| Inlägg #41: Postat: 2010-05-06 08:43:00 | |
|
Nettan999 |
#37. George Debaly: Jag skriver inte för att försöka övertyga Dig, jag vill belysa problemet. Och det är väl som alla andra artiklar i alla andra tinga....Blir du övertygad om allt Du läser? Som sagt...Min artikel vilar på forskning och det är utifrån denna jag har min erfarenhet.
För ärligt talat George….Ge mig ett enda skäl till att jag ska lägga ner min värdefulla tid till att försöka övertyga någon som redan bestämt sig för en sak och hårdnackat vägra ratt se verkligheten. Artikeln är skriven och bygger på undersökningar. Det finns hur mycket undersökningar som helst som både säger tvärt emot men det finns också de undersökningar jag tagit del av. OAVSETT VILKET så bör vi respektera de personer som väljer detta yrke och även gillar det. |
| Inlägg #42: Postat: 2010-05-06 08:53:00 | |
|
Nettan999 |
#40. Avicenna: Ja helt rätt att det är ett av alla sätt att ragga karlaf men det finns andra sätt som måste få vara upp tillvar och en att bestämma hur de väljer att ragga karlar. Vill Du ragga karlar på krogen så varsågod men visa respekt för de kvinnor och män som väljer att ta betalt. Vad är skillnaden om Dutar betalt för att få en bättre levnasstandard eller om Du arbetar halvt ihjäl Dig och inte orkar ha nytta av de pengar Du får kva efter skatt och ändå inte ha råd att få ordentlig sjukvård. Dt ärfaktiskt Ditt val att leva så men visarespekt örde som väljr att eva annorlunda.
|
| Inlägg #43: Postat: 2010-05-06 09:02:00 | |
|
Nettan999 |
#38. Synny fri: All heder till Din väninna. Jag önskar verkligen att det blir någon ändring under hennes livstid. FY FAAN säger jag bara…Bli förnedrad av människors inskränkthet. Ge henne en kram från mig och säg att hon ska vara stolt över att vågar leva sitt eget liv. För det finns ju en anledning att det är fler kvinnor än män som slutar sina dagar med att vara väldigt bittra och förgrämda. Jag har arbetat på ålderdomshem och många av de gamla damerna berättade att de haft hur många kavaljerer som helst som de avvisat på grund av att det inte ansågs fint nog. De skulle gett vad som helst att få leva om sitt liv.
Ge en bamsekram till Din väninna för det är hon värd. Kram, kram till Dig med Sunny |
| Inlägg #44: Postat: 2010-05-06 09:12:00 | |
|
Bizon |
#41 Vad jag förstår råder det en viss diskrepans i resonemanget - å ena sidan artikelrubriken som talar om att sexköpslagen rent av hindrar kvinnor att bejaka sin sexualitet, och å andra sidan eventuell bris på respekt av personer som väljer prostitution som yrke. Det torde vara två helt skilda saker - att välja en profession gör folk vanligen av försörjningsskäl - att utveckla sin sexualitet gör folk av helt andra skäl - självfallet kan ett särintresse styra även valet av yrke liksom att prostitution "kan" styras av lust. Därmed inte sagt att det kommer att ses ner på allehanda människors yrkesval - det finns säker människor som inte begriper hur andra kan välja ett jobb som tandläkare och ser ner på dessa som ytterst suspekt, precis som vad gäller städare. Hur som helst förefaller problemet olösligt då jag inte ser att de mänskliga orättvisorna i största allmänhet kommer att förändras liksom att jag inte kan se att kvinnor och män i alla lägen ser fram emot livet som prostituerad. En annan fråga är varför man skapar en artikel med föresatsen att skapa debatt och sedan hänvisa intresserade debattörer till att göra egna undersökningar.
|
| Inlägg #45: Postat: 2010-05-06 09:40:00 | |
|
avicenna |
#43.Nu föstår jag inte vad du försöker säga här för att du blandar ihop två saker med tanke på din rubrikdin rubrik är missvisande.Är det prostitution du syftar på eller en kvinna som vill knulla runt utan att ta betalt?,en kvinna kan ju bejaka sin sexualitet genom att skaffa sig en partner.
