Valt inlägg:
#105,Detta är vad rättsläkaren säger: "Men åklagarens analys av dödssättet, som han gjort helt på egen hand, avfärdas av rättsläkaren som obducerat Johan Liljeqvist.
Det var inte någon kräkning i luftvägarna som orsakade Johans död. Det säger rättsläkaren Adam Berkowicz, som står fast vid sin tidigare bedömning: Dödsfallet har samband med polisingripandet.
– Jag har inte ändrat det på något sätt, den förnyade förundersökningen har inte ställt mig några kompletterade frågor, säger han.
Inga nya frågor?
– Nej, jag har inte fått några nya frågor.
Tidigare i Ekot har vittnen trätt fram och berättat att poliserna låg på Johan Liljeqvist överkropp på ett sätt som orsakar syrebrist.
Riskerna med det här farliga greppet uppmärksammades efter Osmo Vallos död vid ett polisingripande på 1990-talet.
Vittnenas berättelser om trycket på Johan Liljeqvist rygg stöds av obduktionsfynd. Förutom skador på överkroppen hade Johan Liljeqvist även så kallade punktformade blödningar i ögonen och ansiktet.
Enligt rättsläkaren har blödningarna uppstått när bröstkorgen trycktes ihop så hårt att blodet som pumpades upp i huvudet inte kunde rinna tillbaka till kroppen." Din länk fungerar inte.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?