Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#82,83. Men snälla Inger! Vem i hela friden har sagt att utredningarna inte ska drivas av kompetent folk? Låt mig ta ett enkelt exempel, då det gäller brott mot de förvaltningsrättsliga lagarna så granskas polisen av bl.a JO och JK. Ingen av dessa är poliser. Menar du att de därför inte är kompetenta?// Så här tyckte t.ex dåvarande länspolismästaren i v:a Götaland 2006: ”En ny oberoende myndighet bör skapas för att utreda brottsmisstankar mot poliser. http://mobil.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?showResults1865762true&a596554&d22620 Så här säger förre överåklagaren Sven-Erik Alhem idag: "Behövs en fristående riksenhet" "– Det är faktiskt efter Johan-fallet jag ändrat mig. Jag trodde att vi efter Osmo Vallo-fallet, som vållade enorm debatt och väldigt mycket kritik mot systemet, skulle få fullgoda utredningar i varje fall i de riktigt allvarligt misstänkta polisvåldsärendena. Så blev det inte. Nu menar jag att det är dags att inrätta en fristående riksenhet för polismål som lämpligtvis kan knytas till justitiekanslern." http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid114&artikel3667900 Ta också gärna del av vad radio Uppland kom fram till efter en granskning av Uppsalapolisen. http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid114&grupp11010 Här är ingressen till ett av inslagen: "Upplandsnytt kan i dag avslöja stora brister i utredningen kring ett misstänkt fall av polisövervåld i Uppsala. En ung man fick armen avbruten på flera ställen under ett polisingripande. Flera vittnesuppgifter fanns men fallet lades ned och inga poliser åtalades." Känns det igen? Hur många exempel ska jag lägga fram för att påvisa ett mönster?// Självklart hjälper det inte de som drabbats av inbrott och blivit misshandlade att polisen själv är brottslig eller menar du att polisers brottslighet ska ges en lägre prioritet än annan brottslighet? Förvånande i så fall eftersom den vanligaste brottsligheten bland poliser när det gäller de vanligaste åtalen, kvinnomisshandel. Närmare en tredjedel av alla åtal de senaste tio åren mot poliser utanför tjänst, har gällt grov kvinnofridskränkning eller misshandel av fru, sambo eller expartner. Hos genomsnittspopulationen ligger den typen av brottslighet på 13:e plats. Poliser tycks alltså vara mer benägna att gripa till fysiskt våld mot närstående än andra. Kan vi av detta dra några säkra slutsatser angående benägenhet att gripa till våld mot "buset"? Nej, det kan vi inte men som ett av många indicier i en kedja så har det sin givna plats.//Om det är så att interner blir skickliga jurister så är väl det alldeles utmärkt eftersom det torde minska risken för rena okynnesanmälningar om den anmälande känner till brottet falsk tillvitelse och vet lite dessutom om förtalslagstiftningen.//Slutligen tycks du ha missförstått hela ärendet eftersom det inte handlar om vad som hände på akuten utan om vad som hände innan. Vad som hände på akuten är väl ganska väl klarlagt.//Osmo Vallo avled efter ett våldsamt polisingripande. De polismän som grep Vallo dömdes till dagsböter för att de låtit polishunden attackera Vallo under gripandet. Ja Inger, i mina ögon är de poliser som dödade Osmo Vallo, som jag skriver, om inte mördare så i alla fall dräpare.//

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?