Är poliser immuna mot åtal?

Den här tråden diskuterar artikeln Är poliser immuna mot åtal?.
Showing page 2 of 15: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12
Inlägg #21: Postat: 2010-07-01 09:03:00
Nettan999
Nisse är dock inte den enda som skriver ”välmenande” mail till mig om att jag bör tänka om. På något sätt tror dessa personer att jag verkar ha någon relation med Ombudet eftersom jag ombeds ha synpunkter om honom. Jag rekommenderar att det går bra att ha en öppen kommunikation här på Sourze.se för att tredje person ska ha en rimlig möjlighet att bemöta påståendena.
Hur kan någon tro, och som dessutom inte vågar gå ut öppet, att jag ska hålla med om att poliser ska ha dispens på att begå kriminella handlingar? Hur kan man ens föreslå att jag ska omvärdera sådana tankar. Poliser, borde enligt mig, dömas hårdare eftersom de ett yrke som är extra ansvarsfullt och de vet mycket väl vad arbetsuppgifterna består i.

Likhet inför lagen är något jag förespråkar. Varför ska en yrkeskategori få ”skylla sig själv” när vissa riskmoment ingår i arbetet som sådant medan andra yrkeskategorier får den som valt detta yrke skylla sig själv. Är inte alla människor lika mycket värda?
De två yrkeskategorier jag syftar på är Sexarbetare och Polis. Varför är det acceptabelt att en person som säljer sex får skylla sig själv men inte en polis? BÅDA grupperna är mycket väl medvetna om att det finns risker med att utföra dessa yrken Varför ska inte en person, oavsett sysselsättning, få samma skydd utav samhället när yrket innebär fara för personen som utövar det?
OAVSETT VILKET så är det faktiskt så att polisen får betalt via skattemedel och alla vi som betalar skatt är på någe sätt arbetsgivare genom att vi bidrar med medel för att betala deras lön. Ska vi då inte få ha synpunkter på våra surt förvärvade skattemedel missbrukas.
Inlägg #22: Postat: 2010-07-01 09:11:00
Nettan999
#20. Inger Eftersom man lägger ner stora summor på att utföra alkoholkontroller av bilförare, detta utan att det finns misstanke mot någon särskild person, är det inte orimligt att införa det när det gäller poliser som ska tjänstgöra. Med tanke på alla de dokumenterade dödsskjutningar och enligt mig rena avrättningar och bör polisen kunna dokumentera drogfrihet. ”Facket kopplas in mig veterligen”, säger Du. Den dagen den sorgen, först ska man genomföra en sådan förändring också. Det är inte kränkande att barn ska tvingas lämna drogtester so varför skulle det vara mer kränkande i ett yrke som innebär ansvar. Alko-lås finns i många bilar inom olika yrkeskategorier så varför inte polisen som uppenbarligen orsakar mer skada än andra yrkesutövare?
Inlägg #23: Postat: 2010-07-01 09:18:00
Nettan999
#18. Bizon: Jag håller med Dig men karl´n ger sig ju inte, anser att jag ska tycka si och så om bl.a. Ombudet. Nej, jag tänker inte skapa en ”Nissetråd” för jag tycker inte han är tillräckligt intressant för att jag ska lägga ner allt för mycket tid på honom. Tycker egentligen synd om honom som inte har kurage nog att själv skriva här, kanske han växer upp så småningom.
Inlägg #24: Postat: 2010-07-01 09:30:00
Bizon
Våldsamma poliser har länge varit ett stort problem - inte bara i sverige, och kommer sannolikt även vara det fortsättningsvis. Det hänger samman med polisens roll i samhället som med olika maktmetoder är satt att i möjligaste mån hålla medborgaren i schack efter vissa givna politiska riktlinjer. Så länge det sociala samspelet i samhället störs av orättvisor och mental dysfunktionalitet kommer en del fysiskt våld att behövas under polisiär myndighetsutövning. Det som i polisens fall blir en kontraproduktiv verksamhet är då dessa hormonstinna hanpoliser, respektive honpoliser med självhävdelsebehov eller vise versa ger sej på folk i avsikt eller som en bieffekt att avreagera egna aggressioner vilket inte sällan sker då olika typer av handgemäng uppkommer, eller då en demonstration ska kontrolleras. Det kan vara politiska, ideologiska eller åldersbetingade motsättningar mellan polis och person som förorsakar extra adrenalinpåslag hos polisen - förutom då det handlar om skadegörelse och dylikt som