| Inlägg #1: Postat: 2011-03-02 13:20:00 | |
|
tobias |
Det är något fruktansvärt du varit med om, som ingen människa skulle behöva uppleva. Kanske ger jag mig in på djupt vatten att ens försöka kommentera eftersom jag omöjligt kan sätta mig in i situationen. Men jag vill ändå dela med mig av mina tankar, i hopp om att de kan hjälpa dig på något litet sätt. Först och främst så har jag alltid tyckt att man måste skilja på brott och brottsling. Ett brott kan vara avskyvärt, men gör det människan som begått brottet avskyvärd? Jag tycker faktiskt inte det. En människa är alltid väldigt komplex med många olika sidor. Samma människa kan ha väldigt goda sidor, och väldigt mörka sidor. Det verkar vara svårt att greppa för många, t ex för de som säger att du ska bryta kontakten med din son pga brottet. Bara för att du håller kontakten med din son så betyder det inte att du accepterar brottet, det tror jag vem som helst förstår om de tänker efter. Jag tror att din son högst sannolikt mår väldigt dåligt över det han gjort och det kommer nog vara väldigt svårt för honom att förlåta sig själv, och jag tror också att han är tyngd över vetskapen om att han kanske aldrig kommer bli förlåten av alla i sin omgivning. Vad som är oerhört viktigt att tänka på tycker jag, som det tyvärr talas på tok för lite om i Sverige, är att de allra flesta som sitter i fängelse, särskilt de som begått grova brott, har ett psykiskt problem av något slag. Tyvärr är vår rättspsyk väldigt föråldrad och det är bara de med "allvarlig psykiatrisk störning" som hamnar på rättspsyk. Men den senaste tidens vetenskap säger att mord och grov brottslighet är överrepresenterade även bland de med mildare psykiatriska diagnoser. Och att deras våldsutövande beror till stor del, eller helt och hållet på deras psykiatriska diagnos. Ändå dömer man dem som att de har en helt fri vilja och full kontroll över sina handlingar, vilket egentligen går rakt emot det vetenskapen säger idag. Därför ogillar jag också den kristna syn som går ut på att vi alla har en helt fri vilja, totalt fri från olika påverkan, och att vi alla har precis samma möjlighet att leva fredligt och lugnt. Lyssnar man däremot på den moderna vetenskapen så vet man mycket väl att detta inte stämmer. Tvärtom så påverkas ens val olika mycket av sina gener och sitt psyke. Mitt varmaste råd är att oavsett om du fortsätter att söka efter svar inom den kristna tron, inte tar avstånd från vetenskapen och den moderna psykologin, för jag är övertygad om att den kan ge dig minst lika mycket om inte mer tröst och svar. Att födas med ett psykiskt handikapp jag har själv ett sådant är oerhört svårt att både upptäcka och att göra något åt helt på egen hand. Det är också oerhört svårt för ens omgivning och ens närstående att se eller upptäcka det. Psykiska problem kan vara väldigt osynliga och ges uttryck först i pressade situationer. Personligen tror jag att din son med största sannolikhet har en psykiatrisk diagnos. De problemen är ofta medfödda, men kan också utvecklas av traumatiska händelser. Men trots allt så finns det hjälp att få för de människor som drabbats av detta, och tyvärr är vårt samhälle ännu väldigt dåliga på att ge den hjälpen. Mitt varmaste råd är ändå att du försöker se till att din son tar kontakt med en terapeut eller psykolog om den möjligheten finns i fängelset och fortsätter när han kommer ut. Och om du inte själv gör det redan så rekommenderar jag att söka upp en utbildad terapeut eller psykolog för att prata om det som hänt och för att få svar på de frågor du har.
|
| Inlägg #2: Postat: 2011-03-02 13:52:00 | |
|
Aguirre |
Han föddes inte till mördare. Han blev en. Varje mördares historia från söt liten bebis till handlingen som förstör liv är en individuell och komplex händelsekedja..men i länder som USA är den vanligare än här t.ex, den är vanligare bland socialt utsatta grupper än bland välbeställda..Det är inte bara honom du måste förlåta...om han nu vill det...det är en hel kedja av händelser...där även du ingår och hela hans omgivning..Du får nog aldrig en tillfredsställande rationell förklaring på en sådan händelse...men ett förlåt som kommer från hjärtat..finns kanske som slutändan på förvirring,sorg och ilska...jag hoppas det...inte bara för din skull..utan för hela mänsklighetens.
