| Inlägg #21: Postat: 2010-09-05 09:31:00 | |
|
Pia I |
Ja, var och en har sin tro. Och det som binder en ganska stor grupp människor samman i världen, är också en gemensam tro på Gud. Vi som har en gudstro, vet att den inte ska förknippas med hat och utanförskap. Den ska förknippas med kärlek. Så den har inte så mycket med böcker att göra, den är en slutsats, att det är till en högre makt vi måste förlita oss.Det är så det känns för mig. Och det är en gåva jag fått, som jag ser det. Inget jag blivit påtvingad. För mig är alla religioner lika- ett sökande efter Gud. Det är min enkla slutsats, eftersom vi människor, verkligen inte är oss själva nog.
De panteistiska naturreligionerna har sina bilder och symboler kanske, men ser till en högre makt med respekt. Jag skulle vilja kalla den makten Gud. Dvs. Gud är ingen person han/hon, utan själva hela skapelsen. Så är det också för mig. Jag ser inte alls religionen som ett hinder, men det är ju jag det. |
| Inlägg #22: Postat: 2010-09-05 09:33:00 | |
|
Leif-Arne |
Det finns ju en del typer av frågor som inte går att besvara på andra sätt än med trossatser, eller tvivel, på dessa. Det gör inte att trossatserna, behöver stå i opposition till vetenskap, vilket är en spridd myt. Gallileo Gallilei var ett undantag, t.ex. Katolska kyrkan var genom bl.a. Jesuiterna mycket pro vetenskap.Det viktiga är att vara medveten om att det är två helt skilda tankeparadigm, det ena ställer frågan "hur uppstod livet" det andra "varför". //// I ett samhälle där staten inte väljer att slå fast olika trossatsers giltighet är det fullt möjligt för människor med olika tro, eller inte tro, att samexistera. //// Jag gick åxå i söndagsskola, hos Babtisterna, jag minns inte att de var så hårda med att slå i oss dogmer, det var mest berättelser hur Jesus liv visualiserade på en flanellograf. Det var tanken att vi skulle få ta ställning till Jesus och allt det där längre fram, när vi var större, vi var liksom accepterade ändå.
|
| Inlägg #23: Postat: 2010-09-05 10:51:00 | |
|
Bizon |
Pia ??? "Vi som har en gudstro, vet att den inte ska förknippas med hat och utanförskap." - "Den ska förknippas med kärlek." Det är just det jag menar med starkt generaliserande diktat från en formellt troende person som utgår från att alla "troende" tror lika dant. Kan du föreställa dej att en del troende har svårt att få ihop en tänkt guds försök att dränka sin skapelse i någon sorts besvikelse för att dom använder sitt förment fira val till att just välja fritt - och att hur människooffer och livets fundamentala lidande ska förknippas med kärlek?
|
| Inlägg #24: Postat: 2010-09-05 11:20:00 | |
|
Bizon |
Leif-Arne #22 Ja flanellografen! Den var nog ett standardredskap på den tiden för att illustrera allehanda sagor. Jag togs via söndagsskolan till ett av pingstväckelsens sommarläger med tungomålstal och bibelstudier från morgon till kväll - det var också där mitt uppvaknande kom - där var även några ungdomar från andra länder som man av någon anledning såg över axeln - dessutom fick jag allergiska rysningar av tungomålstalet som jag närmast upplevde som ren galenskap. Sedan var det allt detta med vittnesmål och frälsning som mer än något annat kan liknas vid ett redigerat spektakel. Dopet likaså - du kanske hört talas om Arne Imsen? Han gick ju via pingstkyrkan och startade sin egen lilla filial, men under min tid eldade han alltså pingstförsamlingarna i landet till högljud hyllning till Jesus och det uppdrag han fått av gud att plågas till döds som lösen för våra synder. Ja som du förstår så höll inte resonemangen för mej - och det började med att jag inte kunde begripa hur en "far" kunde handla så mot sina barn. Därefter har jag som den sökare jag är nosat på både det ena och det andra - att bli helt fri från tankar kring frågor och svar i det du kallar olika tankeparadigm är kanske inte ens möjligt, möjligen inte ens önskvärt - men jag tycker nog att jag nu kommit så pass långt i mitt eget förhållningssätt till det existentiella att jag inser att livet inte behöver något svar på frågan varför det uppstod - det är! Om sedan vi som är i livet vill krydda vår tid med en eller annan orsak står det oss fritt...
