| Inlägg #41: Postat: 2010-02-23 00:13:00 | |
|
GunnarL |
Herregud, Här sitter det gamla kärringar och ojar sig över orättvisor som skedde för mer än femtio år sen. Vakna upp och inse att i dag är förhållandena i skolorna helt annorlunda. I dag är det snarast lärarna som konsekvent blir kränkta och förolämpade! Både av sina elever och av beslutande politiker. Vi lever faktiskt i dag!
|
| Inlägg #42: Postat: 2010-02-23 02:28:00 | |
|
Sunny fri |
Gunnar:Jag har för mig att vi är ganska jämngamla? Om det stannat vid kränkning av skolbarn på 60 talet o tidigare skulle det ju varit utmärkt men så är inte fallet.Min son fick byta skola därför att han blev så mobadd på mellanstadiet.Även i det fallet var det hans klassföreståndare som var den drivande kraften.Några av ungarna hakade på men det var förblufande att se de här 8 åringarna vara så medvetna o arga på denna deras lärare.Grundorsaken var att vi som vanligt inte är o lever exakt som andra o när sonen sade att han boddde i ett kollektiv började hon hacka på honom nästan dagligen hon gillade tydligen inte vårt sätt att bo o leva? Vi försökte ju med allt men läraren som tyckte så illa om vår son ville ju inte träffa oss heller så det tog ett år ! tills första samtalet hon gick med på o då hade hon ett ombud från sitt fackliga förbund som skulle sitta med.
Hon verkade helt ointresserad av sonen men verkade lite rädd för oss.Därav facket.Vi kunde ju ha konfronterat henne eller anmält men det var bättre för sonen just då att få byta skola. Man får välja sina strider.Några år efteråt fick jag veta att läraren gått i förtidspension.Människor som mobbar slutar ju inte: de väljer ett nytt offer.Så någon förälder var kanske lite tuffare än jag ? |
| Inlägg #43: Postat: 2010-02-23 02:40:00 | |
|
Sunny fri |
Men visst har det blivit bättre. Aga är förbjuden o skolorna ska i alla fall ha en åtgärdsplan för mobbing. De unga lärarna i dag har en helt annan insikt.Det jobbar eldsjälar i våra skolor men själva skolsystemet håller ju på att bryta i hop.Klasserna har blivit större o större.Skolläkare o kurator finns det inte på många skolor i dag. I strorstädernas förorter bor de nya svenskarna.De kommer från olika läder o kulturer så det är klart att det uppstår problem.Det ska sparas på skolan för barnen och på åldringsvård åt de gamla.Två grupper som tillhör de svagaste totalt utan makt.Inte kan de användas som röstboskap heller för de gamla orkar inte hålla reda på den nya samhället o barn får ju inte rösta.
|
| Inlägg #44: Postat: 2010-02-23 09:43:00 | |
|
Utforskaren |
Gunnar du har fullständigt rätt hur det ser ut i skolan! Idag är skolorna ett tillhåll för vaneartiga skitungar som aldrig har fått lära sig att vete hut,.Men det var väntat i en mångkultur där lagar och regler upphävs för att inte stöta sig med invandrare och bli kallad rasist. Det är bättre att packet får elda upp sina skolor så att de slipper lära sig något. Det här är en förklaring som är mer än sann. Därför är det ynkligt att höra föräldrar klaga på lärarna. Björklund har rätt i hur skolan ska skötas, det är bara tokvänstern som står för skiten som händer i dagens skolor och tycker att det är fel på lärarna, när det egentligen är fel på dumma elever som inte förstå sitt eget bästa.
|
| Inlägg #45: Postat: 2010-02-23 10:35:00 | |
|
Bizon |
Huvaligen vilket dravel - jag växte upp på den tiden aga tilläts i skolan. Rapp med pekpinnen satte sina spår på POJKARNAS stjärtar - såg aldrig något sådant hända en flicka. Lärare henfallna åt en märklig form av pennalism var vardag och vaktmästaren - en före detta boxare hade privata samtal i pannrummet med ungar som haft nått fuffens för sej. Som alla förstår så skapade detta en alldeles förträfflig stämning i skolan, vi barn satte stort värde på att få lägga upp stjärten för den uppskattade avpiskningen som vederkvickte våra unga formbara själar - det var som om rappens fåror liksom skapade goda sårader för kunskapens frön att rota sej i.
