Är poliser immuna mot åtal?

Den här tråden diskuterar artikeln Är poliser immuna mot åtal?.
Showing page 5 of 15: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15
Inlägg #81: Postat: 2010-07-03 19:23:00
GunnarL
78/ Tack för det Inger Olsson! Du tillhör ju också de gamla kämparna på Sourze.
Inlägg #82: Postat: 2010-07-03 20:04:00
Inger Olsson
#80 Ombudet: Regeringen har ju ingripit ang. "riksenheten för polismål" och den kommer att läggas ner. Men du önskar gå ett steg längre: "poliser ska inte utreda sig själv", hävdar du. Enligt ditt resonemang skulle då heller inte t ex klagomål ang. sjukhusfrågor drivas av kompetent och insatt folk, först i sjukhusets ledning, vidare till Socialstyrelsen? Samma "logik" gäller skattefrågor. /// Ser på dina siffror. Måste dock säga att jag blir inte förvånad över att polisen lägger ner mycket tid på "egna" anmälningar. Fast det hjälper knappast de som har haft inbrott i sina hus och blivit svårt misshandlade, eller hur? Omfattande korruption är och förblir det svåraste brott en rättstat kan dras in i. Sen sägs det också att anmälningarna mot polisen har ökat just därför internerna lär sig något i fängelset; att bli skickliga "jurister". Vet inte hur det är med den saken.
Inlägg #83: Postat: 2010-07-03 20:35:00
Inger Olsson
forts/ Ombudet: Jag vidhåller att frågorna du ställer är mer komplexa än vad du gör gällande i artikeln. Du ger dig rätt till att indirekt utpeka direkta personer, och döma dem som m ö r d a r e i din artikel. Fredrik Ekdahl hänger också ut enskilda namn i komm.fältet med anledning av "Liljeqvist"-ärendet. Man får ett intryck av att NI båda är starkt personligen engagerade i fallet. Sådana metoder känner jag igen från "Lasse i gatan" m fl, som arbetar för nationalistpartier. Visst ska man diskutera polisen, men också våga "vända" på frågor! Enligt er bestämda åsikt blir det t ex därför helt OTÄNKBART att Liljeqvist dog kanske av helt andra orsaker, än som åberopats i denna artikel. Tror inte det är artikelns avsikt, men en sak verkar vara klart i detta fall: att ingen verkar ju veta vad som egentligen hände på akuten...
Inlägg #84: Postat: 2010-07-03 22:09:00
ombudet
#82,83. Men snälla Inger! Vem i hela friden har sagt att utredningarna inte ska drivas av kompetent folk? Låt mig ta ett enkelt exempel, då det gäller brott mot de förvaltningsrättsliga lagarna så granskas polisen av bl.a JO och JK. Ingen av dessa är poliser. Menar du att de därför inte är kompetenta?// Så här tyckte t.ex dåvarande länspolismästaren i v:a Götaland 2006: ”En ny oberoende myndighet bör skapas för att utreda brottsmisstankar mot poliser.
Länk: mobil.svt.se
Så här säger förre överåklagaren Sven-Erik Alhem idag: "Behövs en fristående riksenhet"
"– Det är faktiskt efter Johan-fallet jag ändrat mig. Jag trodde att vi efter Osmo Vallo-fallet, som vållade enorm debatt och väldigt mycket kritik mot systemet, skulle få fullgoda utredningar i varje fall i de riktigt allvarligt misstänkta polisvåldsärendena. Så blev det inte. Nu menar jag att det är dags att inrätta en fristående riksenhet för polismål som lämpligtvis kan knytas till justitiekanslern."
