Att vara moralisk i ett omoraliskt samhälle

Den här tråden diskuterar artikeln Att vara moralisk i ett omoraliskt samhälle.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2010-03-30 14:01:00
angus
Mycket intressant läsning, absolut !
Inlägg #2: Postat: 2010-03-30 15:38:00
Janne B
Jag hörde ett uttalande nyss som kanske passar in lite här. // Nästan alla vill vara med och skänka bort saker till ideella ändamål. Men nästan ingen vid betala för administrationen och fraktkostnaden till Bosnien eller Somalia!/ Flera hjälporg får in så mkt dåliga saker så de vill köra dem till kommunala Tippen. Men då måste de betala en rejäl slant som i Alingsås kommun.
Inlägg #3: Postat: 2010-03-31 04:45:00
liolinv
Tack "angus" och "Janne B" för kommentarerna.
:O
"Janne B": det du skrev om insamling var intressant. Var hörde du det uttalandet? Det känns dock som om det du skrev skiljer sig från det, som jag tog upp. Jag är inte riktigt säker på hur det hör ihop med fördelning av skattemedel. Jag vore tacksam, om du ville utveckla kopplingen.
Inlägg #4: Postat: 2010-03-31 04:49:00
liolinv
"Janne B": menar du helt enkelt att medborgarna i Alingsås kommun ska betala för de administrativa kostnaderna av insamlingen till Bosnien och Somalia, eller har jag missförstått något?
Inlägg #5: Postat: 2010-03-31 11:20:00
Pia K
Jag tycker att man ska vara moralisk, om man känner det är rätt.
Man kan se samhället som omoraliskt, men man kan handla efter det man tycker är rätt själv.

Att vara en del av samhället, kräver att man vill det själv. Annars blir man utanför. Men vi är ett samhälle och vi har ett ansvar gentemot det.

Lögner och förtal ät sorgliga, men bra att ta till om man vill skada någon. En del människor använder sig av lögner och förtal dagligen, till sin egen fördel, tror de själva.
Inlägg #6: Postat: 2010-03-31 11:31:00
Janne B
3-4 Man kan säga att det har uppstått en diskussion mellan kommunen och insamlarna om kostnader och intäkter. De är inte slutförda och jag har inte alla fakta o därför ingen besdtämd åsikt. // PS Jag är inte alltid logisk numera men för söker hänga med...
Inlägg #7: Postat: 2010-03-31 17:24:00
Rättrådig
Att pröva sin lycka i domstol kan bli dyrt. Den som förlorar att mål får betala motpartens rättegångskostnader, vilket är rättvist. Detta undanhåller dem som inte har fog för sin stämning och även diverse rättshaverister som utnyttjar domstolar för att pröva sina ogrundade rättigheter.

