Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Pia #25 Bra, för det är där problemet ligger. Även med det tänkta val gud enligt den judiskt/kristna/muslimtron som med lite olika tolkning ändå går ut på att den mänskliga synden går att sona med lidande. Redan i utdrivningen från paradiset dömdes den felande kvinnan till att föda sina barn i smärta och hennes medlöpare att äta i sitt anletes svett - det senare har i viss mån misstolkats då man fått för sej att vi ska äta tills vi svettas. Du säger att det inte är guds fel att människor krigar, osv" - nja det kan jag inte hålla med om om vi utgår från tron att det är en omnipotent gud som skapat allt och vetat vad den gör. Du ser samma grymma krig över allt i naturen - myror så väl som getingar mördar och skövlar för att komma åt det dom är ute efter - hela naturen är totalt genomsyrad av den ätandets förbannelse som styr allt liv - det är väl det du kallar för "koncept"? Sedan vet jag inte vad du stödjer dej på då du säger att "guds ord är till för att hjälpa, inte för att förstöra" inte heller vilka gudsord du menar. Jag lever i den övertygelsen att det är våra handlingar och inte våra ord som visar våra verkliga avsikter. Och vad i handling menar du att gud visat viljan att hjälpa sin skapelse? Är det vår fysiska kropps förmåga att framställa smärtlindring om kroppen skadas - vad har då de gjort sej skyldiga till som tvingas framleva sina liv i ständig plåga? Och som inte kroppens lidande vore nog - betänk alla förluster som är en del av livsverkligheten - jag tycker att det är ett ganska så galet koncept om du frågar mej. Som exempel på att det är människan som väljer en destruktiv livshållning tar du irakkriget - men det visar ingenting annat än att människans instinktiva natur som är lika dan som andra från mänskligt inflytande skiljda arter typ steklar, vildhundar, och allt som försöker rodda sin överlevnad under de betingelser skapelsen erbjuder lyder samma destruktiva kall - den egna rasen, arten, familjen, klanen, folket och landet osv i tillämpliga delar före all annan hänsyn. Det är djungelns och livets lag vilket är en del av skapelsens uttryck.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?