Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Ojdå! Här trampades det på ömma tår! Jag vet inte vad jag skriver eller hävdar som gör att en del kommentarer andas en viss... hostilitet. Eller är det bara jag som är känslig? Här blir man minsann kallad självutnämnt geni och det antyds att man nog skulle gynnas av att sätta sig i skolbänken. Tro f-n det! Har GunnarL läst min artikel? Möjligen är jag genuint okunnig men jag vill inte missta Richelieus och hans efterträdare Mazarins politik för Katolska Kyrkans makt, eller för den delen nämnda kyrkas egentliga påverkan på ett krig där katoliker allierade sig med protestanter och vice versa... Kanske inte bara är jag som behöver bättra på min bildning? Tack CMO för ditt tydliggörande! Och Ruben för ditt moraliska stöd! Och Bizon: Vad får dig att tro att vi inte lever i en värld där upptäclter undanhålls oss, att inte upptäckare världen över tvingas hålla tyst? Jag tänker inte säga emot dig när du talar om religiös tvångströja, men varför byta ut den mot en vetenskaplig bältessäng? Det är ju så lätt att häckla religionen för att människan är en varelse som gärna konspirerar; för att alla stora idéer blir institutioner, med enda syfte att bibehålla status quo. Så lätt att avfärda skrifterna utan en tanke på att man gör sig skyldig till ett slags omvänt bokstavstroende. Varför inte ägna tankekraften åt att utröna vad som egentligen ligger bakom tron? Då kanske vi hade kunnat börja förstå det kaos du beskriver istället för att försöka tolka det utifrån redan fastställda parametrar av av andra än sig själva utnämnda "genier". Och om det hade varit nödvändigt för att det aldrig mer skulle födas en mer "Darwin" hade jag gärna levt som de primater du tror att vi är. Jag lockas citera ur "Det sällsamma djuret från Norr": "Det finns inga tomrum. Och det är likaså gott att ni en gång för alla vänjer er vid det, ni trögskallar som Mörkret skapar."

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?