| Inlägg #261: Postat: 2010-07-19 04:18:00 | |
|
Bizon |
Nettan #258 Har du inte en väldigt stor övertro på polisers intelligens i allmänhet och förmåga att koppla samman sitt skrås ekonomiska förutsättningar med den frustrerade kamphundsmentalitet som felrekrytering beträffande polisaspiranters grundegenskaper och skev kåranda utvecklar? Det tuggummituggande klientel som i dag ofta bekläds med polisuniform är just inte annat än taskigt vaggade stackare som försöker hävda sej genom makt och övervåld - dristar man sej till att ta en titt på den nonchalans, arrogans och nedvärderande attityd som ohämmat ges uttryck för under så kallad polisiär tjänsteutövning och förstår det människoförakt som föder en sådan hållning så är det inte konstigt om betraktaren känner för att hålla ett väl tilltaget avstånd till den uniformens innehåll. Jag föreställer mej att problemet är globalt...
|
| Inlägg #262: Postat: 2010-07-19 04:42:00 | |
|
Bizon |
Sunny #259-260 Huvaligen! Att tro att den typ av beteenden du bevittnat och utsatts för enbart skulle vara en följd av polisiär yrkesskada är nog att betrakta som ett önsketänkande - tyvärr är det nog så att poliskarriären lockar alla sorters människor och urvalskriterierna har varit missriktade sedan lång tid tillbaka. För ett antal år sedan såg jag en folder som var avsedd att locka ungdomar till polisyrket - den bredde på stort med att arbetet som polis var ett spänningsfyllt yrke - en samhällsinsats med fart och rejäla tag som krävde god fysik. Att det då skulle behövas god människokännedom, psykologisk insikt, klokhet och förmåga att hantera komplicerade mänskliga situationer med annat än våld och övermakt stod det ingenting om. Synd att du inte lyckades avskräcka "aset" så att denna aktade sej för att skaffa sej ett nytt offer.
|
| Inlägg #263: Postat: 2010-07-19 07:58:00 | |
|
Inger Olsson |
#262 Bizon: du skriver ang. polisen och dens högskola att: CITAT "poliskarriären lockar alla sorters människor och urvalskriterierna har varit missriktade sedan lång tid tillbaka." Det är många år sen Polishögskolan ändrade profilering och t o m får de studerande betala sina uppehällen själva gn CSN-lån. Många år sen svensk polisutbildning vädjade till insidan av huvudet och INTE muskler g n betygskrav. Därav alltfler kvinnliga poliser också. De patrullerar även på gatan. Vilken tid lever DU i? Om du nu har så mycket invändingar mot poliskåren - borde du väl också veta och kunna presentera konkreta förändringar?
|
| Inlägg #264: Postat: 2010-07-19 09:06:00 | |
|
Bizon |
Inger #263 Hur ska jag tolka detta, Citat Inger Olson//Många år sen svensk polisutbildning vädjade till insidan av huvudet och INTE muskler//sc. Förmodar att du menar tvärt om :- Trots det har stämmer ditt påstående rätt bra som det står - även tjejerna har fystest på programmet i intagningsproven som inte släpper igenom några sillmjölkar, men nu är det inte bara fråga om den tvärstrimmiga muskulaturen då det i lika hög grad handlar om funktionen i "muskeln" innanför pannbenet då det gäller antagningen av poliser - den måste framför ha de kvalitetsbrister som gör att den passar i en pyramidal organisation, dvs att kunna hålla inne med eget tänkande, att vara grupptrogen och att under grupptryck inför kollegor visa duglighet - vilket ibland tar sej så groteska uttryck som att puckla på pensionärer eller att passa på att avreagera sej då man tvingas omhänderta fyllskallar ute på stan. Måste påpeka att jag inte alls har någon skyldighet att presentera några konkreta förändringar även om jag gärna delar med mej av de förslag jag kan tänkas ha. Du påpekar att det är många år sedan polishögskolan ändrade profilering och ja det kan jag ju hålla med om och samtidigt peka på det uppenbara, nämligen att det är mer än dags nu - konstigt att ingen utvärdering gjorts under så många år som kommit fram till att det polisiära arbetet dels många gånger förfelar sitt syfte och dels har en menlig inverkan på arbetande polisers psyke - alltså rekommenderar jag att skyndsamt sätta folk i arbete på att utveckla en ny antagningsstrategi, en mer ändamålsenlig pedagogik och inte minst viktigt; en internutbildning som inbegriper mental terapi till de poliser från den äldre utbildningen samt de som skadat sin människosyn i tjänsten med den nuvarande utbildningen som grund. Vidare skulle jag rekommendera dej att läsa igenom mina tidigare inlägg som pekar på möjliga orsaker till omotiverat stor våldsbenägenhet även hos kvinnliga poliser som tyvärr inte blev riktigt vad man önskade då den möjligheten gavs kvinnor. Och även pekar på varför manliga poliser riskerar att gå till våldsamma överdrifter då dom jobbar i kvinnligt sällskap. Sätter du dej in i det så kanske du kan formulera något mer genomtänkta inlägg...
