Inlägg #41: Postat: 2010-12-03 11:30:00
|
Aguirre |
Pia - "För mig är Gud det yttersta att anförtro sig åt. Gud älskar oss om vi tyder olika skrifter i alla fall den jag läser Det tror jag på. Vi är älskade alla." ...vi är älskade alla!!!...fast jag pratar inte med niqabkvinnor ?????????? säger som Orup..jag blir hellre jagad av vargar än älskad av dig.
|
|
Inlägg #42: Postat: 2010-12-03 13:16:00
|
Leif E Ström |
Apropå "Working Class Heroes": //Imagine no possessions// I wonder if you can // No need for greed or hunger //A brotherhood of man //Imagine all the people //Sharing all the world.// I den alltmer avkristnade västvärlden söker folk fortfarande andlighet men dock inte alltid via evangeliet. Tidigare då tro´n enbart riktades mot himlavalvet var det svårt att konkretisera tvivlet, men det borde varit lättare för pop-dyrkarna då John Lennon var föremålet. Innan han predikade på sina turnéer lät han hotellen förvara pälsarna i kylrummet. Tur för Lennon att han inte blev straffad med döden enligt Gamla Testamentet, Femte Moseboken 13:1-5, tidigare kunde man väl inte tjäna två gudar,bl.a. Mammon? Se även avd. falska profeter, Matteusevangeliet 7:15-23. Dan, det kan inte alltid vara lätt att håll isär gudarna som bibelläst.
|
|
Inlägg #43: Postat: 2010-12-03 13:36:00
|
ingloz |
#38 / Vad smart du är, Janne B !! - Rätt ska vara rätt och rättvist, tycker jag med!
|
|
Inlägg #44: Postat: 2010-12-03 14:20:00
|
Inger Olsson |
Man kan ha olika synvinklar på denna fråga. Jag funderade lite... Diskrimineringsombudsmannens beslut om kvinnan som ansåg sig diskriminerad - pga att hon inte fick bära niqab - är ju inte en "lag", därför DO är ingen domstol. Däremot har vi religionsfrihet och rätt att uttrycka den, om man håller sig inom lagens ramar. 2 Skolor har redan rätt till att förbjuda t ex heltäckande klädsel, då man inte kan kommunicera på det sättet i Sverige; att man inte ser människors ansikten och minspel, vilket vi i v å r kultur anser vara centralt. 3 Ska däremot Niqab ”MC-västar”, tomtedräkter m m förbjudas måste först ärendet prövas i domstol korrekt och juridiskt hållbart. Det här kan man i n t e i affekt tillstånd och ”subjektivt” folkrösta om, då även andra friheter ytterst berörs! Så i denna fråga är DO: s yttrande bara en ”åsikt”. M a o kan vi lägga ner myndigheten i sig självt, som endast är kostsam. Tror inte att det behövs någon lagändring alls, eftersom de flesta kvinnor måste, i slutändan, följa gällande normer som helt enkelt finns i Sverige. /// Denna kvinna som ärendet handlar om, såg jag i teve. Hon talar flytande svenska, är en mycket lugn och stabil person och jag skulle i n t e ha några bekymmer att anförtro mina barn till henne! Förstår även hennes skäl för niqab, som är ytterst personliga. I det hon vill dölja sin kropp för andra mäns ”lustar”. Hon är inte förtryckt av någon man! Trams, säger jag. Små barn bryr sig inte om Niqab - eller inte. Det viktigaste är ju hur man ä r som människa… Varför du Pia inte skulle tala med en kvinna i niqab, förstår jag däremot inte. Det är väl inte kläderna som gör människan, eller?
|
|
Inlägg #45: Postat: 2010-12-03 16:22:00
|
arga gubben |
Jag känner mig kränkt av en person som bär nicab. Den säger: Du får inte se på mig, du är inte värdig att se mitt ansikte, jag vill inte ha någon som helst kontakt med dig. Gå om möjligt ur min åsyn!!
Hur trevigt är det att få sånt bemötande?
|
|
Inlägg #46: Postat: 2010-12-03 16:40:00
|
Inger Olsson |
#45 Jag förstår i o f s vad du menar utifrån "vårt" sätt att se, men tror du att en kvinna som bär Niqab tänker så? Föraktar man en människa så enkelt? Eller? Till #44 vill jag tillägga att sådana frågor är mer än individfråga än ett stort "samhällsproblem", antar jag. Men visst, även jag kan undra v a r f ö r man inte flyttar till ett land, i vilket man h e l t accepteras om man m å s t e bära Niqab. Även ur en individuell aspekt är det för problematiskt att verka i ett sekulariserat land? I alla fall är det inte enkelt...
