Inlägg #1: Postat: 2010-11-20 10:57:00 | |
Leif E Ström |
#Läsarna: Jag fick alldeles för sent vetskap om den aktuella debatten på TV1. Ber om ursäkt till er läsare och redaktionen. Borde gjort lite research med aktuella uttalanden från de inblandade för att uppnå stringens i skrivandet. Gottgör med utdrag ur Claes Borgströms artikel den 17/11 på svt:s nätsida:
”Inför kvotering till de stora bolagens styrelser. Den manskultur som råder inom näringslivet måste brytas. Det är en samhällelig uppgift. Docenten i etik vid Handelshögskolan i Stockholm, Peter Norberg, säger i en intervju i Expressen den 12 juli 2009, att risktagandet som orsakade finanskraschen är ett resultat av ett sjukt mansideal. Norberg citerar en icke namngiven vd i ett investmentbolag som för några år sedan inför publik sa: ”Att köpa fastighetsaktier är som att köpa kvinnor. Man vill inte köpa en billig hora om man kan köpa en dyr hora.” Inom jämställdhetsområdet hänger allt ihop. ”Flickor till kaffet” förekommer inte i ett jämställt samhälle”. Länk: svtdebatt.se Borgström vill även ha en ny, särskild jämställdhetsmyndighet med mönster från Jämställdhetspolitiska utredningens förslag. Mona Sahlins insatser som tidigare minister har redan bevisat att dylik dold myndighet varit verksam under hennes politiska karriär. Den har inte varit lika skyddande hos borgerligheten. Hos dem har svängdörrarna gått varma då den personlig insatsen och kunnadet inte räckt till. Slutligen, tack till redaktionen och: ”En kvoterad kvinna blir aldrig jämlik en man, tillvägagångsättet är istället ett brott mot principen om lika möjliheter”. |
Inlägg #2: Postat: 2010-11-24 15:58:00 | |
Thomas L. Aabo |
Det är nog j-kligt många som är trötta på det feministiska genus-gläfsandet. inkl jag
|
Inlägg #3: Postat: 2011-01-06 22:38:00 | |
djuret |
Jag som satt i studion och upplevde den otroligt låga nivån på programmet "live", där bland annat Harald Ullman gick till personangrepp mot Gudrun Schyman kan inte i min blekaste fantasi förstå var all denna provokation kommer ifrån. Varför alla dessa kraftuttryck? Vad är "antifeminister" så rädda för?
Jag tolkar din poäng som att man liksom med fri konkurrens skall använda fri könsfördelning - och låta marknadenkönsfördelningen sköta sig själv. Problemet när det en gång blivit en snedfördelning är att den starke växer sig starkare - resursstarka marknadsaktörer vinner ännu mer. Är det detta du vill uppnå? Om man tar exemplet kolonialisering så vet vi ju av erfarenhet att de förtryckta behöver tid att återhämta sig. Det är väl underförstått att den som genom tider levt under förtryck inte har haft de allra bästa förutsättningar att utvecklas? "Det återstår att se" om det går bättre för företagen med jämnare könsfördelning. Som vanligt när det kommer till kvinnor och deras prestationer så förväntar man sig mer än vad man hade gjort i liknande situation av en man. Många av de länder i Afrika som levt under västvärldens förtryck, lever fortfarande i sviterna efter detta hämmande. Poängen med kvoteringen är inte att företag skall få "högre mysfaktor" eller gå "bättre". Det är ett led i en förändringsprocess för en mer jämlik värld. |
Inlägg #4: Postat: 2011-01-07 08:17:00 | |
Inger Olsson |
#3 Att s k "könskvotering" skulle vara ett led i en förändringsprocess för en mer jämlik värld", tror jag inte ett skit på! Det kommer endast bli redan kvinnor i den befintliga "politiska lobbyn", vilka kvalificerar sig in på p o l i t i s k grund och inte kvalitativ, kompetent sådan för den konkreta uppgiften. /// Under den kommunistiska eran var det de politiska "bröderna och systrarna" som tog över näringslivet och vi har redan, med facit i hand, sett vart det barkade... ///
Rätt människa på rätt plats alltså! Oavsett kön. Kvinnor som har sinne för business ska givetvis få lyckas. Men det gör sådana utan "kvotering" och väljer heller att bli VD... Att sitta i styrelsen är inte ens av samma dignitet... |
Inlägg #5: Postat: 2011-01-07 08:23:00 | |
Inger Olsson |
forts. kan bara instämma i Leifs slutkläm i #1: ”En kvoterad kvinna blir aldrig jämlik en man, tillvägagångsättet är istället ett brott mot principen om lika möjliheter”. Vilken kvinna tar ens en "kvoterad kvinna" på allvar? /// Sign. "Djuret" i #3: Underskatta alltså inte oss kvinnor, ty det är vad ni de facto gör och verkar för! Ni borde lära lite mer av kvinnor i den tredje världen, då ni verkar barnsligt mesiga och omogna dessutom.