Länk: sverigesradio.se
Ta också gärna del av vad radio Uppland kom fram till efter en granskning av Uppsalapolisen. Länk: sverigesradio.se
Här är ingressen till ett av inslagen: "Upplandsnytt kan i dag avslöja stora brister i utredningen kring ett misstänkt fall av polisövervåld i Uppsala. En ung man fick armen avbruten på flera ställen under ett polisingripande. Flera vittnesuppgifter fanns men fallet lades ned och inga poliser åtalades." Känns det igen? Hur många exempel ska jag lägga fram för att påvisa ett mönster?// Självklart hjälper det inte de som drabbats av inbrott och blivit misshandlade att polisen själv är brottslig eller menar du att polisers brottslighet ska ges en lägre prioritet än annan brottslighet? Förvånande i så fall eftersom den vanligaste brottsligheten bland poliser när det gäller de vanligaste åtalen, kvinnomisshandel. Närmare en tredjedel av alla åtal de senaste tio åren mot poliser utanför tjänst, har gällt grov kvinnofridskränkning eller misshandel av fru, sambo eller expartner. Hos genomsnittspopulationen ligger den typen av brottslighet på 13:e plats. Poliser tycks alltså vara mer benägna att gripa till fysiskt våld mot närstående än andra. Kan vi av detta dra några säkra slutsatser angående benägenhet att gripa till våld mot "buset"? Nej, det kan vi inte men som ett av många indicier i en kedja så har det sin givna plats.//Om det är så att interner blir skickliga jurister så är väl det alldeles utmärkt eftersom det torde minska risken för rena okynnesanmälningar om den anmälande känner till brottet falsk tillvitelse och vet lite dessutom om förtalslagstiftningen.//Slutligen tycks du ha missförstått hela ärendet eftersom det inte handlar om vad som hände på akuten utan om vad som hände innan. Vad som hände på akuten är väl ganska väl klarlagt.//Osmo Vallo avled efter ett våldsamt polisingripande. De polismän som grep Vallo dömdes till dagsböter för att de låtit polishunden attackera Vallo under gripandet. Ja Inger, i mina ögon är de poliser som dödade Osmo Vallo, som jag skriver, om inte mördare så i alla fall dräpare.//
Inlägg #85: Postat: 2010-07-03 22:41:00
ombudet
Några återblickar: Baseballigan är öknamnet för en grupp polismän inom Stockholmspolisens vaktdistrikt 1 på Norrmalm som hösten 1983 greps för övervåld i tjänsten. En grupp poliser hade tagit lagen i egna händer för att ta itu med våld och brottslighet på Stockholms gator, själva med brutala och våldsamma metoder. I civila kläder med baseballkepsar som signum gick de handgripligen till angrepp. Som av en ren slump har en av dessa poliser flyttat till Karlstad och är en av de poliser som deltar i gripandet av Vallo.// Googla gärna på namnet Rolf Machnow,så hittar du ytterligare ett fall.//Det fallet har anknytning till: "Efter att gatuvåldsgrupperna upplösts fortsatte polismännen ur den omstridda gatuvåldsgruppen att patrullera som områdespoliser. I oktober 1983 hade sex av dessa polismän patrullerat med en piketbuss och därvid plockat upp en man och satt på denne handbojor, trots att han varken var gripen eller omhändertagen. Mannen hävdade senare att han misshandlades i bussen, något som polismännen förnekade. Poliserna förnekade också att handbojor använts. Mannen kördes till en plats längst ut på Skeppsholmen där han lämnades. Den polis som i praktiken förde befälet samt den som körde piketbussen dömdes av Högsta domstolen till 100 dagsböter vardera för olaga tvång. En av de polismän som misstänktes i samband med Machnowfallet var även åtalad vad gäller detta men det åtalet ogillades"// Det är märkligt att det enda vi tycks lära av historian är att vi inte lär oss nåt av den. Avslutningsvis så är det naturligtvis möjligt att Liljeqvist dog av en meteorit i huvudet. Det är inte problemet här utan problemet är en åklagare som så till den milda grad ställt sig på polisens sida att han med utgångspunkt från uppgifter som han får av polisen ändrar i en rättsläkares utlåtande. Den som inte finner ett sådant handlande allvarligt och uppseendeväckande måste ha oerhört luddiga begrepp kring vad ordet rättssäkerhet och rättsstat betyder.
Inlägg #86: Postat: 2010-07-03 23:18:00
ombudet
Ett litet tillägg angående Osmo Vallo. Om det inte hade varit för de anhörigas och i första hand hans mammas envisa kamp så hade vi idag inte ens känt till namnet Osmo Vallo. Det gör fallet unikt. Inte ur den aspekten att det skulle vara något unikt i behandlingen av Vallo utan unikt just för att någon verkligen orkade slåss så länge och så tappert mot oförstående och likgiltiga myndigheter.
Inlägg #87: Postat: 2010-07-04 00:17:00
Nettan999
#76.Thomas L: Inte riktigt korrelt verklighetsbild av kvällspressen. Kvällspressen tros ta upp vad som helst men det finns väldigt mycket som de inte tar upp sådant som läsarna borde få ta del av för att själva avgöra om de tycker det är läsvärt eller ej.