kan göra vem som helst förbannad. Det kan även handla om det artikeln tar upp - att vissa poliser använder diverse preparat för att se starkare ut vilka även som känt är kan påverka respektive användares självkontroll. Drog och dopingtester borde vara obligatoriskt vid polisen och särskilt efter fysiskt överdriven och omotiverad polisiär våldsutövning. I tidigare diskusioner har jag framhållit behovet av medborgarvittnen som helst även obligatoriskt borde vara med under polisingripanden. Jag kan ju säga att jag vet hur ensam man kan känna sej inför polisövervåld - och att hoppas på att någon ur den tysta massan skulle ingripa är inget att hoppas på - grundföreställningen är troligen att den som råkat ut för ett koppel energiskt slående poliser i någon mån gjort sej förtjänt av det. Händelser som varit uppe i media med jämna mellanrum om polisövervåld är bara toppen på problemet och vanligen bara de fall där offret dött - jag har överlevt några gånger vilket inte varit helt självklart om det inte funnits en del någorlunda sansade poliser med. För ordningens skull kan jag ju tala om att orsaken till att jag ådragit mej dessa erfarenheter har inget med sprit, knark eller annan brottsutövning att göra - upplevelserna har jag fått ENDAST genom att hävda rimliga mänskliga rättigheter i ett så kallat demokratiskt system. Men då jag en gång misstagits för att vara knarkkurir och en stor civil polisstyrka invaderat det fik jag satt på blev jag mycket hövligt och korrekt behandlad - visserligen bortförd och grundligt förhörd och visiterad, men utan minsta överton av maktmissbruk - folk behandlas olika - politik hotar makten mer än knarket - troligt är dessutom att knarket används i politiska syften, alltså att tillgången på vissa droger plötsligen kan bli extremt god i vissa kretsar vilket jag tror inte alltid bara är en slump...
Inlägg #25: Postat: 2010-07-01 09:35:00
Bizon
Nettan ser att du i #22 tar upp samma ide som jag funderat på i #24 - drogtesta poliser. Beträffande Nisse så misstänker jag att vederbörande också skriver här, men att han har mer energi över :- Ja, ja,,, folk är som dom är, men man får ta det med jämnmod...
Inlägg #26: Postat: 2010-07-01 09:44:00
Nettan999
#7 Thomas L: Måste fråga Dig när Du säger att kvällspressen inte tagit upp detta. Vad är det som får Dig att ha denna tillit på Kvällspressen. De fegar ur ibland. En händelse som inte nämnts med ett ord i kvällspressen, men som borde varit stora rubriker, är att man försöker tysta ner ett politiskt parti genom att hota en radiostation. Detta är ett brott mot yttrandefriheten och bör väl ligga i varje journalists intresse kan man tycka Länk: sverigesradio.se
Inlägg #27: Postat: 2010-07-01 10:05:00
Inger Olsson
#23 #24 Många sökande till polishögskolan. Gallras hårt. Både fysiskt och mentalt. 0-tolerans mot droger. OM det fanns drogtest" varje dag t ex på polisstationen, så är inte det heller idiotsäkert. Se bara inom elitidrotten! Alltså: varken billigt eller effektivt. Det finns många yrken som man riskerar att drogtestas på. Det kallas för "lika för alla och alla för en"-metoden. Gör stickprovskontroller helt enkelt n ä r och h u r som helt! När man INTE vet - DÅ håller man sig "nykter" på jobbet...
Inlägg #28: Postat: 2010-07-01 10:31:00
Inger Olsson
Påstås på nyheterna att det är en "trend" att de ungdomarna ska "hålla tyst och inte vittna" idag. I mina öron är det INTE en trend! Tvärtom - en överlevnadsfunktion gentemot myndigheter. Jag tror inte att ungdomarna i FÖRSTA hand är förbannade på polisen. Däremot uppstår konflikterna när polisen m å s t e rycka ut! Fortfarande begår soss övergrepp på familjer. Fortfarande KAN en 13-åring åka in på LVU - UTAN 1 ENDA BEVIS på t ex bruk eller missbruk! Räcker med att ungen i övrigt "stämmer in" på den sociala ingenjörskonsten: "fattig, etnicitet, genus-perspektivet". Som min egen älskade mor var IGÅR i Sverige, menar jag, en muslimsk kvinna är IDAG. My c k e t utsatt.
För att komma till rätta med ungdomsvåldet av idag borde man tillsätta jurister och granska i FÖRSTA hand alla de ärenden som sitter på LVU! SYNA besluten och utredningar FÖR besluten på ett j u r i d i s k t plan.