|
Inlägg #6: Postat: 2011-01-07 11:57:00 | |
Leif E Ström |
För er som vill "fördjupa" er i könsproblematiken och den egna självinsikten, kan jag rekommendera följande forum. TV4-programmet "Robinson", då kan du som tittare begrunda individens alla förtjänster och brister i en miljö som för medverkarna är obekväm. Grupperna är oftast sammansatta av personer ur olika samhällsgrupper, där könet inte är avgörande för det slutliga resultatet. Ur bristande kompetens famträder ett i allt oslagbart ego. Nästa säsong, lägg tävlingsmomentet åt sidan och njut i stället åt att utveckla din amatörpsykologi, samtidigt som du kanske får en större förståelse för att politiska styrningar i programmet hade givit ett annat resultat.
Men hade det varit acceptabelt? |
Inlägg #7: Postat: 2011-01-07 11:58:00 | |
Bizon |
Märkligt att denna artikel inte fått större genomslag i debatten. Att den mest lämpade ska ha jobbet är logiskt, men inte enkelt - mänsklig basstruktur har en gång genom reproduktionsdifferentierade kroppsfunktioner dikterat arbetsfördelningen, men detta upplevs nu som otidsenlig då fokus för mänsklig existens flyttats från liv och överlevnad till effektivast möjliga monetära lönsamhet. Omstruktureringen av den könsindelade sysselsättningen har genom historien alltid skett om så varit nödvändigt vilket visat att kvinnan varit överlevnadsmässigt väl lämpad att även bära mannens bördor i tider då det inte funnits tillräckligt många män att sköta den uppgiften. Krig och fälttåg, samt andra vansinnigheter som pilgrimsresor och upptäcktsfärder över haven har ju den olägenheten att attrahera fler män än kvinnor - vilket även det på senare tid fått en större skara kvinnliga efterföljare vilket gör att en utvärdering i dag kan göras av "kvinnans inverkan på armen" och borde snart ligga på politikernas bord, om inte i sverige så i usa där erfarenheterna av redan läckta uppgifter inte är odelat positiva, snarare tvärt om. Vad som händer i det övriga arbetslivet och i styrelserummen är troligen inte heller per automatik helt bra - diskrepansen mellan den amerikanska och den norska könsfördelningseffekten på respektive börs tyder på det. Kön är som bekant inte bara en biomekanisk företeelse som i det mänskliga beteende av olika skäl och lite överdrivet kan tyckas fått alltför stor betydelse även i nutid trots att de flesta uppgifter i samhället lika bra kan utföras oavsett biologisk könstillhörighet - den mentala könstillhörigheten är däremot en annan och betydligt svårare nöt att knäcka. Beträffande könskvotering handlar det om vem/vilka som önskar denna kvotering. Är ambitionen att fördela könsrepresentationen inom alla samhällets områden i tron att samhället skulle bli bättre för mänskligt liv kan ju det tyckas vällovligt - men handlar det om att rubba könsmaktsordningens strukturer bara för sakens skull eller för att uppnå en konstruerad rättvisa av samma skäl så kan det nog tyckas tämligen enögt könsfixerat. Frågan är vilka politiska drivkrafter som pläderar för kvotering - vilken ideologi som dikterar kriterier och villkor. Låt säga att vi har två kandidater med samma formella meriter för en vakant post, men med olika biologisk könstillhörighet. Arbetsplatsen är i övrigt till 100 besatt av den ena av dessa båda könskategorier - vad göra? Möjligen skulle en aning mer av det ena eller andra könshormonet kunna trigga prestationsnivån hos den tidigare homogena könskategorin, men utfallet behöver inte nödvändigtvis ge ökad