"Religion är en fara för mänskligheten"

Den här tråden diskuterar artikeln "Religion är en fara för mänskligheten".
Showing page 2 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #19: Postat: 2012-11-14 19:14:00
FredricLagerblad
Okej. Som skribent bakom artikeln så undander jag, vänligt och bestämt, pajkastning i kommentarerna.

Jocke: Religioners uppkomst är ganska simpel. Föreställ dig en urmänniska som vandrar på en stäpp någonstans. Plötsligt får han en sten i skallen, och hur mycket han än letar så hittar han inte stenkastaren. Stenkastaren blir på så vis något oförklarligt, och genast börjar man spekulera i ting som "Stenkastarguden". Varför? För att man är för lat, och saknar kunskap för att kunna komma på något annat. Likväl som att jag var för lat för att ge ett bättre exempel, men jag tror att budskapet framgick.

En annan teori om religionernas uppkomst, vilken jag hoppas är den rätta, då den ger mer hopp om mänsklighetens intellekt är att religionerna uppstod för att idka handel mellan olika stammar. "Du tror på samma sak som jag tror på, dig kan jag lita på" tänkande var, enligt den här teorin som i sin tur översimplifieras av mig, väldigt vanligt för 1000-2000 år sedan.

Till den som kommenterade att universum alltid funnits: Så enkelt är det inte. Universum, i den expansiva formen vi känner det, har existerat i nästan 14 miljarder år. Den formen som vi känner vårt universum uppstod, med all större sannolikhet, vid the Big Bang. Att det sedan finns teorier som spekulerar i vad som fanns innan Big Bang är sant, men detta är något jag inte förstår än.

Jan: Jag har läst katekesen, förstått hur den skall tolkas och tolkat den på alla sätt. All equals bullshit. Väckelserörelsernas tid är förbi, och tur är väl det.
Men om alla är fria att tolka bibeln individuellt, utan något system, är då inte varenda form av kyrkligt samfund helt överflödigt? Vare sig man är Lutheran, Katolik eller Ortodox, pingstvän, väckelsefanatiker eller Jehovas vittne så följer ju ens kyrka! en specifik tolkning av bibeln.

I övrigt så förstår jag inte din poäng... Om man bara skall tolka vissa saker bokstavligt, och dessa dessutom väljs av en som individ, hur kan man då basera en stat på en "helig" skrifts följare? Då kanske någon av presidenterna tycker att "Du skall icke döda" budordet räknas bort i grundlagsstiftningen, för att landsfadren/landsmodren tyckte att det var viktigt att få döda folk litet då och då.
Det du skriver är ologiskt och helt och hållet baserat på din känsla inför bibeln och din tro. Kan du ge mig något med ett konkret underlag istället för vaga formuleringar?
Inlägg #20: Postat: 2012-11-14 19:29:00
Jocke utsourzad
fredric Lagerblad. Du kan undanbe dig vad du vill, om du inte tydligt ger exempel! Jag har skrivit 30 artiklar här och fått stå ut med en del, någon "pajkastning" mot andra ägnar iaf inte jag mig åt.
Du kanske själv skulle fundera ordentligt på titeln till artikeln?
"Religion är en fara för mänskligheten" Verkligen fundamentalism och på generella grunder! På gränsen till odemokratiskt, och definitivt mycket fördomsfullt. Läs på!
Inlägg #21: Postat: 2012-11-14 19:33:00
Jocke utsourzad
F.ö. är väl universum och Big Bang ungefär lika ologiskt som Bibeln. Och ungefär lika obegripligt. Bara att inse! Om man kan...
Inlägg #22: Postat: 2012-11-14 19:36:00
Bizon
Jocke 17
Min vän - jag förstår att du frågar, men du får försöka se det så här - det finns människor som ser längre och djupare än andra människor - inte för att dom är varken bättre eller sämre, men därför att dom inte drabbats av den annars ganska vanliga förståndsbegränsande indoktrineringen som blivit nästan var och varannan persons lott - vill du ställa fler frågor är du välkommen att göra det :-

Paradiset Jocke är inget annat än en ordsymbol för okunnigheten - och fördrivningen därifrån är ett litterärt grepp för att beskriva uppbrottet för den mänskliga primaten då hon lämnar det vegeterande tanklösa stadiet och träder in i det reflekterande.