Att artikelförfattaren gnäller över att han förlorat i domstol och tvingas betala för sig är härmed svårförståeligt. Vem skulle annars betala hans rättegångskostnader? Den stat som han anser vara omoralisk och vägrar att betala skatt till?
Inlägg #8: Postat: 2010-03-31 22:54:00
Pia K
Alla människor borde börja spara när de är unga, då kan de ha något att ta av när de blir äldre och det känns inte så mycket i plånboken.
Tyvärr funkar det inte alltid så.Man använder sina pengar undertiden.
Inlägg #9: Postat: 2010-04-01 23:43:00
liolinv
>Pia, tack för kommentarerna. ____ Att tänka på pension, när man är i 20-40-årsåldern, tycker jag är rent absurt men så fungerar det s.k. "samhället" med sina röda kuvert och andra. jag fick förresten ett LILA kuvert med posten tidigare idag hör och häpna! ... lite lustigt var det, tyckte jag ______________________ >Rättrådig, jo tack jag är fullt medveten om att det är dyrt att "pröva sin lycka i domstol" kul formulering f.ö., eftersom det för den involverade kan tyckas att det är precis vad det är fråga om i dessa sammanhang, med tillägget att en pappa har betydligt sämre "vinstchans" än mamman, p.g.a. sitt kön. ____ Jag förstår dock inte vad du menar med att det skulle vara "rättvist" att "förloraren" i ett mål får betala motpartens rättegångskostnader. Till att börja med: hur kan rätten avgöra vem som är "förlorare" "tappande part", som det formellt tydligen kallas... i ett verkställighetsmål, i vilket den klagande vill pröva en dom som redan gäller och med tanke på att domskälen saknar vetenskapliga belägg? ____ På vilket sätt är det rättvist att den s.k. "förloraren" ska betala summor som 28 000 kr? Så fungerar det inte i vårdnadsmål, där varje part står för sina kostnader! Snarare borde lagakraftvunna vårdnadsdomar ALLTID efterlevas, tills det finns en annan dom, som säger någonting annat, punkt slut. ____ Om "förloraren" därtill, p.g.a. sin bristfälliga ekonomi de facto har beviljats allmän rättshjälp, med en rättshjälpsavgift på 2 av arvodet till ombudet i storleksordningen 700 kr blir det än märkligare att han ska betala 28 000 kr. ____ Motparten beviljades f.ö. också rättshjälp och då borde staten betala det, oavsett utgång i målet! Jag menar att ett beslut om beviljad rättshjälp i grunden är ett avtal mellan staten och parten, vilket staten har förbundit sig att stå för. ____ Du får gärna utveckla vad du menar med: "Detta undanhåller dem som inte har fog för sin stämning och även diverse rättshaverister som utnyttjar domstolar för att pröva sina ogrundade rättigheter.". När man ansöker om verkställighet, så "stämmer" man INGEN! Allt man gör är att pröva en redan lagakraftvunnen dom. ____ Vad du menar med "rättshaverist" och "ogrundade rättigheter" får du gärna också utveckla för det är högst oklart. Du känner säkert till att Sverige bryter mot Europakonventionen om mänskliga rättigheter, t.ex. artiklarna 6 om en rättvis rättegång och 8 om rätten till skydd för privat- och familjeliv. Därmed kan man diskutera om inte Sverige i sig utgör en form av rättshaveri, d.v.s. har rättshavererat. ____ Det är tydligt att den s.k. "Rättrådig"e fullständigt saknar inblick i mitt enskilda fall trots att jag i sak beskrev det, hur domstolsförhandlingar går till, när och varför man gör stämningsansökningar, m.m. ____ En sak, som du tycks ha missuppfattat HELT är att jag inte invände mot att jag ska betala MINA rättegångskostnader f.ö. redan gjort för längesedan!, utan att jag även ska betala MOTPARTENS! MINA kostnader var endast drygt 700 kr. ____ Rättrådig: är du ännu en av dessa provokatörer för provokationens skull? ____ Sådana stöter man tyvärr på ibland och om just Du kallar mig rättshaverist, så tar jag det som en komplimang! ____ Jag börjar ha vissa åsikter och tankar om Dig också. Du får gärna inkomma med lite mer konstruktiva synpunkter nästa gång. Är det möjligen en viss "Tomasz Striner", som skriver igen men under pseudonym?

______________________ >er admins där ute: ett anspråkslöst förslag från mig är ni omgående inför en funktion, som möjliggör radbrytningar i kommentarerna! Tack på förhand.
Inlägg #10: Postat: 2010-04-05 20:02:00
Bizon
Liolinv - vad jag vet så är det olagligt att hindra eller försvåra umgänget mellan barn och föräldrar vilket jag förstår att det hänt i ditt fall - liksom att det framgår att - som du säger "Plötsligt upphörde umgänget, utan någon som helst förklaring/" Det är sånna här händelser som det både talas tyst om och emellanåt med en tydlig underton av förtvivlan nämns lite var stans i insändare och nätforum. Med andra ord då vanligen hur män/pappor missbehandlats i olika former av vårdnadstvister till förmån för mammorna i sammanhanget trots att det varit mammorna som inte följt ingångna avtal. Och självklart skulle även jag handla så om jag på goda grunder misstänkte oegentligheter som kunde skada mina barn - men det är vi förmodligen helt överens om - skyddar inte lagen våra barn måste vi sätta oss över lagen, men det är en annan diskussion. Nu har du skött dina ålägganden och allt varit frid och fröjd och så händer det att du inte får träffa dina barn,,, och sedan? Har du fått upprättelse då du begärt prövning av domen ? Anser rätten att modern efterföljt domen eller borde göra det ? Vilken är din nuvarande roll som förälder ? Finns det en motivering till att rättegångskostnaderna fallit på dej ? Kan inte se någon annan lösning om rätten begått något fel i sin bedömning än att överklaga...
Inlägg #11: Postat: 2010-04-05 20:30:00
Rättrådig
Är väldigt, väldigt trött på alla gnällspikar som bölar ut om sina förluster i domstol. Om Liolin anser att han har rätt får han väl överklaga domen, och betala ytterligare rättegångskostnader ifall han förlorar.

Att omotiverat gnälla på domstolar för att dem inte gjort som man krävt är ett typiskt exempel på en rättshaverist. Rättshaverister anser ALLTID att domstolar har fel men fortsätter ändå att köra sitt race i de domstolar som ALLTID har fel. Det är alltså fråga om finn två fel för dessa ynkliga människospillror...

Vad L är för ngt låter jag andra avgöra, eftersom han verkar sakna självinsikt nog för att slippa andra ta del av hans litanior om samhällets svek och domstolars omoraliska handlande.

