Ingjuta självkänsla – skolans viktigaste uppgift

Den här tråden diskuterar artikeln Ingjuta självkänsla – skolans viktigaste uppgift.
Showing page 5 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #81: Postat: 2010-02-24 00:12:00
Utforskaren
Sunny Usch det lät inte bra.Som jag också har hört så ifrågasattes Gustav Jonsson om hans behandling var den rätta. Du ser hur livet är orättvist, varför skulle du drabbas av det har råkat ut för? Förmodligen har jag som haft bra föräldrar fått känna mig lyckligt lottad. Jag ska passa på att förklara för dig vilken människosyn jag har, det första söker jag rättvisa som tyvärr inte existerar för alla, för det andra känner jag massor av invandrare och vi har trevligt tillsammans, men en sak de har gemensamt med oss borne svenskar så klagar de på politikerna. Visste du att det finns massor av invandrare som kommer att rösta på SD om jag får tro mina vänner bland invandrarna, några har t.o.m. sökt medlemskap hos SD. Du som har erfarenheten på ditt sett med invandrat folk vad tycker och tänker de om våra politiker?
Inlägg #82: Postat: 2010-02-24 00:18:00
Sunny fri
68 Lars N:jag förstår dig till viss del.Har man någonting som man tar som självklart finns det inte.
När mina ungar gick på högstadiet o ville slippa den eller den dagen så sade jag till dem: -Vet ni inte hur fantastiskt lyckligt lottade ni är? Ni får gå i skolan gratis i hela 9 år.Jag fick bara gå 7 år. O 2 söminga ungar vänder sig om o säger med en mun:-va orättvist. -Ja visst är det, svarade jag .-Ja att du slapp efter bara 7 år förtydligade ungarna.Jag fick mig en tankeställare den dagen.
Inlägg #83: Postat: 2010-02-24 00:24:00
Utforskaren
Sunny typiskt Inger #59 hon medvetet misstolkar vad jag skriver och likaså Jocke som är en ful stil och sedan undrar de över varför jag reagerar? Alltså jag berättade egentligen att jag är glad över att inte jag fallit offer för spriten och därutav klarar jag mig bra utan den. Men det är inte första gången jag blir missförstådd, jag borde skriva som till små barn för att göra mig förstådd och jag som trodde att jag hade att göra med vuxna människor, men hej vad man kan bedra sig.
Inlägg #84: Postat: 2010-02-24 00:32:00
Sunny fri
81 Utforskaren Rasism är ingen svensk uppfinning.När jag bodde i Spanien avskydde man araber:särskilt de ifrån forna Spanska Marocco.
I Rumänien fick jag med egna ögon se hur polisen sköt på romer zigenare för att döda o att de inte släpptes in i städerna eftersom de änå inte fikck varken arbeta,gå i skolan eller behandlas på sjukhus. Stort sett drevs de ut på landet för att dö.O deta är bara 10 år sedan. I Balticum såg jag med förfäran hur folk vände sig emot sina grannar sedan kriget: de var ryssar till härkomsten o skulle drivas ut ur landet o deras språk ryskan förbjudas.Det var bara ett aber:de var inte ryska medborgare så dit kom de inte in.De lever helt rättslösa nu på många ställen. I Tyskland där jag jobbat en del är rasismen större än här.Gunter Wallraff:behöver jag säga mera? Serber o kroater hatar varandra.Vi har haft Irakiska kurder i kollektivet;de gillade inte "vanliga" Irakier. Visst är livet orättvist. Jag kunde varit föräldralös i Indien eller i Africa:då hade jag snabbt dött.Liksom alla mina syskon.Här hemma fanns det i alla fall mat o rent vatten.Det finns millioner barn utan föräldrar o vid katastrofer som den på Haiti blir de många,många bland infekterat vatten o magsjuka som sprider sig.O en del tas om hand av pedofier som säljer dem till oss i väst.
Inlägg #85: Postat: 2010-02-24 00:44:00
Sunny fri
83 Nej men man blir lite trött på alla dem som aldrig haft den problematiken att kämpa emot o ändå liksom räknar det som en merit.De har ju bara haft tur.Båda mina män är nykterister o min dotters far kände inte mitt behov av att trösta sig med alkohol när vår dotter dog o hon var ändå hans ögonsten eftersom han blev far sent i livet.Men han har helt enkelt inte de generna som dämpar sorg o oro med sprit:han blir bara illamående om han försöker.Däremot har han ju sett hur det kan vara genom att leva med mig.Innan dess trodde han att det handlade om ett eget val eller en svag karraktär men jag är ju en stark person på så många andra sätt.De i pappas släkt som inte begått självmord har supit ihjäl sig de flesta.Vi döttrar har alla ett eller flera barn i riskzonen:må de aldrig råka ut för någonting så hemskt att det utlöses.En systerson blev lagd på avgiftning redan vid 20 så ..Min dotter är som sin far:hon kan aldrig bli alkoist.Men sonen är lik mig:händer det honom någonting vet jag att det skulle kunna gå på tok.Som det är nu är han mycket måttlig.
