Inlägg #21: Postat: 2010-12-02 15:51:00 | |
erobwen |
Dag Nilsson: Personligen har jag ingen större känsla inför vare sig Hells Angels västar etc. Men jag anser att om en majoritet av befolkningen skulle vilja förbjuda dessa, så skulle jag anse att det är okej. Biker-människor skulle då få använda sin klädsel på egna fester etc. Men inte så att det stör andra. Sedan är det sant att det finns en speciell orsak till varför jag tycker att burka är obehagligt. Jag tror förvisso säkert att vi har mycket att lära av österländsk kultur, och att människor med sådan härkomst har mycket att bidra med till det svenska samhället och svensk kultur. Men det gäller att plocka "russien ur kakan". Enligt vad jag har förstått, så är Koranen på det hela taget en anti-demokratisk skrift. Den säger rätt ut att det är guds ord, och får därför inte ifrågasättas. De lagar som Koranen föreskriver kan därför inte ifrågasättas av en demokrati, varför många muslimer förespråkar sharialagar etc. Jag tycker därför att det finns skäl att rikta misstanke mot Muslimsk religiös utövning. Självklart ska var och en få göra vad de vill privat, men jag gillar i alla fall inte att anti-demokratiska uttryck smyger sig in i den offentliga vardagen här i Sverige.
|
Inlägg #22: Postat: 2010-12-02 16:28:00 | |
erobwen |
Det kanske behövs utvecklas ytterligare. Egentligen tycker jag också att lärare har rätt att kunna se elever i ansiktet, om de anser att detta är viktigt för deras yrkesutövning. Man kan till exempel inte se om en elev ser frågande ut eller ser ut att ha förstått om man inte kan se ansiktet. Jag kan också förstå om patienter vill kunna se ansiktet på den personal som tar hand om dem, bara för att det skapar en trevligare och mänskligare miljö. Det handlar om en typ av service man kan förvänta sig. Så i princip skulle jag eventuellt kunna nöja mig med att bara förbjuda det i skolan och på sjukhus till att börja med. Det är inte säkert att man behöver gå så långt som att förbjuda det på alla offentliga platser. Men om den muslimska gruppen börjar gå för långt och bli allt för högljudda i deras anti-demokratiska uttryck, t.ex. krav på Sharialagar och olika undantagslagar för religiösa, så tycker jag att det är idé att även förbjuda olika religiösa symboler på offentlig plats. Det är egentligen inget konstigare än att man förbjuder hakkors etc. eftersom också dessa ger starkt antidemokratiska budskap. Men man borde kanske börja med ett förbud på skolor och för sjukhuspersonal. Man ska inte gå för långt heller tycker jag.
|
Inlägg #23: Postat: 2010-12-02 17:44:00 | |
Pia I |
# Skitsnack om "helyllesvenskar"! Om du vistas i ett land där man bär burka, är väl en annan sak? Det är väl naturligt då? Men det finns ingen orsak att dra in burka i Sverige. Det vidhåller jag. Och jag hoppas innerligt, att det inte blir många. Rädd är jag absolut inte, jag blir bara riktigt förbannad!
|
Inlägg #24: Postat: 2010-12-02 17:48:00 | |
Pia I |
# 14 håller med...varför inte. Förbud är ett starkt ord, men denna för oss nordbor totalt främmande sed, bör inte påtvingas oss, om vi inte vill. Aldrig. Jag struntar fullkomligt i vad det finns för försvar, för det försvaret passar inte mig eller de flesta normala människor.
