Är poliser immuna mot åtal?

Den här tråden diskuterar artikeln Är poliser immuna mot åtal?.
Showing page 4 of 15: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14
Inlägg #61: Postat: 2010-07-01 23:11:00
Leif-Arne
#58 Det där är ju samma typ av argumentation som då någon frågar: -”Har du slutat slå din fru?” det bygger på en underförstådd anklagelse som det är upp till den anklagade att motbevisa. Inte för att jag på något sätt kan påstå att jag vet att drogmissbruk bland poliser inte förekommer, för det gör jag inte, så tror jag ändå inte att det på något sätt är vanligt förekommande. Visst kan det finnas en kåranda, men konstigt vore det egentligen annars, det handlar om kollegor som i nästa moment kan vara ens livförsäkring i en utsatt situation.
Inlägg #62: Postat: 2010-07-01 23:20:00
ombudet
Sorry Gunnar! Jag är bara engagerad eftersom jag har träffat och träffarmånga, både killar,tjejer,män och kvinnor som har en frekvent kontakt med ordningsmakten. Du anar inte hur många det är som får stryk, rent ut sagt, bara för att en grupp unga machomän i uniform har givits en makt som de alldeles uppenbart inte skulle ha.// Det som nu successivt kommer att ske är att en poliskår som blivit allt mer van vid att de kan trakassera människor, tro mig, det är exakt vad man sysslar med då det handlar om t.ex MC-klubbar, utan att det leder till konsekvenser, är att ett sådant invant och inlärt beteende också kommer att spilla över på allt fler "Svenssons" oc då kanske förändringsarbetet kan börja. Vi har säkert samma målsättning. Jag vill också känna mig trygg med en polis i närheten. Jag vill ännu mer att min drygt 80-åriga mor ska ha den känslan. Men faktum kvarstår, jag litar inte på svensk polis. Jag tror inte ett dugg på att vi behöver fler poliser, jag tror att vi behöver bättre poliser! Jag har själv varit part i en rättegång där en polis begår mened och det färgar naturligtvis synen. Hade det varit för 20-25 år sedan så hade jag själv utan vidare accepterat att det var fråga om ett enstaka rötägg. Så är det tyvärr inte idag. Slänger med några länkar om olika polisrelaterade händelser som jag plockade fram nu. Länk: svd.se
Länk: aftonbladet.se
Länk: svd.se
Länk: dt.se
Länk: metro.se
Länk: aftonbladet.se
Länk: drugnews.nu
Länk: op.se
Länk: arbetaren.se
Inlägg #63: Postat: 2010-07-01 23:31:00
Janne B
Leif-Arne OM du kommer till Mongoliet så kan du väl tänka lite på min "faster Hilda" som ca år 1900 tog sig fram genom hela Ryssland till Ostturkestan. Turkarnas urhem i skuggan av Pamir. Där drev hon skola och sjukvård på Guds uppdrag i ca 20 år - tills Röda Armen jagade iväg henne . Men nu kunde hon inte ta vägen hem över Ryssland. Hon tog sig på lite okända vägar till Libanon, där det gick att ta båt hem.När hon kom hem till byn mötte hon MANNEN som väntat på henne i 20 år...
