Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jocke fortsätningen citat Jocke//Tror du Gud skrivit Bibeln Bizon?//sc. Det är säkert mycket du inte förstå, men just denna fråga skulle du knappast behövt ställa om du följt med lite i den tidigare debatten. Ta dej en liten funderare på vad jag sagt om hur rimligt det är att en gud skulle ha skapat den värld vi lever i om denne gud vore kärleksfull? Och en gud som skapat detta på pin kiv är inte enligt mej värd namnet - det spelar inte heller någon roll om denne skulle laborera med något "ändamålen helgar medlen" det finns inget försvar för det lidande som livet måste utstå i vart ögonblick - ta bara ett barn som slits från sin mor och mals till köttfärs mellan någon hungrigs käftar - det räcker för att lägga ner hela projektet - betänk sedan att detta har hänt upphöjt i tusenpotenser sedan livets i den form det nu har sedan det började - och det har inte upphört. Ta sedan att själva jorden där vi tillfälliga överlevare denna dag, men kanske inte följande natt kan skaka på sej och mala ner hela byar och städer fyllda med levande varelser som i söndermalandets stund gråter sina böner om förskoning - åtminstone för sina barn som mången förälder villigt skulle ge sitt liv för. Nej Jocke - en gud med någorlunda självaktning skulle inte låta detta pågå - lägg därtill den förment gudaavbilden "människans" benägenhet att med allehanda avancerade avlivningskonstruktioner pulvriserar städer och både dödar och lemlästar allt som rör sej. Ja då kanske du förstår varför jag bekämpar dessa förljugna föreställningar om både gudars befintlighet, deras mentala kvaliteter och de lögnbärande ordalydelser som sprider dessa lögner - men kanske gör du inte det? En och annan kan inte förmå sej till en kritisk granskning av det hos människan mentala tillstånd som hon kallar gud, oftast av vidskeplig rädsla att stöta sej med fenomenet - man då jag inte kan se att något sådant fenomen skulle kunna existera annat än som pyrande sadistisk ondska kan jag inte göra annat än att utmana den möjligheten i hopp om att även du ska förstå att detta gud bara är din rädslas projektion på din egen hjärnbark, och att det är oviljan att frigöra sej från ogrundade rädslan som gör den religiösa människan farlig eftersom hon i religionens klor kan förmås handla mot sitt förstånd.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?