|
| Inlägg #265: Postat: 2010-07-19 13:13:00 | |
|
open minded |
Skotten i göteborg. Länk: youtube.com http://www.youtube.com/watch?vQgRB-qNovqY&featurerelated uppdrag granskning ett år efter skotten Länk: youtube.com
|
| Inlägg #266: Postat: 2010-07-19 13:30:00 | |
|
open minded |
Det här säger det mesta.. Länk: feliciasliv.se
|
| Inlägg #267: Postat: 2010-07-19 13:46:00 | |
|
open minded |
Är det någon som kommer ihåg fallet felicia Länk: google.se
|
| Inlägg #268: Postat: 2010-07-19 14:25:00 | |
|
Fredrik Ekdahl |
267#
Ja, hennes mor kämpade mot bla Lars Willquwist på Riksenheten för polismål i höstas. Jag har bistått henne en bla med den intervjun i GP som var hans sista innan pensioneringen i december 09. Har dock ej hört hur det gått sedan typ mars. |
| Inlägg #269: Postat: 2010-07-19 14:37:00 | |
|
Fredrik Ekdahl |
260#
Åtalet mot Lindberg är ett sk "kasta han till vargarna scenario". Dom RÅ, Rikspolischefen o justitieministern tror att folket ska köpa deras miserabla skitsnack. Så det är tyvärr inget tecken på bot o bättring. |
| Inlägg #270: Postat: 2010-07-19 15:01:00 | |
|
Nettan999 |
#262.Bizon. Ber om ursäkt angående mitt inlägg #258 så trodde jag inte att jag skulle behöva förtydliga. Inlägget var ironiskt menat. Jag har ingen övertro på polisen, jag har ingen tro alls på polisen om jag ska vara riktigt ärlig. Men det är klart....Poliser är faktiskt inget att skämta om de är hur sorgliga som helst.
|
| Inlägg #271: Postat: 2010-07-19 20:01:00 | |
|
Bizon |
Nettan #270 - Inga problem och visst anade jag ironin men valde att ta dej på orden - som du säger polisbrutaliteten är lite för allvarlig för att göra den lustig, men å andra sidan måste man kanhända ha ett stänk av humor ibland för att över huvud taget överleva. Fast jag kan ju säga att det är lätt att hålla sej för skratt då man har deras batonger vinande om öronen, men man får vara glad om man klarat sej från dylika kontakter utan alltför bestående men.