Inlägg #64: Postat: 2010-07-01 23:49:00
Bizon
Gunnar #48 Citerar//helt i enlighet med den anda som råder på Sourze just nu - med nästan övervägande rättshaverister, rasister, socialfall och missförstådda individer!//sc. Och vilken kategori av dessa anser du dej höra till? Själv hör jag rent logiskt inte till någon av dessa - däremot kan jag erkänna att jag alltid varit obstinat, men i övrigt ganska hygglig :- Att du helt aningslöst snackar om brottslingar som den enda möjliga sorts människa förutom poliser visar bara på stor naivitet, särskilt då vad gäller tänkbara orsaker till att en människa mot sin vilja och utan brottsliga orsaker hamnat i piketbussar. Samma naivitet visar du då du ifrågasätter nödvändigheten av drog respektive dopingtester på poliser i tjänst - poliser är människor dom också. Dom får leva med sina tillkortakommanden dom så väl som alla andra. Det som särskiljer denna yrkesgrupp från de flesta andra är att poliser ska åtlydas och får använda våld om någon trilskas och detta oavsett om deras order kan anses rättmätiga - detta är tillräckliga skäl för att drogtester ska anses nödvändiga. Därtill kan läggas att poliser är beväpnade. Tyngst vägande skäl är dock de polisiära övergrepp som lite nu och då kommer till allmänhetens kännedom. Att kollegialiteten inom poliskåren varit känd sedan lång tid har möjligen gjort att även den förekommande mobbingen och bla sextrakasserier också kommit upp till ytan - egentligen är det helt självklart att alla statliga organ ska granskas och lika självklart att polisen inte ska utreda sina brott som att oegentligheter inom andra statliga institutioner inte kan utredas av institutionen själv då jäv och skydd av eget och kollegors skinn tveklöst skulle äventyra sanningshalten i utredningsmaterialen - precis som det blivit då polisen utreder sina egna brott.
Inlägg #65: Postat: 2010-07-02 09:36:00
Nettan999
#61. Leif-Arne: Det saknas dokumentation om huruvida polisen är drogpåverkad eller ej så för att undanröja alla tvivel vore det bra för dem att kunna uppvisa dokumenterad drogfrihet så försvinner tvivlet därom.
Inlägg #66: Postat: 2010-07-02 09:55:00
Jocke S-43
64 Tacksamt att någon tar över där jag själv gett upp. Att informera någon som uppvisar sådan paradoxala åsiktsskillnader, att man länge undrat! För honom och för PerW, vilka båda förlöjligade mig när jag kritiskt länkade till den kriminella artikeln i SVD, "Så utrotar vi männen". För er båda kan kanske exemplet Göran Lindberg, vara upplysande, om ej upplyftande? Polischefen som var känd för sitt idoga och ständiga feministengagemang, men som till slut avslöjades för värre sexbrottslighet än kanske någon polis innan! Han var också, mer i smyg, ifrågasatt för sin ledarstil och sitt leverne, men ingen misstänkte något sådant här, och ingen vågade ifrågasätta hans "kvinnovänlighet". Han var ju feminist! Och han var "bepansrad av jämställdhet!" UNT 100130
Inlägg #67: Postat: 2010-07-02 10:05:00
Jocke S-43
forts. För den som vägar kritisera statsfeminismen, så här innan valet så är idag en karriär inom den offentliga sektorn otänkbar, de tär omvittnat. Man tvingas dra, eller mobbas ut. Att vara FÖR feminism däremot är, åtminstone i det offentliga, från toppdirektörer till kommunalpolitiker närmast en plikt. Än så länge.
Så har vi då också fått en offentlig sektor som lider av gigantiska brister, bl.a genom bristen på könsneutral självkritik. Och där kritiken och kontroll kan vara jättekänslig eller rent omöjlig, av "genusskäl"! Från skola och sjukvård, till soc och FK och AF. Och ända fram till polisen. Feministengagemang garanterar "renhårighet", åtminstone "renlärighet"! Ända in i riksdagen, förstås. Något annat är nästan otänkbart! Än så länge... Fortsättning följer. Ända fram till valet!
Inlägg #68: Postat: 2010-07-02 10:14:00
Jocke S-43
Så i fallet polischefen Göran Lindberg så kan man nog inte förvänta sig någoon åtalsimmunitet. Det handlade ju här inte om en man som dog. Utan om kvinnor som for illa delvis tog egna risker faktiskt, illa nog. Men inte värre väl? Eller?