|
| Inlägg #46: Postat: 2010-02-23 10:44:00 | |
|
Bizon |
Samma skola i dag där barnen då när jag var barn av ren självbevarelsedrift skolkade mej igenom min barndom ser helt annorlunda ut. Jag har anledning att ganska ofta göra mina små besök på platsen och möter då frimodiga härliga vakna ungar med hudfärger av varierande slag. Jag möter lärare som är engagerade i sina elever och elever som älskar sina lärare - är det något jag inte vill ha tillbaka så är det föreställningen att barn ska läras att veta hut - tanken att något sånt är möjligt kan bara existera i en förtryckt underklass som tror att överheten vet bäst.
|
| Inlägg #47: Postat: 2010-02-23 10:49:00 | |
|
Bizon |
Kunde jag så skulle jag redigera inlägg #46 - så haär ska det stå. - Samma skola i dag där ungarna då när jag var barn av ren självbevarelsedrift skolkade sej igenom skolgången ser helt annorlunda ut i dag. Jag har anledning att ganska ofta göra mina små besök på platsen och möter då frimodiga härliga vakna ungar med hudfärger av varierande slag. Jag möter lärare som är engagerade i sina elever och elever som älskar sina lärare - är det något jag inte vill ha tillbaka så är det föreställningen att barn ska läras att veta hut - tanken att något sånt är möjligt kan bara existera i en förtryckt underklass som tror att överheten vet bäst.
|
| Inlägg #48: Postat: 2010-02-23 10:53:00 | |
|
Jocke-sourzial |
Mjaha, ja det är som vanligt. En och annan av oss försöker med debatt, sedan med pedagogik, men från vissa håll så är utvecklingen obönhörligen förutsägbar, gång på gång. Ja egentligen med allt värre klyschor för var gång! Vad felas, har t-ex Utforskaren inte fått lära sig veta hut? Eller blev det för mycket av den "goda varan"?
|
| Inlägg #49: Postat: 2010-02-23 11:01:00 | |
|
Jocke-sourzial |
45-47 Dock kan jag som aktiv förälder, även i föräldrastyrelse mm, tyvärr inte generellt instämma i den positiva beskrivningen ovan. Och det visar ju även ett antal utredningar, om diverse olika problem i skolan. Och att skolverket själv har ett ansvar som de i vissa fall, helt har missat är ett faktum, även om politikernas regelverk och många ändringar och besparingar förstås spelar in. Intr eminst många pojkar har det sdvårt, utan speciella åtgärdar eller djupare förståelse för detta kön, som vanligt i dagens Sverige. Samt råder i dag en helt annan kultur och kommunikation för dagens ungdomar - skärmkulturen! Mobil mm, eller borde det heta "mobbil"? "Är den dyr nog, lilla vän"?
|
| Inlägg #50: Postat: 2010-02-23 11:52:00 | |
|
Utforskaren |
Jocke kan det vara så att du föredrar en "låt gå politik" som nu råder. Har du en tanke åt det hållet att förebygga brottslighet bland ungdomar? De måste finna en respekt för varandra, just den biten saknas i samhället bland vuxna också. Angående om jag fick lära mig att veta hut, så kan jag säga att jag hade förstående föräldrar som inte höjde tonen varken mot mig eller mina syskon, man kan utan vidare säga att de ingjöt självförtroende hos en och lärda oss mycket tidigt att stå på egna ben och att inte vara samhället till last. Jag och mina syskon alla har vi nått våra mål med framgång, så nog har jag något att jämföra med, detta var en form att lära sig att veta hut som jag inte har tagit stryk av, även om det kan tyckas så, nej snarare så har jag en bild över hur samhället borde se ut, även om den är utopisk med tanke på vår mångkultur utan styrsel. Styr upp den till allas fromma då kunde vi känna glädje med varandra oavsett etnisitet, för hur det än är så är vi människor som behöver stöd och tröst som samhället nu har gestaltat sig åt det kriminella hållet.
|
| Inlägg #51: Postat: 2010-02-23 11:59:00 | |
|
Utforskaren |
Bizon begreppet att lära sig veta hut är inte enkelriktad som du tycks tro. Vad menas med hut går hem? ta en funderare på det.
|
| Inlägg #52: Postat: 2010-02-23 12:03:00 | |
|
ingloz |
#41/ Fel igen, GunnarL!! Det händer NU. Ständigt läser man i dagstidningen om mobbade elever som anmäler sin skola för att lärarna inte ställt upp och stoppat mobbningen. Vad som är anmärkningsvärt är att det är lika eländigt som när vi gamla käringar gick i skolan - fast ännu värre. Förutom det fysiska våldet finns nu förföljelsen verbalt via sms och internet. Värst är naturligtvis förföljelse av jämnåriga kamrater. En dum lärare kan åtminstone barnet lämna när skoldagen är slut, men kamrater som jäklas förföljer även på fritiden.
