| Inlägg #101: Postat: 2010-07-04 03:06:00 | |
|
ombudet |
# 93 Inger, klart att ingen åtalas med en sån förundersökningsledare. Klart att så få poliser överhuvudtaget åtalas med det system vi har nu. Men, som jag refererat tidigare så höjs nu fler kritiska röster som kräver oberoende utredningar av polisbrottslighet.
|
| Inlägg #102: Postat: 2010-07-04 04:18:00 | |
|
Inger Olsson |
Ombudet: Jag har nu i flera komm. förklarat min kritik på artikelns innehåll med kanske 3 kärnor, och kommentarer. Ställt frågor, men får oftast länkar till svar. Och dessa orkar jag inte läsa. Att en utredning innehar "brister" kan betyda mycket på fikonspråk. . Således är ordet "brister" INTE ett bevis för att DU, Fredrik, Nettan999, kan åberopa övervåld och påstå mord alt. dråp i nuläge. Ni bör alltså vänta till ev. rättegång. Heter visst förr fria än fälla?
I din artikel finns inte tydliga medicinska rader som förklarar/säger typ: "att dödsorsaken orsakades direkt eller indirekt av skador gn polisens YTTRE VÅLD." Kring kärnan om polisers ev. mord resp. dråp och hur de skyddas av en inkompetent internutredning byggs påståenden om machopoliser som går på anabola steorider, har mycken tid att bygga fritidsmuskler, misshandla barn och kvinnor i största allmänhet. Du påstår att du inte hänger ut någon. Men i 89# skriver Nettan999, CITAT: "Måste bara få kommentera, någon skrev att Ombudet och Fredrik hänger ut personer. Då vore det väl ett ypperligt tillfälle att de som känner sig utpekade bemöta det som skrivs. Jag tycker inte man pekar ut någon utan att det finns underlag för det, kanske skulle man istället säga att problemet belyses med fakta." ////Nettan är generös och menar att de som känner sig utpekade - polisen alltså - ska bemöta dessa Ombudets fakta i en intern IT-rättegång? Men vem sitter i juryn? För min del färdigdiskuterat. |
| Inlägg #103: Postat: 2010-07-04 05:44:00 | |
|
ombudet |
.....och fortfarande ingen kommentar till det som är kärnan i kritiken, en åklagare som ändrar på en rättsläkares utlåtande på ett sätt som gör att poliserna inte kan lastas för det inträffade. RÄTTSLÄKAREN HAR SLAGIT FAST ATT DÖDSFALLET HAR MED POLISINGRIPANDET ATT GÖRA,vilket borde ha fått som konsekvens att polisernas agerande hade granskats på ett helt annat sätt än som nu skedde. Som tur är så spelar din inställning väldigt liten roll. Betydligt intressantare är att det här fallet t.o.m fått en gammal åklagare som Sven-Erik Alhem att helt ändra sin uppfattning till att nu förespråka en oberoende myndighet som granskar polisen.Ditt förslag om att vänta till en ev rättegång har effektivt eliminerats av en åklagare vid riksenheten för polismål.
|
| Inlägg #104: Postat: 2010-07-04 09:31:00 | |
|
Jocke S-43 |
88 GunnarL. Varför redaktionen, och varför andra skriva artiklar? Nej här vill man gärna se en artikel av GunnarL själv, om vilka etiska regler som skall gälla för kommentatorer på sourze! Jag välkomnar och ser fram emot en dylik, så man vet vad som gäller! Är den sedan i ödmjuk ton vore det förstås extra tacknämligt!