Man måste kunna säga nej! |
Inlägg #25: Postat: 2010-12-02 17:53:00 | |
Pia I |
# 15
det är inte samma att ogilla deckare och annat strunt, som att ogilla en fullt förklädd människa, som vill ta plats. Jag har skrivit 6 böcker, jag har dagligen kontakt med många nationaliteter, jag räknar mig som humanist- men- jag kan säga nej till saker jag ogillar. Till de sakerna hör inte Mowahakfrisyr. Jag gillar punk. Punkare kan åtminstone protestera mot samhället. Lyssn apå en punktext och du ska finna, att de tar upp misär och problem. Men de har ingen niquab. |
Inlägg #26: Postat: 2010-12-02 17:58:00 | |
Pia I |
# 15
du snackar väldigt mycket om det du inte vet. jag är emot att skicka trupper till Afganistan tex. Jag har ingen förkärlek för uniformer heller och jag har inte skitat ner en folkgrupp som du säger heller. Ljug inte! Det finns ingen folkgrupp där alla har niquab. De flesta muslimer är emot niquab. Min släkt i ett muslimskt land tillhör överklassen. De har aldrig burit sånt skit, utan de syr sina kläder efter parismodet. De använder bikini, och de är med i badklubbar.Kvinnorna får bada! Konstigt va! Du vet inget om alla de människor som bor i vår värld. Förtryck och sådant skit kan man inet försvara! |
Inlägg #27: Postat: 2010-12-02 18:08:00 | |
Pia I |
# 17 män i Hells angelsvästar ser man knappt nånstans. Ingen har trakasserat mig. Deras verksamhet undersöks kontinuerligt av polisen och det borde man göra med folk som täcker sig också. Vem vet vad de har för avsikter. Sverige har varit ett land utan alltför många mord och kriminella handlingar under min tid och när jag växt upp. Ska vi ha terrorister här också, som planerar , om inte här, så attacker utomlands?
Min filosofi är en annan. De människor som utför terrordåd, borde få gehör. Borde lyssnas på.Vad är det de vill? Vad är det för krav de har? Hur kan de döda, bomba och attakera utan egentlig orsak? Världen är full av lögner, saker vi inte förstår, falskhet och annat skit. Är det inte bättre att vara realistisk? det kan man absolut inte var amed niquab. Det är min åsikt. |
Inlägg #28: Postat: 2010-12-02 18:09:00 | |
Pia I |
# 22
håller med. |
Inlägg #29: Postat: 2010-12-02 18:14:00 | |
Pia I |
Vi och de som bor i Sverige och trivs här, räknar det som vårt hemland. Alla andra nationer har hemland. Vad är det som hindrar, att vi också har ett? De flesta invandrare älskar sitt hemland. Vi som bor här, älskar Sverige, för vi har inget annat hemland.
Alla diskussioner om nationalitet skapar rubriker. Jag är stolt att vara svensk. Och jag är stolt över de svenskar, som bor här. Dvs. alla svenska medborgare. |
Inlägg #30: Postat: 2010-12-02 18:17:00 | |
Pia I |
Alla som gillar kvinnor i niquab är kvinnoförtryckare. Kvinnorna som bär niquab är indoktrinerade och hjärntvättade, att så ska det vara. Det ska det inte alls!
|
Inlägg #31: Postat: 2010-12-02 18:47:00 | |
Aguirre |
Det finns ingen folkgrupp där alla är terrorister heller...men det är ändå så är frågan om muslimer/terror är samma fråga för många.
Fint att du är enig med parismodebärande araber i överklassen...de har ju anpassat sig till din fina livstil.Du säger att du är stolt över sverige och svenskarna,men du kan inte förstå att nån är stolt över in tro och Allah ?..Vad anser du om Nunneordnar som inte ens pratar med utomstående ? "- Alla som gillar kvinnor i niquab är kvinnoförtryckare. Kvinnorna som bär niquab är indoktrinerade och hjärntvättade, att så ska det vara. Det ska det inte alls!" Att tolera och gilla är INTE samma sak. Är alla som bär t.ex Parismode indoktrinerade och hjärntvättade ? Tja..dom som köper en "heroinchick" trångkjol för 100.000 eller en niqab för 500 ? Vilka kvinnor är både förtryckta och förryckta ? |
Inlägg #32: Postat: 2010-12-02 19:04:00 | |
Dag Nilsson |
#27 Pia skrivert: "män i Hells angelsvästar ser man knappt nånstans. Ingen har trakasserat mig." --- Pia, hur många burkakvinnor har vi i Sverige? Hur ofta ser du dem? Har någon av dem trakasserat dig?