Inlägg #86: Postat: 2010-02-24 00:44:00
Utforskaren
Sunny jag vet att rasism är internationell.D u gjorde en bra beskrivning på verklig rasism, vad tror du det handlar om mellan palestiner och judar , just det ren rasism, därför deltar jag inte i den debatten på det här forumet för jag kan inte ta parti för någon del av parterna, för at inte bli misstänkt att vara rasist som är totalt främmande för mig att vara. Men herrar och damer dömer mig som sådan för att jag ifrågasätter kriminela typer oavsett om de är svenskar eller invandrare. Har haft tre kamrater som blivit må misshandlade att de senare dött av skadorna så förstår du varför jag skriver om landets brottslingar. Jag kände en person som var så aningslös att invandrare skulle vara kriminella, inte dem men svenskar är det så sa han, tills hans villa blev plundrad på alla värdeföremål, då som först tonade han ner sin blåögdhet om invandrare.
Inlägg #87: Postat: 2010-02-24 00:48:00
Utforskaren
Jag har trettio böcker av Nordisk kriminalkrönika och jag säger bara det om folk visste hur mycket kriminellt elände det råder i landet så tror jag att jag skulle få en större förståelse för att vi kan inte ha det på det här sättet.
Inlägg #88: Postat: 2010-02-24 00:55:00
Sunny fri
86 Vi har drivit kollektivet här sedan 1975 o jag tror nog de flesta nationer haft en medborgare som bott här längre eller kortare tid.Jag har aldrig märkt någon skillnad på krimialitet:den ende tungt kriminelle här var en svensk bankrånare.Några småtjuvar svenska missbrukareNågra religiösa fanatiker:Svenskar typ Livets ord:vi fick be dem att flytta.En muslim som hällde ut all alkohol i vår vinkällare o tog bort ölen ur kylen för "vårt eget bästa" Han fick oxå flytta. Inbrott i min skånska sommmarstuga hade jag nära 40 gånger men vem det var vet jag ju inte.Ungar förmodligen:;de hade bott där o lämnat tomma ölburkar o sånt.Detta var på Svin-Olles tid så några utlänningar fanns inte i Sjöbo då.
Inlägg #89: Postat: 2010-02-24 01:01:00
Sunny fri
UT 87 Kul:jag samlar på dem oxå.I mitt deckarbibliotek. Men jag tycker ändå vi har en ganska måttlig kriminalitet här:du skulle bo i Spanien t ex.
Eller var som helst i södra Europa eller norra Afrika.Eller i Balticum:där är det rena vilda västern nu.S:T Petersburg var oxå en lite farlig stad att springa runt i:man får se upp.Till Kaliningrad vill inte make 2 följa med.Han är rädd helt enkelt.Men jag tycker mig läsa om flera unga som misshandlar o mördar andra unga.Nej nu börjar Millenium.Kram
Inlägg #90: Postat: 2010-02-24 01:03:00
Utforskaren
Sunny i mitt arbetsliv bland kollegor så fanns det alltid någon som hade spritproblem som märktes markant på firmafester bl.a Vid ett tillfälle så hade vi en kompanjon som var mer eller mindre alkolist och vi hade ordnat en konstutställning. Han var ensam vid ett tillfälle och rund under fötterna och träffade höjdare från näringslivet som tog illa vid sig för att han inte var nykter. Dagen efter ringer ägaren till konsthallen och skäller ut mig för att jag var där på fyllan? Vad hade kompisen gjort, jo, skyllt ifrån sig på mig och efter detta sprack vårt samarbete naturligtvis.
Inlägg #91: Postat: 2010-02-24 01:16:00
Utforskaren
#89 det är tur att vi inte fick se alla anmälda brott år 2009 1.400.000 stycken och alla dessa grova våldtäkter med misshandel där utomeuropeer toppar listan.
Inlägg #92: Postat: 2010-02-24 01:16:00
Utforskaren
#89 det är tur att vi inte fick se alla anmälda brott år 2009 1.400.000 stycken och alla dessa grova våldtäkter med misshandel där utomeuropeer toppar listan.
Inlägg #93: Postat: 2010-02-24 06:09:00
Bizon
Ja Sunny #71 - skolan är inte i dag vad den varit, men det är ett lotteri var ungarna hamnar då det visserligen går att välja skola men aldrig konstellationen lärare och andra elever. Det är inte alltid så bra att flytta runt en unge från skola till skola även om intentionen är god för att tillex komma till rätta med mobbing - erfarenheten jag har av det är att ungen i slutänden bara blir rotlös och vilsen. Jag har fyra ungar - alla med helt olika erfarenhet av sin skolgång - och då även från privat och kommunal skola - innerstads skolor såväl som lantliga idyller - ingen skola har varit entydigt bra eller entydigt dålig - sammanfattningsvis är nog skolorna ungefär som livet med den skillnaden att få kan säga att den var bättre förr, även om livet varit det för somliga.
