| Inlägg #161: Postat: 2010-07-08 15:37:00 | |
|
Bizon |
Ombudet #158 Ja det är en sorglig samling. Alldeles klart är att flera av dessa fall förtjänat en grundlig undersökning och i vissa fall ett klart ifrågasättande. Dels anser jag det märkligt att man väljer bålen som måltavla - så dåliga skyttar borde inte få bära vapen som inte förstår att ben är bättre ur överlevnadssynpunkt då man tvingas oskadliggöra en person. Normalt överlever folk träffar i ben och mjukdelar men får lite svårt att agera - skott i hjärta och lungor samt mjälte kräver snabba insatser från vård. Att det är självklart att polis ska ha rätt att försvara sitt liv och även avlossa skott som kan vara dödande om en person hotar med skjutvapen. Men bara det fenomenet att en person hotar med skjutvapen eller något skjutvapenliknande föremål undantaget om personen kan inte anses som rimligt skäl, man bör kräva att det gjorts sannolikt att personen skulle komma att använda vapnet också - bara det faktum att personen "hotat" och inte använt vapnet gör det sannolikt att personen inte kommer att använda det. Lite studier i grundläggande psykologi skulle en del poliser vara betjänta av. Sedan är det ju svårt att förstå resonemanget bakom hur att skuta någon i ryggen ska kunna räknas till nödvärn? I möjafallet hade man alltså satt in tårgas - det hade gått mej förbi, och sedan då mannen förblindad av den visar sej så skjuter man alltså ihjäl honom. Förmodar att det är stolta gossar i svata uniformsoveraller som kommer hem efter ett så rådigt fullgörande av uppdraget att omhänderta en psyksjuk man vars mamma talat om att vapnet mannen har inte går att använda som vapen emedan det är utan ammunition. Frågan är om det inte inom polisen finns en hemlig klubb av typen "Jag har skjutit ihjäl ett avskum"? Där är kriterierna för avskum tydligen något suddiga i konturerna - alltså bäst att sikta mitt på :-
|
| Inlägg #162: Postat: 2010-07-08 16:02:00 | |
|
Bizon |
#159 Inger O ----- nja så lätt kan inte undertexten förstås i de här faller heller - tillvaron är lite mer komplicerad än så. I sak hade ingenting nytt framkommit som inte tingsrätt och instansen efter den haft kännedom om - tingsrättens dom stod fast även efter andra rättegången - men efter min uppsats - ärligt skriven som en förklaring till varför jag antog att poliserna hyste agg mot mej personligen - för det var ingen slump att dom tog just mej. Den förklaringen och redogörelsen över det lidande och de mardrömmar jag genomlidit efter den polisiära misshandeln där jag pekade på att om inte HD förtod att jag faktiskt var oskyldig så vore det inte mer än rätt om detta kunde ses som straff nog. Hela processen pekar från början till slut på den rättsosäkerhet som vi vardagligen får lite referat ifrån när vi får höra att någon "buse" fått vad den förtjänat, men som inte alltid känns som garant för varken din eller någon annans trygga tillit till den så kallade ordningsmakten. Med lite erfarenhet och insikt i vad som kan hända och händer förefaller rättssäkerhet och likhet inför lagen som mycket avlägsna. Kan ju säga att förutom min arbetsgivares helhjärtade uppbackning hade jag min adress i ett fint område på Lidingö vilket jag inte håller för otroligt att det spelat in mer i HD´s bedömning än att jag faktisk bedyrat min oskuld OCH VAR OSKYLDIG TILL ÖVERGREPPET.
|
| Inlägg #163: Postat: 2010-07-08 19:54:00 | |
|
Nettan999 |
INGER, DU ÄR MAKALÖS, NÄR JAG LÄSER DET DU SKRIVIT TOLKAR JAG DET INTE PÅ ANNAT SÄTT ATT DU DRIVER MED OSS ALLA. HERREGUD MÄNNISKA HAR MAN AVTJÄNAT SITT STRAFF SKA MAN ANSES OSKYLDIG, OCH ANSER MAN ATT MAN BLIVIT FELAKTIGT DÖMD SÅ BORDE DET VARA SJÄLVKLART ATT FÅ RESNING. VISSTE JAG INTE BÄTTRE SKULLE JAG TRO DU ÄR ÄLSKARINNA TILL EN ÅKLAGARE, POLIS ELLER JOURNALIST. JAG ORKAR INTE BESVARA DINA INLÄGG.
|
| Inlägg #164: Postat: 2010-07-08 20:26:00 | |
|
Inger Olsson |
#162 Som jag ser det behöver man inte göra det svårare än vad det är. De anmälningsfall MOT polis, ca 500 fall, Antal i länk på Dagens Eko bör ju gå till, och granskas, i en juridisk statlig ? instans med tillgång till annan också kompetens, t ex rättsmedicinsk. Jag tror däremot INTE på att man ska skapa listor över poliser - som också har familjer - och låta dessa cirkulera t ex på nätet som m ö r d a r e - innan ens en domstol har prövat ärendet! För lågt för min smak. // Expo beskrev ju nyligen hur representanter för ett annat parti, vilka även anonymt hänger ut t ex pedofiler och muslimer hur godtyckligt som helst. Minst lika avskyvärt.