|
| Inlägg #25: Postat: 2010-09-05 11:38:00 | |
|
Leif-Arne |
Antagligen så var väl Babtisterna lite mindre utagerande. Jag hör väl egentligen till hednaskaran men lämnar frågan om Guds existens/ icke existens öppen. Det jag har svårt för är andliga politruker som påstår sig helt tvärsäkert veta vad Gud vill, det är baske mig ett brott mot budet att inte missbruka Guds namn. Det kan ingen veta, helt säkert. Eftersom tro egentligen inte handlar om det rationella medvetandet utan är en slags intiutiv känsla så är jag mer motaglig för andlig kommunikation genom musik. JS Bach kallas ju inte för inte för den 5 evangelisten.
|
| Inlägg #26: Postat: 2010-09-05 11:53:00 | |
|
Leif E Ström |
Apropå exitens/icke exitens, de flesta 7-åringar accepterar inte att Marias graviditet berodde på en helig befruktning. Kanske följande rader kan förtydliga deras biologiska visshet.
Då vår "Bibel Jesus" namn var vanligt förekommande fanns det en som utmärkte sig med ovanligt from inställning gentemot sina medmänniskor. Hans gärningar ville givetvis de lärda befästa historiskt. Men under århundraden har han blivit något mer än bara from. Men profeterna ville inte gå efter biologin eller lyssna på Jesus mamma. Maria, hon berättade att familjen dessutom bestod av, Josef, Jesus och Jacob. Då apostlarna efter romarnas erövringar började sprida sitt evangelium sopade man verklighetens familj under mattan. Som PR-gubbe var det omöjligt för Lucas att sprida ett evangelium med "broder" Jesus som hjälte. Han skapade i stället Tellus första superman och kallade pappan Gud, samt påstod att de onda makterna hade korsfäst sonen. Det fanns ingen anledning att föra brorsans påvra budskap vidare, ty han var en tystlåten man med ett budskap som uteslöt maktutövande, överdåd och lögner. Må denna fromma varelse vila i frid. Men utifall barnen har fel och han är Messias son, så har hans budskapsbärare skapat sig jordens största maktimperium, byggt på förtryck och underkastelse. Kyrkan Guds och maktens hus, han har aldrig varit där. Det är det som stör både Jesus och mig. F.ö. måste man tillskriva skapelsens författare en viss smartness, då de kallar sin lära för monteistisk profetreligion. Detta innebär bl.a. att andra folk får ha en annan gud. Vilket är den enda grunden för eget samfunds överlevnad. - Däremot är de exitensiellt mänskligt goda och onda bevisligen enbart skapat av social biologi. |
| Inlägg #27: Postat: 2010-09-05 11:59:00 | |
|
Leif-Arne |
Låter lite som upplägget till "Life of Brian" filmen som var så rolig att den förbjöds i mitt forna hemland. Apropå teologisk takhöjd.
|
| Inlägg #28: Postat: 2010-09-05 12:42:00 | |
|
Jan Olsson |
Oavsett vad Ni skriver här - kan vi vara överens om att det finns ett stort intresse för dessa spörsmål - Utanför en Amerikansk kyrka,läste jag en skylt - Var tänker Ni tillbringa Evigheten? - en del vet inte - en del hinner inte ta ställning - Vår Kyrka är Öppen Nu! - Gudstjänsten börjar Kl.11 - Smart reklam för vilsna själar - Skulle det kunna vara i Sverige? - Kanske dags för Frikyrkorna att ta nya tag,i konkurrensen om själarna - det är aldrig försent att bli en ny människa - så länge man lever! - men sedan?
