Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jag tolkar det som att Nettan vill slå ett slag för att prostitution kan vara vara ett individuellt val som människor, oftast kvinnor, trivs bra med. Att prostituerade/sexarbetare inte alltid är de offer vi vill göra dem till. Det, i större utsträckning än majoriteten vill erkänna. Dels på grund att de flesta inte har kontakt med prostituerade och dels för att de flesta inte kan relatera till ett sådant liv, där sex bara är sex och man dessutom tar betalt för det. Jag tror att det flera i tråden vill påpeka är att sexköplagen i sig inte står mot kvinnans möjigheter att bejaka sin sexuella "läggning" om inte du Nettan, inte menar att den i sådana fall intensifieras/karaktäriseras av en sexuell njutning i betalningen i sig. De flesta har också fått sin kontakt med industrin av folk som berättar om riskerna kopplat med prostitution, från prostituerade själva också via dokumentärer osv, det är väl därför som lagar som köpsexlagen trätt i kraft. Men sedan finns det de som tycker om sitt liv som prostituerade, som slipper stressen och ångesten med att få ihop sin vardag ekonomiskt osv osv, som hellre föredrar att sälja sex än andra jobb, och kan argumentera för det ekonomiskt om inte annat och i mycket mindre utsträckning att de skulle njuta av det än Artikeln verkar påskina, men att de finns de med. Nu vet jag inte heller hur slagkraftig köpsexlagen i sig är heller, den flyttar väl bara prostitutionen inomhus i större utsträckning kan jag tänka mig...och vad vill den egentligen? Förbjuda prostitution, moralisera kring den? Det är inte så lätta frågor. Hur ställer man dessa ambitioner mot de som vill leva det livet och mot efterfrågan hos kunderna? Att legalisera prostitution har inte varit aktuellt i Sverige, men är fullt lagligt i andra länder. Jag tror att det är dessa frågor Nettan vill lyfta fram. Jag håller fast vid att de flesta prostituerade då menar jag inte ca 55 procent utan snarare 90 procent säkerligen skulle ha velat göra något annat i sitt liv. Men ställ det mot hur procentsatsen ser ut för de som jobbar i de flesta andra brancher, hur många trivs med sitt jobb egentligen och skulle inte heller vilja göra annat? Då talar vi om strukturella brister i vårt samhälle, och prostitution liksom viss ekonomiskt motiverande kriminalitet tex, kan i större utsträckning än vi tror vara ett rationellt val av rationellt tänkande personer som vi egentligen inte har rätt att se ner på. Ändå gör vi det, och det är denna stigmatisering av dessa människor som jag kan hålla med dig, Nettan, är ren hykleri från vår sida. Men lika litet som jag önskar att mitt barn ska bli prostituerad vill jag att hon ska bli kriminell, även om jag som sagt inte ser ner på vare sig prostituerade eller vissa kriminella pedofili och sådant kan jag helt enkelt inte acceptera. Jag önskar för egen del att människor slapp bli vare sig det ena eller andra, men kan inte fördömma deras val med rent samvete. De är lagarna som får dömma dem. I detta fall riktar sig köpsexlagen mot de som köper sex. Det kan man tycka vad man vill om, men nog är det hyckleri det också.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?