Få stopp på förtrycket – ge alla kvinnor från Iran asyl

Showing page 33 of 45: 23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43
Inlägg #641: Postat: 2010-10-10 23:44:00
Ibrahim
Adamo. Har du hört talas om Thomas av Aqiunos? Han var en av de första européerna som verkligen studerade Islam. Han är en av renässansens fäder. Faktiskt, det programmet Janne B nämnde diskuterar faktiskt hur viktigt Islam var för den europeiska renässansen. Att Europa var kristet underlättade för muslimerna att sprida sina tankar till européerna. Alla länder har rätt att välja egna straffskalor. I många muslimska länder är amputering en straffmetod, i vissa stening, i andra gäller typiska västerländska straffmetoder efter andra världskrigets period. Det finns fortfarande ett fåtal relativt sekulära muslimska länder. Jag tycker att alla människor har rätt att ta del av det demokratiska systemet. Om muslimer utgör 5 av Sveriges befolkning, ska de ha rätt till samma mängd resurser uttryckt i procent. Jag vill gärna se ett muslimskt parti som arbetar för muslimers rättigheter, då de redan etablerade partierna inte vill ta sig an den uppgiften. Du verkar fortfarande ignorera att muslimer faktiskt utgör en femtedel av jordens befolkning. Muslimer är faktiskt alldeles för få i Sverige. Det spelar egentligen ingen roll för mig, men för dig verkar det göra det...
Inlägg #642: Postat: 2010-10-10 23:46:00
Bizon
ibrahim, Adamo, Jakob, L-A och Janne B. Ätandets förbannelse är den formande kraft som även dikterar villkoren för religionernas framfart. Den evolutionärt mest gångbara religionen kommer att äta de andra - inte för att den har den mest lämpade eller mest godartade filosofin eller den mest högtstående humanismen och kärleksfullheten,,, nej bara därför att den är den mest skrupelfria religiösa förutsättningen för religiöst betingad hybris. Sådan är så tydligt människan att hon följer den ström som förefaller starkast - hon sover med sin fiende bara för att kunna skära av hans halls - och i det fallet spelar det mindre roll vad religionen heter än vilken dådkraft religionen ammat upp hos sin tappra skara, eller de få som offrar liv och lem. Dessvärre är det tyvärr så att religionernas bekännare är mindre känsliga för religionernas eventuella sanningar än dess makt och efter döden generösa löften...
Inlägg #643: Postat: 2010-10-10 23:50:00
Ibrahim
Jakob #631. Jag tvivlar på att du har läst Koranen. Gör det. Jag tvingades lära mig lite om evolutionsteorin i skolan. Bör det inte vara lika för alla? Det finns 1,5 miljarder muslimer världen över. Anledningen till att de våldsamma räknas i tusentals, snarare än 1,5 miljarder är ju ändå inte försumbar. Eller? Dessutom är det dags att någon representerar 2000-talets största problem: sionismen, kombinerad med neokonservatism och wahhabism. Israel är en ockupationsregim.
Inlägg #644: Postat: 2010-10-10 23:55:00
Ibrahim
Bizon #642. Idag, och sedan ett tiotal år tillbaka, dör dussintals muslimer i terrordåd på daglig basis. Inte bara det. USA och sina allierade har förklarat krig mot Islam. Den dominerande ideologin idag är inte Islam, utan sionismen. Alla stater tvingas slava sig till Israel. Trots det, är Islam den snabbast växande religionen. En fjärdedel av USA:s muslimer sägs vara konvertiter. 750.000 personer talar vi om. I ett land där muslimer dagligen diskrimineras. Som jag sa i början, vi lever i Islams era. Islam är här för att stanna just för att det är Allahs vilja.
Inlägg #645: Postat: 2010-10-11 00:06:00
Adamo
Bizon #642: "Den evolutionärt mest gångbara religionen kommer att äta de andra - inte för att den har den mest lämpade eller mest godartade filosofin eller den mest högtstående humanismen och kärleksfullheten,,, nej bara därför att den är den mest skrupelfria religiösa förutsättningen för religiöst betingad hybris." --- Jo det stämmer nog, och det sker med hjälp av "godartade filosofer" såsom Bizon och Leif-Arne.
Inlägg #646: Postat: 2010-10-11 00:11:00
Jakob
Ibrahim, förbrytare i USA får lindrigare straff om de konverterar till Islam och det innebär att Obama har ett finger med i spelet, så ditt påstående att USA stödjer Sionisterna får stå för dig själv.