produktivitet - arbetsro och etablerade kamratstrukturer skulle kunna brytas med allt annat än produktivitetsökning som följd. Intriger och konkurrens skulle kunna äventyra lönsamheten för hela företaget. Jaha,,, men finns det andra värden än effektivitet och kapitalvinster som motiverar en jämnare fördelning mellan män och kvinnor på alla samhällets poster? Ja,,, jag kan tänka mej en väsentlig - basen för urvalet av den mest lämpade personen på aktuella poster bräddas från halva befolkningen till hela - och så slipper vi den här trista och improduktiva gendrifieringen - kampen mellan könen.
|
Inlägg #8: Postat: 2011-01-07 12:41:00 | |
Inger Olsson |
Bizon: att ideologier kan snarare vara ett hinder för utveckling är väl S A P ett exempel på i nutid... /// Fortfarande råder könsproblemet "blåa kläder" resp. "rosa kläder" på flickor och pojkar i dagismiljö och nu är DEN upplyft till "könskvotering" i styrelserummet... Snacka om att måla fan på väggen innan fan själv har hunnit ditkludda den... /// Har lite svårt att förstå att urvalets bas inte gäller hela befolkningen utan halva, som du beskriver Vad jag har sett finns i n t e direkta hinder för den som v i l l ta sig fram och göra karriär. Visst, kontakter är en fördel. Ja. Men det gäller för både män och kvinnor. Idag kan man även kvinnor avstå ifrån att föda barn.... Att samhället går därför under är ju en annan fråga.
|
Inlägg #9: Postat: 2011-01-07 12:42:00 | |
Inger Olsson |
#6 Verkar vara ett roligt tips... Alltid kul med identifikation...
|
Inlägg #10: Postat: 2011-01-07 16:03:00 | |
Bizon |
Inger #8 Jo formellt är det fritt fram, men det handlar inte bara om kvinnlig representation i mansdominerade miljöer - även åt andra hållet. Den mentala könstillhörigheten är även en knäckfråga av konservativ karaktär. En gång i tiden då jag skulle skaffa praktik för vidare studier på "sopis" jobbade jag i parkleken, dagis, och i familj som barnflicka. Plötsligt blev jag löpsedelsmaterial i kvällspressen med ett helt mittuppslag i en av kvällstidningarna med bilder på mej och mina skyddslingar vid diskhon, pankakssteket, tvättmaskinen och sagoläsningen - alla aktiviteter som vilken kvinna som helst förväntas klara utan att det ses så märkvärdigt, men nu var det en man och då blev det så väldigt passligt i den tidens könsrollsdebatt där velourpappan var något att hoppas på. Ändå kan jag ju säga att jag inte är särskilt feminin av mej, men va faan, laga mat, tvätta och snyta ungar,,, vad är det att bråka om. Byta blöjor och leka hela havet stormar, köra ett varv med damsugaren lika så, små bitar av kakan som inte är mer komplicerade än att vem som borde kunna klara det utan att känna sej degraderad. Jag har jobbat som smed också med både konst- och konstruktions-smide. Känner ett par tjejer som också arbetat i samma bransch - samma sak där, mittuppslaget med bilder på damernas svällande armmuskler och smidesalster som faktiskt tvärt emot vad normaliteten föreskriver inte alls oxiderats i rosa utan hade för smeder den så karakteristiskt funktionella konstruktionen som bärande formgivningselement och en ornamentik som hör järnets mästare till. Problematiken uppstår då människor inte kan välja av lust och intresse pga kön. Som könsbärare har vi olika biologiska funktioner, men som människor har vi olika personlighet och då kanske lika olika mellan könskategorierna som inom, men oavsett om så inte är fallet bör inte generaliteten styra mer än det fria personliga valet.
