Inlägg #41: Postat: 2010-06-05 04:23:00 | |
ombudet |
Tartyff, börjar bakifrån. Din logik haltar. Olagligheten är utförd oavsett om gärningsmannen grips eller inte. Det spelar heller ingen roll om det uppdagas eller ej. Handlingen är utförd och handlingen får även konsekvenser oavsett om det blir sådana vi förväntar oss eller helt oväntade. Sexköpslagen som du nämner är trams och enbart en eftergift för politikers aldrig sinande behov av att visa att "de gör något". Moral är något personligt och inget som ska pådyvlas andra. Min moral skiljer sig säkert från din men varken du eller jag ska göra någon värdering av vems moral som är värd mest. Då hamnar vi i samma tramsiga diskussion som religiösa människor har om vems tolkning som är bäst då det handlar om gud. Den debatten inom religioner är trams och när det handlar om debatten mellan religioner om vems gud som är bäst så når vi det absurda vansinnets utmarker. Vi talar om vad folk tror och inte i någon del om vad folk vet. Att gå ut i krig för att man tror något borde falla på sin egen orimlighet bara genom ordet tros semantiska innebörd. Att tro är inte att veta, och att tro betyder också att inte veta. Människan har använt olika typer av droger under hela den tid vi vet något om människans existens och villkor. Det likar någon form av hybris då politiker tror sig kunna ändra ett djupt och nedärvt beteende sedan generationer tillbaka. Lustigt nog så har vi också gjort en bedömning av att alkohol t.ex ska vara en legal drog trots att vi vet att alkoholen finns med i bilden vid ca. 70 av alla våldsbrott, vid drunkningsolyckor och till 100 vid rattonykterhet. Vi vet också att den drogen förorsakar samhället 10-tals miljarder i kostnader varje år. Att då förbjuda det ena och tillåta det andra, det är hyckleri och en delförklaring till varför många rent ut sagt skiter i lagen. Så jag upprepar att från länder där man valt en lite annan väg så har man i vissa fall lyckats bättre och i andra sämre. Jag tycker det verkar klokast att ta efter dom som lyckats bättre eller vad säger du?
|
Inlägg #42: Postat: 2010-06-05 07:16:00 | |
Inger Olsson |
Ingloz: sorgligt att läsa att du har en sådan problematik, men jag har själv ledinflammationer och får bl a många cortisonsprutor i bl a händerna, annars skulle jag varken kunna skriva eller måla m m och då hade döden varit att föredra. Så är det bara! Inget att sörja över. Smärtstillande medel är också en vardagssak ang. rygg. Detta missades när jag var tonåring. Hälsan var ju ointressant så jag led redan då på Statens instutioner. Det var då mitt immunförsvar ballade i a f ur, men man skyllde på "psykosociala orsaker" Nå, kan du inte få flera uttag på e t t recept? Jag går förvisso hos reumatolog och han gör så...
|
Inlägg #43: Postat: 2010-06-05 07:29:00 | |
Inger Olsson |
ombudet: har du någonsin hört en f d missbrukare säga att det skulle hjälpa med att förbjuda drogerna? De diskuterar inte ens den frågan, utan det är individuella problem som leder fram till att vederbörande inte längre klarar sin situation och tar till droger för att uthärda en svår verklighet? Ska man dra detta till sin spets blir det i s f ett långt utdraget självmord? Kanske hade vederbörande kollapsat tidigare om i n t e drogerna fanns? Om ni inte vet det kan faktiskt en mycket allvarlig depression leda till döden, då det sliter på hjärtat... Som jag ser det är det snarare anhöriga och t ex socialarbetare som tror att det skulle hjälpa med drogförbud... Droger har ju i alla tider betraktas som en social angelägenhet, de flesta basämnena finns i naturen, och t ex fåglar blir också påverkade emellanåt. Ska vi förbjuda borde vi väl också utrota många växtarter? Förresten har centerpartisten Carlberg nyligen talat sig varm för mångfald. Och inte som sign "Utforskaren" verkar för. Nämligen enfald.