Inlägg #647: Postat: 2010-10-11 00:14:00
Adamo
Ibrahim ondgör sig för att folk ser saker och ting bara svart eller vit. han kan se det lilla dammkornet i andras ögon men är helt inkapabel att se bjälken i sitt eget.
Inlägg #648: Postat: 2010-10-11 00:25:00
Jakob
Ibrahim, det stora problemet är att 1,5 miljarder människor nekar till ett civiliserat tänkande och sedan har du dem som inte ens vill bete sig civiliserat. jag är fostrad till medmänniska och till det fodras ett civiliserat handlande och tänka på att vi vill skilja oss från djuren som intelligenta varelser. Personligen ser jag det inte som särskilt intelligent att ty sig till någon religiös religion. Vi måste försöka skilja på dikt och verklighet och det har muslimer framför allt mycket svårt med, det är min erfarenhet av muslimer och det räcker bra för mig att förstå.
Inlägg #649: Postat: 2010-10-11 00:38:00
Jakob
En Teolog sa några tänkvärda ord om att det var synd om muslimer genom att säga följande citat, Muslimer får ett straff för Muhammeds synder, emedan vi kristna har Jesus som tog på sig straffet för våra synders skull. Dessa ord kan jag aldrig glömma för jag tror på dess sanningshalt att det kan stämma, åtminstone som en bra liknelse vad skiljelinjen går mellan kristna och muslimer.
Inlägg #650: Postat: 2010-10-11 01:01:00
Ibrahim
Jakob. Världens mäktigaste lobbyorganisation är just AIPAC American Israeli Public Affairs Committee. Säger det dig inget? Dessutom har USA sedan 60-talet donerat mer än 100 miljarder dollar till ockupationsregimen Israel. Utöver det har amerikanerna delat med sig topphemliga vapensystem med Israel. Hur fan vågar du ens kalla alla muslimer för "ociviliserade"? Att man har en sådan attityd.
Inlägg #651: Postat: 2010-10-11 01:02:00
Ibrahim
Adamo #647. Jag antar att du inte längre har några argument kvar.
Inlägg #652: Postat: 2010-10-11 05:19:00
Bizon
Adamo - du kan gott kosta på dej en förklaring vad gäller #645 - jag gillar inte smicker.
Inlägg #653: Postat: 2010-10-11 05:57:00
Bizon
Ibrahim #644 Du säge att "islam är här för att stanna just för att det är Allahs vilja." Dag beskrev människans roll på Jorden på ett liknande vis - Människan är evolutivt framavlad av Jorden därför att Jorden vill oss. Det ligger något bekant i retoriken - kan det vara så att vårt förhållandevis begränsade tänkande har vissa i det närmaste mekaniserade huvudspår där vi sätter in lite olika komponenter som t.ex. livet, guden den eller den, människan förståss eftersom den företeelsen är i mänskligt tänkande alltings mått och orsak. ------- Med andra ord - vårt tänkande gestaltas utifrån vissa grundelementära spår som vi kryddar med exkluderande begrepp av typ gudar och religioners namn, filosofiers egenart och en föreställningsvärld som slipats fram ur primitivismen under millioner år, men är ändå ännu endast primitiv - människans lott förefaller vara att ständigt göra samma insikt - ett efterhängset konstaterande hur svårt det är att lyfta sej själv i håret trots vår magiskt upprepade retorik - ändå ingen sanning, ändå ingen gud som specifikt förklarar ljuset givet till till vårt ego annat än som spegel på vår vägg som inget annat låter oss få veta än att vi är vårt egos mörka stjärna - ett litet spår av självinsikt om ett mörker utan återvändo som till sannolikt till utplåningens glömska bär.