Inlägg #88: Postat: 2010-07-04 00:21:00
/GunnarL/
Jag har föreslagit redaktionen att de skall begränsa längden på kommentarerna, med de nappade inte. Jag tycker att många av dagens kommentatorer skriver rena uppsatser - näst intill artiklar. Så - publicera då era åsikter i form av artiklar, men håll gärna kommentarerna lite kortare. Ovanstående kommentarer är ett exempel på ett typiskt feltänk. Ombudet får skriva vad han vill, men att skriva uppsatser hör inte hemma i ett kommentatorsfält. Tycker jag i all blygsamhet.
Inlägg #89: Postat: 2010-07-04 00:25:00
Nettan999
Måste bara få kommentera, någon skrev att Ombudet och Fredrik hänger ut personer. Då vore det väl ett ypperligt tillfälle att de som känner sig utpekade bemöta det som skrivs. Jag tycker inte man pekar ut någon utan att det finns underlag för det, kanske skulle man istället säga att problemet belyses med fakta.
Inlägg #90: Postat: 2010-07-04 00:32:00
Inger Olsson
#84 "Baseboll-ligan" är kanske t o m äldre. Kom i slutet på 70-talet? 5-6 störda poliskillar misshandlade de som var mest utsatta: hemlösa missbrukare, vilket polisledning tog itu med. Har du inget "nyare" att komma med när det gäller poliskårens påstådda våldsnorm av idag? Ombudet, DIN artikel handlar om påstått MORD, möjligen DRÅP, på Johan Liljeqvist utfört av polis! Osmo Vallo ref. du endast till i "förbifarten". Ingen av de två läkare som du citerar åsyftar konkret "yttre våld" som dödsorsak. Inte vad man kan utläsa av DIN artikel. Bara så du vet. Eftersom polisiära ingripanden/situationer är snabba och flera är inblandade, så lämnas oundvikligen avtryck efter både våld och övervåld.
Inlägg #91: Postat: 2010-07-04 00:42:00
Inger Olsson
forts/ #84#85 Ombudet, jag undrar: 1 anser DU att polisen ska FÅ ANVÄNDA våld vid ingripande för att skydda andra samhällsmedborgare och deras egendom? 2 Ta t ex Johan Liljeqvist. Konkret: VAD skulle polisen ha gjort som DU/NI anser att de INTE gjorde efter 2 uttryckningar? 3 Eller, det kanske inte finns något våld att bekämpa alls för polisen, då de, ENLIGT ER, förefaller i stort begå de mesta brotten själva? /// Citerar dig "Poliser tycks alltså vara mer benägna att gripa till fysiskt våld mot närstående än andra." Så skrev också Nettan med liknande stor fet rubrik: "Poliser förgriper sig mot kvinnor". Men ärligt talat: vilken tid lever NI i, när det numera är ca 50 män - 50 kvinnor som POLISER?
Inlägg #92: Postat: 2010-07-04 00:49:00
Inger Olsson
#88 Gunnar L: jo, det händer nog att komm. blir för långa. Ska tänka på det. I all blygsamhet. Å andra sidan var det problem innan, risken för "hackat"...
Inlägg #93: Postat: 2010-07-04 01:00:00
Hasse O
Inger, det fallet du refererar befann den misstänkte sig tydligen på en bil där han hoppade sönder taket när polisen kom varefter han fortsatte att med att slå sönder bilrutor. Så det var ingen "snäll ponke" som de arresterade. Men att han avlider i samband med omhändertagandet är en annan sak. Åklagaren Björn Eriksson som jag hörde på radio verkade ganska knäpp. Rentav anti-social. Överåklagaren Jörgen Lindberg hittade så många oklarheter i Erikssons utredning att han kallade ärendet "mumma" för vilken advokat som helst. Problemet för en åklagare som åtalat en polisman uppstår när åklagaren ska skicka ut polismän, t ex för en hämtning, då vill de inte. Eller har inte tid och ofta få åklagaren höra att "Ska han åtala oss om vi måst ta i?". Risken är när en dålig ponke ska inhämtas av en dålig polis ... det är då det kan gå åt skogen.
Inlägg #94: Postat: 2010-07-04 01:08:00
Hasse O
Angående långa inlägg: mig stör det ej för jag läser dem inte. Anledningen är att ifall man behöver så mycket plats för att säga något så har man oftast inget att säga. I de långa inlägg jag läst, t ex i denna tråd, kommer stora stycken från Wikipadie inkopierade ord för ord. Då har man, som sagt, inte mycket att säga själv.
