| Inlägg #1: Postat: 2010-07-20 13:59:00 | |
|
JosefBoberg |
Dom flesta väljer ju att glömma bort att: "Det Wi säger om någon eller några andra - det säger Wi ju ALLTID mer eller mindre om oss själva också - och ej alls så sällan minst lika mycket !"
|
| Inlägg #2: Postat: 2010-07-20 14:48:00 | |
|
Nettan999 |
Som alltid en välskriven artikel. Måste säga att Du har bra koll på Din släkthistoria som nog skulle vara intressant att följa. Några av mina bröder håller på med släktforskning som har inneburit ett ganska omfattande arbeta att ta fram alla. Är vi egentligen så svenska från begynnelsen om vi skulle titta närmare på vårt ursprung. Kungafamiljen är ju allt annat än svenskar egentligen. Bäst att förtydliga att jag är Royalist och vill ha vår Monarki kvar.
Jag tycker det är sorgligt att någon, i det här fallet Du Michael, blir påhoppad för något som någon fått för sig att Du är eller inte är i stället för att titta på det Du skriver. Jag förstår inte detta, hur man bara för sitt höga nöjes skull sprider falska uppgifter om någon enbart för att skada personen. Hur är sådana människor skapta? Eller tror de verkligen i sin enfald att det faktiskt förhåller sig så? Som någon skrev på en annan sajt om en person….”Varför ta upp tid att älta detta när det finns viktigare problem att försöka lösa”…. OBS ej ordagrant översatt men andemeningen var denna. För det är ju faktiskt så att det idag finns problem som är värda att lägga ner sin energi på, hemlöshet, kvinnors utsatthet och även myndigheters och polisers övergrepp är några problem som inte är acceptabla enligt mig. |
| Inlägg #3: Postat: 2010-07-20 15:36:00 | |
|
cmologgad |
Angående patriotism kontra natinalism så har jag tidigare uttryckt det ungefär så här: Patriotism är att fira sina framgångar och sin särart, nationalism är att odla en kult kring en nationell myt och en sjuklig skräck för andra kulturer. Om patriotism är som familjesammanhållning så är nationalism som incest.
|
| Inlägg #4: Postat: 2010-07-20 15:36:00 | |
|
raphaelmabo |
Min upplevelse av detta är att raljeringar och personangrepp skulle minska betydligt om man tog bort möjligheten att skriva under pseudonym eller alias. För mig är det obegripligt att Sourze, som Newsmill och andra som ändå försöker ha en seriös stil på sin verksamhet, tillåter användningen av pseudonymer / alias för kommentarer. Att använda sitt riktiga namn borde vara ett krav!
|
| Inlägg #5: Postat: 2010-07-20 15:56:00 | |
|
Nettan999 |
#5 raphaelmabo. Du har en poäng i det men jag tycker nog att man måste få lov att vara anonym. Anledningen är att det idag finns många personer som lever med skyddad identitet och det kan vara en möjlighet att för dem att kunna skriva på nätet. Engagerar mig en hel del i personer som lever med skyddad identitet och det är dagligen problem för dessa som s.k. ”vanligt” folk inte tänker på. Du kan inte registrera Dig på Tradera eller andra sajter utan massa extra besvär. Bara en sådan sak som att få tag på sjuktaxi eller ambulans när Du behöver det är inte någon självklarhet. Lägg därtill att dessa personer oftast lever helt själv så de inte har någon som kan hjälpa till med en sådan enkel så sak så ser Du kanske lite av problematiken.
Sedan är det tragiskt att alla inte kan ha vett och etikett hur man uppför sig offentligt. Tack och lov är det bara en liten del av alla som skriver på nätet som inte är rumsrena. |
| Inlägg #6: Postat: 2010-07-20 16:00:00 | |
|
Inger Olsson |
Ombudet: m å n g a har fått ta bort sina profiluppgifter på t ex Sourze p g a trakasserier. Man kan alltså inte lämna ut e-mailuppgifter längre. Som du själv har fått känna på, vad jag förstår. Sen det där med sign CMO. Någon måste ha använt hans signatur. Han skulle i n t e uttrycka sig så. Det han skriver i #4 är den "rätta" CMO. Han har ju skrivit förr på Sourze men det är ju som sagt känsligt. Jag vill inte lämna ut någons namn om vederbörande själv inte gör det.
|
| Inlägg #7: Postat: 2010-07-20 16:22:00 | |
|
raphaelmabo |
Problemet är ju att många använder pseudonym istället för sitt riktiga namn därför att de inte vågar stå för sina åsikter, och så skriver de trams under pseudonym och personangrepp. Många gömmer sig bakom anonymitet för att attackera andra människor med raljeringar och personangrepp och ovårdat språk. Det ser vi ju i alla forum. Så anonymitet främjar personangrepp och ett dåligt beteende. Går man ut med sitt riktiga namn så visar man tydligt att man vågar stå för det man skriver och man tänker även mer på hur man beter sig och därmed får ett större incitament till att undvika personangrepp och ovårdat språk som svordomar, och ohövligheter som raljeringar.