Inlägg #654: Postat: 2010-10-11 07:30:00
Dag Nilsson
#653 Bizon, för att du skall kunna uttala dig om hur begränsat vårt tänkande är så måste du själv vara den som tänker mest obegränsat av alla människor på Jorden. Det kan finnas människor om vilka man inte har en aning och inte heller kan ha det därför att man själv är för begränsad. --- #630 Jag ser det inte som meningsfullt att försöka bedöma om livet är ofelbart eller ej. Det som ser ut som evolutiva återvändsgränder kan ändå ha banat väg för det som kommer istället. --- Människan delar stora delar av genomet med så gott som alla livsformer på Jorden. Vi är komna ur samma hav av liv som allt annat. Jag kan tänka mig att livet förbereder ett evolutivt språng och att däggdjuret människan har en viktig roll i detta. Terminologi att uttrycka detta med att inte lätt att finna. Det kan bli lika berättelsen om Noaks ark. Innan floden kom var han klassad som en idiot. --- Alla som satsar sina liv på materiell rikedom kommer att erfara en allt större tomhet i sina liv. Det raseri som följer av tomhetens vanmakt leder till ökad skräck hos allt fler. Pressade av de girigastes försök att ta allt från alla kommer många att inse att det verkliga livsvärdet bara kan nås genom vårt eget hjärta. Alltså via känslorna och inte genom intellektet.
Inlägg #655: Postat: 2010-10-11 10:13:00
Adamo
#651: Som jag redan sagt flera gånger tidigare har muslimer inte rätt att utnyttja demokrati i västvärlden då de förespråkar och eftersträvar ett totalitärt odemokratiskt samhälle styrt av sharialagen där man straffar med döden dessa som kritiserar islam. --- Länder som inte följer sharialagen anses av muslimer som syndiga lagbrytare och måste ändras med alla tillgängliga medel. Wahabiter är islams fundamentalister och frontsoldater som genomför det grova jobbet terroriserar samhället medan ”moderata muslimer” bara tittar på och försöker övertyga ”otrogna” att islam är en ”fredsreligion”.
Inlägg #656: Postat: 2010-10-11 10:53:00
Leif-Arne
#655 Trosfriheten är en del av Sveriges grundlagar, därmed har muslimer rätt att vara muslimer i Sverige. Hävdar man annat har man underkänt Sveriges grundlag. Oavsett tro gäller likhet inför lagen. Om möjligen inte Adamo förespråkar olikhet inför lagen.
Inlägg #657: Postat: 2010-10-11 11:02:00
Bizon
#654 Dag - Vi kan bara uttala oss i enlighet med den begränsning vi för ögonblicket besitter - och det oavsett vi är i kontakt med det kolektiva medvetandet, vårt eget intellekt, våra högst personliga känslor eller den galaktiska kunskapen som även den söker nästa ögonblicks sanning - evolutionen går vidare på sin väg i såväl mickro som mackrocossmos.----------------------------------------------
Därav följer att allt är begränsat och delat av det eviga nuets ständiga transformation från ett kommande till ett passerat ögonblick lika eviga som varat själv i sin sammansmältning mot det evigt oändliga utsläckandets tillstånd som icke är och så förblir. Jag säjer inte detta därför att jag anser mej vara den som tänker mest obegränsat av alla människor på Jorden - nej bara därför att jag tänker det ------------ liksom jag även inser att "det kan finnas människor om vilka man inte har en aning och inte heller kan ha det" därför att jag själv för ögonblicket är begränsad och inte kan se det hela på annat sätt än så som min nuvarande uppfattningsförmåga tillåter. ------------------------------- Kanske har du rätt i att det inte är lönt att försöka bedöma om evolutionen är ofelbar, och vad jag förstår så klättrar livet vidare genom tiden utan att bry sej om rätt eller fel - att vara och ta plats i det nu det existerar är livets enda drivkraft i vilken form det än representerar sej själv och gör så tills det stöter på sin begränsning - precis som religionerna - och detta oaktat dom är sanna eller ej. ----- Och nej - det som ser ut som evolutiva återvändsgränder kan ändå ha banat väg för det som kommer istället - inte "kan" menar jag, utan "har" banat väg och ständigt gör - för det som tar dess gamla plats.
Och visst delar människan livets förutsättningar med alla andra livsformer på Jorden och/eller i universum. Vi är komna ur samma grundförutsättning som allt annat liv och existens som annat liv och existens i universums och i universums eventuella dimentioner varhelst förutsättningen för liv i vilken form det vara må - liv är inte bara biologi - så uppstår liv, och som jag ser det just nu så gör det de oavsett om det behövs eller ej då livet har nog av sin egen vilja att få finnas till.