|
| Inlägg #29: Postat: 2010-09-05 12:46:00 | |
|
Pia I |
# 23
Ja, det kan jag. Men jag förstår inte varför människor tänker att livet alltid måste vara rätt och fritt från lidande? Det är just det den panteistiska uppfattningen går ut på, att Gud finns i allt. Även i det onda då. Det är inte Guds fel, att människor krigar, råkar ut för olyckor eller blir sjuka. Gud är ju ett koncept på världsalltet. Detta är vad världsaltet innehåller och för det mesta är det människan själv som styr allt elände som krig tex. Gud är inte en gubbe som sitter och lyssnar med sitt , vad det nu heter, på vad alla i hela världen säger. Jag fattar absolut inte hur man kan tro det. Sen, de människor som startar krig, verkar vara omöjliga att stoppa. De har ingen andlig insikt eller de misstolkar skrifterna. Guds ord är ju till för att hjälpa, inte för att förstöra. Det är människorna själva som väljer att förstöra och förgöra.De lyssnar inte varken till sig själva eller till någon annan.Exempel: Irakkriget. |
| Inlägg #30: Postat: 2010-09-05 13:00:00 | |
|
Pia I |
"Eftersom tro egentligen inte handlar om det rationella medvetandet utan är en slags intiutiv känsla så är jag mer motaglig för andlig kommunikation genom musik". Det är därför jag säger att tro är en gåva, så ser jag det och ingen dogm med strikta regler som påtvingas på folk.De som blir påtvingade, väljer väl det själva. Vi vet ju ändå innerst inne , vad som är rätt och vad som är fel.I vissa kulturer, där folk blir påtvingade religionen använder man straff om man inte följer reglerna. Det är påhittade traditioner, anser jag, som inte har med en ödmjuk gudstro att göra. Alla de som inte har denna upplevelse av Gud som jag beskrivit, ska alltid kritisera de som har det.Men de människor som förstår vad tro är, är inga översittare. De är vanliga ödmjuka människor, som du och jag. Jag är van vid, att i Sverige ska man alltid tillrättavisa och tala om hur det ska vara, till någon som bryter av mot mängden.Speciellt när det gäller tron.Svenska folket vet alltid bäst, även om många är missnöjda med sitt liv. Från början var hette vår tro Asatro. Sen blev vi påtvingade den kristna tron, som många andra människor och folk i världen. Men det finns fortfarande människor som utövar asatron i Sverige.De som tror på naturen och naturens gudar. Så kan man också kalla dem. |
| Inlägg #31: Postat: 2010-09-05 13:08:00 | |
|
Leif-Arne |
#30 Du tror väl inte vikingarna hittade på sin mytologi helt själva? Där finns åtskilliga lån från romersk och grekisk mytologi. Det som inte känns helt bekvämt idag var ju att asatron tillät människo offer. Så så mycket för den ödmjukheten.
|
| Inlägg #32: Postat: 2010-09-05 13:34:00 | |
|
Pia I |
Asatron har influenser från Asien också. Påminner mycket om hinduismen, som är en hednisk religio. Det fick man lära sig i skolan redan.Jag är ju inte asatroende, så jag behöver inte offra några människor. Jag tror på Gud och det är min trygghet. Även om jag kan stå på egna ben, så söker jag alltid skydd i min tro. Men det kanske låter konstigt? Jag är inte mindre stark för det. |
| Inlägg #33: Postat: 2010-09-05 16:31:00 | |
|
Bizon |
Pia #25 Bra, för det är där problemet ligger. Även med det tänkta val gud enligt den judiskt/kristna/muslimtron som med lite olika tolkning ändå går ut på att den mänskliga synden går att sona med lidande. Redan i utdrivningen från paradiset dömdes den felande kvinnan till att föda sina barn i smärta och hennes medlöpare att äta i sitt anletes svett - det senare har i viss mån misstolkats då man fått för sej att vi ska äta tills vi svettas. Du säger att det inte är guds fel att människor krigar, osv" - nja det kan jag inte hålla med om om vi utgår från tron att det är en omnipotent gud som skapat allt och vetat vad den gör. Du ser samma grymma krig över allt i naturen - myror så väl som getingar mördar och skövlar för att komma åt det dom är ute efter - hela naturen är totalt genomsyrad av den ätandets förbannelse som styr allt liv - det är väl det du kallar för "koncept"? Sedan vet jag inte vad du stödjer dej på då du säger att "guds ord är till för att hjälpa, inte för att förstöra" inte heller vilka gudsord du menar. Jag lever i den övertygelsen att det är våra handlingar och inte våra ord som visar våra verkliga avsikter. Och vad i handling menar du att gud visat viljan att hjälpa sin skapelse? Är det vår fysiska kropps förmåga att framställa smärtlindring om kroppen skadas - vad har då de gjort sej skyldiga till som tvingas framleva sina liv i ständig plåga? Och som inte kroppens lidande vore nog - betänk alla förluster som är en del av livsverkligheten - jag tycker att det är ett ganska så galet koncept om du frågar mej. Som exempel på att det är människan som väljer en destruktiv livshållning tar du irakkriget - men det visar ingenting annat än att människans instinktiva natur som är lika dan som andra från mänskligt inflytande skiljda arter typ steklar, vildhundar, och allt som försöker rodda sin överlevnad under de betingelser skapelsen erbjuder lyder samma destruktiva kall - den egna rasen, arten, familjen, klanen, folket och landet osv i tillämpliga delar före all annan hänsyn. Det är djungelns och livets lag vilket är en del av skapelsens uttryck.