|
| Inlägg #46: Postat: 2010-05-06 11:09:00 | |
|
George Debaly |
#41 Nettan999 Nu tycker jag du slår ifrån dig. Särskilt då varken länkarna eller reportaget övertygar Frågan är om du övertygar någon över huvud taget med ditt resonemang. "Glädjeflickan" Linnéa talar inte om att hon vid 49 års ålder skulle ha upptäckt någon läggning hos sig själv, som hon inte tidigare inte kände till. Hon talar om att hon funnit en för henne bra metod att problemfritt kunna ha olika partners utan att dessa bråkar med varandra eller mår illa av att ha kännedom om varandra. Därmed tycker jag att du blandar ihop äpplen och päron. Hon är inte prostituerad för att hon tycker att det för henne är upphetsande, hon är det för att det är praktiskt. Samma sak är det med länkarna du gav mig, de handlar inte heller om att - som du påstår - sexköpslagen hindrar kvinnor från att bejaka sin sexualitet eller leva ut sina fantasier. Slutsatsen jag drar är att du skriver om en grupp som är i kraftig minoritet - om det ens är en grupp att tala om - och som bör vägas mot det skydd som sexköpslagen ändå ger.
|
| Inlägg #47: Postat: 2010-05-06 11:19:00 | |
|
George Debaly |
#44 Bizon Stilpoäng! Jag ser definitivt inte ned på prostituerade. Eller på TV4-inslagets Linnéa. Jag har läst en del sexologi - inga studier, men ett stort antal valda böcker - och känner inte igen mig i Nettan999s resonemang. Jag vill minnas en prostituerad som hade sett filmen "Pretty woman" med Julia Roberts som lyxprostituerad där hon, Roberts, slutligen gifter sig med Richard Gere och får sin rike make. Hennes kommentar var "Det var en vacker saga, men efter ett par timmar var man tillbaka i verkligheten på Malmskillnadsgatan och där gällde den råa verkligheten".
|
| Inlägg #48: Postat: 2010-05-06 12:01:00 | |
|
Marius |
Jag tolkar det som att Nettan vill slå ett slag för att prostitution kan vara vara ett individuellt val som människor, oftast kvinnor, trivs bra med. Att prostituerade/sexarbetare inte alltid är de offer vi vill göra dem till. Det, i större utsträckning än majoriteten vill erkänna. Dels på grund att de flesta inte har kontakt med prostituerade och dels för att de flesta inte kan relatera till ett sådant liv, där sex bara är sex och man dessutom tar betalt för det. Jag tror att det flera i tråden vill påpeka är att sexköplagen i sig inte står mot kvinnans möjigheter att bejaka sin sexuella "läggning" om inte du Nettan, inte menar att den i sådana fall intensifieras/karaktäriseras av en sexuell njutning i betalningen i sig. De flesta har också fått sin kontakt med industrin av folk som berättar om riskerna kopplat med prostitution, från prostituerade själva också via dokumentärer osv, det är väl därför som lagar som köpsexlagen trätt i kraft. Men sedan finns det de som tycker om sitt liv som prostituerade, som slipper stressen och ångesten med att få ihop sin vardag ekonomiskt osv osv, som hellre föredrar att sälja sex än andra jobb, och kan argumentera för det ekonomiskt om inte annat och i mycket mindre utsträckning att de skulle njuta av det än Artikeln verkar påskina, men att de finns de med. Nu vet jag inte heller hur slagkraftig köpsexlagen i sig är heller, den flyttar väl bara prostitutionen inomhus i större utsträckning kan jag tänka mig...och vad vill den egentligen? Förbjuda prostitution, moralisera kring den? Det är inte så lätta frågor. Hur ställer man dessa ambitioner mot de som vill leva det livet och mot efterfrågan hos kunderna? Att legalisera prostitution har inte varit aktuellt i Sverige, men är fullt lagligt i andra länder. Jag tror att det är dessa frågor Nettan vill lyfta fram. Jag håller fast vid att de flesta prostituerade då menar jag inte ca 55 procent utan snarare 90 procent säkerligen skulle ha velat göra något annat i sitt liv. Men ställ det mot hur procentsatsen ser ut för de som jobbar i de flesta andra brancher, hur många trivs med sitt jobb egentligen och skulle inte heller vilja göra annat? Då talar vi om strukturella brister i vårt samhälle, och prostitution liksom viss ekonomiskt motiverande kriminalitet tex, kan i större utsträckning än vi tror vara ett rationellt val av rationellt tänkande personer som vi egentligen inte har rätt att se ner på. Ändå gör vi det, och det är denna stigmatisering av dessa människor som jag kan hålla med dig, Nettan, är ren hykleri från vår sida. Men lika litet som jag önskar att mitt barn ska bli prostituerad vill jag att hon ska bli kriminell, även om jag som sagt inte ser ner på vare sig prostituerade eller vissa kriminella pedofili och sådant kan jag helt enkelt inte acceptera. Jag önskar för egen del att människor slapp bli vare sig det ena eller andra, men kan inte fördömma deras val med rent samvete. De är lagarna som får dömma dem. I detta fall riktar sig köpsexlagen mot de som köper sex. Det kan man tycka vad man vill om, men nog är det hyckleri det också.
