Valt inlägg:
Pia #36 att var och en blir salig på som tro är en villfarelse som inte stämmer med varken evangelierna eller den muslimska föreställningen om salighet - knappast heller med judars övertygelse - däremot är det något man kläcker ur sej utan att ha reflekterat över vad det betyder. I kristendomens fall blir du inte salig annat än genom trosbekännelsen och att du ber om syndernas förlåtelse vilken du inte kan få annat än genom Jesus Kristus - vilket i praktiken utesluter andra föreställningar. Just det förhållandet är en av orsakerna till att jag tar avstånd från dem dogmatiska kristendomen. Nu kan man ju tänka sej att Jesus i sin allmakt på domens dag ger alla amnesti oavsett vilken religion dom tytt sej till eller om dom tvivlat på hela guds konceptet - det skulle i alla fall jag göra i den situationen. Sedan kommer du med ett sådant där tvärsäkert påstående igen som om det verkligen bara finns den sanningen - att vi bär gudstron inom oss - vilka vi? Jag tror inte det gäller alla - gudstro är ett kulturellt fenomen inte ett biologiskt. Menar du att det i varje människa finns en gudstro utan att ett kulturellt gudstrofrö såtts där av någon beskäftigt ansvarslös typ. Jag menar bara att få en gudstro utan att ha bett om den i en värld där allt från det minsta kryp till de största kulturer strider för sin överlevnad ofta med döden som resultat - och allt med en övergripande gud som åser allt utan att ingripa måste få alla som tror på denna gud och dennes förmåga att uträtta något at i praktiken känna sej helt övergivna. Dessutom - om dom tänker efter lite så gör sej denne gud genom att inte ingripa sej skyldig till underlåtenhetssynden som nog kan betraktas som en av de värsta - om vi nu ska tala om synd alltså :- Och så har vi då detta att be, men hallå!? Ser det ut som om böner hjälper - åtskilliga böner ber att krig aldrig ska drabba deras familjer, släktingar eller jorden över huvud taget som så många barn över hela världen bönar om då dom förstått dess vansinne, men vad händer? Dagligen dödas och lemlästas mängder av barn, mammor, fäder och ungdomar stryker med som flugor på en flugfångare - och då pratar vi bara om krig - sedan sker det ju lika mycket till genom naturkatastrofer och olyckor och som ytterligare helvete drabbas människor av en mängd sjukdomar som ofta leder till en lång och plågsam dödskamp. Att under sådana omständigheter tala om att be kan man ju, men är det någon som kan tro att det hjälper? Snarare gör dessa böner mer skada än nytta då det innan människor hunnit få lite distans till dumheten mest skapar besvikelse - förutom den där känslan av övergivenhet. Sedan finns det ju de som tar minsta chans att påvisa att gud visst hör bön - se säger någon "kriget slutade, jag är bönhörd" - men krig slutar då folk blivit krigströtta, folk blir också friska därför att deras kroppar kommit tillrätta med det som förorsakade sjukdomen eller att dom fått en bra medicin - och blir dom inte friska får dom vanligen vara sjuka tills dom dör. Jepp sånt är livet och vi är alla dömda till livstid...
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?