|
Inlägg #33: Postat: 2010-12-02 19:40:00 | |
Dag Nilsson |
Nu har jag fått mycket att tänka på. Hur skall burkagränsen dras. När är ett plagg en burka? Lagstiftaren måste absolut ange mått för bura. Skall det kanske vara kroppstäckningsgraden i procent? Skall färgen avgöra? Skall kanske bara ansiktet räknas? Hur gör vi då med MC-kläder typ huvor och integralhjälmar? Skall vi ha en särskild burkadomstol och kanske även en burkapolis? --- Tro inte att jag skojar. Jag har hållit på med juridik i flera år och vet att gränsdragningar ofta är mycket svåra att göra. --- Hur många burkakvinnor förkommer i t.ex. gatuvåld, slagsmål i krogköer med dödlig utgång. Mängder med män går beväpnade med knivar och skjutvapen i Sverige. Vapen som dessvärre även används. Hur många burkakvinnor har använt stickvapen och handeldvapen för att trakassera, skada och döda. Eller sparkar de kanske på sådana som ligger? Var är alla dessa kvinnor som under burkan döljer de mest djävulska vapen och ondskefulla avsikter. Säg för guds skull så att jag kan skydda mig. Kommer dom i svärmar? Hur skall jag våga röra mig utomhus? Hur vet man att dessa monster inte kan hitta på fanskap även utan burka? Kan man hänga upp en burka i trädgården för att hålla tjuvar borta? Alltså utan kvinna i... Hur ska jag kunna sova nu?
|
Inlägg #34: Postat: 2010-12-02 23:29:00 | |
Pia I |
# 31
Hörrudu, jag har faktiskt rätt att var astolt över mitt land, som är Sverige. Du ska inte blanda in andra saker som andra religioner, när vi pratar om Sverige. Jag har rätt att tycka vad jag vill om vilket ämne jag vill och jag gillar inte niquab. Sen hör det till ämnet, att jag är inte överklass själv och använder inte parismode och har heller ingen arabisk släkt. Nej, jag tror på Gud, Gud är samma för alla , han ser dig och vad du gör och Gud gillar inte förtryck av varken män eller kvinnor. Gud är kärlek. För att förstå vad en tro är, måste man läsa och studera i många år. Man måste göra jämförelser med ordet och verkligheten. Man måste förstå vad det är man tror på. En dömande och sträng Gud är inte målet för alla människor på vår jord.Vi har straff som avser att återanpassa människor inte att lämlästa dem, täcka dem, stena dem eller göra andra saker som gör människor rädda. En elev var på besök i ett muslimskt land. Han drack vatten på torget under fastan och fick 80 piskrapp på ryggen som straff. Det är stora märken och ränder, som aldrig går bort. Är du för rädsla och skrämsel av människor |
Inlägg #35: Postat: 2010-12-02 23:34:00 | |
Pia I |
Det finns inte många burkakvinnor i Sverige och ingen har trakasserat mig. Det skulle de heller inte kunna eller ha rätt till. Vi ska inte tilllåta heltäckande kläder i Sverige. Vi gömmer inte människor. Inte ens av religiösa skäl. Jag fattar precis vad det är frågan om och känner inom mig att niquab är fel och ett led i allvarligare seder. |
Inlägg #36: Postat: 2010-12-03 00:03:00 | |
erobwen |
Aguirre: Det finns mycket i arabisk kultur att vara stolt över. Arabisk musik, arkitektur och kultur. Personligen gillar jag arabiskt te och att äta kolgrill med drickyoghurt, eller äta baklawa. Jag gillar till och med arabiskt mode. Kaftan är lite småcoolt. Det finns mycket i arabisk kultur att vara stolt över. Men för mig är det just koranen jag inte gillar, eftersom den är våldsam och på många sätt anti-demokratisk. Jag är demokratisk och frihetlig, och värdesätter alla människors rätt att säga eller göra vad de vill så länge de inte skadar någon annan, och att lagen skrivs av människorna och inte gud. Men Sharia-lagarna förespråkar stränga straff för den som inte följer Koranens föreskrifter, och dessa föreskrifter får inte ifrågasättas enligt de renläriga. T.ex: sura 5:33 "Det rättvisa straffet för de som kämpar emot GUD och Hans budbärare, och som begår hemska brott, är att dödas eller korsfästas, eller att få sina händer och fötter avskurna på alternerande sidor, eller att landsförvisas". Av detta skäl ställer jag mig skeptisk till denna bok. Men arabisk kultur i övrigt tycker jag är okej.