|
| Inlägg #272: Postat: 2010-07-19 20:48:00 | |
|
Fredrik Ekdahl |
271#
Bizon du som jag, vet mkt väl att poliser iform av kriminalinspektörer o uppåt, är humor i förhörssammanhang.antar att du varit på dyl. Visserligen sk "svår humor" som Peter Wahlbeck kallar dt. Bizon, är du gbgare och fackligt aktiv eller fd? Jag e själv en som på 8 talet som liten grabb gått i rrarnas tåg på 1a maj. Samt dyrkar än idag Frank Gunnarson p4 radioprofil o journalist. Får i vart fall den känslan av dina inlägg på sourze. Hyser stor respekt för dig, ombudet och ett par till. Ny gör den insats som även Johann Binninge på RO gör. Keep it up! Mvh Fredrik Ekdahl |
| Inlägg #273: Postat: 2010-07-19 22:49:00 | |
|
Bizon |
Fredrik #272 Tack för din välvilliga bedömning av min och andras insatser här på Sourze. Jag är dock inte Göteborgare, men gillar stan. Bodde i Haga en tid på 70-talet innan saneringen en oförglömlig tid :- Annars är jag uppväxt på Söder i Stlm som också det på den tiden var en typisk arbetarstadsdel. Att vara politiskt aktiv åt vänster och det mer samhälls- och empatiskt mänskliga hållet har sina risker var man än bor i världen. I Stlm deltog jag i den vildväxande rörelsen som lyckades stoppa sminkmässan "Teenage fair" som först visades i GB, men som då den kom hit och vi pekade på det orimliga i att småtjejer skulle spackla upp sej och vara klädda som värsta bimbos och att allt enbart gick ut på att skapa en ung och omedveten kundkrets till modeindustrin så svalnade intresset från allmänheten och den gick i konkurs. Det gav oss blodad tand så vi drog igång allternativjul och senare även allaktivitetshusen. Sedan kom FNL-rörelsen och usa ut ur Vietnam! Som du förstår så saknar jag verkligen det engagemang som kom i dagen bland vanligt folk på den tiden. Men allt går i vågor och rätt vad det är så har det blivit en droppe förmycket av något människofientligt påfund och folk släpper taget om sin ängslan och säger ifrån - vi får se vad det blir härnäst:-
|
| Inlägg #274: Postat: 2010-07-20 07:34:00 | |
|
Inger Olsson |
Bizon #263 #273 Ärligt talat: du är nog fast i det gamla 70-talstänket. Vi vet redan vart det slutade. Och Berlinmuren föll. Om det hade stått en sån där "AFA-kille", maskerad givetvis ty så "tuff" är den, OCH svadat och svadat, aldrig hållt käften utan som har betalt för att enbart svada. Ja, då hade jag OCKSÅ använt gummibetongen...
|
| Inlägg #275: Postat: 2010-07-20 08:58:00 | |
|
Fredrik Ekdahl |
273# Tackar för svaren Bizon. En stockholmare. Kan glädja dig med att du har 2st som var precis som du, "aktiva" blev gripna av polis innan DCmatchen mot Rohdesia på 60talet. Dom blev kommunchef resp direktör statligt verk. Dom var tro det eller ej, lika drivande och idealister ända fram till pensionering. har aldrig träffat bättre människor under mina 30år>
|
| Inlägg #276: Postat: 2010-07-20 09:41:00 | |
|
Bizon |
Fredrik #275 Ja som väl är kommer det bra folk från världens alla hörn, tyvärr även en och annan besvärlig typ :-
|
| Inlägg #277: Postat: 2010-07-20 13:40:00 | |
|
Nettan999 |
Finns ju tillfällen då polisen användermindre våld Länk: sydsvenskan.se man kan till och med få masage vid rätt polisstation och kanske bör man vara kvinna OBS! Ironiskt menat
|
| Inlägg #278: Postat: 2010-07-20 21:42:00 | |
|
Bizon |
Inger Olsson #274 Ja du inger det slutade i ett åttiotal - följer alltså ett gammalt mönster, OCH? Och om det nu hade stått en kille från Antifascistisk aktion och du hade använt din gummibatong för att få tyst på honom så är det du och inte han som bör känna dej jävligt skamsen. Vet du vad det är för skillnad på din svada och en människa som med sina ord pläderar för yttrandefrihet och respekt? Nej det kunde jag väl tänka mej - men då kan jag avslöja att skillnaden är att det inte kommer så mycket infam dumhet ur den senares mun. Och att du gärna skulle vilja slå av dej din bitterhet på folk som tror på en bättre mänsklighet förvånar mej inte alls - varför inte söka in till polisen? Men vi får väl hoppas att dom omformulerat sina intagningskriterier innan du kommit så långt.
|
| Inlägg #279: Postat: 2010-07-27 03:33:00 | |
|
Nettan999 |
Ge denna polis en eloge Länk: facebook.com!/video/video.php?v1422075024834&refmf
|
| Inlägg #280: Postat: 2010-07-27 05:16:00 | |
|
ombudet |
Han får en eloge och en rabattkupong som ger 10 rabatt på danslektioner! ;-
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.