Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Tartyff, börjar bakifrån. Din logik haltar. Olagligheten är utförd oavsett om gärningsmannen grips eller inte. Det spelar heller ingen roll om det uppdagas eller ej. Handlingen är utförd och handlingen får även konsekvenser oavsett om det blir sådana vi förväntar oss eller helt oväntade. Sexköpslagen som du nämner är trams och enbart en eftergift för politikers aldrig sinande behov av att visa att "de gör något". Moral är något personligt och inget som ska pådyvlas andra. Min moral skiljer sig säkert från din men varken du eller jag ska göra någon värdering av vems moral som är värd mest. Då hamnar vi i samma tramsiga diskussion som religiösa människor har om vems tolkning som är bäst då det handlar om gud. Den debatten inom religioner är trams och när det handlar om debatten mellan religioner om vems gud som är bäst så når vi det absurda vansinnets utmarker. Vi talar om vad folk tror och inte i någon del om vad folk vet. Att gå ut i krig för att man tror något borde falla på sin egen orimlighet bara genom ordet tros semantiska innebörd. Att tro är inte att veta, och att tro betyder också att inte veta. Människan har använt olika typer av droger under hela den tid vi vet något om människans existens och villkor. Det likar någon form av hybris då politiker tror sig kunna ändra ett djupt och nedärvt beteende sedan generationer tillbaka. Lustigt nog så har vi också gjort en bedömning av att alkohol t.ex ska vara en legal drog trots att vi vet att alkoholen finns med i bilden vid ca. 70 av alla våldsbrott, vid drunkningsolyckor och till 100 vid rattonykterhet. Vi vet också att den drogen förorsakar samhället 10-tals miljarder i kostnader varje år. Att då förbjuda det ena och tillåta det andra, det är hyckleri och en delförklaring till varför många rent ut sagt skiter i lagen. Så jag upprepar att från länder där man valt en lite annan väg så har man i vissa fall lyckats bättre och i andra sämre. Jag tycker det verkar klokast att ta efter dom som lyckats bättre eller vad säger du?

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?