Jag skulle vägra prata med en niqab-klädd kvinna i lärarrummet

Showing page 1 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #1: Postat: 2010-12-02 09:59:00
Aguirre
Toppen...vad skulle en niqabklädd kvinna ha för utbyte av att prata med såna som dig ? Jag skulle inte vilja prata med dig oavsett vad du var iförd.
Inlägg #2: Postat: 2010-12-02 10:06:00
arne
Pia. Du verkar ju helt dum i huvudet. "Jag är inte rasist, men..." Klassiker. Men, du "bevisar" att du inte är rasist, med att du har två misslyckade äktenskap bakom dig. Det luktar 68-rörelse lång väg. Se: larouchepac.com/firewall för detaljer om den rörelsen....
Inlägg #3: Postat: 2010-12-02 10:18:00
ahmedwehbe
Låter lite extremt, men den klädseln är bara bullshit. De kallar det för rättfärdighetens klädsel, helt absurd. Jag har läst koranen många gånger och följer den så gott jag kan. Det enda Gud nämner är att man ska täcka det som är sexuellt provocerande. Mannens bröst är inte så sexuellt attraktivt, nyckel ord sexuellt. Kvinnans bröst är sexuellt attraktivt. Då menar Koranen att man ska som kvinna täcka för sina bröst så man inte sexuellt provocerar män.

Det är enda syftet med kläder, kläder handlar antingen om sex eller skydda sig mot ogivningen, men då heter det SKYDD. Annars är kläder en extension av ens personlighet och sexualitet...typ.

Det nämns i Koranen också att en kvinna behöver inte följa kläd-lagarna bland andra kvinnor, bland pojkar som inte kommit in i puberteten eller män som inte längre har en sex drift.

Men jag påstår inte heller att de följer koranen, muslimer följer en antik tradition, deras religion har inget med koranen att göra, de följer en annan bok.

En person som har på sig slöja eller Niqab är egentligen en person som blivit korrumperad och indoktrinerad. De saknar kunskap.
Inlägg #4: Postat: 2010-12-02 11:27:00
Pia I
Du menar aquirre, att man MÅSTE gilla niquab? Det är en regel och en LAG? Här i Sverige har vi en annan policy, när det gäller människor och människors värde. Vi tycker inte att man ska hänga för en kvinnas ansikte. Varför då? För din skull?
Inlägg #5: Postat: 2010-12-02 11:29:00
Pia I
Vem har sagt att jag har 2 misslyckade äktenskap bakom mig? Inte jag.
Det där vet du inget om och jag är ingen feminist heller, annat än av födseln, som alla kvinnor. Hur har du det själv?
Skilsmässor har alla en orsak. Alla människor på jorden har samma värde, men jag vill inte vända tillbaka till medeltiden. Eller- det kanske vore bättre förresten??!!
Inlägg #6: Postat: 2010-12-02 11:39:00
Pia I
# 3
Tack för ditt stöd i denna fråga ahmedwehbe!
Vi i vår kultur här i Sverige, ser inte på den nakna kroppen som något syndigt. Varför skulle vi plötsligt tvingas att acceptera det vi här tycker är fel? I så fall vill jag att alla ska gå täckta, så behöver vi aldrig stå för vad vi gör eller säger. Vi kan vara anonyma.

Sen tycker jag, att en kvinna som har niquab, har ingen rätt att kräva något av mig, eftersom jag vet inte vem hon är och hon har inget förtroende för mig. Är vi slavar?
Vi har ingen skyldighet som svenskar , att byta ut vår kultur mot hela världens. Det skulle sluta med gråt och förtvivlan.