Inlägg #29: Postat: 2010-07-01 11:02:00
Nettan999
#27. Inger: Ja, det gallras på polishögskolan, tydligen inte tillräckligt ändå. GALLRA MERA! Det går att jämföra med hur facket kan förfölja ett litet privatägt företag och till och med sätta det i blockad tills företaget tvingas gå i konkurs i värsta fall så varför skulle inte kraven vara lika hårda när det gäller en enhet som både Du och jag är med och betalar deras löner. Jag tvivlar på att en företagare skulle tillåta samma nonchalans hos sina anställda som polisen uppvisar.
Trots allt, om det fanns drogtester så skulle med all säkerhet inte lika många polisövergrepp ske. Jag kan inte ha synpunkter om drogtester inom idrotten eftersom man inte skadar någon annan än sig själv genom att använda droger. Inom polisyrket och andra ansvarsfulla yrken borde det vara en självklarhet.
Inlägg #30: Postat: 2010-07-01 11:20:00
Leif-Arne
Går det att uppnå en helt felfri ordningsmakt? Sannolikt inte. Den svenska polisen, är med de fel och övergrepp som sannolikt begås, ändå i sin helhet mycket bra. Det ligger i sakens natur att den som innehar ett våldsmonopol kommer att hamna i situationer där bruket av våld blir ifrågasatt. Den som blir föremål för ett ingripande känner sig ofta, av naturliga skäl, förorättad och motsätter sig ett ingripande, då så sker kan en situation uppstå att någon upplever sig ”fått stryk” av vakterna de uppstått våld i samband därmed. Men det är ytterst en förutsättning för ett rättsamhälle att statens våldsmonopol upprätthålls, annars uppstår anarki eller så tar någon över våldsmonopolet i polisens ställe. Den som blir utkastad från krogen tycker att ordningsvakten varit våldsam, ändå är det våld en polis eller OV. får använda sig av starkt reglerat. Ofta bojas den som blir föremål för ett ingripande, det är bl.a. därför att undvika en situation där en omhändertagen läggs ned på mage och hålls kvar i den situationen. En, i synnerhet påverkad person, kan liggande på mage och nedhållen råka ut för ett andningsstillestånd. Något som i en del fall skett. Sett till antalet omhändertaganden så är det ändå mycket sällan. Ofta glömmer man bort att det finns ett skäl till varför någon omhändertas, bojas och läggs ned det kan t.ex. vara att förhindra misshandel.
Inlägg #31: Postat: 2010-07-01 11:41:00
Inger Olsson
#27 "Jag kan inte ha synpunkter om drogtester inom idrotten eftersom man inte skadar någon annan än sig själv genom att använda droger." Så fel! Så logiskt FEL tänkt...
Inlägg #32: Postat: 2010-07-01 11:56:00
Inger Olsson
#21 Nettan, jmf du yrkeskriminella med poliser - eller vad? Sen börjar du prata om sexarbetare och kallar t ex prostituerade för en "yrkeskår" - trots att de i n t e ens betalar skatt. Sannolikt är att de prostituerade hade heller i n t e betalt skatt om än det hade blivit ett in formalia skattejuridiskt yrke! De hade fortsatt förbli anonyma. Ett "sexarbete"-sysslande typ prostituerade/hallickverksamhet låg och ligger FORTFARANDE l å g t värderat på flickhem, ungdomsvårdsskolor, vidare till på kåken... DÅ kan vi snacka om KODER. Den stackars tjej i Geijer-affären vet jag vem det är. Mycket väl. Dessa tjejer hade det inte lätt på annat sätt heller. Svår mobbing var vardagsmat. OBS! Jag har inte personligen mobbat någon, men försökt hjälpa dem som utsattes. Och personal kan inget göra!
Inlägg #33: Postat: 2010-07-01 11:56:00
Nettan999
#31. Inger. Nu måste jag å det bestämdaste säga mot Dig. Det finns varken fel eller rätt utan olika tolkningar av olika frågeställningar. Du kan inte komma och säga att jag har fel. Däremot kan Du helt klart säga att mina värderingar och tolkningar skiljer sig från Dina. DETTA kan jag hålla med om. Kanske inte borde skrivit att jag inte "kunde" ha synpunkter om drogtester inom idrotten. Ber om ursäkt för detta och rättar det till att jag inte vill ha synpunkter om drogtester inom idrotten av den enkla anledningen att det inte är mitt område. Jag har ingen om huruvida idrottsmän går omkring och skjuter ihjäl människor såsom det händer inom polisen, inte heller har jag den blekaste aning om ifall de ärmer benägna att vara våldsamma såsom många poliser är. Jag kan däremottänka mig att en idrottsman eller idrottskvinna får tillräckligt utlopp för sin energi genom att hålla på med idrott