|
Inlägg #44: Postat: 2010-06-05 07:32:00 | |
Inger Olsson |
#43 rättelse: ska stå miljöminister Andreas Carlgren och inte"Carlberg". Tack för att ni vaknade ;-
|
Inlägg #45: Postat: 2010-06-05 10:33:00 | |
Tartyff |
ombudet din och min moral tror jag inte att den skiljer sig så mycket, båda vill vi vara rättskaffens män och säkert ställer vi upp på de svaga och stöttar dem och slår mot folk som är självgoda till gränsen att vara odrägliga i kvadrat. Inom den ramen ligger min moral. Egentligen borde det finnas en moraldomstol som ersatte kyrkans sk moral Ett samhälle som inte fäster sig vid moralfrågor är inte ett komplett samhälle. Jag förundras över när man någon gång har suttit som åhörare i tingsrätten och lyssnat på spelet mellan åklagare och försvarsadvokat så är allt vad moral heter inte relevant i sammanhanget utan det handlar bara iskallt vad den anklagade har gjort eller inte, möjligtvis i en slutplädering så drar advokaten fram sin snyftvals, då helt plötsligt kommer moralfrågan in i en eventuell dom, fälld eller friad. Jag drar in samhällets moraliska ansvar som du märker och gärna tar med mig den i mitt resonemang, bara för att markera att vi trots allt är bara människor med våra brister och fel. I denna knarkdebatt så utgår vi ifrån olika värderinga hur mycket en människa är värd, ja vill så gärna se människors lika värde att få existera och är det någon som håller på att falla ur ramen tycker jag det är vår skyldighet att ingripa och stötta personen ifråga.
|
Inlägg #46: Postat: 2010-06-05 11:03:00 | |
Utforskaren |
#43 Inger Olsson hej det är jag den enfaldige som talar till dig du allsmäktige. Jag har läst vad du skriver och tolkar det som att du själv har eller utnytjar droger, rätta mig om jag har fel. Jag ber att att du ursäktar mig för min enfald men den är nog säkert medfödd för jag består inte av två personer och jag tycker inte heller om att citera andra människor som ingår i min enfald. Oj, nu misstolkade jag begreppet enfald, självklart är jag korkad bara för att jag framför mina personliga åsikter, rackarns så förargligt att jag hävdar personliga åsikter, när man egentligen ska stryka alla medhårs så att man inte blir påhoppad med skvaller och förtal, tänkte inte på det. Så det kan bli när man skriver på Sourze när man har varit borta från det här forumet en längre tid och glömt bort dina och andras spelregler och därför ber jag dig Inger att berätta dem för mig så jag vet vad jag har att rätta mig efter. Väl mött så länge.
|
Inlägg #47: Postat: 2010-06-05 11:37:00 | |
Utforskaren |
ombudet jag är visst svaret skyldig, men jag ser att Tartyff varit framme och ventilerat en massa åsikter en del naiva och en del bra som man kanske kan hålla med om. Skrev nyss till Inger Olsson en skärpt kvinna synd bara att hon är för snar till förutfattade meningar, men hon skriver bra saker mellan varven, det går inte att förneka. Ombudet just nu står det still och jag kommer inte på något som inte redan är sagt om narkotikan och dess legitimering.