Gud är för alla. Gud är god. Om du inte täcker dig, är du ändå Guds barn. Även om du täcker dig, är du Guds barn.
Jag har hört så många gånger folk som säger, vad skulle ni göra utan oss invandrare? Precis som vi i Sverige är idioter som inte fattar något, inte kan laga mat, inte har någon kultur?? Sen tror många från andra land att alla svenskar är otrogna!
Det är inte sant!Det kanske gäller arne, men inte mig.
Sen har mina utländska män inte förskjutit mig. Iofs har jag blivit kallad "samhällsfara" för att jag pratat med en alkoholist, men det var ju inget den personen tjänade på, som jobbade svart och var sjuk på samma gång. Något jag inte heller var van vid och mådde jättedåligt av. Så det finns tankeskillnader.
Inlägg #7: Postat: 2010-12-02 12:13:00
Per W
#6 "Vi i vår kultur här i Sverige"? V.v tala inte som representant för mig. Du låter som en SD-representant, som inte vet ett skvatt om vad svensk kultur är. Läs också på DO:s utlåtande en gång till. Hon uttalar sig inte generellt utan om ett specifikt fall.
Inlägg #8: Postat: 2010-12-02 12:23:00
Dag Nilsson
Rädslan för det främmande är rädslan för det man inte känner till inom sig själv. Det finns två huvudvägar att gå. Den ena är att våga mötet med alla mörka, onda och skrämmande delar inom sig. Ta dem till sig. Bli vän med dem. Och småningom bli ett med dem. --- Den andra vägen är att projicera sitt mörka och skrämmande inre på främmande människor. Invandrare från underliga, okända och skrämmande kulturer är perfekta objekt. I synnerhet om de beter sig på ett "hemligt" sätt. När projektioner sitter som den ska kommer attackerna. Det gäller att få sitt oönskade inre så långt ifrån sig som möjligt. Det är en variant av syndabocksmekanismen. --- Jag har personligen aldrig märkt att svensken i gemen skulle vara mognare än andra folkslag och kulturer när det gäller rädslan för att se och möta sig själv. Vore intressant att höra andras erfarenheter i denna fråga.
Inlägg #9: Postat: 2010-12-02 12:42:00
Per W
#6 Vi verkar inte vara bekväma med naturlig nakenhet i Sverige heller om man beaktar plastikkirurgins, bantarhetsens, sexualiseringens och porrens utbredning i detta land.
Inlägg #10: Postat: 2010-12-02 13:18:00
Pia I

Sen när är det förbjudet att säga "vår kultur här i Sverige"?

Det är många som låter som SDare tydligen, om de vågar öppna mun. Själv är jag vänsterpartist. Jag tycker de är mest solidariska med andra människor.
Det finns en dubbelmorla i Sverige, vårt "fina land". En feghet som ligger under ytan, men som ingen vågar yppa. du kan fråga vilken invandrare som helst. Dde märker mer än vad vi gör.
Jodå, jag är inte blind och ingen akademiker, som kanske du är Per. Så jag kan inet flyta ovanpå som du gör. Jag vet att DO har sagt att detta är ett specifikt fall. men du verkar gilla övertäckat kvinnor.
Inlägg #11: Postat: 2010-12-02 13:27:00
Pia I
# 8