|
| Inlägg #3: Postat: 2011-03-02 14:35:00 | |
|
Bizon |
Tobias - Jag gillar din milda och förstående ton i din kommentar - dock håller jag inte med dej på en punkt - det går inte att skilja på person och handling - du är dina handlingar oavsett du vill eller ej - den här moderna kullerbyttan att skilja person och handling åt är ett ganska dumt försök att söka förmildrande omständigheter för mer eller mindre överlagda handlingar. Jag menar att om du aldrig utför någon handling så är du ingen - det är våra handlingar som i slutänden ger en bild av vilka vi va - eller är så länge det pågår.
|
| Inlägg #4: Postat: 2011-03-02 14:36:00 | |
|
Bizon |
Och jag är med i ditt resonemang Aguirre - alla var en gång ett litet nyfött barn - ograverat av både tidens och eget vansinne. De flesta av oss klarar sej genom livet utan att bryta ihop eller att tappa besinningen helt och gå lös på sina närmaste och sin omgivning, men en och annan åker dit - och fler verkar det bli då livet inte tar så värst mycket hänsyn till våra svagheter - hur som med detta då den lilla bebis vi en gång var har slutat att vara gullig och rar har något hänt och det nya är de inlagrade erfarenheter som konfrontationen med verkligheten ger kommer att styra våra liv formerade efter den personlighet som vi föddes med - än vet inte vetenskapen hur man ska styra detta och oskadliggöra de potentiellt farliga innan skada skett, men dom labbar på - även med motsatsen - hur man ska kunna få hyggliga människor till monster att släppa lös på sina fiender - sorgligt nog är det det sistnämnda man lyckats bäst med...
|
| Inlägg #5: Postat: 2011-03-02 14:38:00 | |
|
MDAMZ |
Hej jag skriver till dej som mamma till en annan mamma och jag blir mer än berörd av vad du delar med dej av. Det går rakt in i mitt hjärta. Den första tanken jag får är att jag aldrig skulle sluta älska min son oavsett vad för slags grymma handlingar han gör. Jag har svårt att tänka mig att du skulle ha lärt honom något sådant utan vad som fick honom att begå detta är inget du har skapat hos honom. Hur du än vrider på det så är han din son och du är hans mamma som gör det du ska och det är att finnas kvar. Den person som sa att han/hon skulle bryta med sitt barn saknar inlevelse förmåga. Tyvärr finns det gott om sådana som dömer utan att försöka förstå din situation. Din son har gjort en vedervärdig handling som dessutom är helt oförlåtlig och tagit ifrån dej möjligheten att följa dina barnbarn, att se dom utvecklas, det tog han ifrån dej men han finns och förhoppningsvis söker han hjälp för sitt beteende och sin aggresivitet och jag hoppas du har kraften att finnas där för honom och då menar jag din son och inte det han nu straffas för. För en mamma är en mamma och vad du än tror så är det du som genom din kärlek gör skillnad i hans liv.
|
| Inlägg #6: Postat: 2011-03-02 14:44:00 | |
|
Jag |
Du kan hata en handling men för det älska personen. De flesta blir arg på en handling och fördömer sedan hela personen som dum/elak osv. När det i själva värket är handlingen de fördömer. Skilj på handling och person så kan du älska din son.
|
| Inlägg #7: Postat: 2011-03-02 21:09:00 | |
|
forsblom |
Jag blir djupt berörd av din berättelse och jag känner starkt för att du vågar lämna ut dig i en så svår sak som att din son har mördat sin sambo. Men som föräldrar har vi lätt att glömma att alla människor är unika personer, även våra egna barn. Det är sant att din son är en del av dig och en del av sin far, men han är samtidigt en unik person som är avskilt från dig, oavsett arv och miljö, din son är helt enkelt en egen person. Men det är inte ditt fel att din son blev en mördare, oavsett hur det har sett ut socialt. Du gör som alla föräldrar skulle ha gjort i din situation, redan förlåtit din son. Men du berättar att du orolig för om samhället har förlåtit din son och du berättar att du för ett och ett halvt år sedan har varit kristen. Jag tror att du skulle kunna få hjälp av att lätta ditt hjärta för en erfaren själasörjare präst eller diakon i din församling som skulle kunna hjälpa dig med att kontakta - Sankt Lukas stiftelsen - som bedriver psykodynamisk terapi på existentiell och kristen grund.