Inlägg #95: Postat: 2010-07-04 02:06:00
Inger Olsson
#93 Hasse O: Att Liljeqvist avlider i SAMBAND med omhändertagandet ska ju givetvis utredas - som vilket annat dödsfall som sker på sjukhus! Det ÄR viktigt på många punkter. Det jag vänder mig emot är att art.förf. går ut och hävdar MORD alt DRÅP på denne man. Utförda av polismän, som inte ens står åtalade eller är fällda för brottet. "Bevisföringen" i artikeln är tunn. Att brister FINNS i utredningen är heller INTE lika med att mord alt. dråp har skett. Om du ser i komm.fältet till artikeln verkar det dessutom som om vissa kan och vill bedriva egna IT-"rättegångar" med bild och namn. Hade man gått tillväga på ett sådant sätt för 30 år sen, utan Internet, hade man fått stryk. Av polisen... ;-
Inlägg #96: Postat: 2010-07-04 02:33:00
Hasse O
Inger, jag hänger inte riktigt med: "i komm.fältet till artikeln" ,,, ¿Qué? Jag läste inte det lååånga inlägget. Jag har en god vän som var polis just i Basebollligan när det begav sig. Han slutade - enbart pga sina upplevelser - helt inom polisen och vågar än idag inte riktigt prata om allt. De var inte ute efter att döda ... men inte långt ifrån. En bruten fotled på någon i "buset" gjorde att de nästa gång kunde få tag på honom eftersom han då inte kunde springa så fort. Du skrev att när någon avlider så ska det "...ju givetvis utredas - som vilket annat dödsfall som sker på sjukhus!". Bah! Tror du själv på det? Min far blev, om inte mördad så i vart fall, avlivad på ett sjukhus. Det gick ända upp till Regeringen och jag fick ett beklagande brev av dåvarande socialminister Lars Engström. Men inget mer hände. Så jag har blivit ganska luttrad. Här är pappas historia: Länk: contra.nu
Inlägg #97: Postat: 2010-07-04 02:49:00
ombudet
Inger, att jag tog upp Baseballigan från 1983 var för att belysa att problemet ingalunda är nytt. Redan på 90-talet väcktes också krav på en oberoende myndighet men det har som noterats gått trögt. Jag har förklarat varför jag använt så starka ord som jag gjport och har inte för avsikt att göra det igen. Jag vänder mig också mot ditt påstående att jag hängt ut någon. Det förvånar mig fortfarande att du inte med ett ord kommenterat det som är artikelns kärna, det faktum att åklagaren genomför en utredning som är behäftad med en så stor mängd allvarliga brister. Jag vet inte hur jag ytterligare ska kunna understryka att det är just detta tillsammans med alla de övriga utredningar som riksenheten misskött som är hela grunden för artikeln. Det man sysslar med och har sysslat med på Riksenheten måste få en genomlysning på något sätt. Enligt uppgift ska där finnas en åklagare vid namn Augustsson som på fyra år inte väckt ett enda åtal. Den uppgiften återstår dock att bekräfta men med tanke på Erikssons enda så är det inget som skulle förvåna.
Inlägg #98: Postat: 2010-07-04 02:58:00
ombudet
# 91, Inger. Den kommentar du lämnat här är inte värdig dig själv. Klart att polisen ska få nyttja det våld som krävs i vissa situationer. Lika givet är att dessa ska kunna granskas på ett objektivt sätt i efterhand utan åklagare som ändrar i rättsläkares slutsatser något du fortsatt vägrar kommentera. Fråga 2. Polisen skulle inte ha använt en typ av grepp som man efter Vallofallet faktiskt varit angelägen om att berätta om riskerna med.//3.Är med förlov sagt så dumt formulerad att jag avstår den första delen. Jag visade siffror som visar arr poliser i högre grad än andra är benägna att gripa till våld mot närstående. Det är inget jagb har hittat på det är fakta. Om det är som du sägerv att poliskåren idag består till 50 av kvinnor, vilket jag iofs betvivlar, så innebär det att statistiken i så fall försämras ytterligare på sätt att den visar att manliga poliser i än högre grad har ett beteende som avviker från normalpopulationen.
Inlägg #99: Postat: 2010-07-04 03:00:00
ombudet
Vad gäller långa kommentatrer så är ett stort problem att det inte går att styckeindela texten som på så sätt blir oerhört svårläst. Jag ska försöka att i fortsättningen endast bemöta en person åt gången i en kommentar.
Inlägg #100: Postat: 2010-07-04 03:02:00
ombudet
Hasse O, antar att du refererar till det jag kopierade in om Osmo Vallo och Baseballigan. Visst, jag erkänner att det var lathet och att jag kunde ha skrivit det med egna ord. Det ändrar dock inte fakta och textens mening eller avsikt.
Showing page 5 of 15: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15
Laddar...