När det gäller vårdnadstvister så utgör de en ofantlig del av målen vid våra domstolar. Många gånger kan man i dessa mål se hur barnens intressen sätts åt sidan för deras föräldrars vilja att ge sig på varandra i domstol. För den som följt ett antal sådana mål är det ganska lätt att tvivla på människosläktet.
Inlägg #12: Postat: 2010-04-05 21:35:00
Rättrådig
PS. Både L och hans motpart verkar ha fått rättshjälp av staten, åtminstone om man läser L:s otydliga förklaringar av sitt fall. Fattar därmed ännu mindre varför L gnäller om att han inte ska betala skatt till en "omoralisk" stat. Själv vill jag inte vara med och med betala till den den rättshjälp som L och hans motpart fått genom mina skattepengar. Men, inte F-N gnäller jag om att det finns en omoralisk stat som betalat ut rättshjälpen. Eller om att jag därför inte ska betala skatt.

L bör om han inte tycker om Sverige hitta sig ett moraliskt sett bättre land som bättre passar hans tankegångar om vad som är rätt och fel. Att den svenska staten betalar L:s biljett till ett sådant lyckorike är inget som jag har något emot, tvärtom. Och jag hoppas att detta leder till att L inte återvänder till det omoraliska Sverige och plågar sin omgivning med sina gnälliga artiklar om rätt och fel i det svenska domstolssystemet.
Inlägg #13: Postat: 2010-04-06 00:40:00
Bizon
Rättrådig ? Har du funderat på vad det är för behov du njuter av då du sparkar på den som redan ligger - eller vad du vill kalla yttringen av det behovet? Får jag föreslå "gnäll".
Inlägg #14: Postat: 2010-04-06 00:45:00
Bizon
Personligen har jag inte tagit ställning till sakfrågan i just Liolinvs fall vilket jag kan göra först då jag fått reda på fakta. Inte för att jag betraktar mej som särledes "rättrådig", men därför att det är det enda sätt jag kan förhålla mej på om jag inte bara ska spä på galenskapen i världen.
Inlägg #15: Postat: 2010-04-06 00:54:00
sunny fri
Frågan är inte enkel.Ibland kolliderar det man tycker är rätt med lagarna.Jag har nog stött på detta oftare än de flesta på grund av mina val i livet.Jag valde sexbranchen:Jag startade ett kollektiv.Sexbranchen i Holland där jag var för att försöka ansluta oss svenskar till deras förening Den röda tåden innebar umgänge med Hells Angels.Jag gillade den dåvarande presidenten rent personligt o blev ledsen när jag hört att han blivit ihjälskjuten.
Vi har haft gömda flyktingar här som varit utvisningshotade.Liksom misshandlade kvinnor som inte fått någon hjälp till skyddat boendeDet är lite bättre nu för tidenDetta är säkert olagligt men jag bryr mig inte så mycket när jag känner att jag gör rätt.Vi har även gömt en efterlyst kille här o hjälpt honom ur landet.Vi vet att han är oskyldig men han skulle inte ha en chans i en svensk domstol.Att ha missbrukare som försöker sluta i kollektivet innebär ofta att här har funnits olagliga droger.Någon gång vapen.Vi har haft "permissionsrum" här för dem vi varit involverad i.För att en grov brottsling bankrånareska få permission tidigast möjligt behöver han någon som han kan bo hos o som tar ansvaret.Det är lagligt men att ha ett umgänge som även includerar kriminella är en viss risk.Liksom umgänget med pappa pedofil. Jag har noga ställt mig en fråga varje gång jag brytit emot lagen:Vad kan det bli för följder o kan det drabba min familj? Jag är bara dömd för ett enda brott o det var över 30 år sedan.Olaga vapeninnehav.Det var pepparspray o det räddade mitt liv den gången.
Inlägg #16: Postat: 2010-04-06 05:57:00
Bizon
Ja Sunny #15 - "frågan är inte enkel" då det gäller att förhålla sej till lagar och praxis som det emellanåt visar sej ha allehanda kryphål och fallgropar som det ständigt arbetas på att anpassa till den för tillfället rådande juridiska ideologin - ibland även till vanligt folks rättsmedvetande. Att både lagens väktare och domstolarnas lekmän och jurister gör sej skyldiga till en hel del felslut vittnar inte minst de olika domsutfallen då mål tas upp i högre instanser. Själv har jag en gång blivit anfallen av en polis och anklagad för polismisshandel och för att det inta var sant överklagat och slutligen blivit avlyft straffansvar - det var för mer än trettio år sedan, men tänker ofta på de ungdomar som under fredliga demonstrationer blir provocerade och misshandlade av just ordningsmakten - nu senast i köpenhamn. Med mina tidigare erfarenheter i minnet är jag tämligen övertygad om att det sker mängder av övergrepp i rättssak av de som egentligen borde ha uppgiften att förhindra sådant. Att det inte heller råder någon likhet inför lagen i andra sammanhang kan man se exempel på i hur olika de välbärgade behandlas av polisen mot hur fattigfolkets ungdomar i förorterna behandlas särskilt då dom har utländsk bakgrund --- vet man något om mänskligt trots och reaktion på svikna förhoppningar så kan man nog utgå ifrån att från början felbehandlade människor kommer att återfinnas i den så kallade kriminalvården. Nu är jag inte så naiv att jag tror att alla är guds bästa barn oavsett var dom har sina sociala rötter och att från början välmenande poliser liksom andra kan drabbas av tråkiga yrkesskador i form av en av tråkiga erfarenheter färgad människosyn - något som även det övriga rättsmaskineriet måste fås att förhålla sej till då effekterna av våld och felbedömning från samhällets instanser garanterat kommer att kosta detta samhälle mer än det egentligen borde anse sej ha råd med - både ideologiskt som rättsstat, och i förfelade människoliv som annars kunde ha tillfört samhället goda värden och i rena kostnader i form av frustrationens skadegörelse och kriminalitet.
Inlägg #17: Postat: 2010-04-06 13:56:00
Sunny fri
När jag var mycket ung brukade jag träffa en gammal advokat som hette Einar van der Velde. -Du måste lära dig flicka lilla,sade han ofta,att det är två skilda saker att HA rätt o att Få rätt. Jag har burit dessa hans ord med mig genom hela livet.
Inlägg #18: Postat: 2010-04-06 15:10:00
Rättrådig
Bizon, du har verkligen tagit ställning i sakfrågan i just Liolinvs ärende, trots bristen på fakta. Så här skriver du i ditt först inlägg på hans artikel: ” Liolinv - vad jag vet så är det olagligt att hindra eller försvåra umgänget mellan barn och föräldrar vilket jag förstår att det hänt i ditt fall - liksom att det framgår att - som du säger "Plötsligt upphörde umgänget, utan någon som helst förklaring/". Själv har jag bara tittat på vad L skrivit om det ”omoraliska” samhället och domstolarna. Något som i sig räcker för att man ska förstå att L varken ligger ner eller har något av värde att komma med i den fråga han vill belysa.

