Valt inlägg:
81 Utforskaren Rasism är ingen svensk uppfinning.När jag bodde i Spanien avskydde man araber:särskilt de ifrån forna Spanska Marocco.
I Rumänien fick jag med egna ögon se hur polisen sköt på romer zigenare för att döda o att de inte släpptes in i städerna eftersom de änå inte fikck varken arbeta,gå i skolan eller behandlas på sjukhus. Stort sett drevs de ut på landet för att dö.O deta är bara 10 år sedan. I Balticum såg jag med förfäran hur folk vände sig emot sina grannar sedan kriget: de var ryssar till härkomsten o skulle drivas ut ur landet o deras språk ryskan förbjudas.Det var bara ett aber:de var inte ryska medborgare så dit kom de inte in.De lever helt rättslösa nu på många ställen. I Tyskland där jag jobbat en del är rasismen större än här.Gunter Wallraff:behöver jag säga mera? Serber o kroater hatar varandra.Vi har haft Irakiska kurder i kollektivet;de gillade inte "vanliga" Irakier. Visst är livet orättvist. Jag kunde varit föräldralös i Indien eller i Africa:då hade jag snabbt dött.Liksom alla mina syskon.Här hemma fanns det i alla fall mat o rent vatten.Det finns millioner barn utan föräldrar o vid katastrofer som den på Haiti blir de många,många bland infekterat vatten o magsjuka som sprider sig.O en del tas om hand av pedofier som säljer dem till oss i väst.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?