Valt inlägg:
#16, Anders, erkänn att det är ganska uppiggande med de "små varma servetterna" på Sourze. Egna kommentarer får liasom relativt stor inverkan på vissa opponenter men nästan alltid störst på egen fatabur.
Jag tänkte här bjuda på ytterligare en ovetenskaplig studie. Forskarna är idag inte säkra på om rymden är oändlig och om det då är adekvat att påstå att den fortfarande växer. Några av forskarna accepterar inte tanken på att allting fjärmar sig från vartannat i en oändligt stor rymd utan ser det istället som om det är själva rymden som utvidgar sig.
Som privat markforskare har jag upptäckt samma problematik för Tellus.
Forskningen och vetenskapen skapar ytterst sällan en direkt bred konsencus för nyfunna fakta. Utan i stället ett liknande fjärmande mellan grupper och religioner som endast kan förstås av lagstiftarna.
För att demokratin skall utvecklas måste alltid någon form av konsocial modell följas. Detta innebär att stater måste utöka maktfördelningen.
Problemet är att ännu saknar forskare systematisk kunskap om och under vilka förutsättningar som modellen fungerar som bäst. Förmodligen skulle en nyvunnen modell förändra maktstrukturerna mest inom vetenskap och forskning.
Är det fler än jag som skulle vilja ha allting mindre och mera närhet?
Tackar för boktipset, är på bibblan minst två gånger i månaden.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?