Valt inlägg:
Har du läst Mikael Lunds bok som jag har för mig heter Sveriges likas lag eller något sådant. Han skrev den ganska så snart efter att han lämnat Stockholmspolisen.// Jag tror att polisen har svårt att tackla det jag brukar kalla för "glidningen". Den innebär att poliser i kraft av den terroristrädsla som präglade de första 10 åren detta sekel och i kraft av det mycket vittgående mandat man fått för att angripa den grova organiserade brottsligheten och att störa MC-klubbarna har inneburit att gränserna för rätt och fel har förskjutits på ett rätt skrämmande sätt. Jag har sett och ser hur MC-medlemmarna behandlas och det är i många, många fall bortom vad lagen tillåter. En förklaring finner vi i politikernas syn på frågan där t.ex ett moderat kommunalråd i Motala uttalade att "man hade inte tid" att vänta på lagändringar och därför sjösatte man en Östgötamodell som den kommit att kallas för hur främst bekämpandet av MC-klubbar ska gå till. Den handlingsplanen bryter i sig själv mot rätt många lagar och förordningar men det bryr man sig inte om då det "bara" gäller MC-medlemmar. Men, beteenden tar man med sig och rent psykologiskt så innebär ett överskridande av en gräns att det fortsättningsvis blir lättare att passera den igen och det är ungefär där vi är nu. Det innebär i sin tur att det just precis nu vore extra värdefullt med åklagare som stävjade de värsta avarterna men några sådana finns inte i sikte. Principiellt så ser jag problemet som så att rättssäkerhet är absolut. Om inte samhället kan garantera samma rättssäkerhet för alla så har vi ingen rättssäkerhet alls.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?