Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jocke - ja jag har hört lite spridda rykten - dementier och trotsreaktioner samt den gamla vanliga slagväxlingen som tenderar att eskalera till skitig dumhet då man egentligen vet bättre. Om vi antar att en koran är av ungefär samma beståndsdelar som en flagga, kyrka eller en moské - alltså något materiellt och som vid destruktion inte upplever plåga eller lidande och i så motto ligger det lite utanför mina vanliga intressen. Nu har just olika typer av skändning blivit en del av den mänskliga kulturen - det bränns biblar, flaggor, koraner, kyrkor och moskéer på löpande band - och ur mitt perspektiv som lite annti i sammanhanget så skulle jag inte vara ledsen om det betydde att människan arbetade med att städa upp i sina dunkla skrymslen och frigöra sej från en massa destruktiv bråte, men nu handlar det om att skapa fokus för en eller annan åsikt eller inställning. I ursprungsfallet i usa var tanken att visa på åsikten att det är olämpligt att bygga en religiös symbol för den religion som sägs vara inblandad i det mest spektakulära kackande på den amerikanska näsan som någon lyckats med. De flaggor som brändes i samband med Vietnamkriget och de som även bränts i mellanöstern är ju egentligen ingen ting mot en sådan scensättning som den att pulvrisera WTC som står för själva andemeningen i den amerikanska så kallade kulturen - vad är en koranbränning i jämförelse med något sånt? Jag tänker så här som jag även pekat på i fråga om rondellhundar och opassande karikatyrer - de reaktioner som dylika symbolhandlingar ger uttryck för avslöjar den verkliga kvaliteten hos den kultur eller religion som kritiseras. Svarar man med mord och kyrkbränning för några karikatyrer av en profet så kan man nog på goda grunder rekommendera lite proportioner. Själv tycker jag nog att i jämförelse med det är en koranbränning som ett utropstecken för 9/11 och att sätta fingret på vad man vill bygga på WTC´s rester som en fis i rymden. Men som sagt - jag är nog inte rätt man att bedöma det då jag ju inte är muslim...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?