Valt inlägg:
anders braune - du kan din bibel förstår jag - åtminstone NT med avseende på vad Jesus sagt.
Nåväl om du nu anser att Darwin borde vara ofödd eller försedd med munkavle så vad ska vi säja om Jesus?
Den killen var enligt vad som skrivits medveten om att vänner skulle bli fiender, söner vändas mot sina fäder, och strider skulle skörda liv på grund av den tro han spred som "sanningens" vetskap.
Han var inte osäker på vad som var sanning och lögn och slingrade sej virtuost som en orm då han ansattes av de frågvisa och hade han inget i egen sak fördelaktigt svar på tungan föredrog han att hålla tyst.
Det mest besvärande med bibelns jesusspråkbruk och tal i liknelser är att dessa går att tolka till precis vad man för tillfället vill ha ut av det. Dessa myter och maktspråk är för frestande att använda och då mena sej ha stöd av hela kristenheten.
Jag är ganska säker på att så gott som ingen är ren som ett lamm om man levt några år - alla har troligen en eller annan tagg i sitt samvete - men att som du ta det som inteckning för att bara de oskyldiga och rättfärdiga har rätt att yttra sej om bjälkar eller andra tokigheter är en gammal och hårt praktiserad härskarteknik som både du och jag borde hålla oss för goda att hänge oss åt.
Återkommer med mer funderingar lite senare.
Det är ju en härlig dag att ta vara på...
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?