Valt inlägg:
Jan: Det är inte meningen att utesluta baserat på individuellt tycke. Utan allt jag ber om är något som är baserat på mer än bara känslor inför något. Jag känner att jag kanske formulerade mig lite väl aggressivt, och vill förklara hur jag menade när jag skrev det jag skrev: Känslor inför något är inget jag vill spotta på, men i just diskussionen jag vill föra är det inte relevant med vad man känner och tror. Det jag är ute efter är ett logiskt resonemang, och mer än gärna ett riktigt bevis för att jag har fel. Och om du presenterar mig ett sådant som inte kan motstridas kommer jag göra mitt yttersta för att motbevisa det, och om det är omöjligt kommer jag erkänna det. Det handlar inte om att det är en specifik individ som presenterar ett bevis, utan det handlar om att komma till tals på lika villkor. Och man kan inte motbevisa en känsla med fakta. Därför kan inte känslor räknas som fakta i en diskussion som detta. Utan fakta vare sig genom historiska exempel eller konkreta bevis måste stå ensamt mot fakta, och man måste tåla att varje gnutta fakta plockas isär och studeras ner till dom minsta beståndsdelarna man kan se.
På så sätt undviker man dom konflikter som jag menar att religion medför.
Jag kan säga, här och nu, att jag inte kan bevisa till 100 säkerhet att det inte finns en gud. Men jag kommer förhålla mig kritisk och skeptisk till alla koncept av underkastelse inför religiösa skrifter tills det att man kan presentera bevis för att det finns en gud.
Harmoni: I brist på andra källor mina böcker om religionshistoria finns i en annan del av landet får jag hänvisa till följande artikel på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Islam
Direkt citat ur inledningsstycket:
"Islam på arabiska: ??????? info, al-islam är en monoteistisk, abrahamitisk religion som räknar Muhammed cirka 570-632 som den sista i en lång rad av profeter och Koranen som sin uppenbarade heliga skrift. Den som bekänner sig till islam kallas muslim1. Islam är idag världens näst största religion efter kristendomen, med omkring 1,5 miljarder utövare eller 21 procent av mänskligheten.2 Det finns två större grenar av islam: sunni 950 miljoner anhängare och shia 130 miljoner anhängare."
Sedan är det, för mig, helt irrelevant om gäng i förorter och olika stadsdelar tillhör Islam eller någon annan religion. Det är just det jag tycker man måste motverka: "En muslimsk/islamsk människa" eller "en kristen människa". Plockar du bort epitetet, baserat på religion, har du var det borde vara: "En människa". Så kan man ju börja tjafsa om härkomst från olika stammar och världsdelar, men det kan jag skriva en annan artikel om.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?