|
Inlägg #48: Postat: 2010-06-05 11:38:00 | |
ombudet |
#45, visst, låt gå för samhällets moraliska ansvar. Det ansvaret ålägger oss i så fall att se på problemet med kall och klinisk blick för att utröna vad som är bäst att göra. Hur ser vi till att lidandet blir så litet som möjligt helt enkelt och hur ska vi göra för att rädda liv. Uppenbarligen inte som vi har gjort hittills eftersom det renderat närmare 4000 människors för tidiga död de senaste 10 åren. Hur vet vi då att vi gör något som är fel? Jo, vi ser oss om i världen och tar lärdom av länder som gjort på något annat sätt och lyckats bättre. Det innebär att vi nu lämnar vår gamla stelbenta förbudspolitik och mentalitet och istället anammar vad som kallas "harmreduction policy" Det innebär att vi accepterar att vi inte kan förbjuda bort narkotikan och istället intar vi den realistiska attityden att minska skadeverkningarna så långt det går och att minska dödsfallen så mycket vi kan. Vår egen moraliska uppfattning får vika för evidensbaserade lösningar som vilar på empiriska resultat. Det kan kännas tufft men vetskapen om att vi nu räddar fler liv kommer så småningom att ge oss ny kraft. En man som insett vad detta handlar om är den förre EU-kommissionären Frits Bolkestein som skrev följande i en artikel: “Drugs will not disappear simply because they are illegal. They will always be around. A minority of users will get into trouble. Drugs are far less dangerous, however, than alcohol and tobacco. Our country is home to 13 times more alcoholics than drug addicts, and alcohol claims 15 times more lives than drugs do. Tobacco costs 333 times as many lives. Because drugs can be dangerous to people’s health, regulation will remain necessary. Drug crime, on the other hand, is something we can do without.” När får vi se svenska politiker inta en sådan realistisk och realpolitiskt korrekt inställning?
|
Inlägg #49: Postat: 2010-06-05 11:40:00 | |
ombudet |
# 47, var inte orolig. I det här ämnet är jag fullspäckad med fakta och information så som du kan se så skrev jag några rader till istället.
|
Inlägg #50: Postat: 2010-06-05 11:52:00 | |
Inger Olsson |
#46 1 "...v e r k a r för enfald" är i n t e i det här sammanhanget personen ifråga. Syftar alltså inte på dig som person utan vad du ovan anför som argument till att behålla förbud i alla dess varianter. 2 I det du skriver om "dina och andras spelregler här" är väl att ta i! Alla har väl rätt till att ha åsikter om artikelns innehåll. 3 Nej, jag överkonsumerar inte smärtstillande. Men måste emellanåt ta sådana. Röker eller dricker heller inte. Läkare skriver heller inte ut viss typ av smärtmedicin, om man har andra drogproblem. Finns prover för dem att ta för ändamålet. Jag rör på mig mycket, även vid smärta, för att få igång kroppens egna endorfiner. Men det finns smärttillstånd som är svåra att komma tillrätta med. Så, jag förstår Ingloz väl... Är du nöjd nu med svaren på dina ytterst p r i v a t a frågor?
|
Inlägg #51: Postat: 2010-06-05 12:01:00 | |
ombudet |
#43 Inger. Nej, jag har aldrig hört en missbrukare säga något sådant och det räcker ju att ta sig en titt på verkligheten för att inse det riktiga i missbrukarens ståndpunkt. I nätupplagan av dagens aftonblad finns en debattartikel som behandlar just det här ämnet här en länk till den Länk: aftonbladet.se I en av mina första artiklar här på Sourze så gjorde jag en genomgång av den restriktiva narkotikapolitikens misslyckande här Länk: sourze.se Den genomgången visade också att strängare straff inte har någon som helst effekt. Straffen för narkotikabrott har kontinuerligt skärpts sedan slutet av sjuttiotalet och vi har aldrig haft mer narkotika i omlopp än nu. Det finns så oerhört mycket annat vi kan göra där pengarna vi satsar får mycket större effekt än genom att hålla på att kasta folk i fängelse. En sak att omedelbart förändra är också attityden och inställningen inom narkomanvården. Det är fullständigt vansinnigt att som idag kräva två månaders drogfrihet av missbrukaren före behandling. Det är sedan lika dumt att kasta ut människor ur behandlingsprogrammen för att de tar ett återfall någonstans på vägen. Det ligger i sjukdomens natur och om det bestraffas med omedelbar avstängning så har även de framsteg som gjorts kastats bort. För ett par år sedan så träffade jag en svensk man som med alla medel försökte komma med i ett av de då nya subutexprogrammen mot långvarigt opiatmissbruk. Ett krav som fanns var att missbruket måste ha pågått i minst 25 år. den här mannen hade missbrukat i 27 år så han var själv säker på sin plats denna gång. Men, tyvärr så fick han inte heller då deltaga i behandlingsgruppen. Skälet den gången var att i 17 av de 27 år han hade missbrukat så hade han gjort det utomlands och det missbruket kunde därför inte räknas honom tillgodo utan i Sverige så stod han noterad för bara 10 missbruksår och det är ju 15 år för lite. Han kom alltså inte med och åtta månader senare så var han död till följd av en dos förorenat heroin. Vår hållning och oförstående inställning i dessa frågor bidrar på ett tydligt sätt till människors död.