Inlägg #94: Postat: 2010-02-24 06:44:00
Bizon
Sunny #80 Citat När jag var ung trodde jag att det var fel på de män/killar som drogs till mig.De kunde ju inte vara normala när jag var ett sådant monster?slut c. De där är problematiken i ett nötskal för tonårstjejer - och det förefaller som om den dåliga självkänslan tilltagit på seare tid. Som kille och man som har hittat världens underbaraste tjej är det svårt att första detta svarta avgrundsdjup som ryms i hennes själ där hon i sina egna ögon inte är värd att ens pissa på - och så behandlar hon sej själv därefter. Det är ett helvetes förtryck som drabbar våra ungar,,, och det är inte bara tjejerna som råkar ut för det - allt fler grabbar visar i dag upp liknande självskadebeteenden och sociala störningsmönster som tidigare mest drabbade tjejer. Personkulten, kändisidealen och den egna obetydlighetens försvinnande i folkhavets bakvatten är så mycket mer än förr den verklighet som ungarna i dag har att förhålla sej till. Man fär vara glad så länge tjejerna tapetserar sina rum med hästbilder och pojkarna med motorcyklar fast jag inte skulle ha något emot en mix värre blir det och farligt för de små livens hälsa och välbefinnande då idolporträttens extremism börjar tränga undan de barnsliga drömmarna. Då är anorexin och hetsätningen inte långt borta och i takt med att ungarna förstår att deras kroppar inte passar in i mallen så tränger den existensiella smärtan undan allt förnuft och något "hut" är inte att tala om - ingeting annat går in än destruktion av den kropp som svikit dom och deras möjlighet - det är då deras armar blir randiga och kudden blir våt inte bara av tårar, men också av blod. Det är då som också livets barmhärtiga ände hägrar som en lösning på detta levande helvete då man inte längre härdar ut...
Inlägg #95: Postat: 2010-02-24 09:40:00
Jocke-sourzial
76 Enligt Utforskaren som kommit med oriktiga milt sagt uppgifter ett antal gånger, "300-tusen somalier i Sverige", ett exempel så är jag "förvirrad" för att jag vänder mig mot dessa felaktigheter och hans insnöade etnocentriska inställning i invandringsfrågan. Jag har kollat länken i 76, vem som nu står för den där.
Där påstår den följande: "Enligt artikel av Hanne Kjöler så var 85 av de åtalade i våldtäktsmål som prövades av Hovrätten män med utländsk härkomst." Så påstår länken som U glatt förmedlar!
Men läser man nämnda artikel i DN, så står det, citat: "De 27 dömda våldtäktsmännen som ryms i hennes studie levde i ungefär hälften av fallen under socialt oordnade förhållanden. 85 procent var födda utomlands eller av utomlandsfödda föräldrar, vilket ju tyvärr i Sverige i hög grad blivit en klass- och utanförskapsmarkör."
Det är alltså en delstudie, som inte alls säger något om totala andelen våldtäkter, och inte ett skvatt om Hovrätt heller!
Var och en här kan ju själv göra sin egen bedömning, om graden av "förvirring", eller medveten delaktighet i förfalskning! Ursrpungligen i den förmedlade länken, det bör påpekas!
Inlägg #96: Postat: 2010-02-24 09:47:00
Jocke-sourzial
92 Utforskaren, citat: "och alla dessa grova våldtäkter med misshandel begångna av utomeuropéer toppar listan."
OK. förra länken ljög alltså, nu vill vi se länken som "bevisar" det du påstår här!
Inlägg #97: Postat: 2010-02-24 12:00:00
Utforskaren
#96 Vi vänder på det istället för du är ju så säker på att jag har fel Jocke.
Fram med bevisen att jag har fel eller så håller du käften på dig begrips!
Inlägg #98: Postat: 2010-02-24 12:41:00
Bizon
Utf #97 --- disusionen blir alltför låg och ointressant om det man påstår inte klart kan bevisas - och om inte belägg verkligen finns är det bara dumt att försöka slingra sej med nått sorts bollande i värsta politikerstil - raka svar och chysta frågor för debatterande i bästa fall framåt - allt annat måste betraktas som tidsspill - och det fins bättre sätt att använda den på än gagnlöst gafflande - eller hur?
Inlägg #99: Postat: 2010-02-24 13:06:00
Jocke-sourzial
97 Utforskaren, Hör du din lilla anonyma snorunge som ljuger jämt och ständigt och också blivit avslöjad, gång på gång! Och dessutom vägrar lära dig anständiga debattregler! Den som kommer med ett kontroversiellt påstående, skall komma med rimliga bevis, begrips? Några speciella "utforskarregler" gäller bara i din fantasi. Så är det någon som skall lägga av och hålla käft så är det du! Och mig tystar ingen skitstövel! Egentligen, om det var konsekvent här, så skulle du anmälas för hets mot fokgrupp! Men nu är det inte konsekvent här, dessvärre.
Inlägg #100: Postat: 2010-02-24 13:08:00
Jocke-sourzial
Jag föreslår att vi sätter gemensamt stopp för den här gapige lögnhalsen, som försåtligt smygvägen bara blir värre och värre!
Showing page 5 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...