Problemet med internet är att det är för lätt att vara anonym. De som skickar trakasserier via e-mail gör ju det anonymt, de använder en anonym e-mail som är mindre lätt att koppla till en person. Det är på grund av anonymiteten som trakasserier är så frekvent på internet. Om man förbjöd anonyma e-mails så skulle trakasserierna minska, det är min övertygelse. Sedan förstår jag problemet med de som lever under skyddat identitet. Många har ju också fått hjälp med nytt namn, ny identitet. För dessa får man hitta på undantag som fungerar. Att människor gömmer sig bakom pseudonym för att skriva personangrepp anser jag personligen vara ett förkastligt beteende, därför välkomnar jag alla som skriver med sitt riktiga namn. Skräppostfilter är en bra uppfinning för ens inbox och dessa går ju också att styra med regler, så om man får trakasserier från en avsändare så styr man om avsändaren till skräpposten så man inte öppnar det och så undviker man att svara. |
| Inlägg #8: Postat: 2010-07-20 17:07:00 | |
|
Banestyret |
Lämnar du ut ditt riktiga namn på nätet så riskerar du att utsättas för identitetsstöld. Det är det inte värt.
|
| Inlägg #9: Postat: 2010-07-20 17:17:00 | |
|
cmologgad |
Att förbjuda anonymitet är inte rätt väg, det finns ett antal goda skäl att tillåta anonymitet i den offentliga debatten. Trakasserier och trams kan motverkas på andra sätt. Personangrepp och andra dåliga argument förekommer även f.ö. hos debattörer som skriver under eget namn.
|
| Inlägg #10: Postat: 2010-07-20 17:18:00 | |
|
raphaelmabo |
Banestyret: Uppenbarligen är det möjligt att råka ut för identitetsstöld även under pseudonym, om vi ser till diskussionen gällande "cmo".
|
| Inlägg #11: Postat: 2010-07-20 17:44:00 | |
|
Banestyret |
Slår man på CMO på eniro så får du inte reda på någonting om personen. Slår man på Raphael Mabo får man upp ditt telefonnummer och adress.
|
| Inlägg #12: Postat: 2010-07-20 18:27:00 | |
|
raphaelmabo |
Och ändå Banestyret så har någon tydligen kapat CMO och skrivit i hans/hennes namn, så att gå under pseudonym är inga garantier och dessutom så ger ju pseudonym en möjlighet att skicka trakasserier till andra människor utan att mottagaren vet vem det kommer ifrån, vilket är en möjlighet som uppenbarligen används av många. Det är ju så bekvämt när man inte kan spåra avsändaren, så då kan man skriva precis vad som helst utan att man behöver ta något ansvar för det.
|
| Inlägg #13: Postat: 2010-07-20 19:11:00 | |
|
Nettan999 |
#11 #8 raphaelmabo. Först och främst har identitetsstölder funnits hur länge som helst, Lasse-Maja är ett exempel på detta. Länk: sv.wikipedia.org
Men att inte kunna få vara anonyma när vi känner för det behöver ju inte alltid vara negativt. Hade Michael Gajditza valt att vara anonym hade han med all säkerhet inte fått den beundrarpost han fick av Nisse och hans kompisar, som även jag råkade ut för för att jag hade samma åsikter. Det är en lång historia som Nisse inte förtjänar att få allt för mycket uppmärksamhet av. Jag tycker ändå det är viktigt poängtera att vi än så länge får lov att använda pseudonymer. Tids nog kommer vi kanske inte ens att kunna duscha utan att det registreras och dit vill inte jag komma. Idag betalar Du avgift på de offentliga toaletterna med mobilen. Det är lika farligt det för det är alltid någon som kan missbruka systemet. Exempel på det är många av de personer som tvingas leva med Skyddad identitet och förövaren är polis. Registrering, registrering, registrering, Nej tack! Sedan kan jag bara konstatera att människor som Nisse kommer alltid att finnas hur vi än försöker skydda oss från dem. |
| Inlägg #14: Postat: 2010-07-20 19:48:00 | |
|
JosefBoberg |
Kallocainsamhället Länk: sv.wikipedia.org är väl här för att fördjupas - så länge som INGEN gör något åt RÄNTEBLUFFEN Länk: josefboberg.wordpress.com - eller ?