|
Inlägg #52: Postat: 2010-06-05 12:14:00 | |
Utforskaren |
#50 du ser Inger hur man kan tota ihop det, visst förstod jag vad du syftade på och ville bara få fram lite självironi och det kan jag bjuda på. Skönt att du besvarade det hela ned en sund inställning och jag får beklaga det du får genomlida din smärta och måste dämpa den med medicinering.. Jag måste ändå få säga att du verkar vara en strong kvinna som inte är rädd för att säga ifrån och det vittnar samtidigt om att vara uppriktig och ärlig, sådant gillar jag skarpt, mumla i skägget nej, om det tycker intet. Jag tycker att alla som skriver här kommer med små ljusglimtar som ger oss hopp om oss människor och vad skönt det är att slippa läsa något där det jamsas med i tid och otid. Jag tror att man får vara lite kontroversiell ibland för att få fart på någon tråd som gått i stiltje, här bemödar sig folk med att skriva artiklar och får ett mottagande med ett jaså, sådant är inte något vidare bussigt, vi måste ju vara medvetna om att vi alla vill komma till tals och därför bör alla få ett bemötande eller hur?
|
Inlägg #53: Postat: 2010-06-05 12:35:00 | |
Utforskaren |
Ombudet "Ett krav som fanns var att missbruket måste ha pågått i minst 25 år. den här mannen hade missbrukat i 27 år så han var själv säker på sin plats denna gång. Men, tyvärr så fick han inte heller då deltaga i behandlingsgruppen. Skälet den gången var att i 17 av de 27 år han hade missbrukat så hade han gjort det utomlands och det missbruket kunde därför inte räknas honom tillgodo utan i Sverige så stod han noterad för bara 10 missbruksår och det är ju 15 år för lite. Han kom alltså inte med och åtta månader senare så var han död till följd av en dos förorenat heroin. Vår hållning och oförstående inställning i dessa frågor bidrar på ett tydligt sätt till människors död."- Just det här vill jag komma åt och framför allt det förebyggande så att människor inte ens provar på knark. Det lät ruskigt på din beskrivning att kasta folk i fängelse som inte är någon vårdinstitution direkt. Mitt förmenande om behandling och vård ska vara en kombination som går ut på att narkomanen ska avgiftas och förflyttas ifrån det ställe där han umgicks med likasinnande. Jag kommer inte ihåg i skrivande stund vad behandlingshemmet i Norrland hette, men de nådde högt önskade resultat, men om jag inte minns fel var de tvungna att lägga ned sin verksamhet i brist på pengar. Där har vi en viktig fråga varför skulle inte staten satsa stora pengar på narkomanvården, vore inte det rätt och rimligt? Samtidigt skulle de ge stora resurser åt förebyggande åtgärder, det är min åsikt för att få bort knarkandet.
|
Inlägg #54: Postat: 2010-06-05 12:51:00 | |
open minded |
Droger----> Länk: sv.wikipedia.org http://no.wikipedia.org/wiki/Amfetamin -Amfetamin- Länk: en.wikipedia.org -cocaine- Länk: en.wikipedia.org -cannabis- Länk: en.wikipedia.org -extasy-
|
Inlägg #55: Postat: 2010-06-05 14:44:00 | |
ombudet |
Utforskaren, är det Hassela du tänker på?
|
Inlägg #56: Postat: 2010-06-05 15:08:00 | |
Utforskaren |
ombudet så hette det Hassela kollektivit. Du har nog mer info om dess story.