Inlägg #69: Postat: 2010-07-02 12:30:00
Fredrik Ekdahl
47,61#
För mig kvittar det om polisen har substanser i kroppen eller ej. Det är egentligen långt ner på min lista och även europadomstolens konvention om mänskliga rättigheter. Jag var precis som skribenten MG, av den åsikten att polis och åklagare gör ett överlag gott arbete. Jag gick o vittnade utan o begära skadestånd efter att 2män tömt sina barettas c1m ifrån mig. idag ser jag och mår illa av mitt forna moraltrams
Så det är därför MG är helt rätt ute i att om du tänker "jag är ostraffad reko arbetare med familj etc, så det där berör inte mig i mitt framtida liv". Hm, är du helt säker på att rättssäkerheten tar emot dig med öppna famnen? Samt då ser att "du är ju inte smuts, utan oskyldig..."
Fredrik Ekdahl
Inlägg #70: Postat: 2010-07-02 14:13:00
Bizon
#69 Den bekväma människan vill gärna tro att allt blir bra om man själv bara sköter sitt, betalar skatt och gör rätt för sej,,, och visst skulle det fungera om alla tänkte och fungerade så, men nu gör inte all det - ständigt dyker det upp folk som kör ett helt annat rejs än att knega, betala amorteringarna på hus, bil och sommarstuga eller en liten resa nu och då. Dom vill ha makt, pengar, och brudar och lite drag under galoscherna på vägen mot de målen har inte så stor betydelse - samma sak gäller för den rent kriminella sektorn som i finansvärlden - några direkt belastande moraliska skrupler har man inte ådragit sej eller lärt sej bortse ifrån. Det är här en fungerande polismakt kommer in och politisk styrning av denna polis så att den gagnar sitt syfte. Och det är här som var och ens samhällsengagemang kommer in vilket förutan garanterat snabbt som tanken gör vilket land som helst till en polisstat. Att komma och tro att man går säker i en sådan bara för att man sköter sej och håller sej borta från offentligheten är bara den beprövade och av erfarenheten förkastade strutsmentaliteten - en demokrati fungerar inte utan engagerade och granskande demokratiska medborgare, och det tycker jag är den största bristen i sverige i dag...
Inlägg #71: Postat: 2010-07-02 14:15:00
Thomas L. Aabo
Nettan inlägg 26. Kvällspressen är känd för att ta upp vad som helst.
Inlägg #72: Postat: 2010-07-02 17:10:00
Fredrik Ekdahl
70#
Mycket väl samanfattat och i mina ögon, en helt klockren analys. Det hade inte fått fortgå mitt framför näsan på oss år ut och år in. Sedan kan jag inte säga att jag var så mkt mer mottaglig själv heller innan man fick känna på att som "god samhällsmedborgare" bli föremål för korrupt fd spaningschef, dito utredningschef vice chefsåklagare nuvarande organisation gbg. Frågan är hur man ska kunna avindoktrinera landet när inte ens tex papper med internutredning som glatt förkunnar "vi lät den anmälde sköta FU i 4mån". Har så mycket dokument som är tom än allvarligare. Jag har dokument som löser "gåtan" varför dom som första vittne i FUn hörde Liljekvist flickvän. Hon var enligt uppift ej kapabel till dyl. Internutrednings ##inen åkte till det sjukhus hon lagts in på. Gissningsvis sunt förnuft pga akut krisreaktion utlöst av hans död. Då hade det gått minst 5dagar utan att dom hållit ett enda förhör med polismännen på plats. Björn Ericson sa att det var svårt att få tag på någon av alla som var där. Hm, 13st o välja på hur ska man få tag i en polis? Då tänker dom i sina gravt korrupta sinnen "vi förhör anhörig som ev var vittne". Jag lyfter på hatten för sourze som tom vågar det vilket flashback inte ens gör. Det här är inte en ofarlig debatt. Sourze har dokument med krav om att länspolismästaren skulle agera JK och uppmanades av gbg polisen att ta till straffprocessuella tvångsmedell mot publîcist med utgivningstillstånd.
