Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#43 Inger. Nej, jag har aldrig hört en missbrukare säga något sådant och det räcker ju att ta sig en titt på verkligheten för att inse det riktiga i missbrukarens ståndpunkt. I nätupplagan av dagens aftonblad finns en debattartikel som behandlar just det här ämnet här en länk till den http://www.aftonbladet.se/debatt/article7242556.ab I en av mina första artiklar här på Sourze så gjorde jag en genomgång av den restriktiva narkotikapolitikens misslyckande här http://www.sourze.se/Restriktiv_narkotikapolitik_verkningslC3B6s_10705105.asp Den genomgången visade också att strängare straff inte har någon som helst effekt. Straffen för narkotikabrott har kontinuerligt skärpts sedan slutet av sjuttiotalet och vi har aldrig haft mer narkotika i omlopp än nu. Det finns så oerhört mycket annat vi kan göra där pengarna vi satsar får mycket större effekt än genom att hålla på att kasta folk i fängelse. En sak att omedelbart förändra är också attityden och inställningen inom narkomanvården. Det är fullständigt vansinnigt att som idag kräva två månaders drogfrihet av missbrukaren före behandling. Det är sedan lika dumt att kasta ut människor ur behandlingsprogrammen för att de tar ett återfall någonstans på vägen. Det ligger i sjukdomens natur och om det bestraffas med omedelbar avstängning så har även de framsteg som gjorts kastats bort. För ett par år sedan så träffade jag en svensk man som med alla medel försökte komma med i ett av de då nya subutexprogrammen mot långvarigt opiatmissbruk. Ett krav som fanns var att missbruket måste ha pågått i minst 25 år. den här mannen hade missbrukat i 27 år så han var själv säker på sin plats denna gång. Men, tyvärr så fick han inte heller då deltaga i behandlingsgruppen. Skälet den gången var att i 17 av de 27 år han hade missbrukat så hade han gjort det utomlands och det missbruket kunde därför inte räknas honom tillgodo utan i Sverige så stod han noterad för bara 10 missbruksår och det är ju 15 år för lite. Han kom alltså inte med och åtta månader senare så var han död till följd av en dos förorenat heroin. Vår hållning och oförstående inställning i dessa frågor bidrar på ett tydligt sätt till människors död.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?