Valt inlägg:
Ja Sunny #15 - "frågan är inte enkel" då det gäller att förhålla sej till lagar och praxis som det emellanåt visar sej ha allehanda kryphål och fallgropar som det ständigt arbetas på att anpassa till den för tillfället rådande juridiska ideologin - ibland även till vanligt folks rättsmedvetande. Att både lagens väktare och domstolarnas lekmän och jurister gör sej skyldiga till en hel del felslut vittnar inte minst de olika domsutfallen då mål tas upp i högre instanser. Själv har jag en gång blivit anfallen av en polis och anklagad för polismisshandel och för att det inta var sant överklagat och slutligen blivit avlyft straffansvar - det var för mer än trettio år sedan, men tänker ofta på de ungdomar som under fredliga demonstrationer blir provocerade och misshandlade av just ordningsmakten - nu senast i köpenhamn. Med mina tidigare erfarenheter i minnet är jag tämligen övertygad om att det sker mängder av övergrepp i rättssak av de som egentligen borde ha uppgiften att förhindra sådant. Att det inte heller råder någon likhet inför lagen i andra sammanhang kan man se exempel på i hur olika de välbärgade behandlas av polisen mot hur fattigfolkets ungdomar i förorterna behandlas särskilt då dom har utländsk bakgrund --- vet man något om mänskligt trots och reaktion på svikna förhoppningar så kan man nog utgå ifrån att från början felbehandlade människor kommer att återfinnas i den så kallade kriminalvården. Nu är jag inte så naiv att jag tror att alla är guds bästa barn oavsett var dom har sina sociala rötter och att från början välmenande poliser liksom andra kan drabbas av tråkiga yrkesskador i form av en av tråkiga erfarenheter färgad människosyn - något som även det övriga rättsmaskineriet måste fås att förhålla sej till då effekterna av våld och felbedömning från samhällets instanser garanterat kommer att kosta detta samhälle mer än det egentligen borde anse sej ha råd med - både ideologiskt som rättsstat, och i förfelade människoliv som annars kunde ha tillfört samhället goda värden och i rena kostnader i form av frustrationens skadegörelse och kriminalitet.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?