|
| Inlägg #165: Postat: 2010-07-08 20:30:00 | |
|
Inger Olsson |
#163 Nettan: Du skriver: VISSTE JAG INTE BÄTTRE SKULLE JAG TRO DU ÄR ÄLSKARINNA TILL EN ÅKLAGARE, POLIS ELLER JOURNALIST Tja, vad svarar man? Varför inte använda små bokstäver vid en så oväsentlig kommentar?
|
| Inlägg #166: Postat: 2010-07-08 23:42:00 | |
|
cmologgad |
#163 "HAR MAN AVTJÄNAT SITT STRAFF SKA MAN ANSES OSKYLDIG" Högst, märkligt påstående. Vad har du fått det ifrån?
|
| Inlägg #167: Postat: 2010-07-09 00:12:00 | |
|
Bizon |
#166 - Nja cmologgad - kanske ska vi inte märka ord på det viset - Nettan menar förmodligen inte att man blivit oskyldig om man avtjänat sitt straff - men att man efter att ha avtjänat sitt straff har sonat sitt brott.
|
| Inlägg #168: Postat: 2010-07-09 01:48:00 | |
|
open minded |
Får polisen bete sig på detta sättet? Har det här barnet inga rättigheter? Nej hon får inte göra vad hon vill. Där vid problematiken. Länk: youtube.com
|
| Inlägg #169: Postat: 2010-07-09 02:14:00 | |
|
open minded |
Dessa poliser i detta klipp kidnappar detta barn pga att de inte uppvisar leg. Istället för att vara hemma i sin trygga miljö så tvingar de henne till tvångsvård som kostar en hel del pengar.
|
| Inlägg #170: Postat: 2010-07-09 02:24:00 | |
|
Bizon |
OP #168-169 Det framgår inte hur trygg denna hemmiljö är - att polisen är arogant går inte att förneka och att dom våldför sej på ett barn är också ganska tydligt. Att tjejen behöver vård och ett initierat omhändertagande framgår - hon är verkligen trängd. Ska jag ha någon åsikt i sammanhanget är det att ett barn inte borde behandlas på detta sätt. Vem filmade händelsen?
|
| Inlägg #171: Postat: 2010-07-09 06:23:00 | |
|
ombudet |
#164, Inger. Dina kommentarer blir allt underligare och allt svårare att förstå. Menar du nu att det vore riktigt med en instans som fristående från polisen gör de granskningar som idag sköts av riksenheten? I så fall får jag gratulera dig till din nyvunna insikt!// Sedan måste jag fråga om listorna som du nämner. Vem gör sådana och var?// Jag väntar fortfarande på svaret på den fråga jag ställde om förvaltningslagen och dess betydelse i sammanhanget som du ser det?// Avslutar med en länk till en ledare i Expressen om just Johan fallet. Länk: expressen.se
|
| Inlägg #172: Postat: 2010-07-09 07:59:00 | |
|
Bizon |
Ombudet #171 Dina bekymmer över Inger O´s förmåga att ta till sej fakta och med dessa bilda nya fördomar är rörande och ett adelsmärke för en sann pedagog - jag rullar mej :- Länken gav inte så mycket mer än vad som redan sagts här i tråden fler än en gång, men upprepningens pedagogik är så vitt jag vet den enda metod som fungerar någorlunda hjälpligt att på sikt komma igenom folks tjockskallighet och/eller förträngningsbenägenhet. Oavsett detta pekar artikeln på polisväsendets skrämmande inkompetens både vad gäller polisens arbetsmiljö och risken för gemene polis att hamna i situationer där man tillsammans med sina mer våldsamma arbetskamrater "oavsiktligt" har ihjäl folk som ska omhändertas - som jag ser det ett resultat av dåliga eller felaktiga instruktioner, samt brister i eller obefintlig utvärdering av det löpande polisarbetet och total avsaknad av en rimlig konsekvensanalys av om polisarbetet överensstämmer med polisens uppdrag. Tyvärr inbegriper kollegialiteten inom polisen dessutom en hel del så kallad tjuvlogik, dvs - att det inte är fråga om att inte stjäla eller överträda sina befogenheter, det handlar om att inte åka fast/ertappas eller att i sista hand slippa ta ansvaret för sina överträdelser vilket nuvarande och sedan länge rådande kåranda borgat för och polislednings kompetensbrist ytterligare möjliggör. En polis golar tjallar inte på en annan polis utan risk att bli helt utfrusen. I det fall någon haft synpunkter som kommit till högre befäls kännedom finns inte så mycket annat att välja på än så kallad "inre tjänst" eller att byta jobb - det sistnämnda en tråkig konsekvens då det innebär att ytterligare en polis med civilkurage lämnar fältet fritt för adrenalinstinna och arroganta virrhjärnor som anser att polisuniformen legitimerar personliga yttringar av översitteri, i förekommande fall rasism, hot och övervåld.