Tror det var i filmen 2001 som detta genombrott symboliserades av att våra förfäder övergick från att vara bytesdjur till att bli predatorer. Alltså en primat med makt och kunskap att döda och/eller försvara sej.
Ja och det helvete som detta fört med sej har ju även dy en viss kännedom om har jag läst i dina inlägg.

Ja varför skulle vissa religioner förneka ett och annat faktum? - Se det såhär Jocke - religioner bygger generellt sin existens på just förnekanden - de förnekar till exempel att de gudar eller den gud de flesta föreställer sej aldrig har visat sej, aldrig har talat personligen till människorna annat än genom antaganden att diverse talesmän vanligen män talar i guds ställe knackar ut stentavlor m.m.
Jo detta beror på att religionerna behöver hörsägner för sitt uppbyggande då det inget annat finn att tillgå - och just detta att vi alls diskuterar religion hänger samman med att det är det billigaste sättet att hantera flockmänniskan som resurs - det har alltid funnits maktmänniskor - precis som det hos övriga flockdjur finns ledartyper som in till döden kan slåss för den positionen så är det samma sak för oss.

Forts.
Inlägg #23: Postat: 2012-11-14 19:37:00
Bizon
Jocke fortsätningen

citat Jocke//Tror du Gud skrivit Bibeln Bizon?//sc. Det är säkert mycket du inte förstå, men just denna fråga skulle du knappast behövt ställa om du följt med lite i den tidigare debatten.

Ta dej en liten funderare på vad jag sagt om hur rimligt det är att en gud skulle ha skapat den värld vi lever i om denne gud vore kärleksfull? Och en gud som skapat detta på pin kiv är inte enligt mej värd namnet - det spelar inte heller någon roll om denne skulle laborera med något "ändamålen helgar medlen" det finns inget försvar för det lidande som livet måste utstå i vart ögonblick - ta bara ett barn som slits från sin mor och mals till köttfärs mellan någon hungrigs käftar - det räcker för att lägga ner hela projektet - betänk sedan att detta har hänt upphöjt i tusenpotenser sedan livets i den form det nu har sedan det började - och det har inte upphört.
Ta sedan att själva jorden där vi tillfälliga överlevare denna dag, men kanske inte följande natt kan skaka på sej och mala ner hela byar och städer fyllda med levande varelser som i söndermalandets stund gråter sina böner om förskoning - åtminstone för sina barn som mången förälder villigt skulle ge sitt liv för.
Nej Jocke - en gud med någorlunda självaktning skulle inte låta detta pågå - lägg därtill den förment gudaavbilden "människans" benägenhet att med allehanda avancerade avlivningskonstruktioner pulvriserar städer och både dödar och lemlästar allt som rör sej.

Ja då kanske du förstår varför jag bekämpar dessa förljugna föreställningar om både gudars befintlighet, deras mentala kvaliteter och de lögnbärande ordalydelser som sprider dessa lögner - men kanske gör du inte det? En och annan kan inte förmå sej till en kritisk granskning av det hos människan mentala tillstånd som hon kallar gud, oftast av vidskeplig rädsla att stöta sej med fenomenet - man då jag inte kan se att något sådant fenomen skulle kunna existera annat än som pyrande sadistisk ondska kan jag inte göra annat än att utmana den möjligheten i hopp om att även du ska förstå att detta gud bara är din rädslas projektion på din egen hjärnbark, och att det är oviljan att frigöra sej från ogrundade rädslan som gör den religiösa människan farlig eftersom hon i religionens klor kan förmås handla mot sitt förstånd.
Inlägg #24: Postat: 2012-11-14 19:45:00
Bizon
Tja Fredrik,,, "den" är jag, alltså Buzon och jag uppskattar om du i fortsättningen riktar dej till mej om du har något att invända mot mina tankar - lite hövlihet har du väl också någon kunskap om.

Citerar//Till den som kommenterade att universum alltid funnits: Så enkelt är det inte. Universum, i den expansiva formen vi känner det, har existerat i nästan 14 miljarder år. Den formen som vi känner vårt universum uppstod, med all större sannolikhet, vid the Big Bang. Att det sedan finns teorier som spekulerar i vad som fanns innan Big Bang är sant, men detta är något jag inte förstår än.//sc.

