Valt inlägg:
Problemet är ju att många använder pseudonym istället för sitt riktiga namn därför att de inte vågar stå för sina åsikter, och så skriver de trams under pseudonym och personangrepp. Många gömmer sig bakom anonymitet för att attackera andra människor med raljeringar och personangrepp och ovårdat språk. Det ser vi ju i alla forum. Så anonymitet främjar personangrepp och ett dåligt beteende. Går man ut med sitt riktiga namn så visar man tydligt att man vågar stå för det man skriver och man tänker även mer på hur man beter sig och därmed får ett större incitament till att undvika personangrepp och ovårdat språk som svordomar, och ohövligheter som raljeringar.
Problemet med internet är att det är för lätt att vara anonym. De som skickar trakasserier via e-mail gör ju det anonymt, de använder en anonym e-mail som är mindre lätt att koppla till en person. Det är på grund av anonymiteten som trakasserier är så frekvent på internet. Om man förbjöd anonyma e-mails så skulle trakasserierna minska, det är min övertygelse.
Sedan förstår jag problemet med de som lever under skyddat identitet. Många har ju också fått hjälp med nytt namn, ny identitet. För dessa får man hitta på undantag som fungerar.
Att människor gömmer sig bakom pseudonym för att skriva personangrepp anser jag personligen vara ett förkastligt beteende, därför välkomnar jag alla som skriver med sitt riktiga namn.
Skräppostfilter är en bra uppfinning för ens inbox och dessa går ju också att styra med regler, så om man får trakasserier från en avsändare så styr man om avsändaren till skräpposten så man inte öppnar det och så undviker man att svara.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?