|
| Inlägg #8: Postat: 2011-03-03 05:59:00 | |
|
Bizon |
S.L. Jag upplever tonen i denna artikel som betydligt mer ödmjuk och besinnande än i dina andra artiklar i ämnet. Att du som mamma kommer att grubbla en hel del tror jag är svårt att göra så mycket åt - jag ser det som rätt naturligt faktiskt och kan nog vara en del av processen i bearbetandet av din situation. Jag skulle nog inte kunna bryta med varken barn eller närstående vänner om det är någon djupare kontakt - jag tror nog att om det är fråga om kärlek så står den över det mesta. I denna artikel ser jag mer av din sorg över att det som hände hände och sorg är även den en del av processen.
|
| Inlägg #9: Postat: 2011-03-03 06:00:00 | |
|
Bizon |
forts/ Att din son ringer kan vara bra för både honom och dej, men tänker att du inte ska begära av andra närstående syskon osv att dom ska ställa upp mer än vad dom självmant gör - dom måste få chansen att bearbeta sina upplevelser på sitt sätt och dina vädjanden kan vara mer skuldbeläggande på dom än vad du verkligen vill. Dessutom tror jag att du ska vara ärlig mot din son - känns det jobbigt att han ringer varje dag så säg det - undrar du varför han ringer så fråga - gå inte som katten kring het gröt - var ärlig. Du har rätt att uttrycka det du känner liksom din son och ger ni varandra den rätten kan ni få större förståelse för varandra och faktiskt komma vidare.
|
| Inlägg #10: Postat: 2011-03-03 06:01:00 | |
|
Bizon |
Forts/ Du har en del funderingar kring detta med vem som svarar i telefon mest hemma - om barn gör det är en sak - dom tycker ofta att det är kul då något händer, men då vuxna gör det kan det bland annat bero på ett överdrivet kontrollbehov - något som kan vara fallet för din son då han var en så beredvillig telefonsvarare hemma hos son sambos föräldrar. Kontrollbehov är förvisso illavarslande, men så här i efterhand kan även den eventuella insikten förklara en del. En annan sak som du kan försöka är att faktiskt föra det samtal med din mormor som du önskar - kände du henne väl tror jag inte det behöver bli så svårt - hon kommer att svara så som du kände henne - fungerar det så kan det vara bra och kanske lösa upp lite av dina egna blockeringar.
|
| Inlägg #11: Postat: 2011-03-03 06:01:00 | |
|
Bizon |
CITERAR OCH VARNAR//Jag har fram tills för ett och ett halvt år sedan varit kristen och burit mitt kors runt halsen, men jag har aldrig egentligen satt mig in i vad jag tror och tycker. Jag har bara följt med strömmen, konfirmerat mig, gått i kyrkan vid de vanliga högtiderna etc. Jag har döpt mina barn i kyrkan och även gift mig en gång, men inte på allvar tagit till mig det som sägs under predikningarna. Kanske är det här hans sätt att få mig att vakna upp och ta tag i mig själv. Jag kan inte annars se vad som är meningen med det här vansinnet som har hänt. Varför skulle det hända mig? Det måste ju finnas ett skäl till att min son, av alla söner, skulle begå ett sådant här brott.//sc. Hela det citerade stycket pekar på att du måste ta en allvarlig funderare på vad du tror att en gud är - en gud som skulle iscensätta en sådan sak som det som hänt för att få dej att komma på bättre tankar skulle inte vara värd att vara gud. Bibelns berättelser om en gud som tillsammans med Satan plågar människor är sagor och en annan tids underhållning - visst kan det finnas lite visdom här och var men resten är tokerier. Med andra ord - som du också säger "jag kan inte se någon mening alls i det som skett" vilket beror på att det inte finns någon mening i det - det är resultat av en orsak och verkansprocess som inte är så enkel att förutse, men kanske kan vi lära oss mer av det som sker och i framtiden förstå att tyda signalerna på tidigare stadium - innan det vi inte vill ska hända hänt.
|
| Inlägg #12: Postat: 2011-03-03 18:35:00 | |
|
Gunsan |
Läser och berörs. Det finns en tid för var sak och vart skeende tror jag. Detta med att förlåta någon eller sig själv är komplicerat. Inte kan man göra det på en bestämd tidpunkt eller på kommando. Förlåtelse kan få ta tid. Kanske är det rimligt att du inte kräver det omöjliga av vare sig dig själv eller av samhället. Tror också att det handlar om helt olika saker detta med din och din sons relation, jämfört med samhällets inställning. I er situation verkar det vara mera viktigt att sätta fokus på allt som faktisk finns kvar... Du har barn, barnbarn och människor kring dig... Att gå vidare till att finna ett slags "vardagsliv" blev för mig själv vägen ut ur sorg och smärta. När det ofattbara händer rasar världen samman för en tid, problem och grubblerier tynger. Och då är det viktigt att ta fatt i de små tingen...