Sedan undrar jag om du anser det rätt att ifrågasätta något du anser dej inte ännu förstå med orden "så enkelt är det inte" - du kan ju omöjligt ha någon som helst koll på vad jag menar med "alltid har funnits" utan att närmare efterhöra min mening om detta.
Inlägg #25: Postat: 2012-11-14 19:46:00
FredricLagerblad
Jocke: Universum har ingen demokratisk ordning, och vi är så obetydliga i jämförelse med den minsta himlakroppen där ute att det inte går att förstå. Jag förstår att detta kan kännas övermäktigt och att man flyr in i något som är fördummande.
Odemokratiskt att anfalla religion? Sedan när är religion demokratiskt? Sedan när har du! haft något att säga till om i hur en tillbedjan fungerar? Sedan när har du någonsin haft något att säga till om hur bibeln tolkas av präster? Demokrati betyder folkstyre, och det är något som all religion saknar i sina fundament.
Vetenskap å sin sida har en mer ödmjuk syn på saken: Har du bevis för det genom teoretiska och praktiska experiment? Okej, då är det sanning. Tills det att vi har en bättre förklaring på ett fenomen.
Och dessutom så verkar ju majoriteten av Svenskarna vara emot demokrati ändå? Alla demonstrationer och dylikt mot ett visst politiskt parti..? Jag stöder dom inte, men jag respekterar var 20:e människa i Sverigedom som röstade på detta parti.

Big bang är ologiskt för att vi inte har lyckats förstå det ännu. Men å andra sidan är det inte helt och hållet bevisat att Big Bang ligger bakom universums uppkomst, vilket är något som vetenskapen erkänner. Men i skrivande stund är det fortfarande BBT som är mest sannolik. Och man skall veta att universum inte behöver ta med lilla människans förståelse i beräkningen om sin uppkomst och utveckling.
Bibeln å sin sida förkastar logik, ifrågasättande, individualitet och allt som gör en människa intressant. Vilket i sin tur är väldigt logiskt, för hur skall du annars kunna lura, styra och kontrollera alla som kanske tror på detta nonsens? Om dessa skulle vara så nära sitt fulla potential som människor som bara är möjligt, d.v.s?
Inlägg #26: Postat: 2012-11-14 19:50:00
FredricLagerblad
Bizon: Till att börja med så var "den" inte menat som någon typ av förolämpning, utan jag glömde bara bort vem som skrev det.

Ordet alltid är ganska definitivt, dock. Så du kan inte klandra mig för att jag reagerar på det.
Men jag är tämligen säker att jag förstod var du ville komma med det när jag läste det du skrev till Jocke.
Inlägg #27: Postat: 2012-11-14 19:57:00
Bizon
Brunne 20
Jo och som du säkert läst så har jag bifogat en och annan utvikning av den karaktären - men förhållandet till texterna och religionernas historia har minst två aspekter - tolkningarna och ordalydelsen så som det står.
Jag vet att du hoppade av diskussionen kring Jesu från Syrakusas vishet där jag påpekade det tydliga i att det skrivna var för en slav och tjänstefolksägande överklass - alltså texter som fortfarande belastar bibelns omfång - men till vad nytta? Som om vi inte har nod ned vår tid problematik - något som de bibliska skribenterna ingalunda hade en aning om - endast genom din välvilliga tolkning kan du få ut något där för din egen tid.
Inlägg #28: Postat: 2012-11-14 20:03:00
Bizon
OK Fredrik 28
Då kanske vi kan ta diskussionen därifrån om det är något du har att invända mot.

Men det är en annan liten detalj jag undrar över - det är inledningen till #21 "Okej. Som skribent bakom artikeln så undander jag, vänligt och bestämt, pajkastning i kommentarerna."

Din önskan anser jag vara fullt rimlig, men vad har föranlett dej att reflektera i de banorna? Jag som invand skribent och debattör kanske är avtrubbad och reagerar inte riktigt som en ovan. Men just "pajkastning" i denna diskussion har jag inte lagt märke till
Inlägg #29: Postat: 2012-11-14 20:35:00
FredricLagerblad
Bizon: Vad jag menar är att jag inte vill läsa "du är dum, för att din mamma.." som argument i en diskussion som det här.
Jag är ingen van skribent av sådana här artiklar. Men allt jag vill är att man skall kunna ifrågasätta tankebanor och begära fakta.