Inlägg #34: Postat: 2010-07-01 12:00:00
Nettan999
#31. Inger: Innan jag vill utmåla någon som kriminell över huvud taget skulle jag vilja se en laga-kraft-vunnen dom, och/eller gå igenom den brottsutredning det handlar om. man kan inte som Du gör, dela in en hel grupp människor som om de är kriminella. Jag menar att Polisen, som är avlönad via skattemedel bör föregå som gott exempel och det ursäktar inte polisen att bryta mot lagen bara för att andra gör det.
Inlägg #35: Postat: 2010-07-01 12:02:00
Nettan999
#32. Inger: Sexarbetare får inte lov att betala skatt hur gärna de än skulle vilja göra det. Läs gärna Fridas blogg: Länk: plexiglasfrida.bloggproffs.se
Inlägg #36: Postat: 2010-07-01 12:08:00
Nettan999
#32. Inger: Återigen en separat kommentar. du hävdar att det bara är på flickhem och ungdomsvårdsskolor man sysslar med att sälja sex. Kvinnor i medelåldern gör det frivilligt men hindras av en lag. Länk: sourze.se Men nu håller vi på och tappar tråden för det handlar ju om huruvida polisen är immuna mot åtal eller ej
Inlägg #37: Postat: 2010-07-01 12:23:00
Inger Olsson
Nettan; hindras av en lag???? Tror dig... ;- Få av dessa sexarbetare hade betalt skatt, menar jag, då det finns alltså ANDRA aspekter med i spelet. Fast å andra sidan, när jag tänker efter, vilket jag sällan gör, så kan väl "sexarbetarna" jobba på ålderdomshemmen då, gnida lite stång och visa rumpan, för motorikens skull? Samhällsnytta förenat med gamlas nöje. Sexarbetarna får betalt, som de vill ha, och betalar skatt! Pensionärerna får sysselsättning eftesom de inte kan gnida längre som kolli. Happy end. ;- Men jag har stor respekt för städare. Det krävs k u n s k a p e r för att göra ett riktigt bra städarbete. Se bara på våra sjukhus, hur de ser ut...
Men för att återgå till artikeln och polisen; internationellt står sig svensk polis i stort.
Inlägg #38: Postat: 2010-07-01 14:23:00
Nettan999
#37. Inger: Varken Du eller jag kan tala för någon annan specifik person utöver det underlag vi har. Du nämner ”andra aspekter”. Klart det finns ”andra Aspekter” men det finns det ju i precis allt som man vill nyansera. Jag tror vi har kommit ifrån tråden lite men nämnde tidigare i ett tidigare inlägg att de som arbetar med sexköp utsätts för risker, likväl som poliser utsätts för risker i sitt arbete. Sedan var det du som menade på att ingen ville betala skatt. Bifogade en länk som motsade Dig på detta.
Dessutom tycker jag att Du har en nedlåtande attityd mot de som arbetar med sexköp genom att tycka att de kan gnida stång och visa rumpan.
Inger, det ska Du inte fråga mig om utan de som bor på ålderdomshemmen. Det är frestande att inte göra en seriös undersökning och se vad de manliga hyresgästerna skulle tycka om det. Alla som utför ett arbete ska ha respekt för sin insats så länge de utför det de får betalt för.
Och som sagt, för att återgå till artikeln så är det helt uppenbart att allt för många poliser inte utför sina arbetssysslor såsom de ska. Värst kanske ändå är att de som är rötägg förstör för de poliser som är värda all respekt men inte får det på grund av oseriösa och kriminella kollegor.
Inlägg #39: Postat: 2010-07-01 16:31:00
Fredrik Ekdahl
#samtliga Inger Olssons inlägg#

För det första är du medveten om att efter att den 2a FUn hade lagts ner så var fortfarande inte en enda av Länk: newsmill.se

I den första FUn så valde internutredningen att förhöra Liljekvists flickvän. Det är märkligt för mig och alla som inte är Länk: riksenhetenfrpolisml.blogspot.com

Speciellt som flickvännen inte ens var på plats då Liljekvist greps.

Så nu hoppas jag att du slutar upp med att slänga dig med floskler angående vem Liljekvist var. Dvs hans död kan inte bortförklaras med sådana lågvattenmärken.

Fredrik Ekdahl gbg
Inlägg #40: Postat: 2010-07-01 16:32:00
Fredrik Ekdahl
Rättelse: "efter 2a FUn var ingen sjukvårdspersonal hörd i ärendet"
Showing page 2 of 15: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12
Laddar...