Jo livet förbereder ständigt evolutiva språng då det som är inte nått det optimala. Att även det lilla däggdjuret människan så sakterligt tar sina steg i anpassningens evolution och går en och annan insikt till mötes och förstår att materiell rikedom inte är det värde som gör själen glad kommer som ett brev på posten då vi sprattlar i vår galge, och visst kan det utlösa ett berättigat raseri men även att det inte blir till mer än vanmakt som inte bara leder till ökad skräck utan också till brusten livsvilja - den verkliga faran för annat liv - det vill säga att den del av livet som förlorat tron på livets värde i sin besvikelse helst vill förgöra allt. Ungefär så som människan i sin förtvivlade vilsenhet emellanåt betett sej utan att förstå vad vår livsleda beror på. Då är den stora faran att folk söker sej till en och annan trosform - kristendomen var populär här förr - nu finns ju både islam och en uppsjö varianter som väll kan ge en liten om än tillfällig tröst - tillslut kommer vi ändå att stå där öga mot öga med oss själva troligen fortfarande utan att förstå vår roll i evolutionen.
Inlägg #658: Postat: 2010-10-11 11:48:00
Ibrahim
Bizon #653. Jag tror inte att meningen med livet är att komplicera och problematisera vår existens på så vis att ingen förstår syftet. Meningen med livet är att försöka uppnå paradiset. I Islam kallas livet på jorden "Dunya" översättning; världen och anses vara något negativt. Så länge vi lever här, är vi fångade och måste söka ny kunskap ständigt. Det som hände på jorden innan människans tid är faktiskt inte relevant. Det som händer nu är relevant. Och vad som händer nu har alltid hänt under vår tid - det har alltid varit en kamp mellan gott och ont.
Inlägg #659: Postat: 2010-10-11 11:59:00
Ibrahim
Adamo #655. I Islam har alla människor rätt att få göra som de vill. Det enda som begränsar är när människor samlar sig för att bilda en stat, där vissa regler finns. I alla stater finns det lagar och regler, och även här ger Islam staterna rätt att bestämma lagar. En stat har i Islam rätt att ha odemokratiska lagar, så länge folket i frihet får söka kunskap och praktisera den religion de vill. Att anklaga muslimer för att vara odemokratiska är vad jag kallar dagisnivå. Det är typ det Sverigedemokrater gick till vals på, och på okunskap kom in i Riksdagen. Länder som inte har sharia lagar anses vara "förlorade stater", sådana som stagnerat. Men man kan inte påtvinga någon nya lagar. Västvärldens försök under kolonialismens tider visar detta. Det är också viktigt att poängtera att religioner ekar högre än ideologier. Ideologier kommer och går, men religioner kvarstår oftast. Tänk bara på Judendomen, den har funnits nästan under hela moderna mänsklighetens tid. Med modern syftar jag på de allra första civilisationerna som innebar startskottet på civilisationernas tid. Wahhabiterna tillhör en 200 år gammal sekt som har ingen förankring i Islam. Deras främsta metod - tvång - är förbjuden i Islam. Det är ingen slump att wahhabismens närmaste ideologi är sionismen, som i flera tusen år påtvingat andra civilisationer sina ideal. Sionismen har, likväl wahhabismen, genom terror skapat inbördeskrig och stora krig som skördat 100-tals miljoner offer genom åren, om inte miljardtals. Sionismen är den absolut värsta mördaren av mänskligheten, och wahhabismen har direkta relationer med sionismens ledare idag. Det finns inget som heter "moderat Islam". Den definitionen skapades av de liberala som egentligen är sionister. Det finns bara ett sätt att vara muslim, och det är att tro på Allah som vår Skapare och alla Hans sändebud, som Allah skickade till varenda civilisation och stam som någonsin funnits. Att vara en sann muslim är också att tro på Koranen, Bibeln och Toran.
Inlägg #660: Postat: 2010-10-11 19:34:00
Adamo
#656: jag har inga invändningar mot trosfriheten under förutsättning att det handlar om den enskilda individens tro utan att den tar över demokratiskt lagstiftade lagarna. islam är dock inte enbart en religion, utan den bär också med sig sin sharialag som är överordnad allting i samhället och den som ifrågasätter sharialagen oavsett tro får avrättas. Vidare får man avrätta också före detta troende som vågade lämna islam. Talibanerna bedriver äkta islam såsom muhammed gjorde för 1500 år sedan. Och de flesta vet ju vilken sorts ”demokrati” råder i alla dessa länder som styrs av islam.
Showing page 33 of 45: 23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43
Laddar...