|
| Inlägg #105: Postat: 2010-07-04 11:21:00 | |
|
Inger Olsson |
#103 Ombudet skriver: "RÄTTSLÄKAREN HAR SLAGIT FAST ATT DÖDSFALLET HAR MED POLISINGRIPANDET ATT GÖRA" Ombudet: Upp till bevis nu! Exakt VAR finns dessa yttranden av obducenten och HUR är de formulerade ang. Liljekvistfallet? Bör här informeras: att för de som är intresserade av generell BÄGGE grundlagstiftning för den ENSKILDE samhällsmedborgaren på ALLA områden ligger förslag till NY FÖRVALTNINGSLAG på justitiebordet i maj 2010. Länk: regeringen.se
|
| Inlägg #106: Postat: 2010-07-04 12:15:00 | |
|
Inger Olsson |
forts./ När ingen annan vågar eller kan ska polisen förebygga och ingripa vid brott, inkl. när de som är rejält påverkade och bryter mot ordningsregler. Men polisen själv klagar på att samarbetet INTE fungerar mellan olika instanser/myndigheter. Senast för några dagar sen uttryckte polismästaren C Göthblad besvikelse! /// Eftersom alla brott inte ens är "lika" vore det t o m ologiskt om INTE övervåld skedde. Finns också anmälningar om att polisen INTE gör tillräckligt vid grov kriminell verksamhet med även kända maffiametoder. Ombudet: hävdar ännu att dina siffror på antalet anmälningar MOT polisen är ju också intressanta ur en annan aspekt. #80 Visar ju, trots allt, att sådana tas på allvar!
När man på 90-talet, via psykiatrireformen, stängde mentalsjukhusen var det många som slängdes ut och blev även hemlösa. Grymt empatilöst. Så mycket vet jag, då jag verkade inom vården DÅ, att det är INTE dessa stackare som i första hand har överklagat och ev. överklagar ev. polisvåld. FÖRE denna reform kunde polis få hjälp av läkare att omhänderta en svårt förvirrad psykiskt sjuk. Osmo Vallo är ett sådant exempel - när det INTE fungerade. |
| Inlägg #107: Postat: 2010-07-04 15:30:00 | |
|
ombudet |
#105,Detta är vad rättsläkaren säger: "Men åklagarens analys av dödssättet, som han gjort helt på egen hand, avfärdas av rättsläkaren som obducerat Johan Liljeqvist.
Det var inte någon kräkning i luftvägarna som orsakade Johans död. Det säger rättsläkaren Adam Berkowicz, som står fast vid sin tidigare bedömning: Dödsfallet har samband med polisingripandet. – Jag har inte ändrat det på något sätt, den förnyade förundersökningen har inte ställt mig några kompletterade frågor, säger han. Inga nya frågor? – Nej, jag har inte fått några nya frågor. Tidigare i Ekot har vittnen trätt fram och berättat att poliserna låg på Johan Liljeqvist överkropp på ett sätt som orsakar syrebrist. Riskerna med det här farliga greppet uppmärksammades efter Osmo Vallos död vid ett polisingripande på 1990-talet. Vittnenas berättelser om trycket på Johan Liljeqvist rygg stöds av obduktionsfynd. Förutom skador på överkroppen hade Johan Liljeqvist även så kallade punktformade blödningar i ögonen och ansiktet. Enligt rättsläkaren har blödningarna uppstått när bröstkorgen trycktes ihop så hårt att blodet som pumpades upp i huvudet inte kunde rinna tillbaka till kroppen." Din länk fungerar inte. |
| Inlägg #108: Postat: 2010-07-04 20:29:00 | |
|
Fredrik Ekdahl |
Inger x antal kommentarer
Kan du inte ta in fakta där internutredare gbg skriver att dåvarande chefen för den enheten år 2008 lät en fd spaningschef/utredningschef kriminalinspektör få utreda sig själv 4månader? Du är upprörd över "att jag hängt ut en av poliserna"? Var fan ser du det? 13st var på plats ingen av dom är nämn här. LÄS TEXTEN INNAN DU KOMMENTERAR. Dessutom är dom myndighetsutövare och ej oskäligt eller olagligt att namnge. Varför tror du inte dom åtalat mig med 8förhör på 7mån angående min info? FÖR ATT JAG HAR TÄCKNING FÖR DEN. ber övriga läsare om ursäkt för caps lock Inger du får ingen mer respons av mig idag, pga du är uppenbart ute efter att få debatten att framstå som oseriös. Fredrik Ekdahl |
| Inlägg #109: Postat: 2010-07-04 21:20:00 | |
|
Nettan999 |
#82. Inger. Du nämner att jag är generös när jag tycker att de s.k. ”utpekade” har en möjlighet att få komma till tals. Först och främst att peka ut någon är relativt vad man menar med det. För mig och många andra betyder nog att bli utpekad att det ären specifik person som man hängt ut med osanning. Det jag, Fredrik, Ombudet och flera andra är att diskutera olika händelser som redan varit ute i media. Måste det vara en kvällstidning såsom Expressen eller Aftonbladet för att det ska anses acceptabelt att hänga ut människor och dessutom när det gäller dessa tidningar så är det enskilda personer som många gånger blir fullständigt förkrossade och inte tillåts bemöta artikeln.
