Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#28: Jag är inte säker på vilken fråga du vill att jag ska besvara! Måste dock tillstå att jag roades av den bild du framkallade för mitt inre öga. Tänker på blindbocken, hurringar utdelade åt allt och alla, även om du kanske är lite övertydlig med din uppfattning att jag slåss med ögonbindel. Må så vara att jag kan vara försedd med sådan. Kan inget annat än beklaga detta faktum. Frågan är om du kanske bör rannsaka dig själv på den punkten. "Den som är utan synd", som du kanske vet; eller, om det faller mer på läppen: "Du ser grandet i din nästas öga.." Jag uppskattar din ärlighet när du besvarar min motfråga med "ingenting". Det var uppfriskande. Intressant dock att du nämner "konspirationsteorier"; allt sökande efter sanningen bakom de vackra ord med vilka konspiratörerna döljer den mörka sanningen kan ju avfärdas med just detta osakliga resonemang. Det kan vara svårt att kritisera med precision, som du uttrycker det, när man hamnar i detta flödeschema så fort man vågar yttra åsikten att exv herrar som Darwin inte är de hjältar som den etablerade makten vill få oss att tro. "Omvänt bokstavstroende" är mitt försök att, kanske "med en blindbocks elegans", försöka påtala det fåfänga i att förkasta allt mänskligt vetande, troende och kunnande och ersätta dem med rigida dogmer om hur världen egentligen ska se ut, bara för att man inte gillar präster. Jag vet inte om du har hört uttrycket "att kasta ut babyn med badvattnet". Det är vattnet som är smutsigt; kasta ut det men behåll babyn. Vad gäller tro är jag övertygad om att alla människor är andliga varelser men att vårt rationella sinne gärna vill kategorisera och inordna och därmed begränsa vårt vetande, kunnande och vår tro. Att sedan det bildas prästerskap är väl bara en beklaglig konsekvens av byggandet av de maktstrukturer vi människor är så begivna åt. Min tro är att det finns något annat än det vi kan omfatta med våra kända sinnen men så länge vi lockas tro på materialism av olika slag kommer vi aldrig att resa oss ur det andliga träsk som tillåtits breda ut sig i världen. Jag vidhåller min uppfattning att vi kanske obs ordvalet skulle ha kunnat reda ut kosmologin om vi inte hela tiden sysselsatt oss med att återuppfinna hjulet. De tankar som stipuleras av modern kvantmekanik närmar sig de som började uttänktas redan femhundra före Kristus. Fast du kanske uppfattar detta som ännu en blind rallarsving? Eftersom du är så vänlig att fråga vad jag tror vi är för varelser ska jag ta mig rätten att just tro. Och den tron inbegriper varken evolution eller kreationism i det att jag faktiskt inte tror mig veta vad vi är. Jag må ha ögonbindel men jag vill inte hänge mig åt blint auktoritetstroende, vare sig det är den etablerade makten eller "revisionister" som serverar mig "sanningen". Om jag har en uppfattning om vad för varelser vi är så är det i alla fall inte apor; även om det kan vara frestande att förklara mänsklig dumhet och primitivism med denna slutsats. Dock tror jag detta sista är en konstruktion och det är där jag anser bl a Darwins teorier farliga då de ju rättfärdigar våra tillkortakommanden i stället för att ernjuda oss ett sätt att kultuvera de egenskaper som faktiskt gör oss till människor. Oavsett "vart" jag kommer ifrån kom jag att tänka på citatet ur Lars Gustafssons bok då det ju faktiskt framkommit att kosmos som ju alla modernt tänkande alltid trott varit tom i själva verket ingalunda är något tomrum. Jag vill inte tro mig kunna förklara "mörk energi" och "mörk materia" men jag tycker att det är intressant hur forskningen hela tiden kommer tillbaka till ursprunget. Ett annat uttryck som kommer för mig är "att gå över ån efter vatten". Och om någon blir träffad av uttrycket "trögskallar" kanske det också går att söka i genetisk eller kulturell disposition...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?