Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Leif-Arne #22 Ja flanellografen! Den var nog ett standardredskap på den tiden för att illustrera allehanda sagor. Jag togs via söndagsskolan till ett av pingstväckelsens sommarläger med tungomålstal och bibelstudier från morgon till kväll - det var också där mitt uppvaknande kom - där var även några ungdomar från andra länder som man av någon anledning såg över axeln - dessutom fick jag allergiska rysningar av tungomålstalet som jag närmast upplevde som ren galenskap. Sedan var det allt detta med vittnesmål och frälsning som mer än något annat kan liknas vid ett redigerat spektakel. Dopet likaså - du kanske hört talas om Arne Imsen? Han gick ju via pingstkyrkan och startade sin egen lilla filial, men under min tid eldade han alltså pingstförsamlingarna i landet till högljud hyllning till Jesus och det uppdrag han fått av gud att plågas till döds som lösen för våra synder. Ja som du förstår så höll inte resonemangen för mej - och det började med att jag inte kunde begripa hur en "far" kunde handla så mot sina barn. Därefter har jag som den sökare jag är nosat på både det ena och det andra - att bli helt fri från tankar kring frågor och svar i det du kallar olika tankeparadigm är kanske inte ens möjligt, möjligen inte ens önskvärt - men jag tycker nog att jag nu kommit så pass långt i mitt eget förhållningssätt till det existentiella att jag inser att livet inte behöver något svar på frågan varför det uppstod - det är! Om sedan vi som är i livet vill krydda vår tid med en eller annan orsak står det oss fritt...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?