Jag kan för övrigt inte komma på något att invända mot just nu, men det är för att jag tittar på dokumentärer just nu och är lite lat. :
Inlägg #30: Postat: 2012-11-14 20:38:00
Mr Harmoni
#30 Bizon säkert bara en gardering av Fredrik som säkert fått på moppe av en och annan religiös fanatiker, att undanbe sig pajkastning. Bizon du har säkert hört Amerikanska gudsförgätna om sitt "Intelligent Design" där de påstår att människan kom till för ca 6.000 år sedan, du hör vilka galna människor det finns här i världen.
Inlägg #31: Postat: 2012-11-14 20:51:00
Mr Harmoni
Är Islam religion eller en politisk ideologi? Fredliga muslimer påstår att de tar avstånd ifrån Islam, stämmer det? Muslimska kvinnor bär sin Burka eller Hijab för att de inte ska bli våldtagna är detta religion eller politik?
Inlägg #32: Postat: 2012-11-14 20:53:00
FredricLagerblad
Harmoni: Låt mig bara se så jag förstår dig korrekt... Är Bizon en separat användare jag har, eller vad är det frågan om? Bara så jag inte går igång med vredesmaskineriet baserat på missförstånd.

ID:arna är roliga, och motbevisade otaliga gånger. Finns fortfarande folk i staterna som tycker att detta borde undervisas som en lika väl utforskad teori som evolutionsteorin och Big Bang. 2012 - i "världens bästa land" kan inte göra annat än att använda citationstecken, då jag aldrig besökt USA - i ett postindustriellt land. Detta talar för hur pass mycket idioti som religionerna sprider omkring sig, utan att jag behöver påpeka så mycket mer.
Inlägg #33: Postat: 2012-11-14 20:54:00
FredricLagerblad
Ang. dina frågor om Islam: Jag räknar, baserat på de få djupdykningar jag gjort i mellanösterns historia, Islam som religion.
Inlägg #34: Postat: 2012-11-14 21:08:00
Mr Harmoni
# 35 Fredrik Islam har absolut inte med någon religion att göra i sig självt, utan man utnyttjat sk religiösa muslimer och då får man också räkna med att det finns fredliga och kärleksfulla muslimer som tyr sig till Islam! Angåede religion så är hela USA uppbyggd på aktiv religion och ve den som kritiserar dem, som min bror fick umgälla, för orden, att amerikanarna saknar civiliserade människor som inte kan avhålla sig ifrån religiös smörja. De svarta gängen i USA är i största allmänhet muslimer precis som dem i Rosengård Sverige.
Inlägg #35: Postat: 2012-11-14 21:59:00
Jan Brunnegård
Fredrik 21 / Du är för mig välkommen hit, du har fått i gång ett buitvis vettigt samtal/ Men du skriver om mig "Det du skriver är ologiskt och helt och hållet baserat på din känsla inför bibeln och din tro. " Därmed har du nollat ut mig från detta samtal. ha det så bra.
Inlägg #36: Postat: 2012-11-14 23:38:00
FredricLagerblad
Jan: Det är inte meningen att utesluta baserat på individuellt tycke. Utan allt jag ber om är något som är baserat på mer än bara känslor inför något. Jag känner att jag kanske formulerade mig lite väl aggressivt, och vill förklara hur jag menade när jag skrev det jag skrev: Känslor inför något är inget jag vill spotta på, men i just diskussionen jag vill föra är det inte relevant med vad man känner och tror. Det jag är ute efter är ett logiskt resonemang, och mer än gärna ett riktigt bevis för att jag har fel. Och om du presenterar mig ett sådant som inte kan motstridas kommer jag göra mitt yttersta för att motbevisa det, och om det är omöjligt kommer jag erkänna det. Det handlar inte om att det är en specifik individ som presenterar ett bevis, utan det handlar om att komma till tals på lika villkor. Och man kan inte motbevisa en känsla med fakta. Därför kan inte känslor räknas som fakta i en diskussion som detta. Utan fakta vare sig genom historiska exempel eller konkreta bevis måste stå ensamt mot fakta, och man måste tåla att varje gnutta fakta plockas isär och studeras ner till dom minsta beståndsdelarna man kan se.
På så sätt undviker man dom konflikter som jag menar att religion medför.

