historier om gårdstomtar eller "sanningar" i form av blanka förnekanden och krass materialism. Kanske det är min fria ande som gör att jag gärna identifierar mig med en gång indianerna. Att förfäkta "konspirationsteorier" i dag kan säkert jämställas, på ett andligt plan, med indianernas kamp för överlevnad, eller varför inte arabernas "bortglömda" lidanden. För den som kan googla står det klart att nyhetsrapporteringen från denna del av världen är, som bäst, starkt vinklad. Men det är ju så mycket bekvämare att skita i det och tro på våra institutioners okränkbarhet, ungefär som man beskyller våra dumma? förfäders tro på en gång på Kyrkan. Om inte annat har jag alltid varit, som man säger på engelska: "a sucker for the under-dog". |
| Inlägg #40: Postat: 2012-04-01 13:18:00 | |
|
Bizon |
anders braune - du kan din bibel förstår jag - åtminstone NT med avseende på vad Jesus sagt.
Nåväl om du nu anser att Darwin borde vara ofödd eller försedd med munkavle så vad ska vi säja om Jesus? Den killen var enligt vad som skrivits medveten om att vänner skulle bli fiender, söner vändas mot sina fäder, och strider skulle skörda liv på grund av den tro han spred som "sanningens" vetskap. Han var inte osäker på vad som var sanning och lögn och slingrade sej virtuost som en orm då han ansattes av de frågvisa och hade han inget i egen sak fördelaktigt svar på tungan föredrog han att hålla tyst. Det mest besvärande med bibelns jesusspråkbruk och tal i liknelser är att dessa går att tolka till precis vad man för tillfället vill ha ut av det. Dessa myter och maktspråk är för frestande att använda och då mena sej ha stöd av hela kristenheten. Jag är ganska säker på att så gott som ingen är ren som ett lamm om man levt några år - alla har troligen en eller annan tagg i sitt samvete - men att som du ta det som inteckning för att bara de oskyldiga och rättfärdiga har rätt att yttra sej om bjälkar eller andra tokigheter är en gammal och hårt praktiserad härskarteknik som både du och jag borde hålla oss för goda att hänge oss åt. Återkommer med mer funderingar lite senare. Det är ju en härlig dag att ta vara på... |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.