Ingen har hängt ut någon enskild person utan endast kommenterat artiklar som redan publicerats. Jag skulle vilja att Du utvecklade lite mera ingående vilka personer som blivit uthängda. Jag förstår heller inte Ditt resonemang att polisen skulle känna sig utpekade. Någon specifik polisman Du tänker på? Har de inte gjort något så finns det väl ingen anledning till det och det skulle dessutom vara ett ypperligt tillfälle för dem uppvisa dokumenterad drogfrihet för att undanröja alla spekulationer. |
| Inlägg #110: Postat: 2010-07-04 21:21:00 | |
|
Nettan999 |
Lite allmänt om Basebollsligan….Har läst kommentarerna här i tråden och det är väl inget att säga om det. Förutom allt detta så agerade de ”beskyddare”, det vill säga ren hallikverksamhet, åt tjejerna på Malmskillnadsgatan. De rånade knarklangare på deras knark och pengar och knarket gav de till tjejerna som de var hallickar åt.
När de upplöstes, om de nu gjort det så är jag övertygad om att de startade nya grupper men höll en lite lägre profil och det är nog därför polisen gång efter annan ”råkar” ha ihjäl folk lite hipp som happ. Kanske skall jag förtydliga att detta är mina personliga åsikter och inget direkt påstående. |
| Inlägg #111: Postat: 2010-07-04 22:19:00 | |
|
ombudet |
För den som ännu inte upptäckt att "something is rotten in the state of Sweden" lite runtikring i landet om poliser men främst om Riksenheten för polismål och deras insats i rättvisans tjänst, några andra ärenden att begrunda......// En sak jag ofta undrat över är varför vi svenskar är så snabba att tro att utländsk polis är korrumperad medan vår egen polis skulle vara helt främmande inför sådana exotiska fenomen.....?
Länk: dn.se Polis som i sin blogg varit grovt sexistisk. Han beskriver bl.a hur han och flera andra polismän tryckt sina könsorgan mot inredningen i en polisbil som skulle köras av kvinnliga kollegor. Länk: sverigesradio.se Ung man i Uppsala får bruten arm. Länk: sverigesradio.se Uppsala: 218 anmälningar 0 åtal, ett disciplinstraff Länk: sverigesradio.se I omkring 50 anmälningar handlar det om övervåld och där förhördes heller inga poliser, trots att det i flera fall fanns en utpekad polis. I andra fall där polisen inte är namngiven finns handlingar i utredningarna där det går att ta reda på vilken eller vilka poliser som fanns på plats vid den påstådda händelsen. Trots det har inga poliser heller i dessa fall förhörts. Justitieombudsmannen Mats Melin är kritisk. Länk: sverigesradio.se Hela radio Upplands granskning Länk: newsmill.se Om rasism och vad som borde benämnas hets mot folkgrupp finns mängder av vittnesmål. Att någon polis åtalas eller drabbas av disciplinpåföljd är synnerligen sällsynt. Länken till en artikel av Tomas Bodström Länk: newsmill.se En länk till på samma tema och via denna till ytterligare 22 artiklar. Länk: matshagberg.blogg.se Jag nämnde tidigare att jag hade en uppgift om att åklagare Kristian Augustsson under sina fyra år på riksenheten inte hade väckt ett enda åtal. Ju mer jag hittar om honom desto troligare framstår den uppgiften. Jag ska under morgondagen försöka få den bekräftad. Länk: jinge.se Kristian Augustsson igen. Länk: svd.se Polisövergrepp i tunnelbanan. |
| Inlägg #112: Postat: 2010-07-04 23:16:00 | |
|
GunnarL |
104/ "Varför redaktionen och varför andra skriva artiklar?" slut på citat. Mycket egendomlig svenska i sanning. Beträffande etiska regler borde väl du vara medveten om vad som gäller efter din avstängning från Sourze! När det gäller längden på kommentarerna vidhåller jag min uppfattning att det har urartat. Kommentaren från "ombudet" strax över mig nr 111 är ganska lång i sig, och innehåller dessutom hänvisning till tio stycken länkar. Skall man läsa allt så kräver det snart heltid. Därmed inte sagt att jag har något emot skribenten.