Jag kan säga, här och nu, att jag inte kan bevisa till 100 säkerhet att det inte finns en gud. Men jag kommer förhålla mig kritisk och skeptisk till alla koncept av underkastelse inför religiösa skrifter tills det att man kan presentera bevis för att det finns en gud.

Harmoni: I brist på andra källor mina böcker om religionshistoria finns i en annan del av landet får jag hänvisa till följande artikel på Wikipedia: Länk: sv.wikipedia.org

Direkt citat ur inledningsstycket:
"Islam på arabiska: ??????? info, al-islam är en monoteistisk, abrahamitisk religion som räknar Muhammed cirka 570-632 som den sista i en lång rad av profeter och Koranen som sin uppenbarade heliga skrift. Den som bekänner sig till islam kallas muslim1. Islam är idag världens näst största religion efter kristendomen, med omkring 1,5 miljarder utövare eller 21 procent av mänskligheten.2 Det finns två större grenar av islam: sunni 950 miljoner anhängare och shia 130 miljoner anhängare."

Sedan är det, för mig, helt irrelevant om gäng i förorter och olika stadsdelar tillhör Islam eller någon annan religion. Det är just det jag tycker man måste motverka: "En muslimsk/islamsk människa" eller "en kristen människa". Plockar du bort epitetet, baserat på religion, har du var det borde vara: "En människa". Så kan man ju börja tjafsa om härkomst från olika stammar och världsdelar, men det kan jag skriva en annan artikel om.
Inlägg #37: Postat: 2012-11-14 23:49:00
Bizon
Fredrik 31
Ja då förstår jag - nej sånt vill ingen vettig person vara med i.
I övrigt avvaktar jag eventuell opposition.

Och Harmoni - visst kan man bli bränd av pajkastning om de man råkat ut för inte hunnit svalna - och som du noterar så är nog inte pajkastning det första man kan förvänta sej i ett seriöst forum utan den erfarenheten.

Nej Fredrik de flesta av oss är i grunden hyggliga prickar - visst ska man som ny kunna förvänta sej att bli känd på pulsen och då gäller det att ha torrt på fötterna - jag har inte sett något om min kommentar på ditt "sanskrit", men jag har inte heller tittat så noga,,, kan ha missat den.

Vad gäller Harmoni - din fråga för lite längre än Fredriks svar i min tappning - han har möjligen inte tid för längre utvikningar för tillfället.
Personligen räknar jag islam som politisk religion precis som kristendom, judendom, och katolicism. Orsaken till detta är att det är så kallade statsbärande religioner - katolicismen, judendom och islam mer utpräglat än kristendomen som fann sin maktposition på sin senare väg genom europa genom att romarna gjorde den till statsreligion - alltså mer underställd staten än att kunna fylla ut begreppet statsbärande.
För katolicismen har det ju slagit över helt då staten vatikanen är ett med religionen.

Varför jag räknar islam som en religion är att den stödjer sej på grundaren som enligt föreställningen är deras guds profet - det sägs även att deras gud ska vara samma som den judarna och de kristna har - man är bara lite oense om tolkningen av denna schizofrena guds frånvaro - men om allt är ett och ett lika med allt så är vi väl alla en del av en frånvarande gud - det kanske är det som är guds närvaro vilken i så fall är och blir det enda vi kan förvänta oss från det hållet.
Och för oss omnipotenta allgudar är väl inte 6000 år hit eller dit något att gaffla om i jämförelse med evigheten så de där ID-arna kan ju få hålla på tills några andra och mer analyserande tankar vaknar i deras huvuden - dessutom så har jag full förståelse för att den svarta delen av usas befolkning till viss del blivit muslimer vilket dom inte var under slavhandelns tid - i de flesta fall kristnades dom från någon afrikansk variant på religionernas palett - men många behöll sin ursprungstrio vid sidan om den påtvingade kristendomen - att det blev islam sedan har mer med svartas rening mot vitt förtryck att göra - islam och kristendom är just inte några såta vänner precis - så vad väljer den som har anledning att trotsa makten på ett oantastligt men oroande sätt?
Vadå! det är väl religionsfrihet, eller?
Inlägg #38: Postat: 2012-11-14 23:58:00
Bizon
Såg nu att Fredrik varit lite mer utförlig - och att ordet rening i femte raden nerifrån i mitt föregående inlägg förlorat en bokstav - "resning" ska det vara.
Showing page 2 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...