Inlägg #73: Postat: 2010-07-02 19:26:00
GunnarL
49/ Leif-Arne, Du är ju djupt fäst vid Din dotter precis som jag är djupt fäst vid mina och pojken med förstås. I dag fick min äldsta tös en liten välskapt flicka på 3,4 kilo - mitt tredje barnbarn. Nu är jag en mycket lycklig morfar och det har blivit en och annan tår under eftermiddagen. Man är så fylld av minnen.
Inlägg #74: Postat: 2010-07-02 22:26:00
Bizon
Jo du GunnarL #73 --- och dessa små ännu oförstörda vill man ju ska få växa upp i ett tryggt och bra samhälle så att inte dom också ska förstöras eller råka illa ut...
Inlägg #75: Postat: 2010-07-03 00:29:00
GunnarL
Bizon, tack för tanken. Men jag kan garantera att det här lilla livet kommer att få de bästa förutsättningar man kan tänka sig. Bra och ansvarsfulla föräldrar, intresserade och välmenande far- och morföräldrar, vänliga släktingar osv.osv. Jag önskar den här nya lilla medborgaren all lycka - fast sen vet man ju aldrig hur det går i det långa loppet. Hur som helst är jag i afton en mycket glad, nybliven morfar. Jag är tidigare farfar till två små fina pojkar. En är tre år och den andra blott en månad. Men barnbarn är en lycka!
Inlägg #76: Postat: 2010-07-03 02:09:00
Bizon
GunnarL #75 Jodå jag förstår din lycka och egentligen skulle jag väl gratulera mera verbalt än vad jag uttryckte, min grundhållning är förvisso något av omtanke och önskan om välgång inom ramen för en god gemenskap för allt liv - men barn och barnbarn intar förståss en särställning just genom deras omedelbara närhet i vår kärlek. Men som du säger så vet man aldrig hur det går trots alla goda förutsättningar. Jag brukar slås av den tanken emellanåt att även en riktig buse en gång var ett litet knyte - och så långt går tanken av sej själv, men när jag vill fortsätta med - i sina kärleksfulla föräldrars omvårdnad, så går det inte därför att just den förutsättningen är inte allom given,,, ibland går det bra i alla fall konstigt nog,,, vilket är ett under det med.
Inlägg #77: Postat: 2010-07-03 14:34:00
Inger Olsson
Ombudet: Du hävdar ett omfattande korrumpterat åklagarämbete och polisvåld och åberopar till 2 fall i din artikel. Skälet skulle, enligt dig, vara: "machomän till poliser som går på hormonpreparat" Kom igen - upplysningsvis är det många tungt kriminella, som går på både gym samt på anabola... Allmänheten kan se själva, men varför är du tyst om DEN uppgiften? De kommer med sina kamphundar också. ///Polisen har span på flera "gymställen", men att poliser går på gym och bygger sina kroppar på hormonpreparat, har jag a l d r i g hört eller sett. "Pissvakter" är däremot kända för sådant. Men de arbetar INTE på polisen... /// Poliser är INTE immuna. De har krav på legitimation och kan därför mista den. Så har också skett. Du åberopar 2 fall. Det ena O Vallo är väl klart fall ang. mer våld än nödvändigt då killen inte ens ens gjorde motstånd! Däremot i ditt andra fall, Liljeqvist, är mycket oklart. Helhetsbilden är i n t e tydlig därav går det kanske inte att fastställa dödsorsak? Var det uppsåtligt mord alt. dråp, "vållande till annans död", "misshandel", "olyckshändelse" pga tvångsingripande som olyckligtvis ledde till döden?. Ombudet: tala om för mig vilket Försäkringsbolag som Liljeqvist m fl kan teckna en försäkring hos? En SÅDAN DRULLEFÖRSÄKRING finns inte! Tyvärr blir det polisen som får ta över när ingen annan vill, vågar, eller kan möta den sortens folk./// Återkommer till komm. till dig, ang. "brottslingar/polis förr och nu."
Inlägg #78: Postat: 2010-07-03 14:39:00
Inger Olsson
#73 F ö ett stort grattis till Gunnar L. Hans gener ligger inte på "latsidan"...;- Ett tredje barnbarn! Och den glädjen kostar eg. inget, men vilken stor insikt. Hurra! Hurra! Hurra!
