Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Våldsamma poliser har länge varit ett stort problem - inte bara i sverige, och kommer sannolikt även vara det fortsättningsvis. Det hänger samman med polisens roll i samhället som med olika maktmetoder är satt att i möjligaste mån hålla medborgaren i schack efter vissa givna politiska riktlinjer. Så länge det sociala samspelet i samhället störs av orättvisor och mental dysfunktionalitet kommer en del fysiskt våld att behövas under polisiär myndighetsutövning. Det som i polisens fall blir en kontraproduktiv verksamhet är då dessa hormonstinna hanpoliser, respektive honpoliser med självhävdelsebehov eller vise versa ger sej på folk i avsikt eller som en bieffekt att avreagera egna aggressioner vilket inte sällan sker då olika typer av handgemäng uppkommer, eller då en demonstration ska kontrolleras. Det kan vara politiska, ideologiska eller åldersbetingade motsättningar mellan polis och person som förorsakar extra adrenalinpåslag hos polisen - förutom då det handlar om skadegörelse och dylikt som kan göra vem som helst förbannad. Det kan även handla om det artikeln tar upp - att vissa poliser använder diverse preparat för att se starkare ut vilka även som känt är kan påverka respektive användares självkontroll. Drog och dopingtester borde vara obligatoriskt vid polisen och särskilt efter fysiskt överdriven och omotiverad polisiär våldsutövning. I tidigare diskusioner har jag framhållit behovet av medborgarvittnen som helst även obligatoriskt borde vara med under polisingripanden. Jag kan ju säga att jag vet hur ensam man kan känna sej inför polisövervåld - och att hoppas på att någon ur den tysta massan skulle ingripa är inget att hoppas på - grundföreställningen är troligen att den som råkat ut för ett koppel energiskt slående poliser i någon mån gjort sej förtjänt av det. Händelser som varit uppe i media med jämna mellanrum om polisövervåld är bara toppen på problemet och vanligen bara de fall där offret dött - jag har överlevt några gånger vilket inte varit helt självklart om det inte funnits en del någorlunda sansade poliser med. För ordningens skull kan jag ju tala om att orsaken till att jag ådragit mej dessa erfarenheter har inget med sprit, knark eller annan brottsutövning att göra - upplevelserna har jag fått ENDAST genom att hävda rimliga mänskliga rättigheter i ett så kallat demokratiskt system. Men då jag en gång misstagits för att vara knarkkurir och en stor civil polisstyrka invaderat det fik jag satt på blev jag mycket hövligt och korrekt behandlad - visserligen bortförd och grundligt förhörd och visiterad, men utan minsta överton av maktmissbruk - folk behandlas olika - politik hotar makten mer än knarket - troligt är dessutom att knarket används i politiska syften, alltså att tillgången på vissa droger plötsligen kan bli extremt god i vissa kretsar vilket jag tror inte alltid bara är en slump...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?