|
Inlägg #37: Postat: 2010-12-03 00:10:00 | |
Pia I |
De flesta kulturer har väldigt mycket att ge. Det vet vi redan. De flesta människor har också mycket att ge. Det hoppas jag att vi också vet. Det var fint skrivet av dig erobwen! Fint förklarat. För mig är Gud det yttersta att anförtro sig åt. Gud älskar oss om vi tyder olika skrifter i alla fall den jag läser Det tror jag på. Vi är älskade alla. |
Inlägg #38: Postat: 2010-12-03 09:23:00 | |
Janne B |
Det är inte alls konstigt att svenska kvinnor efter hundratals år av frihetskamp - känner sig förolämpade av maskerade invandrare. Själv har jag funderat på att skaffa mig en sådan där skidåkarluva, som bara har en springa för ögonen. Den skulle jag dra ner när jag möter en maskerad kvinna....Får jag inte se henne ska hon inte få se mig heller...
|
Inlägg #39: Postat: 2010-12-03 10:01:00 | |
Dag Nilsson |
#36 Robert, vi är ense i vår syn på de straffande delarna i Koranen så som du citerar ur den. Jag har aldrig läst några suror själv, men har förstått att vi har med en - enligt mitt sätt att se det - outvecklad stamreligion att göra. Självklar står jag på din sida när det gäller att markera gräns mot denna primitiva form av maktutövning för att hålla ihop en stam. Jag är globalist i den meningen att jag ser en Jord för ALLT SOM LEVER. --- Jag ser även överklassen i Sverige som en stam med kapitalismen som förtryckande religion. Jag ser hur överklassens intrigerande, för att behålla och utöka sin makt över värdens folk, också sker under "burkor". I slutna, hemliga rum tas oerhört skadliga beslut, som drabbar mig - och kanske även dig - utan att jag har en chans att se genom springorna vem som gör vad. --- Varför skall jag projicera min rädsla för dem som verkligen vill mig illa, på några enstaka burkakvinnor, som aldrig skadat mig eller någon annan heller som jag hört talats om? --- Burkan är en klockren symbol för de känslor vi stackar känslohämmade svenskar lärt oss att man inte får ha och visa offentligt. Framförallt aggression. Det är våra egna förbjudna känslor vi tror finns under burkorna. Självklart blir vi livrädda. Vi som lärt oss "hur man ska le när man dödar". Sker inte det bakom Burka? --- --- John Lennon: Theres room at the top they are telling you still
But first you must learn how to smile as you kill You wanna be like the folks on the hill ... Working class hero is something to be Working class hero is something to be |
Inlägg #40: Postat: 2010-12-03 10:41:00 | |
Pia I |
Alltså Dag, dina förklaringar passar inte mig. De skulle betyda, att vi ska inte protestera till någontingprecis som nu! Vi får inte ha en åsikt, för den beror på rädsla och våra dolda intentioner? Vi ska acceptera allting, ungefär som judarna när de gick in i gasen och sade sig själva"det här är inte möjligt"? är det så du menar eller?
Vi tror inte alls att det finns dolda känslor under burkan, som du tror, utan vi tror som Janne- får vi inte se dig, så får du inte se mig. Allt det här handlar ju om burka och niquab på arbetsplatsen. Gå runt på din arbetsplats Dag och fråga hur många som accepterar burka där. Fattar du inte att ett enkelt nej är ett enkelt nej!? Så enkelt är det alltså. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.