Inlägg #79: Postat: 2010-07-03 14:40:00
Inger Olsson
Leif-Arne ska visst till inre Mongoliet? Varför inte använda Sourze blogg, så kan vi kanske få följa livet där ;-
Inlägg #80: Postat: 2010-07-03 16:16:00
ombudet
#77, Inger Olsson. Jag brukar gilla dina analyser och det du skriver men av någon anledning har du läst min artikel lite som en viss potentat läser bibeln. Jag ska därför klargöra vissa saker som du frågar om. Jag hävdar att den enhet som inrättades för ett antal år sedan och som benämns Riksenheten för polismål inte sköter sitt arbete på ett kompetent sätt. Vad detta mer exakt beror på vet jag inte men det finns alldeles för många exempel, särskilt vad gäller sexbrott där man skulle väckt åtal mot vem som helst annars. Allt för många utredningar skrivs av alltför fort.// Jag repeterar därför: 2005 handlade Riksenheten exempelvis 3 877 anmälningar mot polisanställda varav förundersökning inleddes i 1175 fall 30,3 . I 67 fall lagfördes den polisanställda vilket motsvarade i 1,7 av de inkomna anmälningarna och i 5,7 av inledda förundersökningar. Tre år senare, 2008, var antalet anmälningar 4 443 stycken och antalet inledda förundersökningar p 1013, motsvarande 22,8 . I 59 fall lagfördes den polisanställda vilket motsvarar i 1,3 av de inkomna anmälningarna och i 5,8 av de inledda förundersökningarna”.//När Riksenheten fick på sitt bord de sex Säpo-cheferna som under tio års tid olagligt såväl som systematiskt sparat hemligt telefonavlyssningsmaterial konstaterade Riksenheten ”att cheferna var alltför inkompetenta för att kunna åtalas. De saknade tillräcklig juridisk utbildning för att kunna utföra sina arbetsuppgifter” varpå de lade ner förundersökningen.// Uppenbarligen så är det inte bara jag som är missnöjd, även regeringen har nu föranstaltat om åtgärder, visserligen enligt mitt tycke felaktiga och otillräckliga, men ändå en indikation på att man inte heller på regeringsnivå är nöjd med arbetet. Riksenheten för polismål kommer att läggas ner och ansvaret för internutredningar att flyttas till en särskild enhet hos RPS, Rikspolisstyrelsen. Det grundläggande problemet, att poliser utreder poliser, gör man dock inget åt. Enda fördelen, som jag ser det, är att man med detta flyttar ansvaret lite närmare politikerna och dom brukar kunna uppvisa en hög självbevarelsedrift så om pressen ökar på politikerna så ökar den därmed automatiskt även på polisen.//Vad så gäller Liljeqvist så insinuerar du en massa om en död människa som inte kan förvara sig och det tycker jag är direkt osmakligt. Vad menar du exakt i din sista kommentar med att Liljeqvist tillhör "den sortens folk"? För övrigt så handlar inte ärendet om vad som föregått polisingripandet, det handlar om vad som sker då ingen längre ser något. Vad gäller fastställandet av dödsorsak vet jag inte vad du menar? Rättsläkaren har konstaterat att dödsfallet har samband med polisingripandet och det är den inom medicin outbildade åklagaren som ändrar vad rättsläkaren anfört till något som tre läkare säger inte är möjligt. Det är väl självklart att det inte går att fastställa en dödsorsak när åklagaren ändrar rättsläkarens uppgifter? Den intressanta frågan är varför åklagaren agerar som han gör!!//Att poliser inte är immuna är jag självklart medveten om och det är som tidigare sagts inte jag som satt rubriken vilken för övrigt också är försedd med ett frågetecken. Vad gäller polisers användande av doping ber jag att få återkomma i min nästa kommentar.
Showing page 4 of 15: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14
Laddar...