|
| Inlägg #34: Postat: 2010-09-05 16:41:00 | |
|
Bizon |
#30 Pia var inte dedär något som gällde för ganska länge sedan? Nu skiter väl ändå de allra flesta i vad du tror på bara du håller det för dej själv - men visst, om du försöker torgföra dina idéer så får du säkert synpunkter av en och annan som har tid och ids engagera sej en stund.
|
| Inlägg #35: Postat: 2010-09-05 17:06:00 | |
|
Bizon |
Forts #34 I det fallet upplever jag att svenska folket i allmänhet har en öppen attityd till att säga sin mening så länge det inte hotar dom själva. Det kan till exempel vara känsligt på arbetsplatser och i en del offentliga sammanhang att alltför exhibitionistiskt deklarera sin tro eller politiska hemvist. Att hänga ett av världshistoriens mest kända tortyr och avrättningsredskap om halsen och därigenom deklarera sin kristna övertygelse kan för många verka väl magstarkt - liksom att bära andra religiösa eller politiska symboler som kan uppfattas stötande då det som i hakkorsets fall förknippas med ett av världshistoriens största massmord. Att vi reagerar på liknande vis då vissa religiösa kulturvarianter envisas med extrema beklädnader har förmodligen med ovana och oförmåga att hantera det vi inte känner oss förtrogna med - det är inget unikt för svenskarna och reaktionen kan faktiskt vara både positivt nyfiken eller försiktigt avvisande - så även rent livsfarligt handgripligen förkastande. Jag har blivit stenkastad på en gång i turkiet och som jag redan berättat i en annan tråd använd som varnande exempel i middagsbönen på en kamelmarknad i Atlasbergen. Jag har också blivit hembjuden och väl omhändertagen som av människor som sett ett besök av en främmande långväga resenär som en ren ynnest och en intressant händelse i vardagen. Människor är så olika vilket ju gör livet rätt spännande. Samma sak har hänt här i sverige så jag tillskriver inte detta folk mer negativa egenskaper än andra.
|
| Inlägg #36: Postat: 2010-09-05 20:46:00 | |
|
Pia I |
Gudstron är något vi bär inom oss. Vill vi bejaka den, så gör vi det, annars inte. Det behövs inga böcker för att tro.Långa diskussioner tjänar inget till.Var och en blir salig på sin tro, eller hur?
|
| Inlägg #37: Postat: 2010-09-05 22:10:00 | |
|
ingloz |
-Linda, du säger att du ber för Sverige - Då måste du redan blivit bönhörd!! Själv är jag både multisjuk och fattigpensionär men inte tycker jag att vi har det så uselt i Sverige som din artikel speglar - Tvärtom faktiskt! Vi ligger väldigt bra till i jämfört med många andra länder ... Men bed för Romer och bed för Pakistan och många, många andra stackare som är betydligt mycket sämre lottade än vi.
|
| Inlägg #38: Postat: 2010-09-05 22:26:00 | |
|
Pia I |
Hej ingloz!
