|
Inlägg #61: Postat: 2010-02-23 14:51:00
|
|
Jocke-sourzial |
Det är ett ständigt fifflande med begreppen, både i debatten och här på sourze. Att "lära sig veta hut" är ett auktoritärt begrepp som kanske fungerade förr, men inte nu. Att lära sig respekt för människor och omgivningen är en annan sak, och nog falleras det en del på området. Av diverse skäl, brist på resurser på rätt område, och frånvarande föräldrar upptagna av att "producera för välfärden".
Sedan att utforskaren "vet så mycket om kriminalitet" för att han "får polisrapporter" är ju rätt symptomatiskt från det hållet! Det säger inget om helheten, mer än i enskilda detaljer. Och inte ens hur många brottslingar som är invandrare finns de statistik på. 28 som sitter i fängelse har utländskt medborgarskap är offentliga uppgifter. Och det är mycket nog förstås, absolut! Om orsakerna kan man nog tvista, "att stänga gränserna" är en omöjlig metod förstås!
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2010-02-23 14:52:00
|
|
Utforskaren |
I.O. är konfys som vanligt.
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2010-02-23 15:09:00
|
|
Inger Olsson |
Utforskaren: VET HUT!
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2010-02-23 15:10:00
|
|
Inger Olsson |
Suck... Om man inte fattar skillnaden på att skrämma skiten ur en unge med hot och våld ska man heller inte vara i närheten av dem. Så enkelt är det.
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2010-02-23 16:46:00
|
|
Utforskaren |
Jocke 28 är svenskar resten är..., ditt symptomatiska är att du är en tvivlare som inte vill se saninngen som den är. I ungefär trettio å har jag sysslat med brottslig statistik, så det där med polisen är på senare tid i nuvarande form. Men du tycker förstås att brottsligheten är inte något att bry sig i tydligen? Men det vittnar bara om okunnighet i frågan likt flera här. Man är så förbannat PK så att det väcker ett löjets skimmer över det och samtidigt en ovanligt dum godtrogenhet.
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2010-02-23 20:34:00
|
|
Jocke-sourzial |
65 Utforskaren saknar möjligen förmågan att följa en logisk tankebana. Eller snarare så skiter han som oftast i det, och räknar i sin övertygelse att ingen skall upptäcka grodorna. Men han är sannneerligen inte ensam härpå sourze!
I 65 finns åtminstone två utsagor som inte håller, vetenskapligt eller logiskt, eller moraliskt för den delen för en granskning. Han kan ju försöka sig på att räkna ut vilka!
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2010-02-23 21:03:00
|
|
Lars Nilsson |
En rejäl skitartikel. Hade väntat mig något bättre av herr chefredaktören. Tongångarna från 60-talet känns igen. Då var stridsropet "Det måste vara skolans primära uppgift att göra barnen till så lyckliga människor som möjligt" skolminister Ragnar EdenmanHur lycka lärs ut framgick dock aldrig och inte heller varför just skolan skulle ha ansvar för denna. Och den skolan har vi nu levt med i många år. Det Du nu försprågar är mer av samma sak. Märkligt nog är det ingen av alla som tycker betyg är fult och yrar om hur hemskt barnen mår av av att mäta sig med andra som anser att det är fult att tävla i sport. Där tillåts man av någon ansledning vara bäst i sin klass men att få bevis på att man är bra i matte anses vara elitism. Skolans främsta uppgift är faktiskt inte uppfostran utan förmedlande av kunskaper. Hemskt vaa?
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2010-02-23 21:18:00
|
|
Lars Nilsson |
Nyss hemkommen från en månadsresa i Sydamerika, där föräldrarna inte sällan offrar allt för att barnen skall få en utbildning kan inte kontrasten bli större än när man läser en sådan här artikel. Då känner man på något sätt att man är hemma i ett land där man stenhårt tror på att man med social ingenjörskonst kan förända den mänskliga naturen. I övriga världen yrar inte man om hur hemskt det är med betyg och att livet besvärligheter i form av konkurrens måste uppskjutas så länge som möjligt för ungdomar. När dessa senare möter en värld med konkurrens och där allt inte är inlindat, samt allt betyssätt, blir chocken total. Själv har jag släkt som bott i Frankrike och vars barn - när man gick i skolan där - var riktigt duktiga. När man sedan flytande hem till Sverige och barnen möttes av den svensk flumskolan, flippade båda ungarna ut. Det fanns ju inga krav! Nu får båda försöka komma in på Komvux eller något annat för att kunna plugga vidare. Gissa om det råder ordning och reda samt betyg i franska skolor?
