Valt inlägg:
#35: Om frågan är riktad till mig måste jag dessvärre ställa en motfråga:
Vilken tomte är det du syftar på?
Är det coca-colas jovialiske och rödklädde tjockis är svaret nej, med tilläget tyvärr.
Är det folklorens väsen som avses är svaret inte så entydigt. Jag har själv inte sett några orsakssammanhang som skulle påvisa nämnda väsens existenskanske pga ögonbndel; se #28 men jag vet människor jag respekterar som säger sig tro på dessa illusiva väsen.
Själv tillåter jag mig att vara en självständigt tänkande varelse och vill inte bekänna mig åt någon form av blint troende; vare sig jag serveras historier om gårdstomtar eller "sanningar" i form av blanka förnekanden och krass materialism. Kanske det är min fria ande som gör att jag gärna identifierar mig med en gång indianerna. Att förfäkta "konspirationsteorier" i dag kan säkert jämställas, på ett andligt plan, med indianernas kamp för överlevnad, eller varför inte arabernas "bortglömda" lidanden. För den som kan googla står det klart att nyhetsrapporteringen från denna del av världen är, som bäst, starkt vinklad. Men det är ju så mycket bekvämare att skita i det och tro på våra institutioners okränkbarhet, ungefär som man beskyller våra dumma? förfäders tro på en gång på Kyrkan.
Om inte annat har jag alltid varit, som man säger på engelska:
"a sucker for the under-dog".
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?