Valt inlägg:
#77, Inger Olsson. Jag brukar gilla dina analyser och det du skriver men av någon anledning har du läst min artikel lite som en viss potentat läser bibeln. Jag ska därför klargöra vissa saker som du frågar om. Jag hävdar att den enhet som inrättades för ett antal år sedan och som benämns Riksenheten för polismål inte sköter sitt arbete på ett kompetent sätt. Vad detta mer exakt beror på vet jag inte men det finns alldeles för många exempel, särskilt vad gäller sexbrott där man skulle väckt åtal mot vem som helst annars. Allt för många utredningar skrivs av alltför fort.// Jag repeterar därför: 2005 handlade Riksenheten exempelvis 3 877 anmälningar mot polisanställda varav förundersökning inleddes i 1175 fall 30,3 . I 67 fall lagfördes den polisanställda vilket motsvarade i 1,7 av de inkomna anmälningarna och i 5,7 av inledda förundersökningar. Tre år senare, 2008, var antalet anmälningar 4 443 stycken och antalet inledda förundersökningar p 1013, motsvarande 22,8 . I 59 fall lagfördes den polisanställda vilket motsvarar i 1,3 av de inkomna anmälningarna och i 5,8 av de inledda förundersökningarna”.//När Riksenheten fick på sitt bord de sex Säpo-cheferna som under tio års tid olagligt såväl som systematiskt sparat hemligt telefonavlyssningsmaterial konstaterade Riksenheten ”att cheferna var alltför inkompetenta för att kunna åtalas. De saknade tillräcklig juridisk utbildning för att kunna utföra sina arbetsuppgifter” varpå de lade ner förundersökningen.// Uppenbarligen så är det inte bara jag som är missnöjd, även regeringen har nu föranstaltat om åtgärder, visserligen enligt mitt tycke felaktiga och otillräckliga, men ändå en indikation på att man inte heller på regeringsnivå är nöjd med arbetet. Riksenheten för polismål kommer att läggas ner och ansvaret för internutredningar att flyttas till en särskild enhet hos RPS, Rikspolisstyrelsen. Det grundläggande problemet, att poliser utreder poliser, gör man dock inget åt. Enda fördelen, som jag ser det, är att man med detta flyttar ansvaret lite närmare politikerna och dom brukar kunna uppvisa en hög självbevarelsedrift så om pressen ökar på politikerna så ökar den därmed automatiskt även på polisen.//Vad så gäller Liljeqvist så insinuerar du en massa om en död människa som inte kan förvara sig och det tycker jag är direkt osmakligt. Vad menar du exakt i din sista kommentar med att Liljeqvist tillhör "den sortens folk"? För övrigt så handlar inte ärendet om vad som föregått polisingripandet, det handlar om vad som sker då ingen längre ser något. Vad gäller fastställandet av dödsorsak vet jag inte vad du menar? Rättsläkaren har konstaterat att dödsfallet har samband med polisingripandet och det är den inom medicin outbildade åklagaren som ändrar vad rättsläkaren anfört till något som tre läkare säger inte är möjligt. Det är väl självklart att det inte går att fastställa en dödsorsak när åklagaren ändrar rättsläkarens uppgifter? Den intressanta frågan är varför åklagaren agerar som han gör!!//Att poliser inte är immuna är jag självklart medveten om och det är som tidigare sagts inte jag som satt rubriken vilken för övrigt också är försedd med ett frågetecken. Vad gäller polisers användande av doping ber jag att få återkomma i min nästa kommentar.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?