Jag finner det alltid lika intressant att få läsa otydliga skrivelser från dem som tycker sig felbehandlade av rättsväsendet och därför spyr galla över såväl samhället som våra domstolar. Det jag finner intressant i detta sammanhang är likheterna mellan vad dessa människor för fram när det gäller omoraliska samhällen och domstolar. En likhet som vid närmare granskning av deras fall alltid saknar grund i verkligheten. Detta är en granskning som dock endast låter sig göras då man tagit del av alla fakta i fallet, alltså inte bara de fakta som dessa människor presenterar. Det hade därför varit intressant att få läsa den dom som L bölar ut över, något som vi dock aldrig lär få göra eftersom L knappast vill visa på den verkliga bakgrunden till det han "drabbats" av. Detta bryr väl dock inte du Bizon dig om, för du har ju redan tagit ställning i L:s fall.

För mig är det ett ostridigt faktum att domstolar ibland dömer fel och att vår demokrati är ofullständig. Det är människor som tar beslut i domstol och det är vi alla som utgör demokratin i ett samhälle. Det finns härmed fel och brister som inte går att undvika, men som oftast kan rättas till exempelvis genom att en annan domstol tar ett nytt domslut i ett mål eller att vi väljer en annan regering. Men tvärtemot L så dömer jag varken ut samhället eller våra domstolar. Därför reagerar jag skarpt på L:s gnällande. Om du, min bäste Bizon, tycker detta är gnäll så får det stå för dig.

Själv lämnar jag den diskussion om ”samhället olycksbarn” som uppstått med anledning av L:s värdelösa artikel och önskar Bizon lycka till i sina utläggningar om gnäll hit och dit.
Inlägg #19: Postat: 2010-04-06 16:48:00
Bizon
Tack så mycket her Rättrådig - ett lycka till kan nog behövas - dock i fråga om det jag sagt om att ta ställning och det om en del nedlåtande gnäll så finner jag inget skäl att ändra ståndpunkt - har en känsla av att du anser dej ha tolkningsföreträde både beträffande det jag säger och det artickelförfattaren velat uttryckka - och självklart kan man ha olika mening om saker och ting, men man behöver ju inte vara så nedlåtande och på förhand dömande - särskilt det vänder jag mej mot i dina inlägg...
Inlägg #20: Postat: 2010-04-06 20:55:00
Rättrådig
Herr Bizon. Jag hänger åtminstone upp mina ståndpunkter på annat än mitt personliga tyckande. Jag dömer heller ingen. Konstaterar bara fakta. Dömandet står du själv för, vilket förmodligen beror på att jag inte tycker som du.

Det hade varit mindre galenskap i världen om fler hade hållit sig till fakta och inte låtit käften slinta i tid och otid.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...