|
| Inlägg #53: Postat: 2010-02-23 12:18:00 | |
|
Utforskaren |
Jag tror att varenda en av oss skulle få en annan samhällsyn genom att ta del av vad polisen redovisar. Jag får ständiga rapporter från polisen som gör att jag vet vad jag talar om när det gäller kriminaliteten i landet. Länk: polisen.se
|
| Inlägg #54: Postat: 2010-02-23 12:23:00 | |
|
Bizon |
Jocke #49 - Det är inte så att jag vill förringa problemen som säkerligen finns - och jag har även sett en del av den varan med, men jag kan inte instämma i allt som sägs här. Mobbing och andra avarter fanns även bland ungarna på min tid och under mina numera vuxna ungars skolgång har jag fått tampas även med sånt. Det är bara så ordnat att jag fått ett osökt tillfälle att ha en ganska så tät kontakt med samma skola där jag gick och det är en skillnad som natt och dag. Jag har den uppfattningen att det har hänt fantastiska saker då det gäller sättet att se på barn - men så klart är inte allt bra vilket ju gäller på livets alla områden där det inte faktiskt blivit sämre. Eftersom jag arbetat med undervisning både i den kommunala skolan och privata så kan jag mej tycka ha en viss insyn - klassamhällets konsekvenser, undermålig lärartäthet i kombination med övertaliga elever och en dåligt anpassad pedagogik till ungars biologiska behov och på platsen rådande kultur ser jag som några huvudproblem. Dessa i kombination med att det i största allmänhet råder diskrepans mellan vetenskap och praktik på de flesta av vårt samhälles områden - inte så konstigt att folk i grunden mår ganska dåligt och att vi ser så många problem.
|
| Inlägg #55: Postat: 2010-02-23 12:32:00 | |
|
Utforskaren |
Läs om hedersvåldet som sprider sig i landet Länk: polisen.se
|
| Inlägg #56: Postat: 2010-02-23 12:36:00 | |
|
ingloz |
#44/ Tyvärr har inte Utforskaren helt fel i att det även finns "vanartiga ungar" - det är dessa som kostar stora pengar i till synes bortkastade åtgärder. Det är banne mej inte lätt att se hur dessa odågor ska kunna omvändas till att bli läraktiga elever och fina samhällsmedborgare. Men, det har samma människovärde som alla andra och har rätt till omsorg.
|
| Inlägg #57: Postat: 2010-02-23 12:48:00 | |
|
Utforskaren |
Ingloz du har givetvis rätt, men ändå är uttrycket gångbart om vanartiga ungar. Självklart ska de ha all hjälp de kan få och deras föräldrar borde också få hjälp. Förr i tiden hamnade vanartiga barn på uppfostringsanstallt T.ex Skå Edeby och kritiska röster lever kvar mot Jonssons metodik eller pedagogik som förkastlig, detta vet jag inte om det stämmer eller inte, men det kanske var förkastligt, troligtvis var det nog så. Att inkräkta på individens frihet för att ungen har dåliga föräldrar är sannerligen diskutabelt. Ja du vet vad Sunny har fått gå igenom.
|
| Inlägg #58: Postat: 2010-02-23 12:58:00 | |
|
Utforskaren |
Vad är det som driver människor till drogmissbruk? Själv är jag hart när helnykterist och har inte behov av sprit och det fungerar alldeles utmärkt ändå. Sedan har vi narkotikan som är en ruskig avdelning som leder dem obenhörligt till stölder och bedrägeri undantaget läkare och andra personer som har det gott ställt.
Säg den som inte känner till en narkoman i sitt närområde eller i sin bekantskapskrets. |
| Inlägg #59: Postat: 2010-02-23 14:41:00 | |
|
Inger Olsson |
#58 En som påstår att "den inte har behov av sprit och det fungerar alldeles utmärkt ändå" och dessutom är anonym kan väl knappast vara svensk med spritbältet i "miljögenen"? I övrigt tror jag att det är en djup livsångest som driver människor till m i s s-bruket självshat och annat hat, som t ex angrepp mot andra grupper...
|
| Inlägg #60: Postat: 2010-02-23 14:50:00 | |
|
Utforskaren |
Som man känner sig själv känner man andra.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.