|
| Inlägg #113: Postat: 2010-07-04 23:21:00 | |
|
GunnarL |
Ytterligare en långpratare har uppenbarat sig här under namnet "raphaelmabo". Inläggen är så långa att man måste vara fan så uthållig om man skall kunna ta till sig dem. Jag har inget emot raphaelmabo heller. Men det blir ju lite tokigt när man som Hasse O mycket riktigt säger: "Jag läser inte kommentarerna för de är för långa".
|
| Inlägg #114: Postat: 2010-07-05 00:04:00 | |
|
Jocke S-43 |
112 Visst händer det en del underligheter på sourze, som jag inte kan ta ansvar för. Däremot får man ta ansvar för vad man själv skriver. Och du kan väl tala om igen varför du kan debattera, men inte kan skriva artiklar på sourze? Där gäller ju ett personligt ställningstagande. Var inte så blyg, skulle gärna se en kunnig artikel om kungar från GunnarL! Eller ett klargörande just från dig, om din antifeminism som du nämnt?
|
| Inlägg #115: Postat: 2010-07-05 03:02:00 | |
|
Inger Olsson |
#107 Ombudet: Länken till regeringen i #105 ska fungera. Nå, jag har åter läst läkarnas yttranden, hört polisers snack om brister samt även på Johan Liljeqvists bror via Dagens Eko. Läkarnas KRITIK handlar om att de anser att polisen b o r d e ha lossat på handbojan och gett Liljeqvist första hjälpen redan i polisbussen, då killen blev tydligen medvetsslös, då han låg på magen på piketgolvet, på väg upp till sjukhuset. Polisen har gett sina förklaringar, vilka inte är orimliga med hänsyn till övrig händelseförlopp och utveckling. Ombudet: Den handbok som du ref. till är rekommendationer. Finns undantag. Kan tänka mig några olika situationer och metoder...
Ombudet: Det är INTE ställt utom all tvivel att polis-ö v e r v å l d ÄR orsak till Johan Liljeqvists död. Att ett dödsfall har ett s a m b a n d med ett polisingripande betyder inte på ren svenska: DÖDSFALL PÅ GRUND AV POLISINGRIPANDE |
| Inlägg #116: Postat: 2010-07-05 09:15:00 | |
|
ombudet |
# 115. I read You loud and clear! Problemet Inger, är fortfarande Riksenheten för polismål som i snart fem år har farit land och rike runt och ägnat sig åt städning. I Liljeqvistfallet-storstädning. När den förste åklagarens arbete får underkänt, vem utses då att granska det arbetet? Jo, samme åklgare. Han ska alltså noga granska sig själv och komma fram till om han begått några allvarliga fel. När inte det heller fungerade så tog man till det vassaste man har, Björn Ericsson. Mannen, myten, åklagaren och visade det sig plötsligt, rättsmedicinaren. Jag anar efter ditt inlägg att du inte kan ha läst mitt med #111. Läs det och ser du sen inte ett mönster så ska jag ge dig en likadan sida till. 218 anmälningar i Uppsala förra året, inte ett åtal. I de allra flesta fall så brydde man sig inte ens om att förhöra poliser. Something is so rotten that it stinks.