Du gissade fel med ditt psykologiska snack om rädslan för det främmande. Jag tycker bara det är moraliskt fel att tvinga andra på
sin niquab. Men det kanske är svenskar som inte är så vana vid invandrare, som säger så. Förresten är vi invandrare allihopa, men det hjälper inte. Jag ogillar niquab och vill inte ha något med det att göra.
Jag känner en kvinna från somalien väldigt nära. Där omskär man flickor. Hon skulle göra allt, för att hennes flicka inte ska bli omskärd. Hon älskar Sverige och tycker det är världens bästa land.
Jag stod inför att en nioåring och en tolvåring skulle bli omskärda utan deras vetskap.Jag sa nej. Det var början på den skilsmässan.Orsaken var inte omskärelsen för mig, utan den läkarskräck barnen kunde få senare i livet, när de inte ens blev informerade innan.Då var jag den "första kvinnan i Sverige som nekade" fick jag höra. Det är jag glad för i dag.
Inlägg #12: Postat: 2010-12-02 13:35:00
Pia I
Sen är jag verkligen upprörd över att svenska män inte kan ta en lugnare ton eller ha förståelse för andra argument än sina egna. Det är populärt i Sverige, att alltid skylla på SD, men jag tror att de människor som är bildade och demokratiska, tycker att även SD ska få vara med på ett hörn.Det kallas mod, att våga möta andra åsikter än sina egna.
Socialantropologiskt tror jag att det skulle vara väldigt lätt att bevisa människors rätt till en hemort eller hemvist.Väldigt lätt att bevisa att våra rötter är viktiga.Tyngden av de tysta ligger över hela samtalet.
Inlägg #13: Postat: 2010-12-02 14:37:00
Dag Nilsson
#12 Jag går oförfärat på med mitt "psykologisnack". --- Anledningen till är man inte vill ta i SD med tång ens och helst ha dem utom synhåll är att man är rädd att konfronteras med sin egen främlingsrädsla och därtill hörande fientliga aggressivitet. Alla har en naturligt avvaktande hållning gentemot det okända. Sitter i generna sedan årmiljoner. Om man blir vän med den sidan av sig själv så kan man umgås sansat med vilka politiskt oliktänkande som helst. --- Om jag skulle bli omskött på ett sjukhus av en burkaklädd kvinna så skulle jag begära att först få bekanta mig med henne. Jag skulle be henna förklara vad det är hon bär och varför. Kanske skulle hon sedan visa sig överträffa både en och två helyllesvenskor i omvårdnadsförmåga och empati. Helkultursvenskar kan även de vara ena riktiga djävlar inom sjukvården. Det sitter nog inte i burkan när allt kommer omkring.
Inlägg #14: Postat: 2010-12-02 14:48:00
erobwen
Jag är normalt sett positiv till frihetlighet, men jag anser ändå att en demokratisk stat borde kunna besluta om vilka kläder som ska anses olämpliga att bära publikt. Till exempel är det ju förbjudet att springa runt naken hur som helst, med goda skäl. Jag tycker inte att det är konstigt alls att vissa människor känner obehag av att prata med en "ansiktslös" människa, och att detta kan vara skäl nog att förbjuda plagget i ett offentligt sammanhang som till exempel skolan. Dessutom tycker jag att det är principiellt viktigt att visa för många religiösa att demokratin kommer före Koranen, Bibeln eller vilken annan religiös bok nu olika personer vill åberopa. På grund av detta tycker jag att det vore lämpligt att förbjuda burka/niqab på offentlig plats i Sverige. Jag tycker inte att det borde vara en allt för stor uppoffring att göra detta.
Inlägg #15: Postat: 2010-12-02 14:50:00
Aguirre
Nä Pia..man MÅSTE inte gilla nånting tack o lov..men att du lägger ned tid på att skriva om niqab och vem du ev. pratar med, visar ju att du anser att man borde ogilla niqab ? Jag tycker inte om kroppkakor,mohawkfrisyr och deckare...men skulle jag skriva ogillande om det, hade det tytt på att jag hade en BAKOMLIGGANDE AGENDA t.ex att ogilla och skita ned en hel kultur eller folkgrupp en folkgrupp..muslimer kanske ? Gillar du uniformer ? Bättre med maskerade svenska kommandos i Afghanistan :-
Inlägg #16: Postat: 2010-12-02 15:18:00
Leif E Ström
Givetvis har de "anonyma" utan egen kultur, svårt att möta andra individers funderingar på ett civiliserat sätt. Pia för att debattörer som du skall få relevans för dina breda åsikter behövs
en helt annan medieplattform än den nuvarande. Direktdemokrati via de sociala medierna kommer i framtiden att balansera extremförespråkarnas förmynderi gentemot folkviljan. All demokrati började med handuppräkning då samhällena var små och alla var närvarandes. Nu äntligen har vi fått ett nytt redskap istället för handuppräckning. Jag ser redan nu presstödet som utrangerat, och med det en helt ny mediekultur. Möjligheterna för väljarna att påverka breda uppgörelser och därmed kortare tömmar för politikerna kommer förpassa Lallarlandet i perferin. Tills dess stå på dig Pia!
Inlägg #17: Postat: 2010-12-02 15:22:00
Dag Nilsson
#14 Robert, eftersom jag för en gångs skull inte håller med dig, så vill jag utvidga frågan om vilka plagg en demokrati kan förbjuda. Personligen erfar jag ett stort obehag av att ha män klädda i Hells Angelsvästar eller Bandidos m.fl. i närheten av mig själv. Jag associerar dem med skrämmande och våldsamt förtryck och förakt för det samhälle jag tror på och vill leva i. Jag associerar dem med metoder som ryska- och baltiska maffiamän använder för att skaffa sig makt och pengar. Deras västar utlöser hos mig hela registret av anfall/flykt-reaktioner. Anser du att dessa plagg upplevs som ett mindre hot än en kvinna i burka?
Inlägg #18: Postat: 2010-12-02 15:22:00
ingloz
- Pia I, jag delar din inställning till niqab - Precis som du har jag inget emot den klädseln på grund av kulturella skäl, utan helt enkelt för att det vi läser i varandras ansikten är ett viktigt komplement i kommunikation mellan människor ... Därför tycker jag niqab är olämpligt på offentliga platser - Vad man däremot väljer för plagg i sin privata miljö har givetvis ingen annan med att göra ... Bra Pia I, ha det gott!!
Inlägg #19: Postat: 2010-12-02 15:38:00
Thomas L. Aabo
Bra artikel och åsikt Pia.
Inlägg #20: Postat: 2010-12-02 15:43:00
Thomas L. Aabo
Aquierre. De svenska soldatena är i Afganistan för att hjälpa ett folk. Hur kan man vara kritiskt mot det?!
Showing page 1 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...