Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Forts #34 I det fallet upplever jag att svenska folket i allmänhet har en öppen attityd till att säga sin mening så länge det inte hotar dom själva. Det kan till exempel vara känsligt på arbetsplatser och i en del offentliga sammanhang att alltför exhibitionistiskt deklarera sin tro eller politiska hemvist. Att hänga ett av världshistoriens mest kända tortyr och avrättningsredskap om halsen och därigenom deklarera sin kristna övertygelse kan för många verka väl magstarkt - liksom att bära andra religiösa eller politiska symboler som kan uppfattas stötande då det som i hakkorsets fall förknippas med ett av världshistoriens största massmord. Att vi reagerar på liknande vis då vissa religiösa kulturvarianter envisas med extrema beklädnader har förmodligen med ovana och oförmåga att hantera det vi inte känner oss förtrogna med - det är inget unikt för svenskarna och reaktionen kan faktiskt vara både positivt nyfiken eller försiktigt avvisande - så även rent livsfarligt handgripligen förkastande. Jag har blivit stenkastad på en gång i turkiet och som jag redan berättat i en annan tråd använd som varnande exempel i middagsbönen på en kamelmarknad i Atlasbergen. Jag har också blivit hembjuden och väl omhändertagen som av människor som sett ett besök av en främmande långväga resenär som en ren ynnest och en intressant händelse i vardagen. Människor är så olika vilket ju gör livet rätt spännande. Samma sak har hänt här i sverige så jag tillskriver inte detta folk mer negativa egenskaper än andra.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?