|
| Inlägg #49: Postat: 2010-05-06 12:48:00 | |
|
George Debaly |
#48 Marius Jag förstår och håller med dig om det mesta. Det jag saknar är övertygande forskning/statistik om att Nettan999 skulle ha rätt i mer än några få enstaka fall. Man ska också tänka på att en och samma "sexarbetare" ändrar åsikter genom åren. TV¤:as intervjuoffer Linnéa har bara något års erfarenhet som "glädjeflicka" och befinner sig då i en sorts smekmånad i sin roll som prostituerad. I början kanske man går in i prostitutionen med självförhärligande tankar om att man ska hjälpa folk, man ska vara en god samarit, pengarna är av en sekundär betydelse o s v. Sedan, efter att ha träffat på en vidare kundkrets, däribland människor med extremt udda preferenser, blir man mer cynisk. Åren går, man har kanske inget annat jobb, saknar utbildning och ärligt talat är prostitution ett bra sätt att komma över snabba pengar. Då börjar man tappa i självrespekt, det går över till självförakt och man föraktar även sexköparen/torsken, men ser samtidigt denne som något nödvändigt ont. Man har helt enkelt målat in sig i ett hörn. Jag tror att många nu tycker att jag schablonmässigt talar om den gatuprostitution som en gång fanns, men som nu har flyttat in på nätet under mer ordnade former, men jag talar delvis också om en god vän till mig som bara under ett par år har gått från att själv, med stor noggrannhet, välja sina partners till att acceptera vem som helst som kund, bara denne betalar det som står på prislappen. Även de gränser hon hade satt upp angående BDSM och att inte ställa upp på vissa saker är passerade. Jag tror inte att hon mår bra.
|
| Inlägg #50: Postat: 2010-05-06 16:52:00 | |
|
Marius |
#49 Jag delar som redan visat i ett tidigare inlägg de åsikterna också; att 1 majoriteten prostituerade/sexarbetare måste förmodligen anamma ett visst tänkande för att distansiera sig till hur de försörjer sig. 2 att majoriteten mycket väl kan ändra åsikter med åren, och förmodligen gör så. Det styrande i det hela med min ringa förståelse; är pengarna, försörjning eller få råd med det där extra, bekräftelse inte nödvändigtvis av kunderna men av omgivningen att kunna vara en god konsument. Jag tvivlar tex på att vi ser många exempel av rika kvinnor eller män som prostituerar sig för den sexuella njutningen i sig. Därför förstår jag också om man reagerar på artikeltiteln. Tyckte ändå att artikeln väckte intressanta tankar. Det vore farligt att tro på myten om den glada horan men det är lika missvisande att tro att alla prostituerade är offer, och att inte många själva gör sina val. Även om jag tillhör dem som tror som du George att när "smekmånaden" lagt sig och verkligheten kommit i kapp att många får svåra tankar att tampas med. Då spekulerar jag dels till en viss grad, men tänker själv på meningslösheten som jag själv känt i yngre dar med one-night stands där man velat trycka ner andra känslor och till en viss mån säkert sökt bekräftelse. Hur man målade upp motiv för att kunna fortsätta på samma sätt för att med tiden känna av just det där självföraktet du tar upp, George. I slutändan vill varje människa respektera sig själv och bli repspekterad, det behöver inte bara handla om prostitution. Sedan var tröskeln för självrespekt går är individuellt det med, och folk får sätta sina egna gränser. Men min personliga åsikt är att det krävs ett särskilt starkt psyke för en frivillig karriär som prostituerad liksom en genuin insikt i ens egna sexualitet, och förhållningssätt till en dömmande omgivning, liksom en framförsikt som jag tror väldigt få prostituerade besitter. Tvärtom, att många kommer in i det livet, som ett snabbt alternativ till kortsiktiga lösningar, som ekonomi, att man tröttnat eller inte längre tror på monogami och tänker att då kan man lika bra, osv...Och att man så småningom kanske fastnar i det och målar upp en bild av sitt val för att antingen stå ut med det livet, eller för att man inte kan annat, alternativt inte är beredd att jobba 40 h i veckan när när man kanske kan uppnå samma månadslön på avsevärt kortare tid. Jag tänker lite som du, George, tror inte heller på prostitution som ett sunt livsval.