|
| Inlägg #15: Postat: 2010-07-20 19:51:00 | |
|
Sven Svensson |
raphaelmabo är den ende som har rätt åsikt här. Anonymitet borde förbjudas! Själv skriver jag alltid under eget namn.
|
| Inlägg #16: Postat: 2010-07-20 19:59:00 | |
|
Bengt B. Drup |
#16 Instämmer!
|
| Inlägg #17: Postat: 2010-07-20 19:59:00 | |
|
Banestyret |
#13. Jo, jag förstod dig första gången. CMO bryr sig inte om någon pajas stjäl hans alias på tre bokstäver, men du kan ju fråga honom varför han bad redaktion radera alla artiklar han publicerat på Sourze under sitt riktiga namn. Där har du skillnaden. "att gå under pseudonym är inga garantier" Ingen har påstått att det finns garantier. Däremot går det att minska riskerna genom att skydda sina personuppgifter. Det finns också andra positiva saker med anonymitet, främst att folk vågar dela med sig av mer information.
|
| Inlägg #18: Postat: 2010-07-20 20:23:00 | |
|
raphaelmabo |
Problemet är inte att artikelförfattaren visar att han vågar stå för sina åsikter och sin text genom att han använder sitt riktiga namn. Problemet är att "Nisse och hans kompisar" väljer att skicka sin "beundrarpost" under pseudonym så att man inte kan veta vem det är. Om "Nisse och hans kompisar" inte hade haft möjlighet att skicka anonymt till artikelförfattaren är frågan om de verkligen hade skickat det som de nu tydligen skickade till honom. Det är så lätt att gömma sig bakom pseudonym och skriva vad som helst för man behöver inte ta ansvar för det eftersom ingen vet vem man är, men när man använder sitt riktiga namn så tar man ett större ansvar för det man skriver. Och om människor skickar trams under pseudonym, så visar det att dessa människor inte vågar stå för det de skriver och då är frågan om varför man ens ska bry sig om det? Det kan ju vara en liten kille som sitter framför föräldrarnas dator en kväll och har tråkigt och därmed bara larvar runt med vad som helst bara för det är kul och spännande - men om den här killen var tvungen att använda sitt riktiga namn så är frågan om han hade vågat larva sig runt på det sättet.
Sedan finns det ju givetvis rena brottslingar som alltid kommer runt vilket system man än har, men genom att slopa anonymiteten så slipper man iaf vanliga människor som larvar sig med personangrepp bakom pseudonym bara för att det är enkelt, för att de har tråkigt och för att de slipper ta ansvar för det de skriver. Behöver inte finnas något reellt brottsligt uppsåt bakom eller ens en riktig hotbild, det kan vara vanliga Svenssons som tar till personangrepp för att få ur sig någon frustration - och om dessa skulle använda sina egna namn så skulle de hitta andra vägar att få ur sig frustration utan att det blev attackerande mot någon annan, exempelvis slå på en kudde eller skälla ut en blomma. Men genom att det är enkelt att gömma sig bakom anonymitet så kan de skriva vad som helst och vilka hot som helst utan att de känner att de behöver ta ansvar för det. Och detta ser vi fullt av på forum idag. Om människor pratade med varandra öga för öga, i det fysiska livet, då skulle de bete sig på andra sätt. Men när man slipper ta ansvar, då kan man bete sig hur som helst. Jag står för att jag tror på att använda ens riktiga namn, och för den som har skyddad identitet och liknande får man självfallet hitta lösningar som gör det möjligt för dem att fortfarande göra sig hörda - men för vanliga Svenssons ser jag ingen som helst anledning till att vara anonym när det gäller exempelvis att publicera artiklar och diskutera dem. |
| Inlägg #19: Postat: 2010-07-20 20:40:00 | |
|
raphaelmabo |
Jag tror absolut på att om människor skulle kommentera under sitt riktiga namn skulle kommentarerna och diskussionerna på detta och liknande forum bli mer seriöst och få ett mildare tonläge än det som idag förekommer här, och det skulle göra det trivsammare för alla att vara här.
|
| Inlägg #20: Postat: 2010-07-20 20:41:00 | |
|
Lars Nilsson |
Tjaa, nu tycker jag nog det där med faran att visa sitt eget namn är väl överdrivet. Under åren har jag skrivit 181 artiklar på Sourze och mitt email är samma som mitt telefonnummer. Både artiklarna och mina kommentarer har retat faan på många. OK, jag har en gång varit med om att nazister och förintelseförnekare har jävlats lite med mig. Men annars har det inte varit några prolem.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.