|
Inlägg #57: Postat: 2010-06-05 15:16:00 | |
ingloz |
#42/ Inger Olsson, tack för din kommentar! - Jo av alla mediciner utom morfinet får jag flera uttag som apoteket har reg i sin dator, men morfin och andra narkotika-klassade piller är det nya, kraftiga restriktioner på. Cortison får jag ta ut 4 ggr av innan reumatologen förnyar receptet är s.k. multisjuk - Cortison får jag mot den SLE-liknande, ärftliga sjukd. som, tror man, väcktes till liv av stressen vid ritbordet ... Eftersom inga av mina tre allvarliga åkommor syns utanpå, är det svårt för andra att förstå när jag ibland numera måste säga nej till "hallabalo" - på både gott och ont : ... Men det stora problemet är som sagt morfinet, som jag inte vill ha, men som får skrämmande följder om jag plötsligt skulle vara utan ... Du säger också att du hellre vill vara död än att inte kunna använda dina händer. I mitt fall överlevde jag dödsdomen 2004, då upptäcktes en stor tumör i njuren. Tack vare den fick planerad op av kotan spinal stenos som trycker på flera nerver i ländryggen ställas in för gott. Alltså får jag dras med smärtan som kräver hög dos av morfin för att bli någorlunda uthärdlig ... Inger, jag beklagar verkligen den situation du oskyldigt hamnade i som 13-åring. Läste flera ggr din gripande berättelse om hur fruktansvärt du behandlades i "koncentrationslägret". Efter att ha upplevt sådant förstår jag att även om ditt immunförsvar har ballat ut, så ska det mycket till för att du ballar ur för andra motgångar. Det tror jag är en "bonus" alla vi får som drabbats hårt av olika slag - vi får en enorm inre styrka ...
|
Inlägg #58: Postat: 2010-06-05 15:29:00 | |
ingloz |
#46/ Utforskaren, ser att du snabbt hittat tillbaka till din personliga stil *ler* KUL! Undrar om du har kollat din nya "medlöpare" Ola Tidman. Där får du konkurrens om att vara den störste provokatören.
|
Inlägg #59: Postat: 2010-06-05 16:17:00 | |
Inger Olsson |
#51 Kan bara instämma i dina argument. Att sätta missbrukaren i fängelse för att den begick brott för pengar till e n d a s t t ex heroin är ett rejält slöseri med resurser på alla plan. Det första man skulle börja med är att ge heronisten medicin på recept! Den som i åratal har missbrukat och, ärligt talat, har ytterst få orsaker ens till att sluta! Ett vanligt argument som nykterister och förbudsivrare hävdar till 0-tolerans är att vi då är solidariska gentemot mot missbrukaren. Men förlänger vi inte lidandet istället? Och har de verkligen lyssnat på f d missbrukare? Dessa anför inte att en stängning av Systembolaget skulle ha förhindrat starten eller missbruket i sig, då de hade fått tag i drogen ändå och betalt dyrt för detta. Om så de skulle ha snott familjens pengar... Den länk du ref. till handlar om att verkligen granska skillnaderna i bruk och missbruk, att också se de positiva njutningsbara och sociala effekterna. Gör man inget stort och förbjudet av "något" så får man också svaret av ungdomarna. De skulle, i sin naturliga självbevarelsedrift, förhålla sig mer rimligt om - vuxna så gjorde!
|
Inlägg #60: Postat: 2010-06-05 16:32:00 | |
Inger Olsson |
#57 Ingloz: Morfin är tufft och nej, jag tackade nej. Väljer annat i s f. Jag har också sjukdomar i hela ryggen och nacken som ger nervpåverkan du beskriver. Jag har dock upptäckt att det går att "röra bort" en hel del, som t ex muskelsmärta. Men nervsmärtan är ju brännande och knivaktig och svår att få bort. Även med medicin, tycker jag. Leg. kiropraktor kan korrigera en del tryck på nervsystemet. Det pendlar nu mellan att vara helt orörlig och rörlig. För min del gäller det att försöka få gjort det som är viktigt.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.