|
Inlägg #11: Postat: 2011-01-07 18:04:00 | |
Leif E Ström |
#3, Djuret, du tappade pointen i ditt påpekande, då du först menar att Gudrun Schyman oförtjänt fick på moppo i debatten. Några rader längre fram påstår du följande "Problemet när det en gång blivit en snedfördelning är att den starke växer sig starkare - resursstarka marknadsaktörer vinner ännu mer". Om någon enda person skall nämnas i dylikt sammanhang så är det Gudrun. Vill du sedan veta varför denna fantastiska politiska kameliont skall ha "på moppo", så kan du få lite fakta om hennes osynilga allians via den här länken: Länk: sourze.se
|
Inlägg #12: Postat: 2011-01-08 13:21:00 | |
djuret |
#11 Jag håller med om att mitt förra inlägg var något ostringent. Skall försöka uttrycka mig tydligare nedan. Har lagt den här kommentaren även till artikeln "Ytterligare en osynlig allians". "Ytterligare en osynlig allians" belyser en trend som dykt upp i den svenska valrörelsen och som förmodligen har sina rötter i de amerikanska personvalskampanjerna i kombination med det förändrade medielandskapet – valrörelserna i Sverige handlar mer och mer om enskilda politiker. Men Schyman är knappast ensam om strategierna i att vara en duktig retoriker, medieflitig person och anpassningsbar efter medielogiken. Fenomenet ”Mysgudrun” är knappast ”dolt” eller nytt. Alf Svensson stod i Badbyxor och myspyste i KDU:s valaffisch i 1973 års valkampanj, Göran Persson dansade lite gulligt med grisen Doris i TV och ansträngde sig under 90-talet på allehanda sätt för att gå från buffel till ”landsföreträdare”. Likadant har ju Reinfeldt lite skojjfriskt låtit sig intervjuas av Christian Luuk, ställt upp på privata fotograferingar i sitt eget hem med dammsugaren i högsta hugg – med målet att profilera det mest högerinriktade partiet som det ”folkliga”. Vad dessa företeelser är tecken på är medialisering och anpassning till medielogiken – olika sätt att vinna opinion genom att använda de kommunikationsverktyg och symboler som är kulturellt och socialt accepterade och visar sig vara effektiva. Jag har svårt att urskilja sak och person i din artikel. Är det fenomenet/saken det vill säga medialisering och att politiken anpassar sig mer och mer till rådande medielogik eller personen Gudrun Schyman ledaren för ett mycket, mycket litet och maktlöst parti som du upprörs över?
