Valt inlägg:
Fredrik 31
Ja då förstår jag - nej sånt vill ingen vettig person vara med i.
I övrigt avvaktar jag eventuell opposition.
Och Harmoni - visst kan man bli bränd av pajkastning om de man råkat ut för inte hunnit svalna - och som du noterar så är nog inte pajkastning det första man kan förvänta sej i ett seriöst forum utan den erfarenheten.
Nej Fredrik de flesta av oss är i grunden hyggliga prickar - visst ska man som ny kunna förvänta sej att bli känd på pulsen och då gäller det att ha torrt på fötterna - jag har inte sett något om min kommentar på ditt "sanskrit", men jag har inte heller tittat så noga,,, kan ha missat den.
Vad gäller Harmoni - din fråga för lite längre än Fredriks svar i min tappning - han har möjligen inte tid för längre utvikningar för tillfället.
Personligen räknar jag islam som politisk religion precis som kristendom, judendom, och katolicism. Orsaken till detta är att det är så kallade statsbärande religioner - katolicismen, judendom och islam mer utpräglat än kristendomen som fann sin maktposition på sin senare väg genom europa genom att romarna gjorde den till statsreligion - alltså mer underställd staten än att kunna fylla ut begreppet statsbärande.
För katolicismen har det ju slagit över helt då staten vatikanen är ett med religionen.
Varför jag räknar islam som en religion är att den stödjer sej på grundaren som enligt föreställningen är deras guds profet - det sägs även att deras gud ska vara samma som den judarna och de kristna har - man är bara lite oense om tolkningen av denna schizofrena guds frånvaro - men om allt är ett och ett lika med allt så är vi väl alla en del av en frånvarande gud - det kanske är det som är guds närvaro vilken i så fall är och blir det enda vi kan förvänta oss från det hållet.
Och för oss omnipotenta allgudar är väl inte 6000 år hit eller dit något att gaffla om i jämförelse med evigheten så de där ID-arna kan ju få hålla på tills några andra och mer analyserande tankar vaknar i deras huvuden - dessutom så har jag full förståelse för att den svarta delen av usas befolkning till viss del blivit muslimer vilket dom inte var under slavhandelns tid - i de flesta fall kristnades dom från någon afrikansk variant på religionernas palett - men många behöll sin ursprungstrio vid sidan om den påtvingade kristendomen - att det blev islam sedan har mer med svartas rening mot vitt förtryck att göra - islam och kristendom är just inte några såta vänner precis - så vad väljer den som har anledning att trotsa makten på ett oantastligt men oroande sätt?
Vadå! det är väl religionsfrihet, eller?
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?