Valt inlägg:
Inger #8 Jo formellt är det fritt fram, men det handlar inte bara om kvinnlig representation i mansdominerade miljöer - även åt andra hållet. Den mentala könstillhörigheten är även en knäckfråga av konservativ karaktär. En gång i tiden då jag skulle skaffa praktik för vidare studier på "sopis" jobbade jag i parkleken, dagis, och i familj som barnflicka. Plötsligt blev jag löpsedelsmaterial i kvällspressen med ett helt mittuppslag i en av kvällstidningarna med bilder på mej och mina skyddslingar vid diskhon, pankakssteket, tvättmaskinen och sagoläsningen - alla aktiviteter som vilken kvinna som helst förväntas klara utan att det ses så märkvärdigt, men nu var det en man och då blev det så väldigt passligt i den tidens könsrollsdebatt där velourpappan var något att hoppas på. Ändå kan jag ju säga att jag inte är särskilt feminin av mej, men va faan, laga mat, tvätta och snyta ungar,,, vad är det att bråka om. Byta blöjor och leka hela havet stormar, köra ett varv med damsugaren lika så, små bitar av kakan som inte är mer komplicerade än att vem som borde kunna klara det utan att känna sej degraderad. Jag har jobbat som smed också med både konst- och konstruktions-smide. Känner ett par tjejer som också arbetat i samma bransch - samma sak där, mittuppslaget med bilder på damernas svällande armmuskler och smidesalster som faktiskt tvärt emot vad normaliteten föreskriver inte alls oxiderats i rosa utan hade för smeder den så karakteristiskt funktionella konstruktionen som bärande formgivningselement och en ornamentik som hör järnets mästare till. Problematiken uppstår då människor inte kan välja av lust och intresse pga kön. Som könsbärare har vi olika biologiska funktioner, men som människor har vi olika personlighet och då kanske lika olika mellan könskategorierna som inom, men oavsett om så inte är fallet bör inte generaliteten styra mer än det fria personliga valet.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?