|
| Inlägg #117: Postat: 2010-07-05 23:06:00 | |
|
Inger Olsson |
#116 Vissa brott kommer i "speciella lägen" och rättsäkerheten behöver uppdateras. Dess problematik beskrivs i länken till Regeringen och förslag till NY FÖRVALTNINGSLAG i maj 2010. länk Men som jag skrev tidigare; polisen är inte den sämsta svenska myndighet när det gäller övergrepp på individer. De tar ju, trots allt, t o m anmälningarna på allvar och utreder dem, vilket du har visat siffror på.
Jag ser inte det "mönster" - en totalt korrupterad och normlös svensk poliskår - vilket du, Nettan999 och Fredrik åberopar. Som jag även skrev innan är det INTE ungdomarna som i första hand är förbannade på polisen, dock får denna kår "ta" all ilska och frustationer när de utkommenderas till Botkyrka, Rosengård, centrum, m fl ställen... Jag fick också mina aningar bekräftade i dag på nyheterna. "Ungdomarna är INTE besvikna på polisen..." /// I och med att mentalsjukhusen stängdes på ett ansvarslöst sätt är problem fortfarande olösta. Vissa poliser har dåliga kunskaper kring psykiska sjukdomar, men det innebär inte att de skulle sätta övervåld i system pga av det. |
| Inlägg #118: Postat: 2010-07-05 23:41:00 | |
|
Fredrik Ekdahl |
117# citat Inger Nilsson
"dina siffror visar på att polisen faktiskt tar anmälningarna på allvar och utreder dom". Lite lustigt att du så frekvent angriper än den ena och än den andra påstådda "lögn/ogrundade fakta hänvisning" av artikeln och skribenten MG. Därtill frekvent samma oförmåga att ta till dig de dokument som allt som oftast gör dig överbevisad. Har du ej läst svaren du får eller känns "strutsmentaliteten" alltför lockande? Jag är färsk användare/läsare på forumet men har likväl inte sett maken på ett sådant förträngande av fakta. ska kika om dt beror på ämnet eller ej Fredrik Ekdahl |
| Inlägg #119: Postat: 2010-07-05 23:53:00 | |
|
Inger Olsson |
Rättelse: i #117 bifogas länken till regeringen.
Länk: regeringen.se |
| Inlägg #120: Postat: 2010-07-06 00:05:00 | |
|
Fredrik Ekdahl |
Jocke S#
Har funderat på den aspekt du la in i att "varför är inte ett ev. annat brott av polis lika attraktivt för media". löst tolkat Håller med dig i att det antagligen ligger en hel del i det du säger. Kan fråga si g varför tex vice chefredaktör osäker på titeln på Nerikes allehanda, skriver och ber mig om råd pga han undrar hur jag gått tillväga för att få fram polisanmälningar och FUp mot polis/åklagare. Det är mao det frekventa missbrukandet av sekretess. Som gör det extremt svårt att avindoktrinera i princip ett helt lands befolkning. För utan att ha direkt eller indirekt ex anhöriga erfarenhet av HUR det kan gå till, notera 1.4 åtalade o 40 av de blev fällda 2008 då lyser empatilöshet och inhumana åsikter igenom. Se otaliga inlägg av Inger Nilsson och ett av Hasse O, där det läggs vikt vid vem dom anser att Liljekvist var. Fy bövelen för att ha sådan inskränkt och snedvriden människosyn. Fredrik Ekdahl gbgare och en ni redan nu kan säga är som ni anför om någon som ej är i livet och därmed ej kan försvara sig mot persongrepp ala pöbel... |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.