|
| Inlägg #173: Postat: 2010-07-09 09:17:00 | |
|
ombudet |
Har du läst Mikael Lunds bok som jag har för mig heter Sveriges likas lag eller något sådant. Han skrev den ganska så snart efter att han lämnat Stockholmspolisen.// Jag tror att polisen har svårt att tackla det jag brukar kalla för "glidningen". Den innebär att poliser i kraft av den terroristrädsla som präglade de första 10 åren detta sekel och i kraft av det mycket vittgående mandat man fått för att angripa den grova organiserade brottsligheten och att störa MC-klubbarna har inneburit att gränserna för rätt och fel har förskjutits på ett rätt skrämmande sätt. Jag har sett och ser hur MC-medlemmarna behandlas och det är i många, många fall bortom vad lagen tillåter. En förklaring finner vi i politikernas syn på frågan där t.ex ett moderat kommunalråd i Motala uttalade att "man hade inte tid" att vänta på lagändringar och därför sjösatte man en Östgötamodell som den kommit att kallas för hur främst bekämpandet av MC-klubbar ska gå till. Den handlingsplanen bryter i sig själv mot rätt många lagar och förordningar men det bryr man sig inte om då det "bara" gäller MC-medlemmar. Men, beteenden tar man med sig och rent psykologiskt så innebär ett överskridande av en gräns att det fortsättningsvis blir lättare att passera den igen och det är ungefär där vi är nu. Det innebär i sin tur att det just precis nu vore extra värdefullt med åklagare som stävjade de värsta avarterna men några sådana finns inte i sikte. Principiellt så ser jag problemet som så att rättssäkerhet är absolut. Om inte samhället kan garantera samma rättssäkerhet för alla så har vi ingen rättssäkerhet alls.
|
| Inlägg #174: Postat: 2010-07-09 11:10:00 | |
|
Inger Olsson |
Jag står för mitt första inlägg #10 i denna tråd. Brott av en sådan "kaliber", som art.förf. berör, är MER komplexa än vad som in facto lyfts fram. Även av dagens Eko... /// Det torde väl vid detta laget vara a l l m ä n kunskap att svenska myndigheter INTE kan göra fel enl. svensk författningsgrundlag, och 1975 tror jag den kom. Häri uppstod/uppstår fortf. paradoxala utredningsförfarande och någon eg. tjänstemannaansvar finns därför inte.
|
| Inlägg #175: Postat: 2010-07-09 11:21:00 | |
|
Inger Olsson |
forts/ Ang. MC-gäng? Redan på 70-talet markerade polis och samhället mot gängbus i Danmark, Tyskland, Holland. De har också ett tufft, men rätt förhållningssätt till det grovt kriminella buset.
|
| Inlägg #176: Postat: 2010-07-09 11:29:00 | |
|
Inger Olsson |
#172 L y s a n d e Bizon. Vilken analytisk förmåga du har. Dessutom många nyanser på paletten. Men du: NÄR ska poletten ramla ner?
|
| Inlägg #177: Postat: 2010-07-09 11:42:00 | |
|
Inger Olsson |
#168 Open Mind: Din länk är inte fejkad. No doubt. Problemet är däremot DIN slutsats. Lyssnade du verkligen på vad ungen sa? Det är inte polisen som är grundproblemet. Polisen ÄR tyvärr skyldig att hämta efter andra myndigheters beslut...
|
| Inlägg #178: Postat: 2010-07-09 12:39:00 | |
|
ombudet |
Vad säger du nu Inger? Att svenska myndigheter per definition inte kan göra fel? Var i hela friden har du fått det ifrån? Vad tror du t.ex att JO:s ämbetsberättelse varje år handlar om? Den handlar om fel som svenska myndigheter har begått. Bland de som kritiseras finns polis och åklagare. JO har också rätt och möjlighet att väcka åtal, en möjlighet som tyvärr, enligt min uppfattning, nyttjas allt för sällan. Europadomstolen fäller Sverige för brott mot Europakonventionen med jämna mellanrum och privatpersoner tillerkänns skadestånd. JK betalar varje år ut skadestånd till människor som felbehandlats av myndigheter. Får du inte rätt på annat sätt så kan du själv stämma staten i domstol med krav på skadestånd. Jag har själv gjort det med framgång. Vi har lagstiftning om tjänstefel och begår tjänstemän andra brott under sin yrkesutövning så ska dessa prövas i enlighet med brottsbalkens bestämmelser. Det finns ytterligare exempel men detta motbevisar ditt påstående med all önskvärd tydlighet.
|
| Inlägg #179: Postat: 2010-07-09 12:59:00 | |
|
Inger Olsson |
#178 Här får du en seriös länk. Vilken belyser problematiken. Länk: medborgarratt.wordpress.com
Oja, det finns starka röster för att ÅTER införa tjänstemannaansvar! |
| Inlägg #180: Postat: 2010-07-09 13:04:00 | |
|
Nettan999 |
Trevlig helg önskar jag Er alla! Alltid trevligt att följa diskussionen för det kommer ett och annat läsvärt.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.