|
| Inlägg #13: Postat: 2011-03-03 18:48:00 | |
|
Gunsan |
f. För mig blev också "Fridsbönen" oerhört viktig. Oavsett om man är troende eller inte så är den värd att läsa. Att läsa den, upprepa den och försöka tolka vad som är vad... "att göra något åt det man kan göra något åt" - så går det att bygga vardagen, glädjen och möjligheterna, ett annorlunda liv som bygger på insikten om hur vikigt det är att finnas till för sina barn, för egen del och för sina anhöriga. Min son avslutade sitt liv 2003, han blev 27 år gammal och varje dag, varje minut sedan dess har jag förstås fortsatt att älska honom... Hur skulle världen se ut om vi slutade upp med det?
|
| Inlägg #14: Postat: 2011-03-04 08:40:00 | |
|
Bizon |
Gunsan - den där "fridsbönen" hur går den?
|
| Inlägg #15: Postat: 2011-03-04 14:15:00 | |
|
Gunsan |
14. "fridsbönen": ...ge mig kraft att acceptera det jag inte kan förändra, mod till att förändra de saker jag kan och visdom nog att förstå skillnaden mellan de två.
|
| Inlägg #16: Postat: 2011-03-04 14:43:00 | |
|
Jan Olsson |
Herren: - Min Frid giver jag Eder! - Gå i Frid! - inlägg #15,är bönen i 12-stegsprogrammet till missbrukare i AA-rörelsen! - Mvh.
|
| Inlägg #17: Postat: 2011-03-04 19:52:00 | |
|
Gunsan |
#16. Tack för informationen. Bönen kallas lite olika, sinnesrosbön, fridsbön... att den ingår i 12-stegsprogrammet ger ju ytterligare bevis på att den ger styrka och möjligheter! Tror att den kan fungera även för den som varesig är aktivt troende eller AA. Vissa ord och uttryck kan man ta till sig... Tröst finns också i raderna som berättar om "fotspår i sanden". Ord och uttryck är viktiga för många, ett slags komplement när tankar och känslor behöver vägledning. Och så är förstås ord i andra sammanhang uttryck för just precis känslot och tankar... Så länge vi ställer oss frågor och undringar - är vi öppna för olika slags möjligheter! Någon sade att "vägen kommer medan vi vandrar", filosofiskt och samtidigt lyfter det av oss från saker vi tror att vi måste ha lösningar på. Det ligger en god känsla i ordet morgondag tycker jag!
|
| Inlägg #18: Postat: 2011-03-04 22:35:00 | |
|
Anna Nyhm |
Till artikelförfattaren:
Jag har en liten undran. I dina tidigare artiklar, för någon månad sen ?, skyllde du mordet på svärdottern, att hon mördats för att din son hade det svårt hemma. Därför undrar jag, har du nu övergett denna anklagelse? |
| Inlägg #19: Postat: 2011-03-05 15:41:00 | |
|
gotlandstjej |
Till Anna Nyhm:
Jag har aldrig sagt eller skrivit att det var hennes fel. Men det är sant att min son inte hade det bra hemma och det kan inte jag eller någon annan göra något åt. För den skull ger det inte honom rätt att ta livet av henne. Att människor med förutfattade meningar läser in sin bild av det jag skriver är inget jag kan göra åt. Sant eller falskt, det spelar ingen roll nu, han är min son och jag finns där för honom och för mina barnbarn som är totalt oskyldiga. |
| Inlägg #20: Postat: 2011-03-05 17:39:00 | |
|
Bizon |
S.L. Läsaren har förvisso tolkningsföreträde - vill man inte att läsaren ska kolka in egna idéer så måste man uttrycka sej på ett så vattentätt sätt att det blir så svårt att ta sej igenom texten att det blir meningslöst att skriva den. Det att du har personlig koppling till det du lägger ut är ett problem, men som diskussionsunderlag tycker jag dina texter fungerar bra - och jag antar att det är för att du inser att dessa saker behöver diskuteras som du offentliggör dina upplevelser - eller hur?
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.