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2010-02-23 21:39:00
|
|
Utforskaren |
Jocke tack detsamma ditt dravel får du behålla för dig själv. Du är tydligen en som eldar upp dig själv för att få vräka ur dig saker och ting som du inte har fog för, alltså ditt resonemang griper du ur luften för att du inte är i psykisk balans. Är det inte bättre att du ligger lågt så du inte gör bort dig totalt med ditt osakliga svammel.
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2010-02-23 21:45:00
|
|
Jocke-sourzial |
69 Ho, ho, ho, har du inte läst nedan att jag "är rolig". Men det är inte du! Du är en veritabel tråkmåns, och ditt budskap likaså! Bliv U-landsforskare och väx!
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2010-02-23 23:33:00
|
|
Sunny fri |
Bison. Det är även min erfarenhet:att pojkarna blev värst slagna.Vi flickor kunde få en örfil o jag blev faktiskt släpad i håret genom en korridor in i ett klassrum men det var ett undantag.
O ja: Det är en stor skillnad på skolan i dag.Min son som blev mobbad är 40 nu.Hans barn går i en helt annan skola.Framför allt är det så stor skillnad på lärarna.De verkar bry sig om sina elever på ett helt annat sätt .Men självklart fanns det reko lärare då oxå liksom det finns rötägg i dag med. Allt annat vore omöjligt på grund av människans natur.
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2010-02-23 23:37:00
|
|
Utforskaren |
Jocke hur är det fatt med din självkänsla som ger uttryck av förvirring.
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2010-02-23 23:44:00
|
|
Sunny fri |
Jocke:Ett stort problem i dag är att skolan inte får kosta.Klasserna är stora o det går kanske i områden där alla barnen är bra på svenska men funkar inte där halva klassen kanske har svenska som "andraspråk" Där behövs mindre klasser. Prylraseriet i vår kultur speglas även i skolan:som du säger ger det status med dyraste mobilen eller märkeskläder.Där måste vi prata med våra barn:igen,igen o igen o inte köpa de där häftiga nyheterna även om vi har råd.Vi måste våga säga Nej lila vän:det vi kan avvara finns det så många områden där vi kan hjälpa till med ett litet bidrag.Har man råd fortfarande kan man låta barnen själva säga vad som ligger dem mest om hjärtat.Det kan vara allt ifrån fadderbarn eller rädda valar.Det lokala katthemmet kanske:det valde dottern som barn o använde gladeligen begagnade kläder .Eller detta enkla:En upplevelse är bättre än en ny pryl.Att gå på Teatern är dyrt men avstår man från märkeskläder kan man gå dit med ungarna i stället o ge dem inspiration för livet.Eller ta dem på en resa.
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2010-02-23 23:49:00
|
|
Sunny fri |
ingloz Visst händer det nu oxå!! Men nu skriver man om det i tidningarna;man tar upp det på föräldramöten o man ser det inte som tingenas ordning.
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2010-02-23 23:52:00
|
|
Utforskaren |
Jocke läs det här och kom inte sedan och säg att jag ljuger som jag reagerar på när du skriver ditt blaj. Skriv vad du vill men påstå inte att jag har fel, det är mycket irriterande att höra en novis åskter.
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2010-02-23 23:53:00
|
|
Utforskaren |
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2010-02-23 23:59:00
|
|
Sunny fri |
Utforskaren Jag känner väl till Skå Edeby eftersom halva min bekantskapskrets varit en sväng där någon gång.De från Stockholmsområdet vill säga.Min äldsta o bästa väninna har oxå varit där med sin son.Skå-Gustav var säkerligen en äkta humanist o en utopist oxå på många sätt.Bland personalen var det inte så:de som jobbade där har stora likheter med de som i dag arbetar emot sexarbetare.Dvs de ville göra en karriär på ungarna.
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2010-02-24 00:00:00
|
|
Utforskaren |
Jocke jag håller med dig, att du opponerar dig mot invandrarnas överrepresentation i kriminalitet för det gör jag också. Och den som anser att om man berättar sanningen om det rådande Sverige och dess kriminalitet som invandrare ligger bakom är man minst främlingsfientlig??? men det är bara svenskfientliga dårar som förnekar sådana påståenden.
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2010-02-24 00:00:00
|
|
Sunny fri |
Inger: JA så självklart borde det vara!!!!!!
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2010-02-24 00:07:00
|
|
Sunny fri |
59 Inger:Den som själv inte har behov av droger eller alkohol är fel person att yttra sig om ämnet.Som du skriver så är det en djup livsångest det handlar om. Det är därför jag själv en gång blev alkolist:Nykter kunde jag inte uthärda att min dotter var borta.
Sen har du återigen rätt om att detta självhat som drabbar den som aldrig blivit godkänd som människa under hela uppväxten är en utlösande faktor. När jag var ung trodde jag att det var fel på de män/killar som drogs till mig.De kunde ju inte vara normala när jag var ett sådant monster?
|
| |