|
| Inlägg #51: Postat: 2010-05-06 17:44:00 | |
|
George Debaly |
#49 Marius Bara det faktum att man ibland måste ligga med folk som man instinktivt inte gillar, eller utföra tjänster som känns motbjudande för att komma över pengar, måste ge själen många törnar. Sex som ju ska vara kul och en njutning och inte ett tvång.
|
| Inlägg #52: Postat: 2010-05-06 17:46:00 | |
|
Marius |
Håller med precis.
|
| Inlägg #53: Postat: 2010-05-06 19:01:00 | |
|
sunny fri |
Det finns massor av forskning men den citeras inte i Sverige ifall den är positiv till prostutution.Mest är det engelska spåket men vi har en rad debattörer o forskare här hemma oxo .Susanne Dodillets avhandling som är ganska ny Är sex ett arbete o Petra Östergrens Porr,horor o feminister.
Tomas Söderblom doktorerade med "Horan och batongen. Prostitution och repression i folkhemmet" Jonas Frykmans doktorsavhandling "Horan i Bonde samhället" kom ut för jättelänge sedan. Jeanne Steffens Isabells atelje är oxå en äldre bok.Dessa jag nämner är bara några väldigt få som jag råkar ha själv.Deanne Rauscher & Janne Mattsson skrev boken MAKTEN, MÄNNEN, MÖRKLÄGGNINGEN. Pockettidningen R hade en titel Horor o Herrar redan på 70 talet. Isabella Lund är en prostituerad som bloggade om sitt jobb o valdes till årets bloggare för ett par år sedan.Roshina Sambo är horan som försökt få den polis som "tagit över" hennes verksamhet o blivit hennes hallick han slår henne sönder o samman o tar det mesta av pengarnafälld för detta i domstol men misslyckats trots ett visst erkännande o läkarintyg.Jag kunde hålla på hela kvällen .Särskilt ifall jag sträckte mig till att ta med Europa o resten av världen.Men jag har för länge sedan insett att den debatten är dödfödd i Sverige trots att det går bra att dryfta de här frågorna i övriga världen. |
| Inlägg #54: Postat: 2010-05-06 19:05:00 | |
|
sunny fri |
forts Jag brukar hänvisa de som verkligen är intresserade till Sexarbetarnas fackföreningar uet i Europa.Den röda tråden i Holland är nog den äldsta o seriösaste men Hydra är oxå bra.Föreninar finns i de flesta länder.Liksom I Australinen o Usa.Föreningen i Thailand har bland annat varit här o följde rättegången mot Roshina för att skriva om hur uselt sexarbetarna behandlas i Sverige.
|
| Inlägg #55: Postat: 2010-05-06 19:16:00 | |
|
George Debaly |
#53 sunny fri, men det du glömmer att säga är att denna forskning - vissa av de böcker du nämner har jag själv läst - inte är samstämmig, att ord ibland står mot ord.
|
| Inlägg #56: Postat: 2010-05-06 22:09:00 | |
|
Bizon |
Sunny #55 Ja just därför att sexarbetarna behandlas dåligt som det nu är och att ensamarbetet är farligt och otryggt anser jag att man för det första ska se till att verksamheten kommer in i värmen och att sexköpslagen skrotas. Sedan kan man alltid diskutera trivselfrågor och om alla i världen har ett jobb dom gladeligen går till var dag - det blir snart rutin i sexhanteringen och en del blir skickligare än andra. Som ung sjöman träffade jag en hel del flickor på barerna ute i världen där det inte smusslades så mycket med varken det ena eller andra - så trist verkade dom inte ha det och de flesta var noga med att inte få in något sprit i sina drinkar. Visst anade jag att dessa många gånger mycket vackra kvinnor inte var helt accepterade i det samhälle där dom verkade, men någonstans fanns det en familj att försörja och på ett eller annat sätt drog dom sej fram i sin tillvaro - vad jag vet så var inte sjömännen något stort problem beträffande våld eller överkrav, snarare var det mer gemyt och glädjen i det på havet eftersatta umgänget med det kvinnliga släktet som hägrade, och hade man en någorlunda hygglig slant på fickan så kunde den räcka till både lite rom Cuba Libreoch ett par vändor med hugade damer innan gryningen - och som sagt en del av flickorna var mer kunniga och visste vad dom sysslade med medan andra överlät hanteringen till sin tillfällige vän. Och det kan jag ju säga att om man inte varit snäll så skulle igenkänningens glädje följande kväll knappast varit det den var...
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.