|
|
Inlägg #47: Postat: 2010-12-03 16:53:00
|
arga gubben |
Hur en person i heltäckande tänker vet inte jag. Jag känner så. På samma sätt att folk i vissa andra länder kan bli kränkta av min klädsel då jag kommer dit. Så jag fogar mig i landets synsätt.
|
|
Inlägg #48: Postat: 2010-12-03 17:20:00
|
Aguirre |
arga gubben....blir du inte trött på att "foga" dig...låter som en ruggig värld...allmän tolerans och nyfikenhet vore väl mer kul ? Kanske kan du byta namn till "goa gubben" om du provar. :-
E alltid tolerante Aguirre
|
|
Inlägg #49: Postat: 2010-12-03 17:29:00
|
Lasse i Gatan |
Det finns exempel på kvinnor som har fått utbildning för att kunna ta ett jobb, men när det kommer så långt som till en anställningsintervju då kommer dessa utspökade i nicab-klädsel. Hur villig är då arbetsgivaren att anställa? Det ger bara en signal om att vedebörande inte vill ha ett jobb, bidragen är så höga ändå varför utsätta sig för risken att börja jobba. Sen kan man undra vad Hells Angels har med Pias utmärkta artikel att göra, vad jag vet finns det inga som jobbar på förskolan i Hells Angels-mundering.
|
|
Inlägg #50: Postat: 2010-12-03 17:42:00
|
Pia I |
tack Lasse.
|
|
Inlägg #51: Postat: 2010-12-03 17:45:00
|
Janne B |
OM jag mötte en kvinna på gatan endast iförd niqab - ja då skulle jag titta.....bort!
|
|
Inlägg #52: Postat: 2010-12-03 17:49:00
|
Pia I |
om du är troende, ska du inte häckla folk som pratar om Gud.
Var kom "älskad av dig" in i sammanhangat? Hur kom du på sådana tankar?
Har du blivit kär i mig och mina åsikter?
|
|
Inlägg #53: Postat: 2010-12-03 18:20:00
|
Jocke S-43 |
Jag har mött flera i niqab på stan, i storköp och i T-banan en gång. Känns tragiskt faktiskt. Där i T-banan blev hon faktiskt provocerad av en svenska kvinna. Hur göra?
|
|
Inlägg #54: Postat: 2010-12-03 18:23:00
|
Jocke S-43 |
För egen del döljer jag bara mitt ansikte, särskilt ögonen, på sourze. Man vet annars inte vad för psykopater som kan dyka upp och kanske känna igen en. Mitt ovanliga efternamn till trots. Eller tack vare eller vad det nu spelar för roll!
|
|
Inlägg #55: Postat: 2010-12-03 18:38:00
|
Aguirre |
Pia..Det var din älskande Gud jag pratatde om ! Han kanske inte heller pratar med dom i niqab ? Jesus sa väl som du..I som bären niqab vik hädan !
Tror nog hot och straff ligger närmre dig än tolerans och kärlek.
jag säger - Låten de som bären niqab komma till mig, och låten fariseerna som ej tale med dem, vara tysta i församlingen. :-
|
|
Inlägg #56: Postat: 2010-12-03 18:49:00
|
Lasse i Gatan |
#55/ Trams
|
|
Inlägg #57: Postat: 2010-12-03 19:11:00
|
Dag Nilsson |
Burka-skräcken är islamofobi. Bögskräcken förr var homofobi. All denna skräck handlar om rädslan för att möta hemliga delar i sig själv. Delar som inte alls är så farliga om man vågar göra sig bekant. Islam är INTE smittsamt. Man blir INTE bög av att lära känna en. --- Den största fredsgärning en människa kan göra, är att lära känna sig själv - hela vägen allra djupast in. Den kännedomen går via andra. Och i synnerhet dem man har svårt för. Att älska sin ovän, är djupast sätt att älska sig själv. Om den utvecklingen inte blir av så kommer vi människor att föröda Jorden.
|
|
Inlägg #58: Postat: 2010-12-03 19:12:00
|
Aguirre |
#55/ Trams ...hade du nog inte tyckt om det var dig vissa människor vägrade prata med.
|
|
Inlägg #59: Postat: 2010-12-03 21:12:00
|
Pia I |
för dig aquirre, får man tydligen inte ha olika åsikter. Det har du väldigt svårt med.
Överdrifter åt ena eller åt andra hållet för Guds skull, är inte rätta sättet att var gudfruktig.
Jag tycker att niquab är att ta till i överkant för att bli accepterad av Gud.
De som inte har niquab, ska de brinna i helvetet då?
Naturligtvis inte.
Ha en bra kväll. Du kan lugnt av av dig niquaben och duga lika bra för det. Fast det är förstås omöjligt. Lika omöjlig som den här diskussionen. Den har ingen framtid.
|
|
Inlägg #60: Postat: 2010-12-03 21:26:00
|
Pia I |
Tack alla som varit intresserade i debatten. Ha en bra helg.
|
|