Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Okej. Som skribent bakom artikeln så undander jag, vänligt och bestämt, pajkastning i kommentarerna. Jocke: Religioners uppkomst är ganska simpel. Föreställ dig en urmänniska som vandrar på en stäpp någonstans. Plötsligt får han en sten i skallen, och hur mycket han än letar så hittar han inte stenkastaren. Stenkastaren blir på så vis något oförklarligt, och genast börjar man spekulera i ting som "Stenkastarguden". Varför? För att man är för lat, och saknar kunskap för att kunna komma på något annat. Likväl som att jag var för lat för att ge ett bättre exempel, men jag tror att budskapet framgick. En annan teori om religionernas uppkomst, vilken jag hoppas är den rätta, då den ger mer hopp om mänsklighetens intellekt är att religionerna uppstod för att idka handel mellan olika stammar. "Du tror på samma sak som jag tror på, dig kan jag lita på" tänkande var, enligt den här teorin som i sin tur översimplifieras av mig, väldigt vanligt för 1000-2000 år sedan. Till den som kommenterade att universum alltid funnits: Så enkelt är det inte. Universum, i den expansiva formen vi känner det, har existerat i nästan 14 miljarder år. Den formen som vi känner vårt universum uppstod, med all större sannolikhet, vid the Big Bang. Att det sedan finns teorier som spekulerar i vad som fanns innan Big Bang är sant, men detta är något jag inte förstår än. Jan: Jag har läst katekesen, förstått hur den skall tolkas och tolkat den på alla sätt. All equals bullshit. Väckelserörelsernas tid är förbi, och tur är väl det. Men om alla är fria att tolka bibeln individuellt, utan något system, är då inte varenda form av kyrkligt samfund helt överflödigt? Vare sig man är Lutheran, Katolik eller Ortodox, pingstvän, väckelsefanatiker eller Jehovas vittne så följer ju ens kyrka! en specifik tolkning av bibeln. I övrigt så förstår jag inte din poäng... Om man bara skall tolka vissa saker bokstavligt, och dessa dessutom väljs av en som individ, hur kan man då basera en stat på en "helig" skrifts följare? Då kanske någon av presidenterna tycker att "Du skall icke döda" budordet räknas bort i grundlagsstiftningen, för att landsfadren/landsmodren tyckte att det var viktigt att få döda folk litet då och då. Det du skriver är ologiskt och helt och hållet baserat på din känsla inför bibeln och din tro. Kan du ge mig något med ett konkret underlag istället för vaga formuleringar?

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?