|
Inlägg #13: Postat: 2011-01-09 09:05:00 | |
Bizon |
Djuret - I persons fall var det väl i motsatt riktning han gick - från lite halvtjock gris till verklig buffel - det han lämnade efter sej var inte en socialdemokratisk röd och stolt fana - snarare en nederlagets mantel med många revor som tillfogats av buffeln själv. Gudrun började som ung med ett fantastiskt patos och mod, men har drabbats av maktsjukans blindhet och i brist på något bättre blivit språkrör för en krympande skara tokfeminister som i underhållningssyfte nog går att skratta åt, men där skrattet lika ofta fastnar i halsen om man betänker att idéerna förverkligats bakvägen genom en otrevligt klibbig smygfeminism som i slutet på nittonhundratalet la sej som ett svettigt täcke över den svenska verksamheten oavsett det handlade om familjepolitik eller sexarbetare lika lön för lika arbete undantaget då det ju borde vara en självklarhet oavsett kön och den licensfinansierade underhållningen pajasifierade mannen för glatta livet - vilket förvånande nog fortfarande pågår - hörde ett program i går på P1 om en snorunge från Täby som i fråga om allmängiltighet ur igenkännandets perspektiv möjligen kunde intressera de få procent ansvarslöst välbärgade, pol och trädgårdsförsedda med och tji koll på annat än skrytbara resor och hur många liter whisky som lämnat barskåpet sedan ungarna haft fest,,, och till detta då kontrasten mellan en skrikig, dominant och sinnessjukt korkad farsa och en klok mamma som ytterst sporadiskt fick klämma fram sin precisa analys medan hon lät äktenskapet fortgå, men tröstade sej med en Göran någonstans i granskapet. Snacka om kvinnlig frigörelse??? Låta en välbetald husfader försörja och förpesta livet för sej och de gemensamma barnen, men begrava ett rimligt ansvar för sej och sin familj i lyx och vänsterprassel. Dessbättre är det väl inte många som lever så i sverige - dock blev det ännu en nidbild av mannen, pappan som möjligen skulle kunna existera i ett fåtal ex, men knappast behöva målas upp som sinnebild för en hel könskategori. Citerar Djuret//Vad dessa företeelser är tecken på är medialisering och anpassning till medielogiken – olika sätt att vinna opinion genom att använda de kommunikationsverktyg och symboler som är kulturellt och socialt accepterade och visar sig vara effektiva.//sc. Just det,,, i politik på både hög och låg nivå används den kommunikationsmetod som tros gagna ens syften bäst - där gäller att vara vaksam som medborgare oavsett det gäller att sälja in en trendig könsmaktsförskjutning eller ett maktskifte i politiken - vad är sant och vad är falskt är den ständiga frågan...
|
Inlägg #14: Postat: 2011-01-09 14:11:00 | |
Leif E Ström |
#11, djuret, jag anar att du har dansat tidigare på den mediala parnassen. Lätt att då bli avtrubbad genom 3:e maktens rapportering i stället för att emellanåt kritiskt granska dess paradigm. Gudrun Schyman menar jag, är en person som alltför ofta slipper det relevanta filtret, och kan på så sätt skaffa sig politiska fördelar. Jag vet att det krävs mycket för att byta politisk och och social miljö, men mentalt krävs det bara lite solidaritet med de undanskuffade. Du kan också börja med att tänka om din benämning på Reinfeldts politik, det är ingen direkt höger, för den h har inga janusansikten, Alliansen har i stället ett kortlivat anpassat program, som enbart utnyttjat huvudmoståndarens s mentala implodering och den politiska obalans som därmed uppstått. En annan tydlig obalans är, när de redan etablerade ytterligare vill förstärka sina positioner via en statsfinansierad feminism. Hur kan man annars förklara könstillhörigheten på nättidningen "Feministiskt perspektiv"? Av tjugo redaktionsmedlemmar har förmodligen bara två snopp??? Först i ett samhälle som är socialt jämlikt kan man med hedern i behåll börja med politiska accessoarer...eller?
|
Inlägg #15: Postat: 2011-01-19 03:18:00 | |
Bizon |
Var tog Djuret vägen hon som även skrev under manligt namn och hade lite svårt att hålla isär begerppen? ----- Undrar också var den där diskussionen blev av med bruden som var så snygg att hon blev tvungen att jobba häcken av sej för att prestera lika bra som sina manliga kollegor som inte var hälften så snygga :- - Nja skämt åsido - så var det visst inte - hon blev tvungen att jobba häcken av sej för att bli tagen som en kompetent person som inte bara hade utseendet för sej. ----------- Föresten försvinner artiklar på Sourze?
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.