Vad befriande med ett kort inlägg som man fattar! :- Fint skrivet utav dig! När jag tänker på Pakistan, så blir jag förtvivlad. Stackars människor! Det finns många människor att be för. Även för våra närmaste. |
| Inlägg #39: Postat: 2010-09-05 23:58:00 | |
|
Bizon |
Pia #36 att var och en blir salig på som tro är en villfarelse som inte stämmer med varken evangelierna eller den muslimska föreställningen om salighet - knappast heller med judars övertygelse - däremot är det något man kläcker ur sej utan att ha reflekterat över vad det betyder. I kristendomens fall blir du inte salig annat än genom trosbekännelsen och att du ber om syndernas förlåtelse vilken du inte kan få annat än genom Jesus Kristus - vilket i praktiken utesluter andra föreställningar. Just det förhållandet är en av orsakerna till att jag tar avstånd från dem dogmatiska kristendomen. Nu kan man ju tänka sej att Jesus i sin allmakt på domens dag ger alla amnesti oavsett vilken religion dom tytt sej till eller om dom tvivlat på hela guds konceptet - det skulle i alla fall jag göra i den situationen. Sedan kommer du med ett sådant där tvärsäkert påstående igen som om det verkligen bara finns den sanningen - att vi bär gudstron inom oss - vilka vi? Jag tror inte det gäller alla - gudstro är ett kulturellt fenomen inte ett biologiskt. Menar du att det i varje människa finns en gudstro utan att ett kulturellt gudstrofrö såtts där av någon beskäftigt ansvarslös typ. Jag menar bara att få en gudstro utan att ha bett om den i en värld där allt från det minsta kryp till de största kulturer strider för sin överlevnad ofta med döden som resultat - och allt med en övergripande gud som åser allt utan att ingripa måste få alla som tror på denna gud och dennes förmåga att uträtta något at i praktiken känna sej helt övergivna. Dessutom - om dom tänker efter lite så gör sej denne gud genom att inte ingripa sej skyldig till underlåtenhetssynden som nog kan betraktas som en av de värsta - om vi nu ska tala om synd alltså :- Och så har vi då detta att be, men hallå!? Ser det ut som om böner hjälper - åtskilliga böner ber att krig aldrig ska drabba deras familjer, släktingar eller jorden över huvud taget som så många barn över hela världen bönar om då dom förstått dess vansinne, men vad händer? Dagligen dödas och lemlästas mängder av barn, mammor, fäder och ungdomar stryker med som flugor på en flugfångare - och då pratar vi bara om krig - sedan sker det ju lika mycket till genom naturkatastrofer och olyckor och som ytterligare helvete drabbas människor av en mängd sjukdomar som ofta leder till en lång och plågsam dödskamp. Att under sådana omständigheter tala om att be kan man ju, men är det någon som kan tro att det hjälper? Snarare gör dessa böner mer skada än nytta då det innan människor hunnit få lite distans till dumheten mest skapar besvikelse - förutom den där känslan av övergivenhet. Sedan finns det ju de som tar minsta chans att påvisa att gud visst hör bön - se säger någon "kriget slutade, jag är bönhörd" - men krig slutar då folk blivit krigströtta, folk blir också friska därför att deras kroppar kommit tillrätta med det som förorsakade sjukdomen eller att dom fått en bra medicin - och blir dom inte friska får dom vanligen vara sjuka tills dom dör. Jepp sånt är livet och vi är alla dömda till livstid...
|
| Inlägg #40: Postat: 2010-09-06 07:15:00 | |
|
Pia I |
#39 "att var och en blir salig på som tro är en villfarelse som inte stämmer med varken evangelierna eller den muslimska föreställningen om salighet - knappast heller med judars övertygelse - däremot är det något man kläcker ur " jamen, det är ju vad du förespråkar själv, att var och en har en egen uppfattning?. Jag tycker inte så.
Sen när man pratar om religion, får man alltid en kaskad av skit slängt i ansiktet. Så - det där att man ska få tycka själv, stämmer ju inte heller, för det är bara de som tycker att man ska vara bitter och sur på folk som är "troende" som har rätt. Min tro ärganska enkel. Otroligt okomplicerad, skulle jag vilja säga och totalt ofarlig. Jag har inte tänkt så mycket på det förut, men jag tror att jag är panteist- eftersom jag tar allt som en Guds skapelse.Det innefattar även krig och elände. Sen är min egne åsikt alltså, och säkert måmga andras, att man ber inte om vad som helst. Man ber om det rimliga. Ja, man får välja själv. I gudsbilden ingår även "det osynliga och det allerstädes närvarande" Det finns mycket vi människor inte förstår och jag väljer att inta en ödmjuk inställning till det hela, trots att du tycker jag är tvärsäker.Jag har valt att acceptera saker som de är, även om jag har åsikter om mycket.Tex olika saker som dagligen händer i samhället. Men det handlar ju inte om Gud. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.